» سلامت دهان » درآمد متخصص رادیولوژی فک و صورت چقدر است؟
درآمد متخصص رادیولوژی فک و صورت چقدر است؟
سلامت دهان - علم و دانش

درآمد متخصص رادیولوژی فک و صورت چقدر است؟

آبان 14, 1402 191336

درآمد متخصص رادیولوژی فک و صورت بسته به شرایط و محل کار متفاوت می باشد. پس متخصصانی که در بخش دولتی مشغول به کار هستند بر اساس قانون مدیریت خدمات داخل کشور و به صورت ماهانه حقوق دریافت می نمایند.

البته متخصصانی که کلینیک خصوصی داشته از درآمد بالاتری برخوردار خواهند بود. پس در هر کلینیک متخصص یک حقوق پایه یا ثابت دریافت می کند و به ازای هر شخص بیمار درصدی به حق العمل نیز اختصاص می دهد. بنابراین متخصصان دارای کلینیک شخصی با توجه به میزان فعالیت، تخصص، مهارت و … از درآمدهای مختلفی برخوردار می باشند.

بخوانید  علت خشکی دهان و تشنگی و ادرار زیاد چیست ؟

متخصص رادیولوژی فک و صورت کیست؟

Radiologist, jaw, face یا متخصص رادیولوژی فک و صورت جزء تخصص های ده گانه در نظام پزشکی می باشد. پس متخصص با موفقیت توانسته است که در این رشته یک برنامه آموزش به روز و پیشرفته رادیولوژی فک و دهان را تکمیل نماید. سپس تمام مراحل را به اتمام برساند. همچنین متخصص قادر به مشاهده مشکلات خاصی در عکس رادیوگرافی بیمار بوده که از طریق دید بصری قابل رویت نمی باشد.

سپس متخصص مشاهدات خود را از استخوان، ریشه ها و بافت ها در دسترس تیم دندانپزشکی می گذارد. زیرا از این طریق پروسه درمان سریعتر صورت می گیرد. متخصص رادیولوژی فک و صورت از تکنیک های مدرن تصویربرداری تشخیصی، انواع بیماری های مختص به فک و صورت و ارائه تصویرهای رادیوگرافی دهان برای ارزیابی دهان و دندان استفاده می نماید.

متخصص رادیولوژی فک و صورت از چه تکنیک هایی استفاده می کند؟

متخصص رادیولوژی فک و صورت درباره کنترل و نظارت اشعه ایکس (یونیزان) در یک دوره تخصصی آموزش می بیند. همچنین آموزش های جامعی در حوزه تفسیر بیماریهای متعدد نواحی مختص به فک، دهان، صورت و دندان و ساختارهای اطراف همچون مفصل فکی-گیجگاهی، سینوس و غدد بزاقی کسب می نماید.

بخوانید  دیتا فلو چیست؟

البته تکنیک های پیچیده و متنوع تصویربرداری، حیطه وسیع بیماریهای فک، صورت، دهان و اهمیت کنترل و تنظیم اشعه ایکس رابطه مستقیمی بین متخصص رادیولوژی و دندانپزشکی ایجاد می کند. در نتیجه تشخیص بیماری های گردن و سر از طریق رادیولوژی و متخصصان مرتبط امکان پذیر است.

متخصص رادیولوژی فک و صورت

نقش متخصص رادیولوژی فک و صورت در درمان بیماری ها

متخصص رادیولوژی فک و صورت طیف وسیعی از بیماریهای دهانی و اطراف آن همچون ضایعات التهابی، آنومالی ها، تومورها و کیست ها را تشخیص می دهد. همچنین نقش این متخصص در تشخیص به موقع و زودهنگام انواع بیماری ها غیر قابل انکار و چشم پوشی می باشد. بنابراین بیشترین محافظت و کنترل اشعه ایکس و کیفیت زیاد تصاویر رادیولوژی مختص به مرکز مدنظر از مزایا و خدمات مرکز تخصصی محسوب می شوند. البته متخصصان رادیولوژی خدماتی مانند CBCT یا سیتی اسکن دندانپزشکی، عکس دندان، رادیوگرافی های خارج دهانی و داخل دهانی ارائه می دهند.

چه زمانی باید به متخصص رادیولوژی فک و صورت مراجعه کرد؟

زمانی که دندانپزشک عمومی، رادیولوژی را برای درمان یا تشخیص شرایط دهانی و فکی دارای مشکلات TMJ و محل مناسب ایمپلنت در آینده را تجویز نماید. پس از بیمار خواسته که برای تصویربرداری به متخصص رادیولوژی فک و صورت مراجعه کند. زیرا این متخصصان از طریق ابزارهای پیشرفته قادر به تشخیص بهتر وضعیت دهانی شده و راهنمایی های ضروری را در اختیار دندانپزشک می گذارند.

بخوانید  علت خشکی دهان چیست ؟ 7 درمان خانگی خشکی دهان

در چه شرایطی به متخصص رادیولوژی فک و صورت نیاز است؟

دندانپزشک بسته به وضعیت دندان، فک و صورت بیمار، رادیولوژی را تجویز می نماید که مراجعه به متخصص رادیولوژی فک و صورت به شرایط زیر بستگی دارد.

  • برنامه ریزی جهت جراحی دندان و فک، انواع جراحی ها و کشیدن دندان های نهفته و عقل که به بیهوشی عمومی یا آرام بخش نیاز دارند.
  • درد قسمتی یا کل صورت که که دارای اختلالات TMJ یا برخی ناهنجاری ها می باشد.
  • بررسی کلسیفیکاسیون بافت نرم در گردن یا سر
  • برنامه ریزی درمانی و ارتودنسی دندان برای دندان و فک
  • بررسی میزان ضایعات اندودنتیک
  • بررسی اثرات استئو نکروز و بیس فسفونات های فک
  • بررسی تروما، ناهنجاری های رشد و کیست ها در نواحی مختلف صورت و فک
  • تشخیص، درمان و برنامه ریزی درمانی برای سرطان دهان

تحصیل متخصص رادیولوژی فک و صورت

مراحل تحصیل و درآمد متخصص رادیولوژی فک و صورت

افزایش دانش بشری و پیشرفت تکنولوژی، تحصیل در رشته متخصص رادیولوژی فک و صورت را به زیر شاخه های مختلفی تقسیم نموده تا تشخیص دقیق تر و طرح درمان مناسب تر باشد. همچنین رشته دندانپزشکی خدمات بهینه را در شاخه های رادیولوژی، جراحی، عصب کشی، ترمیمی و … ارائه می دهد. پس متخصص رادیولوژی دهان، فک و صورت باید در ابتدا یک دوره ۶ ساله عمومی دندانپزشکی را طی نماید.

بخوانید  برای دررفتگی و درد فک به چه دکتری مراجعه کنیم ؟

سپس در آزمون تخصصی شرکت کرده و با پذیرش به عنوان متخصص رادیولوژی به ۳ سال زمان نیاز دارد. همچنین در این بازه زمانی با استخوان های فک، صورت و گردن، انواع بیماری ها و نشانه های آن و چگونگی تهیه رادیوگرافی در متقاضیان آشنا می شود.

متخصص رادیولوژی باید دندان پزشکی را بگذراند. پس آشنایی او با فضای فک و بیماریهای متعدد دهانی در تهیه عکس رادیولوژی کاربردی تر و بهتر کمک می نماید. همچنین همکاری متخصص رادیولوژی با دندانپزشک جهت دستیابی به تفسیر بهتر و طرح درمانی موثرتر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. البته تعدادی از بیماری ها، تومور های بدخیم، خوش خیم و کیست ها، نشانه های خود را استخوان فکین به نمایش می گذارند.

پس ارزیابی موشکافانه و حرفه ای تصاویر فک و صورت از طریق متخصص رادیولوژی در ارجاع به هنگام بیماران و پیشگیری از بیماریهای دهانی کمک می کند. ناگفته نماند که متخصص در درمان بیماران اطفال که بدخیمی خونی به سرعت رشد می نماید سرنوشت ساز است.

احتمال سرطانزایی در رادیولوژی فک و صورت چقدر است؟

طبق گفته متخصص رادیولوژی فک و صورت احتمال سرطان بر اثر تابش در رادیوگرافی به دلیل استفاده از کاور سربی در داخل دهان، خیلی ناچیز و کم است. پس پوشش های سربی از بافت های حساس به اشعه در داخل دهان محافظت می کنند.

بخوانید  بهترین خمیر دندان های ایرانی و خارجی موجود در بازار کدامند ؟

همچنین رادیولوژی یکی از زمینه های اصلی در دندانپزشکی بوده که تصاویر رادیوگرافی ساختارهای حساس غیر قابل دیدن و آناتومیکی دندانپزشکی را نشان می دهد. البته تظاهرات بالینی فک و دهان بیشتر ریشه در استخوان های کاور شده با بافت های نرم دارد و رادیولوژی در این امر نقش مهمی ایفا می کند. ناگفته نماند که تفسیرهای ناشی از رادیوگرافی جهت تشخیص جامع و کامل تمامی جنبه های صورت و فک انجام می گیرد و عنصر کلیدی در برنامه درمانی محسوب می شود.

منظور از رادیولوژی سه بعدی فک و صورت چیست؟

رادیولوژی سه بعدی به کمک یکی از دستگاه های فوق مدرن دندانپزشکی و توسط متخصص فک و صورت انجام می گیرد. پس این تصاویر از اسکن صورت و فک حاصل شده که CBCT اسم اختصاری آن است. همچنین تشخیص دقیق جهت درمان نقاط مختلف به متخصصان گروه های مختلف همچون حلق، گوش و بینی، جراحان صورت و فک، ایمپلنتولوژیست ها، متخصص های پروتزهای دندانی و… ارائه می دهد.

میزان اشعه بکار رفته در رادیولوژی فک و صورت چقدر است؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم و وجود دستگاه های مدرن و دیجیتال توسط متخصص رادیولوژی فک و صورت در زمان تصویربرداری میزان اشعه بکار رفته کاهش می یابد. پس میزان اشعه به قدری کم بوده که در محدود امن و بدون خطر قرار دارد. همچنین بافت های حساس برای محافظت از اشعه موجود در دهان از کاورهای سربی استفاده می نمایند.

بخوانید  علت تغییر صدا با افزایش سن چیست ؟

متخصص رادیولوژی فک و صورت چگونه بیمار را برای تصویربرداری آماده می کند؟

متخصص رادیولوژی جهت به حداقل رساندن اشتباه در تشخیص تمام بیماری درون دهان و مشکلات صورت و فک از رادیوگرافی استفاده می کند. همچنین بیمار را باید به گونه ای آماده نماید که خطا نیز به حداقل برسد. پس نحوه آماده کردن بیمار برای تصویربرداری به شرح زیر است.

  • خانم های باردار باید قبل از انجام رادیولوژی به تکنسین یا متخصص اطلاع دهند.
  • زمان ورود به اتاق رادیولوژی لازم است که موبایل همراه خاموش شود.
  • افرادی که دندان های مصنوعی یا متحرک دارند بایستی آنها را از فک و دهان خارج نمایند.
  • هنگام انجام رادیولوژی باید وسایلی همچون کلیپس، عینک، دستبند، گوشواره و گردنبند را درآورد.

رادیولوژی فک و صورت چند نوع است؟

متخصص رادیولوژی فک و صورت، تصویربرداری را به صورت معمولی یا دو بعدی در سه دسته زیر تقسیم می نماید.

رادیولوژی فک و دهان

متخصص رادیولوژی فک و دهان تصاویر رادیولوژی که اورتوپانتوموگرافی را در بر می گیرد و به OPG معروف می باشد، ارائه می دهد. همچنین پوستریور، انتریور سفالومتری و لترال سفالومتری نیز زیر مجموعه این دسته هستند.

بخوانید  چگونه تلویزیون را هوشمند کنیم + چند راه حل ساده

رادیولوژی دندان

متخصص رادیولوژی فک و صورت تصاویری از چند یا یک دندان ارائه می دهد که به بایت وینگ یا تصویر چند دندان و پری اپیکال یا تصویر یک دندان معروف می باشد. همچنین اکلوزال یکی دیگر از تصویربرداری های فک و دهان است که از تمام قسمت های دندان، تاج و ریشه دندان تصاویری را به متخصص رادیولوژی ارائه می دهد.

تصاویر اختصاصی رادیولوژی فک و صورت

متخصص رادیولوژی فک و صورت از نواحی همچون غدد داخل دهان، وارترز و.. به صورت اختصاصی تصویربرداری می نماید. همچنین در این نوع رادیولوژی از دستگاه های مدرن برای تصویربرداری استفاده شده که به CBCT معروف می باشد. البته این تصویربرداری برای متخصصین پروتزهای دندانی، جراحان فک و صورت، متخصصین بینی، حلق و گوش مناسب بوده و به درمان نواحی حساس کمک می نماید

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 1

  1. آواتار حسن حیدری
    حسن حیدری

    اندازه یه کتاب نوشته ولی درآمد مشخص رو ننوشته این چه مسخره بازیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×