» بهداشت و سلامت دندان » روش جرم گیری دندان خانگی
جرم گیری دندان خانگی
بهداشت و سلامت دندان

روش جرم گیری دندان خانگی

مهر 4, 1402 100343

اکثر ما به دنبال داشتن دندان‌هایی سفید، براق و لبخندی زیبا هستیم. یکی از موارد و عارضه‌هایی که زیبایی و البته ظاهر دندان‌ها را تغییر داده جرم‌های دندانی هستند. جرم‌ها در واقع همان تجمع پلاک‌های دندانی در بخش‌های مختلف دهان هستند. این جرم‌ها علاوه بر نقص ظاهری مشکلات متعددی برای دهان، دندان و لثه به همراه دارد. روش‌های پزشکی زیادی به منظور جلوگیری از جرم دندان و از بین بردن آن وجود دارد. در کنار روش‌های پزشکی روش‌های خانگی زیادی هم در دسترس هستند که نتیجه چشمگیری دارند.

جرم گیری دندان یعنی چه؟

در جرم گیری دندان هدف از بین بردن آلاینده‌های موجود بر روی سطح دندان‌ها و همچنین داخل لثه‌ها است. به منظور کنترل جرم‌های دندانی جرم گیری باید به طور مرتب و در بازه‌های زمانی مشخص انجام شود، بخصوص برای افرادی که بیشتر از سایرین درگیر جرم دندان می‌شوند.

جرم گیری دندان چطور انجام می‌شود؟

جرمگیری به عنوان بخشی از خدمات دندانپزشکی به بیماران عرضه می‌شود. در نتیجه این کار توسط تجهیزات و امکانات پزشکی اجرا می‌شود.

بخوانید  طرز استفاده از مسواک بین دندانی برای ایمپلنت چگونه است ؟

قبل از اینکه به سراغ روش‌های خانگی برویم ابتدا اجازه دهید فرآیند جرم گیری که در دندانپزشکی انجام می‌شود را با هم بررسی کنیم. جرم گیری به طور معمول شامل ۴ مرحله است که عبارت هستند از معاینه توسط پزشک، استفاده از بی حسی در صورت نیاز، جرم گیری و صاف کردن کناره‌های لثه.

معاینه توسط پزشک

هدف از معاینه توسط پزشک این است که ببینید آیا اصلا به جرم گیری نیازی هست یا خیر؟ در جلسه معاینه پزشک وضعیت دندان‌ها، میزان جرم، پلاک و سایر تجمعات دندانی را بررسی می‌کند.

استفاده از بی حسی موضعی

دندانپزشک تنها در صورتی از بی حسی موضعی استفاده کرده که بخش گسترده‌ای از دندان‌ها درگیر جرم شده باشند. به علاوه اینکه در این زمینه با خود بیمار هم مشورت می‌شود. در نتیجه اگر بیمار تحمل حس ناخوشایند حین جرم گیری را نداشته باشد احتمالا پزشک به سراغ یک بی حسی موضعی سبک خواهد رفت که اغلب شبیه به یک کرم بوده و بر روی لثه قرار می‌گیرد.

جرم گیری

سومین مرحله، مرحله اصلی کار یعنی جرم گیری است. در این مرحله پزشک به کمک ابزارهای دندانپزشکی جرم‌ها و پلاک‌های بین دندان و روی سطح دندان را تمیز می‌کند. برخی بر این باور هستند که مسواک زدن هم دقیقا همین کار را می‌کند، اما اینطور نیست. به این خاطر که جرم گیری به شکلی عمیق‌تر سطح دندان و فاصله بین آن‌ها را تمیز می‌کند.

بخوانید  9 راهکارهای طلایی ترمیم مینای دندان که نمی دانستید

صاف کردن لبه‌های لثه

در صورتی که جرم‌ها و پلاک‌های دندانی زیاد باشند می‌توانند لثه را درگیر کنند. به همین خاطر در فرآیند جرم گیری دندانپزشک با استفاده از ابزاری که به آن کورت دندان گفته شده قسمت‌های ناهموار ریشه را صاف کرده و به لثه اجازه داده تا راحت‌تر به جای اولیه خود برگردند.

صاف کردن لبه‌های لثه

علائم جرم دندان چیست؟

بوی بد دهان

بوی بد دهان یکی از ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین علائم جرم دندان است. این دو مورد رابطه مستقیمی با هم دارند. دقت کنید در صورتی که مدت زمانی زیادی از انباشته شدن جرم دندانی گذشته باشد بوی دهان شدیدتر خواهد بود.

تغییر رنگ دندان

تغییر رنگ دندان‌ها همیشه به عنوان یکی از علائم جرم دندان شناخته نمی‌شود. با این حال بیشتر اوقات وجود لکه‌های سفید، زرد یا تیره بر روی دندان می‌تواند نشانه وجود جرم دندان باشد که این مورد را باید دندانپزشک تشخیص دهد.

تغییر رنگ و حساسیت لثه‌ها

جرم دندان باعث آسیب به لثه‌ها هم می‌شود. قرمزی، تورم و همچنین حساسیت لثه‌ها می‌توانند به دلیل انباشته شدن جرم دندانی باشد. به علاوه اینکه با وجود حساسیت لثه بر اثر جرم دندان اغلب اوقات بعد از مسواک زدن یا نخ کشیدن خونریزی لثه اتفاق می‌افتد.

بخوانید  معرفی انواع خمیر دندان های ایرانی و خارجی

روش‌های خانگی جرم گیری دندان

در صورتی که جرم و پلاک‌های دندانی جدی نباشند یا گستره وسیعی از دندان‌ها را درگیر نکرده باشند می‌توانید به کمک روش‌ها و متدهای خانگی هم جلوی تولید آن‌ها را بگیرید و هم مقادیر باقی مانده را به طور چشمگیری کاهش دهید.

جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین به همراه آب در از بین بردن جرم دندان موثر است. برای این کار مخلوطی از این دو ماده را مسواک بزنید. البته دقت کنید که استفاده بیش از اندازه و یا با شدت مسواک زدن به همراه جوش شیرین می‌تواند به مینای دندان آسیب جدی برساند.

جوش شیرین، آب و سرکه

ترکیب این سه ماده در کنار هم کمک کرده تا جرم دندانی از بین برود. برای تهیه این ترکیب یک قاشق چای خوری جوش شیرین، دو تا سه قطره سرکه و کمی آب را مخلوط کنید و با آن مسواک بزنید.

ترکیب جوش شیرین و خمیر دندان

با ترکیب خمیر دندان و نصف قاشق چای خوری جوش شیرین یک خمیر سفت تهیه کنید. سپس با این خمیر مسواک بزنید.

روغن نارگیل

استفاده از برخی روغن‌های طبیعی از جمله روغن نارگیل و روغن زیتون کمک کرده که پلاک‌ها و جرم‌های دندانی به حداقل برسند. برای این کار یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون را در دهان خود مانند دهانشویه بچرخانید و این کار را بیشتر از مدت زمانی که از دهانشویه استفاده می‌کنید انجام دهید. روغن‌های طبیعی حاوی اسیدهای چرب مثل اسید لوریک بوده که خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارند.

بخوانید  راهنمای روش صحیح مسواک زدن/ نکاتی که باید هنگام مسواک زدن بدانید

نمک دریا و لیمو

یکی دیگر از روش‌های موثر در از بین بردن جرم دندان و کم کردن زردی دندان‌ها ترکیب نمک دریا و لیمو است. برای این کار حدود نصف قاشق چای خوری آب لیمو و نصف قاشق چای خوری نمک دریا را مخلوط کرده و به شکل دهانشویه استفاده کنید.

نمک دریا و لیمو

فواید جرم گیری دندان کدام‌اند؟

از مهم‌ترین فواید این کار می‌توانیم به حذف آلودگی‌های دهان و دندان، حفظ سلامت لثه، پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان و از بین بردن بوی بد دهان اشاره کنیم. دقت کنید شما در صورتی می‌توانید از فواید این کار بهره‌مند شوید که به صورت دوره‌ای و منظم جرم گیری دندان را انجام دهید.

سخن پایانی

دقت کنید علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان سبک زندگی و رژیم غذایی هم برای سلامت دندان‌ها حیاتی هستند. اگر به دنبال دندان‌هایی سالم‌تر هستید سبزیجات و میوه‌های بیشتری در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید همین حالا سری به سایت درمانکده بزنید. درمانکده علاوه بر دارا بودن یک مجله پزشکی بروز لیست کاملی از متخصصین معتبر را به همراه راه ارتباطی‌شان در اختیارتان قرار می‌دهد؛ از فوق تخصص گوارش تهران گرفته تا بهترین دکتر متخصص دندانپزشک.

بخوانید  بهترین داروی گیاهی برای دندان درد و عفونت دندان چیست ؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×