» زیبایی و پزشکی » علت و دلیل اصلی لایه لایه شدن ناخن چیست ؟
لایه لایه شدن ناخن
زیبایی و پزشکی - سلامت استخوان ها

علت و دلیل اصلی لایه لایه شدن ناخن چیست ؟

اسفند 27, 1402 100386

صفحه ناخن یک پروتئین کراتین از بتا کراتین، آب و مواد معدنی – روی، سلنیوم، کلسترول، کلسیم، فسفر و گوگرد است. نقض این تعادل در بدن منجر به اختلال در ساختار صفحات ناخن می شود: تقسیم شدن به فلس های برگ شکل جداگانه رخ می دهد. در صورت نقض تغذیه سلولی باعث لایه لایه شدن ناخن می شود، بلکه شکل، ضخامت و رنگ خود را تغییر می دهند، شیارها و فضای خالی در آنها ظاهر می شود.

یک زن تقریباً از دوران کودکی یاد می گیرد که بی نقص به نظر برسد. مراقبت از دست، پوست و مو یک نظافت و زیبایی است که هر روز بهبود می یابد. هر تغییری در بدن همیشه به وضوح ثبت می شود و شاخ و برگ شدن ناخن ها دلیلی جدی برای تجزیه و تحلیل دقیق وضعیت سلامتی است.

بخوانید  طرز تهیه ماسک خیار و گلاب برای چاقی صورت با بهترین روش ها

دلایل خارجی بیماری و لایه لایه شدن ناخن

  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی (مواد شیمیایی خانگی، آب سخت، زمین – هنگام کار بر روی زمین باغ – و غیره).
  • استفاده از لاک های حاوی فرمالدئید و لاک پاک کننده های تهاجمی استون.
  • برداشتن و ریمو نادرست ناخن های کاشت شده
  • هیپوترمی مداوم بدن یا قرار گرفتن در شرایط رطوبت کم.
  • آسیب ناشی از کبودی، ضربه، قرار گرفتن منظم در معرض ابزار یا لوازم خانگی. به عنوان مثال، ناخن های افرادی که در زمین کار می کنند، کفاشان و نوازندگان اغلب در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

علل داخلی بیماری و لایه لایه شدن ناخن

  • نقض کار اندام های داخلی.
  • اختلالات متابولیک ناشی از بیماری ها یا رژیم غذایی نامناسب که فاقد عناصر کمیاب و ویتامین است. به طور کلی، نظارت بر رژیم غذایی بسیار مهم است. به هر حال، جلوگیری از یک مشکل آسان تر از این است که بعداً به دنبال راه هایی برای مقابله با لایه لایه شدن ناخن باشید.
  • بیماری های پوستی که بر وضعیت ناخن ها نیز تأثیر می گذارد (پسوریازیس، گلسنگ، عفونت قارچی، اپیدرمولیز، درماتیت اشعه ایکس و غیره).
  • عدم تعادل هورمونی در نوجوانی، دوران بارداری، شیردهی، یائسگی، در شرایط استرس زا، به دلیل برخی بیماری ها.
  • مسمومیت با دارو یا فلزات سنگین. این همچنین شامل قرار گرفتن منظم بدن با مواد سمی (تنباکو، الکل، سموم مخدر) است.
  • رژیم خیلی سخت محدود کردن رژیم غذایی به منظور کاهش وزن همیشه بر وضعیت ناخن، مو و پوست تأثیر می گذارد. بنابراین، تعادل ویتامین ها، مواد مغذی و مواد معدنی را به دقت کنترل کنید.
  • بیماری های اندام های داخلی. شاخ و برگ شدن ناخن ها می تواند اولین علامت مشکل در بدن باشد، بنابراین بهتر است با پزشک مشورت کنید.
بخوانید  چطور یک کرم ضد آفتاب خوب انتخاب کنیم؟

لایه لایه شدن ناخن

دلایل روانی لایه لایه شدن ناخن

لایه لایه شدن ناخن می تواند دلایل روانی و عصبی داشته باشد. دلیل اصلی، علل روانی نتیجه اثرات استرس زا بر سیستم عصبی انسان است که باید آسیب شناسی خاصی انجام شود. استرس به خودی خود منجر به اختلال در عملکرد اندام های داخلی می شود که مطمئناً از جمله موارد دیگر بر وضعیت ناخن ها تأثیر می گذارد.

  • Onychotillomania یک آسیب شناسی است که در آن فرد به دنبال شکستن، به نوعی از بین بردن ناخن های خود است.
  • اونیکوفاژی – فردی ناخن های خود را می جود و این روند را کنترل نمی کند.

اونیکودیستروفی – سندرم ناخن های ناسالم

این اصطلاح به این معنی است که ناخن ها شکننده، کدر و خشک می شوند. ناخن ها لایه لایه می شوند. هنگامی که ناخن ها لایه لایه می شوند، به آرامی رشد می کنند. Onychodystrophy یک بیماری خاص نیست، بلکه مشخصه ناسالم بودن صفحه ناخن است. این یک وضعیت پاتولوژیک واضح است که نشان دهنده اختلالات پیچیده در عملکرد اندام ها و سیستم های بدن است. در زیر لیستی از بیماری هایی که تحت تعریف کلی انیکودیستروفی قرار می گیرند ارائه کرده ایم. هر بیماری علائم خاص خود را دارد.

  • Onychoshisis – صفحه ناخن به طور متقارن و فقط در ناحیه لبه آزاد ناخن تقسیم می شود. خود ناخن می تواند کامل و متراکم باشد و لبه آن نازک تر شود. گاهی اوقات رنگ صفحات ناخن به رنگ سفید یا خاکستری تغییر می کند. همه عوامل فوق می توانند علت لایه لایه شدن ناخن باشند.
  • استفاده طولانی مدت از ویتامین های A و کوبالامین، مصرف محلول ژلاتین ۱۰ درصد به صورت خوراکی و همچنین داروهای تجویز شده توسط پزشک به ترمیم صفحه ناخن کمک می کند. ممکن است انجام اقدامات خاصی لازم باشد، آنها همچنین باید توسط پزشک تجویز شوند.
  • اونیکولیز – صفحه ناخن در طول رشد لایه لایه می شود. یک صفحه ناخن، رنگ مایل به خاکستری دارد. ناخن ها هم روی دست ها و هم روی پاها پوسته پوسته می شوند. لایه بندی صفحات ناخن نامرتب به نظر می رسد، ناخن ها به لباس می چسبند و کثیفی و عفونت وارد شکاف بین صفحات می شود. چرا ناخن ها به این شکل لایه لایه می شوند؟ علت بیماری می تواند عفونت های پوستی، اختلالات غدد درون ریز، تاثیر قلیایی ها و اسیدها، جراحات، سیفلیس باشد.
بخوانید  بهترین درمان قطعی منافذ باز پوست صورت چیست؟

درمان معمولاً به صورت موضعی انجام می شود. با کمک قیچی، لایه های لایه لایه شده جدا می شود، بانداژی با پماد سنتومایسین روی این محل اعمال می شود. توصیه می شود ناخن ها را با مایع Castellani چرب کنید. افزایش مصرف ویتامین A و ژلاتین باعث بهبود علایم می شود.

  • Onychorrhexis – شیارهای طولی عمیق روی ناخن ها ظاهر می شود که از لبه آزاد به سمت پایه کشیده می شوند. متعاقباً برخی از آنها ترک می خورند و باعث درد می شوند. دلیل آن می تواند کمبود مواد مغذی، اختلالات جدی در دستگاه گوارش، اگزما، گلسنگ و پسوریازیس باشد. این بیماری چندین ناخن دست و پا را درگیر می کند، گاهی اوقات همه را یکباره دچار بیماری میکند. در این بیماری استفاده از ویتامین A به مدت ۱ ماه موثر است.
  • Onychomadesis – جدا شدن ناخن از پایه آن تا انتهای آن که اغلب بعد از مصدومیت اتفاق می افتد.
  • Koilonychia – فرورفتگی در مرکز ناخن رخ می دهد و رنگ و ضخامت صفحه ثابت می ماند.
  • اسکلرونیکیا – ناخن ها ضخیم می شوند، بدتر می شوند، زرد مایل به قهوه ای می شوند، از بستر ناخن دور می شوند.
  • Gapalonychia – نرم شدن صفحه ناخن. لبه آزاد ناخن به راحتی می شکند، لایه برداری شروع می شود.
  • Onychogryphosis – ضخامت ناخن تغییر می کند، توبروزیت، زبری ظاهر می شود.
  • تراکیونیشیا – صفحه ناخن شل، کسل کننده و خشن می شود. گاهی اوقات ناخن ها بسیار طبقه بندی می شوند.
بخوانید  معرفی بهترین متخصص جراحی پلاستیک صورت در شیراز

گاهی اوقات نمی توان تشخیص واضحی با انیکودیستروفی داد، اما شکنندگی مشخص ناخن ها و جدا شدن آنها می گوید: مشکلاتی در بدن وجود دارد.

شکستگی و لایه لایه شدن صفحه ناخن

دلایل اصلی شکستگی و لایه لایه شدن صفحه ناخن

همه علل را می توان به طور مشروط به دو دسته تقسیم کرد: تأثیر عوامل خارجی و مشکلات داخلی.

  • عدم محافظت از دست در هنگام تمیز کردن.

مواد شیمیایی پاک کننده خانه برای ناخن و پوست دست بسیار مضر هستند. برای کاهش آسیب به صفحه ناخن، در این مورد، پوشیدن دستکش لاستیکی کافی است.

  • استفاده بیش از حد از محصولات مبتنی بر الکل.

الکل صفحه ناخن را خشک و خشک می کند. البته نباید از مواد ضدعفونی کننده غافل شوید، اما می توانید مصرف مواد دیگری که شامل الکل است را کاهش دهید. اینها می توانند کرم ها، لوسیون ها و غیره باشند.

  • استفاده مستقیم از ناخن در اناجم برخی کارها.

اگر از ناخن های خود برای تراشیدن، پوست کندن، چیدن چیزی استفاده می کنید، پس دلیل اصلی داشتن ناخن های ناسالم دقیقا همین کارها هستند. مراقب عادت های خود باشید، اگر برای دست های زیبا ارزش قائل هستید، بهتر است از وسایل مناسب هر کار استفاده کنید.

  • استفاده از

    صفحه ناخن به عنوان یک ابزار تسکین دهنده.

عزیزان، ناخن ها ضد استرس نیستند و جویدن آنها نه تنها برای ظاهر، بلکه برای سلامتی نیز مضر است. اگر نمی توانید خود را کنترل کنید یک لاک مخصوص در داروخانه پیدا کنید. این ماده رنگ شفافی دارد، خود به خود خشک می شود، اما از همه مهمتر طعم آن بسیار تلخ است. هر بار که دستت به سمت دهانت می رود، تلخی جلوی تو را می گیرد.

  • نقض قوانین حذف ژل لاک.

استادکاران می توانند پوشش قدیمی را با ابزار مخصوص (روکش) به همراه ابزار حذف کنند. یک روش قدیمی و غیر قابل اعتماد، زیرا این ماده دارای فرمول شیمیایی تهاجمی است که تأثیر بدی بر ساختار صفحه ناخن دارد. بهتر است این روش پاک کردن ژل لاک را کنار بگذارید و از روتر استفاده کنید. اگر ناخن کار شما از فناوری سخت افزاری استفاده می کند، اما در عین حال دائماً احساس ناراحتی، درد و سوزش می کنید، از چنین “متخصص” خودداری کنید، زیرا این روش باید بدون درد باشد. در غیر این صورت، شما فقط ناخن های خود را از بین می برید.

بخوانید  بهترین مرکز لیزر مو‌های زائد در پاسداران

ساختار صفحه ناخن

دلایل زیر که به دلیل لایه لایه شدن ناخن ها با مشکلات داخلی همراه است.

کمبود ویتامین.

برای به دست آوردن مواد لازم برای رشد یک صفحه ناخن قوی، بدن باید غذای مصرف شده را به گلوکز تبدیل کند. سپس با کمک ویتامین ها عناصر را به اسیدهای آمینه تبدیل کنید که رشد ناخن به آن بستگی دارد. ویتامین، که به عنوان یک ماده کمکی عمل می کند به خصوص بیوتین (B7). می توان آن را با غذا مصرف کرد یا به سادگی از غذاهای حاوی آن مانند حبوبات، آجیل، غلات و غیره استفاده کرد.

کمبود آهن.

یکی دیگر از عناصر حیاتی برای سلامتی , آهن است. اگر در بدن کافی نباشد، ناخن ها نازک، شکننده می شوند و همچنین تغییر شکل به شکل فرورفتگی ظاهر می شود. آهن را می توان به صورت غذا مصرف کرد یا به عنوان مکمل خریداری کرد.

اثرات منفی آنتی بیوتیک ها

متأسفانه در مصرف آنتی بیوتیک ها بی توجه ای می کنند. داروها برای کمک به ما در یک مشکل طراحی شده اند، و باعث ایجاد مشکلات دیگر می شوند. فقط ویتامین ها و مواد معدنی از دست رفته را جبران کنید تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود. به عنوان یک قاعده، دستورالعمل داروها نشان می دهد که دارو دقیقاً چه تأثیری منفی دارد.

بخوانید  ایا ماساژ بینی بعد از عمل باعث کوچک شدن بینی میشود ؟

مشکل تیروئید

وضعیت پوست، مو و صفحه ناخن ما، از جمله به غده تیروئید بستگی دارد. در این صورت بهتر است با پزشک مشورت کنید و آزمایشاتی انجام دهید که بر اساس آن توصیه هایی برای بهبود سلامتی به شما داده می شود.

عادت های بد.

در حالی که بدن را تخریب می کنید، انتظار نداشته باشید که به اندازه کافی درست و سالم عمل کند. بهتر است مراقب سلامتی خود باشید، سیگار، الکل، فست فود را کنار بگذارید و خواهید دید که پس از مدتی وضعیت ناخن، مو، پوست و … چگونه بهبود می یابد.

پیش پا افتاده، اما واقعی – استرس تأثیر بسیار بدی بر وضعیت بدن دارد. نگرانی بیش از حد در مورد و بدون آن به سرعت با ریزش مو، پوست کدر و بثورات، پوسته شدن و شکننده شدن ناخن ها احساس می شود. اجتناب از نگرانی و استرس همیشه ممکن نیست، اما باید مراقب خود باشید.

ویتامین های مورد نیاز برای جلوگیری از لایه لایه شدن ناخن

ویتامین های مورد نیاز برای جلوگیری از لایه لایه شدن ناخن

برای سلامت ناخن ها، ویتامین های B مورد نیاز است: B3، B6، B7:

  • کمبود ویتامین B3 – نیاسین – رشد ناخن کند می شود.
  • با کمبود ویتامین B6، ناخن ها شکننده، خشک و زبر می شوند.
  • کمبود بیوتین – ویتامین B7 – علت مستقیم شاخ و برگ شدن ناخن ها است.
بخوانید  با ابعاد حقوقی قرارداد مشارکت کلینیک آشنا شوید!

ویتامین C برای سنتز کلاژن خود در ساختار ناخن مورد نیاز است.

E – یک آنتی اکسیدان لازم برای انعطاف پذیری، یکنواختی رنگ و درخشش طبیعی ناخن ها.

D – برای رشد، استحکام، شکل زیبا و تراکم ناخن لازم است.

A – رشد ناخن ها را تحریک می کند.

ویتامین ها تنها چیزی نیستند که برای داشتن ناخن های سالم لازم است. مواد معدنی نقش بسیار مهمی در این امر دارند.

  1. کلسیم – ناخن های قوی و سالم.
  2. سیلیکون – مسئول استحکام، سختی و کشش است.
  3. آهن – برای تسکین و تراکم یکنواخت، شکل مرتب.
  4. روی – جلوگیری در برابر ظهور لکه های سفید ، تشکیل مواد جدید ناخن را تحریک می کند.
  5. گلیسین، آلانین، سیستئین موادی هستند که باید به طور مرتب به بدن وارد شوند تا ناخن ها سالم و قوی بمانند.

پیشگیری از لایه لایه شدن ناخن

یک رژیم غذایی مناسب و مغذی بهترین اقدام پیشگیرانه برای سلامتی است. و نه تنها ناخن، بلکه کل بدن را در برابر عوامل مختلفی محافظت می کند. ویتامین ها و مواد معدنی در ماهی، تخم مرغ، پنیر، گوشت، شیر و سایر محصولات لبنی یافت می شود. همچنین منبع مواد مغذی کلم بروکلی، اسفناج، حبوبات، گندم غلات کامل، پنیر ، غذاهای دریایی، آجیل است.

  • مانیکور و پدیکور فقط باید توسط یک استادکار مورد اعتماد انجام شود.
  • خواب کافی، پیاده روی در هوای تازه، استراحت نیز از سلامت ناخن ها را تضمین می کند.
  • برای پوشش تزئینی، فقط از لاک ها و لاک های ژل با کیفیت بالا استفاده کنید.
  • تمام کارهای خانه را با دستکش انجام دهید.
  • کرم دست ضروری است.
  • “فرمول امگا ۳” – استفاده منظم از دارو باعث تقویت سیستم ایمنی، سیستم قلبی عروقی و عصبی، سلامت پوست، ناخن و مو می شود. فقط یک کپسول در روز برای حفظ درخشش جوانی و زیبایی برای سالیان طولانی کافی است.
بخوانید  با ابعاد حقوقی قرارداد مشارکت کلینیک آشنا شوید!

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×