» تغذیه و سلامت » رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه برای لاغری و کاهش وزن سریع چگونه است ؟
رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه برای لاغری
تغذیه و سلامت - تناسب اندام - سبک زندگی

رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه برای لاغری و کاهش وزن سریع چگونه است ؟

شهریور 16, 1402 150341

چاقی، یکی از معضلات همیشگی بشر امروزی بوده و هنوز هم هست. خیلی از افراد چاق، هر نوع رژیم و برنامه ی غذایی را که باب می شود، سریعا امتحان می کنند تا بلکه یکی از ان ها افاقه کند و برای همیشه از شر چاقی، خلاص شوند.

یکی از این روش ها، گباه خواری ۴۰ روزه است. با این روش می توان میزان زیادی از چربی ها را در مدت ۴۰ روز از بین برد اما حتما شرایط خاصی را می طلبد که هر کسی نمی تواند از پس آن بر بیاید.

رژیم های گیاه خواری از هر نوعی که باشند، خیلی زود روی چربی سوزی اثر می گذارند . فقط باید اصول آن به طور کامل و همیشگی، اجرا شود.

ما در این مقاله سعی داریم انواع روش های گیاه خواری را مورد بررسی قرار دهیم و در مورد رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه برای لاغری و کاهش وزن سریع، به طور مفصل، صحبت کنیم.البته حتما قبل از گرفتن این رژیم حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

چندین پرسش کلیدی و اساسی در این مورد مطرح کرده و به ان پاسخ روشن و واضحی داده ایم که شامل موارد زیر است:

بخوانید  با این 10 روش کلسترول خوب (HDL) خود را همیشه بالا نگه دارید

۱٫ رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه چیست و ایا حقیقت دارد یا خیر؟ ۲٫ مزایای رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه، چیست؟ ۳٫ رژیم گیاه خواری، چه عوارضی در پی دارد؟ ۴٫ تفاوت رژیم وگان و وجترین چیست؟ ۵٫ ایا رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه برای بدن مضر است؟ ۶٫ انواع رژیم گیاه خواری، کدام است؟ ۷٫ چه غذاهایی را در رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه نباید مصرف کرد؟ ۸٫ مصرف چه دانه ها و غذاهایی در رژیم ۴۰ روزه بلامانع هستند؟ ۹٫ حبوبات چه نقشی در رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه دارند؟ ۱۰٫ با رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه، چقدر وزن می توان کم کرد؟

رژیم گیاه خواری 40 روزه

رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه چیست؟

رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه، رژیمی است که در آن، غذاهایی با منبع حیوانی مانند گوشت گاو و گوسفند و مرغ و ماهی و غیره، جایگاهی ندارد. این غذاها معمولا تا ۱۰۰ درصد حذف می شوند و به جای آن، ترکیبی از خام خواری و گیاه خواری، جایگزین خواهد شد.

در رژیم های گیاه خواری که انواع مختلفی هم دارند، خوردن مواد گوشتی و با منشاء حیوانی، نسبت به نوع رژیم غذایی، به طور کامل یا ناقص حذف می شوند. در برخی از رژیم ها می توان از تخم مرغ و مشتقاتی مانند پنیر و شیر و کشک و غیره استفاده کرد. اما در رژیم ۴۰ روزه چنینی چیزی نیست. باید این مواد به طور کامل در مدت ۴۰ روز حذف شوند تا بتوان تاثیر زیادی از گیاه خواری دید. اگر این مشتقات و گوشت و مواد حیوانی به طور کامل قطع نشوند، نمی توان انتظار داشت که در مدت ۴۰ روز، چربی زیادی از دست برود.

بخوانید  عوارض خوردن شراب و عرق

افرادی که جذب ویتامین و مواد معدنی و آهن در بدنشان کم است، می توانند از این رژیم استفاده کنند. زیرا در این رژیم ۷۰ تا ۹۰ درصد مواد غذایی گیاهی، به طور خام مصرف می شود.

جذب ویتامین و مواد معدنی در رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه، خیلی بالاست. چون ۹۰ درصد غذاها به صورت خام خورده می شوند. خام خوردن سبب حفظ ویتامین و مواد معدنی غذاها می شود.

تاثیر این رژیم در لاغری سریع و کاهش وزن، ثابت شده است. اما نمی توان گفت که در مدت ۴۰ روز، یک شخص، ۱۰ کیلو یا ۲۰ کیلوگرم کم می کند. خیر چنین چیزی فقط یک افسانه است. بیشترین حجم سلول های چربی را آب فرا گرفته و در روزهای اول این آب از دست می رود و فرد سایز کم می کند. با گذشت زمان و نزدیک شدن به ۴۰ روز، فرد فقط می تواند میزانی چربی از دست بدهد که اگر بعد از چهل روز باز هم این روند را ادامه دهد، می توان انتظار داشت که چاقی، باز نگردد وگرنه، چاقی باز می گردد و این دفعه، بدتر از دفعه ی قبل خواهد بود.

بخوانید  4 دمنوش گیاهی پاکسازی ریه برای دوران آلودگی هوا و سرما

یک نکته ی مهم و قابل ذکر در مورد رژیم های گیاه خواری ۴۰ روزه این است که، قرار نیست در این رژیم، برای همیشه مصرف مشتقات حیوانی حذف شود. بلکه در مدت ۴۰ روز باید در ابتدا حذف و بعد از ۴۰ روز، به تدریج و طی یک زمان بندی مشخص، به رژیم غذایی اضافه شوند. اما مصرف گوشت ها، همچنان ممنوع است.

سالم ترین رژیم غذایی دنیا در درجه ی اول، رژیم غذایی گیاه خواری است. پس می توان انتظار داشت که با این رژیم، سلامت بدن تضمین شود. این رژیم در مقابل رژیم های خطرناکی مانند رژیم آب درمانی و حتی روش های لاغری با جراحی، یکی از سالم ترین ها به شمار می رود.

مزایای رژیم گیاهخواری 40 روزه

مزایای رژیم گیاهخواری ۴۰ روزه

رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه برای پاکسازی بدن استفاده می شود. گاهی وقت ها، تجمع چربی در بدن و سموم زیاد در کبد، می تواند سلامتی و زندگی فرد را تهدید کند. با رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه می توان از این اتفاقات جلوگیری کرد.

برخی از مزایای رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه شامل موارد زیر است:

  • این رژیم برای کاهش وزن سریع، روش خوبی است و وزن در مدت زمان کوتاهی کم می شود.
  • ماندگاری لاغری در اثر استفاده از این روش، بیشتر از روش های دیگر گیاه خواری است.
  • در این رژیم می توان از مشتقات حیوانی مانند تخم مرغ و شیر و پنیر و ماست به شکل کم چرب و محدود نیز استفاده کرد.
  • ویتامین و مواد معدنی غذاها در این روش بیشتر حفظ می شوند زیر خام خواری با گیاه خواری ترکیب شده است.
  • دیابت نوع دو و همچنین کم خونی با این روش درمان می شود.
  • قدرت بدن در مقابله با سرطان ها به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.
  • سلامت استخوان ها در این روش بسیار بالا خواهد رفت.
بخوانید  اپل واچ برای چه سنی مناسب است ؟

همانطور که می بینید، رژیم ها گیاه خواری و به خصوص رژیم ۴۰ روزه، می تواند مزایای خوبی برای بدن داشته باشد. در افرادی که همه چیز خوار هستند و گوشت و چربی را در زنجیره ی غذایی خود به همراه دارند، میزان دریافت فیبر و آنتی اکسیدان به شدت پایین است. یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به سرطان دستگاه گوارش و به خصوص سرطان روده ی بزرگ و باریک، کم بودن فیبر غذاست.

سبزیجاتی که حاوی فیبر و آنتی اکسیدان هستند، در کنار گوشت ها در اثر پخته شدن، فیبر خود را از دست می دهند. در نتیجه فیبر غذا از بین رفته و درون روده ها حرکت نمی کند.

اما در رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه، به خاطر خام خواری، تمام فیبرها و آنتی اکسیدان مواد غذایی حفظ شده و وارد روده ها می شود. حرکات دودی شکل روده این فیبرها را به جلو می رساند و چون آنزیمی برای هضم و جذب فیبر وجود ندارد، تک تک فیبرها با حرکت در روده، تمام عوامل بیماری زا و سلول های مرده و خیلی از عفونت ها و باکتری های مضر را می شویند و روده پاکسازی می شود.

بخوانید  سرکه انگبین چیست و برای چی خوبه ؟ معرفی 14 خاصیت شگفت انگیز

رژیم گیاه خواری

عوارض رژیم گیاه خواری

سلول های بدن به شدت، عادت پذیرند. اگر به مدت زیادی عادت کنند که مواد مغذی مورد نیاز خود را از گوشت و مشتقات آن به دست بیاورند، طبق همان هم سلامتی خود را برنامه ریزی خواهند کرد. اما اگر به ناگهان این مواد غذایی حذف شوند، و جایگزین آن، مواد گیاهی پخته یا خام شود، مدتی طول خواهد کشید که دوباره سلول های بدن، به آن عادت کنند. به همین خاطر ممکن است در اوایل رژیم های گیاهی، بدن دچار شوک و کمبود شود. اما طبیعی است و بعد از مدتی از بین می رود.

البته لازم به ذکر است که رژیم های گیاهخواری مانند رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه، ضرر خاصی برای بدن ندارند اما اگر طبق اصول انجام نشود، ممکن است عوارضی نظیر کمبود ویتامین های محلول در چربی پیش بیاید.

رژیم های گیاه خواری، چندین نمونه هستند که یکی از ان ها رژیم وگان است و در آن نه تنها از گوشت استفاده نمی شود، بلکه خوردن مشتقات آن هم کاملا ممنوع است. حتی در شکل بسیار وسواس گونه ی آن، استفاده از موادی مانند چرم و وسایلی از جنس بدن و پوست و پر و پشم حیوانات هم ممنوع است. گرفتن چنین رژیم هایی بسیار مضر بوده و برای سلامتی بدن، یک تهدید به شمار می رود.

بخوانید  چگونه اضطراب و استرس خود را مدیریت کنیم؟ 11 راهکار عملی برای مدیریت اضطراب

حالا باید دید که رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه چه مضراتی برای بدن دارد. این رژیم اگر فقط و فقط برای ۴۰ روز گرفته شود و بعد از ۴۰ روز شکسته شود، مطمئنا به بدن، آسیب می رسد. اگر کسی قصد گرفتن این رژیم را داشته باشد، بهتر است آن را ادامه دهد. اگر هم قصد شکستن رژیم را دارد، بهتر است اصلا نگیرد تا بدن دچار شوک های پشت سر هم نشود.

تفاوت وگان با وجترین

تفاوت وگان با وجترین

رژیم گیاه خواری، تنها راه مبارزه با بیماری چاقی است که دارای کمترین عوارض است. برخی از افراد دوست ندارند روش های جراحی چاقی مانند بای پس معده یا اسلیو را تجربه کنند. گرفتن رژیم های غذایی هم برایشان مشکل است و میزان پایبندی به آن ها به شدت در این افراد پایین است.

تنها راهی که باقی می ماند، رژیم لاغری و کاهش وزن با گیاه خواری کردن است. گیاه خواری، رژیمی است که در آن، خوردن میوه و سبزی جات و دیگر گیاهان، مجاز است و خوردن مواد غذایی گوشتی به طور کامل یا جزئی، قدغن است.

دو تا از پرطرفدارترین رژیم های گیاه خواری در بین چاق ها، وجترین و وگان است. این دو نوع رژیم، هر کدام دارای مزایا و مضرات خاص خود هستند که البته وجترین معایب کمتری نسبت به وگان دارد.

بخوانید  6 خواص کندر برای لاغری و نحوه مصرف آن

وجترین ها، هر نوع گیاهی را مجاز به مصرف هستند. چه خام و چه پخته، هیچ فرقی ندارد. اما خوردن گوشت انواع پرنده و گاو و گوسفند و ماهی، در آن کاملا قدغن است. رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه، در این دسته جای می گیرد. در این رژیم می توان بعد از سپری شدن مدت زمان خاصی، مصرف پنیرهای کم چرب و شیر و ماست بدون چربی را هم کم کم به غذا اضافه کرد. حتی خوردن پروتئین سفیده ی تخم مرغ هم مانعی ندارد. اما این موارد باید بعد از طی شدن مدت زمان خاصی باید صورت بگیرد و میزان آن خیلی خیلی کم باشد.

اما در رژیم وگان، علاوه بر عدم مصرف گوشت ها، مصرف مشتقات آن هم کاملا ممنوع است. این روش رژیم گیاه خواری، بیشتر از آن که یک رژیم باشد، یک روش و مسلک است. زیرا گاهی در این رژیم، پوشیدن لباس پشمی و استفاده از کفش چرمی هم ممنوع است. به همین خاطر این رژیم می تواند در برخی از موارد سلامت و جان انسان را هم تهدید کند.

انواع رژیم گیاه خواری لاغری

انواع رژیم گیاه خواری لاغری

رژیم های گیاه خواری انواع متفاوتی دارند که در اینجا به ذکر و توضیح برخی از آن ها می پردازیم:

  1. رژیم لاکتو اوو گیاه خواری
  2. رژیم لاکتو گیاه خواری
  3. رژیم اوو گیاه خواری
  4. رژیم پستربن
  5. وگان
  6. انعطاف پذیر

ممکن است موارد دیگری هم نیز وجود داشته باشند و توسط محققان و پزشکان ابداع شده باشند. اما به طور کلی، رژیم های گیاه خواری در یکی از دسته های بالا جای می گیرند.

بخوانید  فنگ شویی چیست و چه کاربردی دارد ؟ 6 قانون فنگ شویی ازدواج

رژیم لاکتو اوو گیاه خواری، رژیمی است که در آن گوشت و مرغ و تخم مرغ مصرف نمی شود اما لبنیات منع مصرف ندارد.

رژیم لاکتو گیاه خواری، رژیمی است که در آن می توان از تخم مرغ و لبنیات هم استفاده کرد اما مصرف گوشت ها ممنوع هستند.

در رژیم اوو گیاه خواری، گوشت و مرغ و لبنیات مصرف نمی شود ولی خوردن لبنیات اشکالی ندارد.

در رژیم گیاه خواری پستربن خوردن گوشت و مرغ ممنوع است ولی خوردن تخم مرغ و لبنیات مشکلی ندارد. این رژیم تقریبا نیمه گیاه خواری است. رژیم ۴۰ روزه می تواند در این دسته جای بگیرد.

رژیم گیاه خواری وگان که شکل شدید و افراطی رژیم گیاه خواری است، مطلقا مصرف گوشت و مرغ و تخم مرغ و ماهی در آن ممنوع است. همچنین خوردن لبنیات کاملا قدغن است.

در رژیم انعطاف پذیر هم همانطور که از اسمش پیداست، انعطاف هایی وجود دارد. گاهی می توان در این رژیم، از گوشت و مرغ هم استفاده کرد.

شاید بتوان گفت در بین رژیم های گیاه خواری، رژیم انعطاف پذیر و رژیم ۴۰ روزه را به عنوان رژیم های سالم قلمداد کرد. البته رژیم ۴۰ روزه می تواند کاهش سریع وزن را هم در پی داشته باشد.

بخوانید  انواع طراحی سازه های پارچه ای

دانه ها و غذاهای مخصوص رژیم گیاهخواری 40 روزه

دانه ها و غذاهای مخصوص رژیم گیاهخواری ۴۰ روزه

رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه، رژیمی گیاهی است که نباید در آن گیاهان بسیار شیرین و قندی و گیاهان نشاسته دار به میزان زیاد مصرف شود. البته منعی برای مصرف وجود ندارد اما بهتر است برای تاثیر بیشتر و زودتر روی چربی سوزی، موادی مانند سیب زمین کمتر مصرف شود. اما قطع کامل آن هم جایز نیست.

اما در رژیم غذایی ۴۰ روزه باید گیاهان خام و پخته به صورت ترکیبی مصرف شوند. گیاهان خام باید ۷۰ تا ۹۰ درصد رژیم باشند و مابقی به صورت پخته و سرخ شده.

مواد غذایی مانند سالاد فصل یا سالاد شیرازی یا هر نوع سالاد دیگر، آجیل و مغزیجات و کره ی آجیل و همچنین دانه های مفیدی که پروتئین بالا دارند، باید در رژیم غذایی، گنجانده شوند.

شاهدانه و تخم کتان و دانه ی چیا، بسیار لازم و ضروری است. خوردن حبوباتی مانند ماش را نباید فراموش کرد. لوبیا و نخود هم سرشار از پروتئین هستند اما به خاطر نفاخ بودن، باید نفخ شان گرفته شود.

گوشت های گیاهی یا تفو و شیر و ماست گیاهی هم باید مصرف شوند. غلات کامل و میوه و سبزیجات مانند هویج، گوجه فرنگی، برنج و جوی دوسر، نخود فرنگی، تخم مرغ و لبنیات، روغن نارگیل و زیتون، گردو، بادام، بادام هندی، پرتقال و هلو و سیب و غیره باید در این رژیم مصرف شوند.

نقش حبوبات در این رژیم را نادیده نگیرید. رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه باید همراه با مصرف همیشگی حبوبات باشد. در این رژیم به خاطر قطع شدن مصرف گوشت ها که منبع اصلی پروتئین ها هستند، بهتر است جایگزین مناسبی برای پروتئین ها در نظر گرفته شود. حبوبات با داشتن میزان بسیار زیادی از پروتئین ها، منبع خوبی در این زمینه هستند.

بخوانید  کانکس بهترین سازه پیش ساخته برای استفاده 

با رژیم گیاه خواری 40 روزه چقدر وزن کم می کنیم؟

با رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه چقدر وزن کم می کنیم؟

رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه، به دو دلیل گرفته می شود. یکی به دلیل مبارزه با بیماری هایی نظیر کم خونی و دیابت نوع دو و یکی هم به خاطر کاهش وزن سریع.

اگر این رژیم غذایی، طبق اصول اصلی آن گرفته شود و به همراه آن، شخص بتواند فعالیت بدنی منظم و پی در پی هم داشته باشد، بعد از گذشت مدت زمان کمی، میزان زیادی از چربی های خود را کم می کند. اما تجربه نشان می دهد که پایبندی افراد به این اصول کم است و در مواجه شدن با اولین استپ وزنی، اعتماد بنفس خود را از دست می دهند ورژیم را می شکنند.

اگر این اتفاق نیفتد، مدت زمان کمی طول خواهد کشید تا شخص لاغر شود.

و کلام آخر

گرفتن رژیم لاغری و کاهش سریع وزن، با هر روشی، اشتباه است. حتی رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه هم به طور کامل، بی ضرر نیست. زیرا بعد از قطع کردن رژیم، چاقی باز می گردد. مگر اینکه این رژیم تا جایی پیش برود که بدن شخص، شرایط گیاهخواری را یک عادت در نظر بگیرد و معده ی شخص کم کم کوچک شود تا چاقی باز نگردد.

اما اگر این رژیم برای درمان سریع بیماری یا پاکسازی بدن استفاده شود، بسیار هم خوب است.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×