» ترمیم دندان » درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد
درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد
ترمیم دندان - بهداشت و سلامت دندان - دندانپزشکی - سلامت دهان

درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد

آذر 3, 1402 180333

درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت ناشی از آن، بسته به میزان مشکل از طریق روش‌های خانگی ساده و یا مصرف برخی از داروها امکان‌پذیر است. ساده‌ترین این روش‌ها استفاده از کمپرس سرد است و در عموم موارد نتیجه خوبی دارد، اما در مواقعی که ورم صورت ناشی از عفونت‌ها زیاد باشد و استفاده از روش‌های ساده و خانگی چندان کارساز به نظر نرسد، درمان‌های جدی‌تر و به‌خصوص مصرف آنتی بیوتیک‌ها در اولویت قرار می‌گیرد.

با توجه به این‌که آبسه دندان همیشه بر اثر شکل‌گیری عفونت در قسمت ریشه دندان‌ها ایجاد می‌شود و ورم صورت می‌تواند دلایل دیگری ناشی از مشکلات دندان به‌غیراز آبسه داشته باشد، قبل از شناخت درمان‌های فوری برای کاهش و خواباندن ورم صورت، مشخص شدن دلایل آن اهمیت دارد تا درمان‌های انتخابی نتیجه درخور توجه و البته سریعی داشته باشند.

بخوانید  هزینه ارتودنسی فک بالا

آشنایی با علت‌های ورم صورت ناشی از مشکلات دندان

اصلی‌ترین علت التهاب و ورم صورت ناشی از مشکلات دندان، ایجاد عفونت در دهان است. عفونت‌ها در دهان افراد معمولاً بر اثر فعالیت خارج از کنترل میکروارگانیسم‌ها و خصوصاً باکتری‌ها شکل می‌گیرد و معمولاً در پی یکی از مشکلات دندان مانند پوسیدگی دندان، حفره‌های دندان، آبسه دندان، عصب کشی و… تشکیل می‌شود. عفونت دندان از جنبه‌های مختلفی باعث ایجاد مشکلات برای افراد می‌شود که احساس درد و ایجاد التهاب و تورم مهم‌ترین آن‌ها است. در میان مشکلات دندان که علائم عفونت را به شکل ورم صورت نمایان می‌کند، آبسه دندان و عصب کشی دندان قابل توجه‌تر از سایر موارد است.

آبسه دندان

آبسه دندان

آبسه دندان به تشکیل یک ناحیه عفونی در اطراف ریشه دندان گفته می‌شود و نمود بیرونی آن ایجاد حفره‌ها و نقاط چرکی در اطراف ریشه‌های دندان و روی لثه است. آبسه دندان همچنین می‌تواند از عفونت‌هایی که در داخل دندان (دندان شکسته، دندان پوسیده، دندان پر شده به روش نامطلوب و…) تشکیل شده است، ایجاد شود.
این مشکل بیشتر به دلیل عدم رعایت بهداشت و یا مطلوب نبودن عملکرد دستگاه ایمنی بدن در مقابله با میکروارگانیسم‌های فعال در محیط دهان ایجاد می‌شود و ممکن است باعث ایجاد ورم صورت در نواحی نزدیک به ریشه دندان دچار عفونت شده، شود.

بخوانید  ایمپلنت دندان چیست ؟

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان یک عمل دندان‌پزشکی است که طی آن عصب‌ها از درون ریشه دندان تخلیه می‌شود تا مشکلات مربوط به پوسیدگی دندان برطرف شود. بعد از عصب کشی دندان افراد ممکن است عوارضی مانند درد و ورم صورت را تجربه کنند که یا بر اثر شکل‌گیری عفونت در نواحی دندان عصب کشی شده است، یا به دلیل ماهیت تهاجمی این عمل رخ می‌دهد.

چکار کنیم ورم دندان بخوابد؟

مشکل ورم در نواحی اطراف دندان یا دندان‌های دچار مشکل شده، جدا از مسائلی که مرتبط با سلامت دندان و دهان است، باعث ایجاد مشکلات ظاهری در قالب ورم صورت یا قرمزی و التهاب در نواحی تحت تأثیر می‌شود.

این مشکل گاهی آنقدر قابل مشاهده است که افراد را از انجام فعالیت‌های روزانه خصوصاً فعالیت‌هایی که در ارتباط با محیط اجتماعی معنا پیدا می‌کند، باز می‌دارد. این مسئله به‌طور طبیعی فکر درمان سریع و فوری ورم صورت را در ذهن افراد به اصلی‌ترین دغدغه تبدیل می‌کند. برای رفع این مشکل دو رویکرد یا روش درمان را می‌توان در نظر گرفت که هر کدام با توجه به توصیه دندان‌پزشک و شرایط موجود می‌تواند به خوابیدن ورم صورت کمک کند.

بخوانید  شستن دندان مصنوعی با مایع ظرفشویی یا بهترین روش تمیز کردن دندان مصنوعی چیست ؟

استفاده از درمان‌های خانگی خواباندن ورم دندان و صورت

به‌طورکلی تمامی درمان‌های خانگی ورم صورت بر اساس استفاده از یک ماده طبیعی یا شیمیایی مؤثر در کاهش آثار عفونت شکل گرفته‌اند. انتخاب این روش‌های خانگی معمولاً برای شرایط غیر حاد و سطحی ورم صورت مناسب است و به‌طور عمومی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

استفاده از داروهای مؤثر در کاهش ورم صورت

مشخص شد که ورم صورت بیشتر ناشی از دو مشکل آبسه دندان و عصب کشی دندان است که عفونت در هر دو این عوامل نقش محوری دارد، بنابراین مؤثرترین درمان‌های دارویی برای این مشکل در نظر گرفتن مصرف داروهای آنتی بیوتیک است. این داروها به‌طور مستقیم موجب خوابیدن ورم صورت نمی‌شوند، بلکه از طریق اثرگذاری بر روی عفونت، عوارض و علائم مرسوم آن که موردتوجه‌ترین آن‌ها در اینجا ورم صورت است، از بین می‌برند.

چکار کنیم ورم دندان بخوابد؟

درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت با استفاده از داروها

یکی از مؤثرترین درمان‌های ورم صورت ناشی از آبسه دندان، از بین بردن عفونت از طریق داروها و در نتیجه کاهش علائم و عوارض آن ازجمله التهاب نواحی هم‌جوار و ورم صورت است. ضمن این‌که باید متذکر شد استفاده از این داروها باید طبق نظر دندانپزشک مصرف شود،

بخوانید  آیا قرص استامینوفن تایلانول 500 برای دندان درد خوبه؟

متداول‌ترین آن‌ها را می‌توان قرص‌ها و کپسول‌هایی در نظر گرفت که عموم مردم با نام داروهای ضد عفونت و چرک خشک‌کن با آن‌ها آشنایی دارند. مصرف این قرص‌ها معمولاً همراه با تأثیرگذاری بر روی عفونت آثار، ورم صورت را طی مدت زمان کمی می‌خواباند و با تکمیل دوره درمان، آثاری از آن باقی نمی‌گذارد. در مواردی که عفونت و آبسه ریشه دندان شدیدتر است، دندان‌پزشک ممکن است در کنار تجویز داروهای مؤثرتر، درمان ریشه دندان را هم که معمولاً به‌صورت ترمیم پوسیدگی و عصب کشی و پر کردن دندان انجام می‌شود، مناسب تشخیص بدهد.

انواع دارو برای عفونت دندان و ورم صورت

درمان خانگی ورم صورت بعد از عصب کشی دندان یا آبسه

درمان‌های خانگی کاهش یا خواباندن ورم صورت ناشی از عصب‌کشی دندان یا آبسه معمولاً با حداقل عوارض جانبی همراه بوده و به همین دلیل انتخاب اول بیشتر افراد هستند. مهم‌ترین این روش‌های درمان را که در مواردی به‌عنوان درمان فوری ورم صورت هم عملکرد خوبی دارند، می‌توان در موارد زیر جستجو کرد.

بخوانید  درمان سه سوته دندان درد / 11 روش معجزه آسای خانگی درد دندان

درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد؛ شستشو دهان با محلول آب و نمک

این روش احتمالاً ساده‌ترین درمان خانگی ورم صورت بعد از آبسه و دیگر دلایل ورم و التهاب صورت است و بسته به شرایط و وضعیت ورم صورت هر فرد، می‌توان مؤثرترین آن هم باشد. نمک نوعی ماده طبیعی است که بر روی عملکرد میکروارگانیسم‌های عامل عفونت و ورم تأثیر می‌گذارد و همچنین تا حدودی باعث تسکین سه سوته درد دندان هم می‌شود.

برای استفاده از این روش خانگی درمان ورم صورت، باید نصف یک قاشق چای‌خوری نمک را در نصف لیوان آب ولرم حل کنید و مقدار مناسب از این محلول را به مدت حداقل یک و نیم دقیقه درون دهان نگاه داشته یا قرقره و بعد از دهان خارج کنید. انجام این کار ساده را می‌توان در طول یک شبانه‌روز حداقل ۴ بار تکرار کرد تا روند درمان و خوابیدن ورم صورت سریع‌تر اتفاق بیفتد.

درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد؛ استفاده از کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد از روش‌های عمومی جلوگیری از ایجاد ورم در نواحی مختلف بدن است و حتماً در کاهش علائم ورم صورت هم مؤثر است. کاهش درد دندان هم از دیگر مزایای استفاده از این روش ساده است.

بخوانید  درمان فوری دندان درد شبانه کودکان

برای اینکه این روش باعث تأثیر نامطلوب بر روی بافت پوست صورت نشود و از نظر ظاهری مشکلات بیشتری را علاوه بر تورم برای افراد ایجاد نکند، لازم است تماس عامل سرد که به‌طورمعمول تکه‌های یخ است، با واسط یک لایه پارچه لطیف باشد. استفاده از انواع حوله کوچک برای این کار ایدئال است و افراد می‌توانند از حوله به‌عنوان واسط یخ و قسمت ورم کرده صورت استفاده کنند. در مورد زمان مناسب تحت تماس بودن کمپرس سرد هم می‌توان مدت زمان ۱۵ دقیقه را مناسب دانست و این کار را در طول روز حداقل سه مرتبه تکرار کرد.

استفاده از کمپرس سرد

درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد؛ شستشو دهان با محلول آب و جوش شیرین

جوش شیرین هم مانند نمک تأثیرات ضد باکتری دارد و محلول آن با آب یکی از گزینه‌های ارزان درمان آبسه دندان و ورم صورت ناشی از آن به شمار می‌آید. همچنین از این درمان می‌توان در زمینه کاهش پلاک‌های دندان هم انتظارات مناسبی داشت و جدا از کاهش ورم صورت، همچون یک روش مراقبت بهداشتی دهان و دندان استفاده کرد.

برای تهیه محلول آب و جوش شیرین می‌توان مقدار کمی (کم‌تر از نصف قاشق چای‌خوری) جوش شیرین را با نصف فنجان آب ولرم مخلوط کرد و مقدار مناسب از آن را حداقل به مدت ۵ دقیقه در دهان چرخاند یا قرقره و سپس از دهان خارج کرد.

بخوانید  درد کشیدن دندان چقدر طول می کشد؟

در یک روش دیگر استفاده از جوش شیرین برای کاهش ورم صورت خصوصاً قبل یا بعد از انجام عمل‌های دندان‌پزشکی مانند عصب کشی دندان، می‌توان مسواک را به مقدار کمی از این پودر آغشته کرد و دندان‌ها را به آرامی با آن مسواک زد.

درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد؛ استفاده از پوره سیر

سیر یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی گیاهی است که مصرف آن به‌خصوص به دلیل خاصیت ضد باکتریایی که ارائه می‌دهد، برای کاهش ورم صورت ناشی از عفونت‌های ایجاد شده در دهان مناسب تشخیص داده شده است. این روش خانگی اگرچه به دلیل ایجاد بوی بد در دهان در اولویت انتخاب خیلی از افراد قرار نمی‌گیرد، اما با توجه به این‌که یک درمان عالی برای عفونت و تسکین درد است، شاید افراد را زودتر از سایر درمان‌های خانگی به نتیجه مطلوب که خواباندن و از بین بردن ورم صورت است، برساند.

مناسب‌ترین روش استفاده از این درمان، پوره کردن یا ساخت خمیر سیر است. برای این منظور کافی است که برای هر نوبت درمان یک حبه سیر را به‌خوبی له و خمیر کرده و روی ناحیه آبسه کرده یا هر نوع دیگر عفونت یا ناحیه دردناک قرار داد. بهتر است این خمیر حداقل مدت ۱۰ دقیقه بر روی نواحی مورد نظر باقی بماند و در ادامه خمیر را خورد یا در صورت عدم تمایل از دهان خارج کرد.

بخوانید  معرفی بهترین قرص های درمان دندان درد عصبی

درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد؛ استفاده از ژل آلوئه ورا

از دیگر مواد گیاهی که خاصیت آن در زمینه مقابله با عوامل ایجاد کننده عفونت و خصوصاً باکتری‌ها شناخته شده است، می‌توان به آلوئه ورا اشاره کرد. این گیاه که به راحتی در دسترس قرار دارد و هیچ‌گونه عوارض جانبی مانند مزه نامطبوع در دهان ایجاد نمی‌کند، ترجیح خیلی از افراد برای درمان یا مقابله با ایجاد عفونت دندان و در نتیجه درد دندان و تورم صورت محسوب می‌شود.

برای اجرای روش درمان خانگی ورم صورت با آلوئه ورا بهتر است بعد از جدا کردن قسمت پوسته برگ‌های این گیاه، ژل یا گوشت داخلی آن را به‌صورت مکعبی برش داده و در هر نوبت درمانی، یک تکه از آن را جویده و برای چند دقیقه در دهان نگاه داشت.

درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد؛ شستشو دهان با اسانس‌ها یا روغن‌های گیاهی

از روش‌های قابل قبول و محبوب طب سنتی برای درمان دندان درد یا مشکلات دیگر دندان، جویدن گیاه میخک است. این روش سنتی درواقع ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش اسانس گیری این گیاه است که تأثیرات ماده آن علاوه بر تسکین درد، در زمینه فعالیت به‌عنوان یک عامل ضد باکتری هم اثبات شده است. بنابراین استفاده از اسانس میخک را می‌توان یک روش درمان خانگی ورم صورت ناشی از آبسه دندان یا هر عامل دیگری دانست.

بخوانید  چگونه از شر درد دندان خلاص شویم؟ / درمان سریع دندان درد با این 4 روش خانگی

در این دسته از درمان‌های خانگی به جز اسانس میخک، می‌توان به خواص اسانس یا روغن‌های گیاهان دیگری مانند نعناع کوهی (پونه)، دانه شنبلیله و گیاه آویشن هم اشاره کرد.

ورم صورت ناشی از آبسه

نکات مراقبی در خصوص درمان ورم صورت ناشی از آبسه، عصب کشی دندان و…

  1. خوابیدن با صورت ورم کرده برای بیشتر افراد سخت است، برای همین بهتر است افراد طی روزهایی که با این مشکل مواجه هستند، از بالشت‌های نرم‌تری استفاده کنند و نواحی ورم کرده را به‌هیچ‌وجه بر روی بالشت و یا تحت هرگونه فشار جانبی دیگری قرار ندهند.
  2. در برخی از مواقع برای درمان آبسه دندان، دندان‌پزشک ممکن است چرک ایجاد شده را از طریق ایجاد یک برش کوچک در ناحیه خارج کند تا روند درمان سریع‌تر اتفاق بیفتد. طبیعتاً افراد در خانه صلاحیت چنین اقدامی را ندارند و باید از آن بپرهیزند. این نواحی چرکی و ملتهب شده معمولاً به مرور زمان شکافته می‌شوند، اما برای تسریع این فرآیند می‌توان این نواحی لثه را با استفاده از مسواک‌های نرم تحریک کرد، اما نه به‌طوری‌که باعث شکافته شدن مستقیم حفره‌های عفونی شود.
  3. مصرف سیگار از عواملی است که باعث ایجاد عفونت در دهان و دندان می‌شود، در نتیجه قطع مصرف آن در مواقعی که عفونت باعث ورم صورت شده است، در تسریع درمان و از بین رفتن آثار آن تأثیر زیادی دارد.
  4. در طول دوره درمان‌های مختلف ورم صورت ناشی از آبسه یا عوامل دیگر، مصرف غذاهای نرم که نیاز به جویدن زیادی ندارد الزامی است. این انتخاب هر از نظر تشدید نشدن علائم عفونت و هم از نظر متحمل شدن درد کم‌تر حائز اهمیت است.
  5. نوشیدن مایعات خیلی سرد یا خیلی گرم باعث تشدید علائم درد دندان بعد از عصب کشی می‌شود و طبیعتاً عدم نوشیدن مایعات با این شرایط در کاهش سریع‌ ورم صورت هم مؤثر خواهد بود.
بخوانید  بهترین ایده ها ناب و لوکس برای دکوراسیون مطب دندانپزشکی کوچک و بزرگ ارزان در سال 2022

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×