» ناهنجاری های فک » ناهنجاری فک کلاس ۲
ناهنجاری فک کلاس 2
ناهنجاری های فک

ناهنجاری فک کلاس ۲

آذر 22, 1402 350176

ناهنجاری فک کلاس 2

همانطور که می دانید ناهنجاری های فک انواع متفاوتی دارند. یکی از آن ها، ناهنجاری فک کلاس ۲ – (CL II) است. در این مقاله قصد داریم این ناهنجاری فک را بررسی کنیم و علل بوجود آمدن ناهنجاری فک کلاس ۲ و راه درمان آن را توضیح دهیم.


ناهنجاری فک کلاس ۲ چیست؟

در این ناهنجاری که بیشتر مردم با عنوان عقب بودن فک پایین با آن آشنایی دارند، فک بیمار در حالت مناسب و عادی خود قرار نگرفته است. به این معنی که یا فک بالا جلو است و یا فک پایین عقب است و یا اینکه هر دو حالت با هم اتفاق افتاده است. در هر حالت از نظر ظاهری فک بیمار به سمت بیرون و محدب است و وقتی دهان بیمار بسته است، بین فک بالا و پایین فاصله وجود دارد.
در ناهنجاری فک کلاس ۲، تنها مشکل ظاهر فرد نیست بلکه در بیشتر موارد دندان های جلویی فک بالای شخص می شکند که مسلما مشکل را بیشتر میکند. برای تشخیص عقب بودن فک پایین بهترین کار، مراجعه به متخصص ارتودنسی است.

بخوانید  قیمت دندانپزشکی و ارتودنسی و کشیدن دندان 1402

|مقاله مرتبط : متخصص ارتودنسی کیست؟

ناهنجاری فک کلاس ۲ به دو دسته تقسیم می شود:

۱- Class II Division 1 : در این حالت اورجت زیاد پیش می آید و اختلاف زیاد بین دو فک کاملا قابل مشهود است.
۲- Class II Division 2 : دندان های جلوی فک بالا به سمت عقب یا عمودی هستند که باعث نامرتبی دندان یا دیپ بایت می شوند. در این حالت نامرتبی دندان ها بیشتر از ناهنجاری فک به چشم می آید.

علت عقب بودن فک پایین

ناهنجاری کلاس ۲ مانند انحراف فک، به دو دلیل اتفاق می افتد: مادرزادی و اکتسابی

|مقاله مرتبط : انحراف فک

شایع ترین دلیل ناهنجاری فک کلاس ۲، ژنتیک است. اختلالات رشد در دوران بارداری مادر و یا در سنین کودکی بیمار، مشکل عقب بودن فک را برای فرد بوجود می آورد.
مورد دوم یعنی اکتسابی مربوط به زمانی می شود که ممکن است شخص در کودکی دچار ضربه شدید شود و این ضربه مانع رشد نرمال فک او شود. اگر چنین اتفاقی افتاد هر چه سریعتر کودک را به کلیلنیک دندانپزشکی ببرید و درمان را شروع کنید. چون ممکن است این ضربه باعث از بین رفتن تقارن صورت و فک فرزند شما شود و هر چه دیرتر اقدام گنید پروسه درمان و حل مشکل طولانی و پیچیده تر می شود.

بخوانید  ناهنجاری فک کلاس 3 چیست؟ شرح کامل علت بروز، درمان و انواع

درمان عقب بودن فک پایین

اگر بیمار در سنین کودکی و قبل از رسیدن به سن بلوغ اقدام به درمان کند. متخصص ارتودنسی، درمان عقب بودن فک پایین با ارتودنسی را انجام می دهد و رشد آرواره ها را به مسیر درست هدایت میکند. در سنین ۱۰-۱۲ سالگی که کودک در حال رشد است با دستگاه های فانکشنال و هدگیر درمان انجام می شود. درمان به این شکل است که با رشد فک، دستگاهها به فک فشار می آورند و رشد را در مسیر درست هدایت میکنند.
نکته مهم این است که درمان ناهنجاری فک کلاس ۲ به عواملی همچون مقدار ناهنجاری و سن بیمار بستگی دارد. بعد از سن بلوغ رشد فک به آهستگی صورت میگیرد که این نکته باعث می شود در اغلب موارد درمان عقب بودن فک با جراحی انجام شود. البته عمل جراحی زمانی پیشنهاد می شود که ناهنجاری شدید باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×