» معرفی دارو و قرص » قرص هیوتکس برای چیست ؟
قرص هیوتکس برای چیست ؟
معرفی دارو و قرص - سلامت دستگاه گوارش

قرص هیوتکس برای چیست ؟

فروردین 21, 1403 100359

امروزه ناراحتی های گوارشی و اسپاسم های عضلانی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در جامعه وجود دارد. معمولا دارو های متعددی برای درمان و بهبود این نوع ناراحتی ها مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به نوع اثری که دارند، می توانند با دوز های مختلف استفاده شوند. قرص هیوکسین یا قرص هیوتکس یکی از قرص های شناخته شده و پرکاربرد برای تسکین درد های ناحیه شکم و گرفتگی های آن است.

این قرص به طور موثری باعث شل شدن عضلات و ماهیچه های معده می شود که می تواند باعث جلوگیری از بروز اسهال و ناراحتی های ناشی از آن نیز باشد. استفاده از این قرص برای افرادی که دچار حالت تهوع یا استفراغ شده اند بسیار مناسب است. در ادامه به مواد مصرف این دارو و عملکرد های آن بیشتر می پردازیم.

قرص هیوتکس یا هیوکسین چیست؟

قرص هیوکسین در زیر گروه دارو های آنتی کولینرژیک و تسکین دهنده اسپاسم ها قرار می گیرد و از آن به منظور بهبود ناراحتی های گوارشی مانند مشکلات معده و روده استفاده می شود.

بخوانید  برای درمان اسهال باید چه قرصی بخوریم؟ معرفی 4 قرص برای درمان اسهال

هیوکسین دارای شباهت بسیار زیادی به استیل کولین است که نقش انتقال آن انتقال پیام های عصبی می باشد. عملکردی که هیوکسین دارد به این صورت است که باعث مسدود کردن و قطع ارتباط جایگاه فعال در گیرنده های استیل کولین است. به همین دلیل می تواند باعث جلوگیری از عمل استیل کولین شود. با قطع عملکرد استیل کولین و جلوگیری از عمل آن، پیام های عصبی از طریق این انتقال دهنده به مغز ارسال نمی شوند.

به دنبال این امر، ماهیچه های صاف بدن مانند دستگاه گوارش، مجاری ادراری و کیسه ی صفرا به حالت استراحت در می آیند که همین عامل باعث برطرف شدن انقباض ها و اسپاسم های عضلانی در این ارگان ها می شود.

همان طور که گفتیم، هیوکسین دارای اثرات آنتی کولینرژیک است که این قابلیت باعث تاثیر بر یک سری اندام های خاص و جلوگیری از ترش آن ها شود. از مهم ترین ارگان هایی که تحت تاثیر این قرص ترشح آن ها کم می شود، می توانیم به دستگاه تنفسی و غدد بزاقی اشاره کنیم.

از مزایای هیوکسین این است که وارد مغز نمی شود و اثرات آنتی کولینرژیک آن سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار نمی دهد. تنها اثر این قرص، اثرات محیطی آن است. همچنین تاثیر قابل توجهی هم بر روی گیرنده های نیکوتینی نخواهد داشت.

بخوانید  آیا معده درد نشانه حاملگی است ؟ رابطه معده و بارداری چیست ؟

هیوکسین

قرص هیوتکس برای اسهال

اصلی ترین موارد مصرف قرص هیوتکس برای مشکلات گوارشی و اسپاسم های عضلانی در ناحیه معده و روده است. در مواقعی که فرد دچار نفخ شکم شده است و یا با درد های موضعی شکم مواجه است، مصرف این قرص می تواند به بهبود این مشکلات کمک کند.

بسیاری از افرادی که دچار اسهال یا مسمومیت های گوارشی شده اند نیز با چنین عوارضی به پزشک مراجعه می کنند و پزشک معالج برای بهبود وضعیت آن ها، قرص هیوتکس برای اسهال را تجویز می کند. مصرف این قرص با دوز های مختلف می تواند به بهبود اسهال و برطرف شدن آن کمک نماید.

قرص هیوتکس که به آن هیوسین نیز گفته می شود، برای درمان مشکلاتی مانند سندروم روده تحریک پذیر، دل درد، دل پیچه و سایر مشکلات و درد های گوارشی به کار می رود و در نتیجه می تواند از بروز اسهال و استفراغ جلوگیری کند. هیوتکس را جز دسته آنتی موسکارینیک ها به حساب می آورند و به همین دلیل از آن در زمینه های درمانی مختلفی استفاده می شود.

از جمله مواردی که در خصوص مصرف هیوتکس وجود دارد این است که همیشه و در نوبت های مختلف، دوز مشخص و ثابتی از دارو را که پزشک آن را تجویز کرده است مصرف کنید. همچنین به هیچ وجه نباید دو دوز را به طور همزمان مصرف نمایید. این امر زمانی اتفاق می افتد که شما یک دوز را در زمان مناسب فراموش کرده اید و برای جبران آن، دو دوز را مصرف می نمایید که توصیه نمی شود.

بخوانید  آیا قرص استامینوفن تایلانول 500 برای دندان درد خوبه؟

قرص هیوتکس برای پریود

هیوتکس دارویی است که حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود؛ در غیر این صورت توصیه نمی شود. این قرص نیز همانند دیگر انواع دارو های شیمیایی می تواند دارای عوارض جانبی متعددی باشد که به منظور اثربخشی بهتر دارو، بهتر است که قبل از مصرف از آن ها آگاهی داشته باشید. یکی از اصلی ترین موارد مصرف هیوتکس برای بهبود اسهال است و عملکرد روده و معده را تقویت می کند. نکته ای که در این جا وجود دارد این است که مصرف هیوتکس می تواند باعث بروز یبوست در افرادی شود که دچار اسهال نیستند. اما در صورت مصرف منظم و با تجویز پزشک، حساسیت یا عارضه جدی را به وجود نخواهد آورد.

قرص هیوتکس برای پریود

استفاده از قرص هیوتکس برای بهبود اسپاسم های دردناک به کار می رود و اثر سریعی دارد. به همین دلیل می توان از قرص هیوتکس برای پریود و بهبود اسپاسم های دوران قاعدگی نیز استفاده شود. معمولا در دوران قاعدگی درد ها و اسپاسم های شدیدی به وجود می آید که بسیار آزار دهنده هستند؛ به همین منظور بسیاری از پزشکان برای کاهش درد و تسکین این اسپاسم ها هیوتکس را تجویز می کنند.

بخوانید  کبد چرب چیست و برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم ؟

دوز مصرف این دارو در دوران قاعدگی متفاوت است و بستگی به وضعیت جسمانی فرد دارد. اما به طور کلی این قرص را در دوز های ۱۰ الی ۲۰ میلی گرم مصرف می کنند. استفاده از این قرص بیشتر به صورت کوتاه مدت است و مصرف مداوم و بلند مدت آن می تواند باعث بروز عوارض جانبی شود. عوارض جانبی مصرف بلند مدت هیوتکس در دوران قاعدگی بسیار بیشتر است و به همین دلیل توصیه می شود که قبل از مصرف، با پزشک خود مشورت نمایید.

معمولا در دوران قاعدگی بعد از مصرف ۴ دوز در یک روز، اسپاسم های دردناک بهبود پیدا می کند اما در صورت بهبود نیافتن بعد از مصرف مقدار مشخص شده، قبل از مصرف بیشتر دارو به پزشک مراجعه کنید.

نحوه مصرف دارو نیز به این صورت است که حتما قرص را با آب مصرف کنید و از خوردن بدون آب آن خودداری نمایید. هیوتکس را می توان در وعده های مختلف مصرف کرد. به این صورت که می توانید آن را با غذا، بدون غذا و یا قبل و بعد از غذا مصرف کنید. اگر مصرف هیوتکس در زمان مناسب خود را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید اما اگر به دوز بعدی نزدیک هستید، آن را در تایم خود استفاده نمایید.

بخوانید  9 روش درمان خانگی اچ پیلوری , علائم هلیکوباکتر پیلوری چیست ؟

نکته ای که در مورد مصرف قرص هیوتکس وجود دارد این است که چه کسانی می توانند آن را مصرف کنند؟ در این مورد می توانیم بگوییم که همه افراد بزرگسال و کودکان بالای ۴ سال می توانند این قرص را مصرف کنند اما در صورتی که پزشک معالج، مصرف آن را به فرد توصیه کرده باشد. در صورتی که مصرف قرص هیوتکس به صورت منظم و با برنامه درست صورت گیرد، با نتایج درمانی بهتری همراه است.

قرص هیوتکس برای کودکان

قرص هیوتکس برای کودکان

همان طور که گفتیم، مصرف قرص هیوتکس در سنین مختلف امکان پذیر است؛ اما در بین کودکان دارای محدودیت هایی است. به طور کلی مصرف این قرص برای کودکان زیر ۴ سال ممنوعیت دارد و از سنین ۴ تا ۶ سال هم در صورت نیاز باید با تشخیص پزشک صورت گیرد. استفاده از قرص هیوتکس معمولا برای برطرف شدن گرفتگی ها و اسپاسم های گوارشی است که استفاده از آن در بین کودکان نیز بسیار شایع است.

معمولا دستگاه گوارش کودکان به دلیل آسیب پذیری بیشتری که دارد، مستعد آسیب ها و ناراحتی های مختلف قرار می گیرد. به همین دلیل از قرص هیوتکس می توان به عنوان یک داروی رایج برای بهبود درد های گوارشی استفاده کرد.

بخوانید  با دلایل خون ریزی معده و راههای درمانی خونریزی معده آشنا شویم

مصرف قرص هیوتکس برای کودکان با مصرف آن توسط بزرگسالان تفاوت چندانی ندارد و فقط از لحاظ دوز مصرفی ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی در کودکان ۶ الی ۱۲ سال از دوز ۱۰ میلی گرم استفاده می شود ولی در بزرگسالان مصرف دوز ۲۰ میلی گرم آن مرسوم است. البته ناگفته نماند که مقدار مصرف هیوتکس در کودکان با بزرگسالان نیز می تواند متفاوت باشد؛ به طوری که در کودکان معمولا ۳ دوز در طول روز تجویز می شود ولی در بزرگسالان می تواند تا ۴ دوز نیز برسد.

استفاده از قرص هیوتکس به صورت شیاف و یک بار در روز نیز برای کودکان مرسوم است. این روش مصرف بیشتر برای مواقعی است کودک با خوردن قرص مشکل دارد و نمی تواند آن را کامل قورت دهد.

مصرف هیوتکس در مسافرت ها برای کودکان بسیار متداول است. در بسیاری مواقع، کودکان در سفر های طولانی دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند که برای رفع این موضوع از این قرص ها استفاده می شود. در کودکانی که دارای ترشح بزاق بیش از حد هستند نیز از دوز ۱۰ میلی گرم هیوتکس به صورت ۳ بار در روز استفاده می شود که تاثیر بسیار زیادی در کاهش ترشحات بزاقی کودکان دارد.

بخوانید  آفاکسیم برای عفونت دندان

آیا قرص هیوسین مرفین دارد

از آن جایی که قرص هیوسین دارای خواص آنتی کولینرژیک است، همواره بحث وابستگی به آن مطرح می باشد. در همین خصوص مهم ترین سوالی که در مورد این قرص وجود دارد این است که آیا قرص هیوسین مرفین دارد یا خیر؟

تمام قرص هایی که دارای اثر بر انتقال دهنده های عصبی هستند، می توانند با ایجاد وابستگی هایی در فرد همراه شوند. در مورد هیوسین نیز همین بحث ها وجود دارد. این قرص با اثر بر گیرنده های استیل کولین و مختلف کردن اثر آن ها باعث شل شدن ماهیچه های دستگاه گوارش می شود. اما در مورد وجود مرفین در قرص هیوسین باید بگوییم که هیچ گونه مرفینی در آن وجود ندارد و از این بابت نگرانی برای مصرف کنندگان وجود نخواهد داشت.

عوارض قرص هیوتکس

قرص هیوتکس یا هیوسین نیز همانند هر نوع داروی شیمیایی دیگری، در کنار مزایا و تاثیرات مثبتی که دارد، می تواند با بروز یک سری عوارض جانبی نیز همراه باشد. نکته حائز اهمیت در مورد این نوع قرص ها این است که به دلیل تاثیر بر انتقال دهنده های عصبی، همواره باید با تجویز و تشخیص پزشک مصرف شوند در غیر این صورت ممکن است مشکلات متعددی را به وجود آورد.

بخوانید  عوارض و نحوه مصرف شربت کتوتیفن برای کودکان

عوارض جانبی دارو ها معمولا به سرعت و با بازه زمانی کوتاه مصرف دارو بروز پیدا نمی کند؛ در مورد قرص هیوتکس هم این موضوع صادق است. به طور کلی قرص هیوتکس را برای مصارف کوتاه مدت تجویز می کنند و تاثیر آن بر بهبود اسپاسم های دردناک است. در صورتی که مصرف این قرص به صورت خودسرانه و مدام انجام شود، می توان عوارض جانبی متعددی را برای آن مثال زد.

این قرص در افراد مختلف با شرایط جسمی و فیزیکی مختلف با عوارض گوناگونی همراه است. از مهم ترین عوارض قرص هیوتکس می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  •  خواب آلودگی
  •  مشکلات بینایی و تاری دید
  • خشکی دهان
  •  بی خوابی و بیقراری در خواب
  • سرگیجه
  • یبوست شدید
  •  خشک شدن پوست
  •  گر گرفتگی
  •  کاهش تعریق بدن

این عوارض با مصرف بلند مدت دارو طبیعی است و به صورت موقت می باشد. در صورتی که هر کدام از عوارض فوق به صورت مداوم به وجود آید، باید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

به منظور برطرف شدن عوارض هیوتکس نیز راه حل هایی وجود دارد که با انجام دادن آن ها می توان از این عوارض جلوگیری کرد. به طور مثال به منظور برطرف کردن خشکی دهان ناشی از مصرف دارد، می توانید آب نبات مصرف کنید و یا این که آدامس بجوید. نکته قابل توجه در مورد عوارض جانبی هیوتکس آن است که با بروز این علائم و شدت گرفتن آن ها، باید مصرف دارو را قطع کنید و برای ادامه مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

بخوانید  قرص سرترالین یا آسنترا 50 و 100 برای چیست ؟ بهترین زمان و نحوه مصرف

قرص هیوتکس دارای عوارض جانبی دیگری نیز هست که از جمله آن ها می توانیم به تغییرات ذهنی یا خلقی در فرد اشاره کنیم. این تغییرات می تواند شامل حالت گیجی یا بروز هیجان غیر معمول باشد. همچنین عوارضی مانند افزایش ضربان قلب، کاهش توانایی جنسی و به وجود آمدن مشکل در صحبت کردن نیز از دیگر عوارض نادر مصرف این قرص است.

به طور کلی، برای مصرف هر قرص یا دارویی، آگاهی از خصوصیات و نحوه عملکرد آن در بدن ضروری است. در مورد قرص هیوتکس نیز با توجه به مطالبی که ذکر کردیم، برای بهبود و برطرف شدن اسپاسم های ماهیچه ای به کار می رود که نحوه مصرف صحیح آن و همچنین مصرف با تجویز پزشک می تواند راه حل مناسب تری باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×