» روابط زناشویی » کاهش استرش دندانپزشکی با ۸ روش تضمینی
استرس دندانپزشکی
روابط زناشویی

کاهش استرش دندانپزشکی با ۸ روش تضمینی

اسفند 19, 1402 20224

هنگامی که اضطراب و استرس دندانپزشکی شدید است و باعث ترس غیرمنطقی و اجتناب از مراجعه به دندان پزشک می شود، می توان آن را به عنوان ترس و فوبیای دندانپزشکی طبقه بندی کرد.

برخی از شرایط سلامت روان از جمله اختلال اضطراب عمومی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، یا سابقه قبلی ضربه به سر و گردن می تواند خطر تجربه استرس دندانپزشکی توسط فرد را افزایش دهد. شرایط دیگر مانند افسردگی، اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی نیز ممکن است خطر اختلال اضطراب را افزایش دهد.

علائم و نشانه های استرس دندانپزشکی

از کجا متوجه شوید استرس دندانپزشکی دارید؟ برخی از افراد قبل از مراجعه به دندانپزشکی مقداری اضطراب را تجربه می کنند، با این حال این اضطراب مانع از آن نمی شود که قرار ملاقاتشان را ترک کنند. از سوی دیگر افرادی که با استرس دندانپزشکی زندگی می کنند، قبل از قرار ملاقات ممکن است علائم ناراحت کننده ای را تجربه کنند. برای مثال:

  • تپش قلب
  • حملات پانیک
  • فشار خون پایین
  • رفتار پرخاشگرانه
  • تعریق شدید
  • گریه
  • احساس ضعف
بخوانید  تاثیر لابیاپلاستی بر میل جنسی

چه کسانی می توانند تحت تاثیر استرس دندانپزشکی پزشکی قرار بگیرند؟

اضطراب دندانی شایع است و می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد. کودکانی که در اغلب موارد تجربه های بد دندان پزشکی داشته اند، در صورتی می توانند بر ترس خود غلبه کنند که وضعیت به خوبی مدیریت شود و در طول ویزیت های دندان پزشکی بیشتر مورد توجه و حمایت قرار گیرند.

بزرگسالانی که نگران مراقبت های دندان پزشکی هستند، معمولا در طول زندگی مضطرب باقی می مانند.

بسیاری از بیماران مضطرب می توانند دندان پزشکی را پیدا کنند که با وضعیت آن ها همدردی کند، به این ترتیب می توانند با رفتن به دندان پزشک کنار بیایند.

چگونه فوبیا یا استرس دندانپزشکی می تواند بر سلامت دهان و دندان شما تاثیر بگذارد؟

ترس از دندانپزشکی

با اجتناب از مراجعه به دندان پزشکی، بیماری های دندانی را بدتر کرده و نیاز به مراقبت های اورژانسی بیشتر شده یا درمان های پیچیده تر می شود. همچنین می تواند مشکل اساسی اضطراب دندان را تغذیه کند. این به عنوان “چرخه معیوب اضطراب دندانی” شناخته می شود.

چکاپ های منظم دندان، تمیز کردن و اشعه ایکس دندان ها می تواند از بیماری های دندانی جلوگیری کند و به دندان پزشک کمک کند تا هر مشکلی را زودتر پیدا کند، بنابراین به درمان های ساده تر و کم تر تهاجمی نیاز است.

در طول معاینات منظم، دندانپزشکان علائم سرطان دهان را نیز بررسی می کنند، به خصوص برای کسانی که سیگار می کشند یا به طور منظم الکل می نوشند و حتی برای کسانی که هر دو کار را انجام می دهند، مهم است. اگر متوجه زخم دهانی شدید که بیش از ۲ هفته طول می کشد، هر چه سریع تر آن را توسط دندان پزشک بررسی کنید.

بخوانید  با همسر غرغرو چه کنیم و چطور زن غرغرو را ساکت کنیم ؟

بیشتر بیماری های دندانی مربوط به سبک زندگی و قابل پیش گیری هستند. با اجتناب از مراجعه به دندان پزشک، نه تنها احتمال اینکه در نهایت به درمان های پیچیده تری نیاز پیدا کنید بیشتر می شود، بلکه نحوه مراقبت بهتر از سلامت دهان و دندان خود را نیز هرگز یاد نمی گیرد.

علل استرس دندانپزشکی چیست؟

استرس دندانپزشکی می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • تجربه دندان پزشکی آسیب زا یا سایر تجربه های بهداشتی
  • آسیب های قبلی به سر و گردن
  • سایر تجربیات آسیب زا، از جمله سو استفاده
  • اضطراب عمومی، افسردگی یا اختلال استرس پس از سانحه
  • این دیدگاه که دهان یک حوزه شخصی بوده و دسترسی به دهان نقص حریم خصوص است
  • ترس از دست دادن کنترل
  • مسائل اعتماد

چگونه استرس دندان پزشکی یا فوبیا را مدیریت کنیم؟

راه های زیادی برای کمک به افراد در مدیریت استرس دندان پزشکی یا فوبیا وجود دارد. مهم است که اگر هر سطحی از اضطراب دندانی را تجربه کردید، به دندان پزشک اطلاع دهید. بحث آزاد در مورد محرک های فردی اضطراب می تواند به دندان پزشک کمک کند تا یک برنامه مدیریتی برای شما تنظیم کند. برخی از تکنیک های مقابله روانی عبارتند از:

  • تنفس عمیق
  • مراقبه
  • حواس پرتی (مانند گوش دادن به موسیقی یا استفاده از دستگاه ها)
  • تصاویر هدایت شده
  • آرامش پیشرونده عضلانی
  • توافق با دندان پزشک در مورد علامت توقف در طول درمان برای استراحت (مانند بلند کردن انگشت اشاره گر چپ یا دست)
  • استفاده از پتوی سنگین (خودتان را بیاورید)
  • هیپنوتیزم.
بخوانید  مازو چیست و نحوه استفاده از جوشانده مازو برای تنگی واژن زنان

مراجعه به مشاور روانشناس استرس هم مفید است. درمان های کوتاه مدت و هدفمند از جمله درمان رفتاری شناختی بسیار کارآمدند.

چطور ترس از دندانپزشکی را درمان کنیم؟

ارس و اضطراب از دندانپزشکی چطور درمان میشود

ترس از دندانپزشکی ممکن است نیاز به مدیریت پزشکی با بی دردی نسبی، داروهای تسکین دهنده اضطراب، آرام بخش آگاهانه یا بی هوشی عمومی داشته باشد.

۱- تمرینات تنفسی برای کاهش ترس از دندانپزشکی مفید هستند

تمرین های تنفس می توانند ذهن شما را آرام کنند و به شما کمک کنند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید. این تمرینات استرس را در طول قرار ملاقات های دندان پزشکی کاهش می دهند.

چشمان خود را ببندید و به آرامی از طریق بینی تنفس کنید. نفستان برای چند ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی از طریق دهان خود بیرون دهید. این کار را چندین بار تکرار کنید.

۲- آرام بخشی آگاهانه

در این نوع آرام بخشی دریافت دارو از طریق تزریق ورید بازو یا دست انجام می شود.

آرام بخش داخل وریدی (IV) توسط یک متخصص آرامبخش دندان یا یک متخصص بیهوشی ارائه می شود. می توان آن را در مطب دندانپزشکی که تجهیزات اضافی دارد یا در بیمارستان انجام داد.

تحت آرام‌بخشی IV شما آرام هستید و ممکن است به خوابی سبک بروید، اما می‌توانید به درخواست‌های کلامی پاسخ دهید. عوارض جانبی احتمالی شامل خواب آلودگی و حالت تهوع بعد از عمل است. بلا فاصله پس از آرام‌بخشی IV نباید به خانه بروید.

بخوانید  آیا رابطه از پشت باعث چاقی میشود ؟

۳- مدیتیشن و آرامش عضلات

ترس از دندانپزشکی می تواند هنگام نشستن در اتاق انتظار یا هنگامی که روی صندلی دندان پزشکی می نشینید، بدتر شود. در این وضعیت، مدیتیشن یک عمل ساده برای کاهش استرس و افزایش آرامش است. این کار شامل حالتی از افزایش آگاهی، تمرکز و آرامش عضلانی است که می توانید در هر جایی  حتی در مطب دندان پزشکی به آن دست یابید.

هنگامی که نشسته اید، چشمان خود را ببندید یا چشمان خود را روی یک شی ثابت کنید و سپس به بدن خود اجازه دهید کاملا استراحت کند. به قسمت های مختلف بدن خود توجه کنید و تلاش آگاهانه ای برای آزاد کردن تنش انجام دهید و کل بدن خود را آرام کنید.

۴- داروهای تسکین دهنده اضطراب (قرص های ضد اضطراب خوراکی)

داروهای تسکین دهنده (آنکسیولیتیک) (مانند تمازپام) گاهی اوقات توسط دندانپزشکان یا پزشکان برای کمک به آرامش بیماران مضطرب تجویز می شوند. یک دوز کوتاه مدت، کوچک و تک دوز معمولا یک ساعت قبل از قرار دندان پزشکی مصرف می شود.

روند درمان باید بعد از صحبت با دندان پزشک انجام شود. شما به کسی نیاز دارید تا هنگام ویزیت دندان پزشکی همراهی‌تان کند زیرا شما نمی توانید با خیال راحت در حالی که تحت تاثیر یک داروی آرام بخش هستید با خودرو رانندگی کنید.

بخوانید  بهترین قرص تاخیری و حجم دهنده موجود در داروخانه

۵- تجسم هدایت شده

تکنیک دیگر شامل تجسم افکار شاد، هنگام نشستن روی صندلی دندانپزشکی است. به خاطرات خنده دار یا مثبت گذشته فکر کنید. نوستالژیک بودن می تواند به شما کمک کند احساس شادی بیشتری داشته باشید، که ذهنتان را آرام می کند.

۶- هیپنوتیزم برای کاهش ترس از استرس عالی است

هیپنوتیزم درمانی شامل آرام کردن ذهن خودآگاه و ایجاد حالت آرامش است. این تمرین آرام سازی هدایت شده به شما کمک می کند به حالت خلسه دست یابید، در این مرحله هیپنوتیزم از قدرت پیشنهادی برای مهار اضطراب شما استفاده می کند. توجه به این نکته مهم است که هیپنوتیزم نمی تواند شما را مجبور به انجام کاری کند که خودتان نمی خواهید انجام دهید.

۷- بیهوشی عمومی

درمان تحت بیهوشی عمومی در بیمارستان توسط دندانپزشک و متخصص بیهوشی انجام می شود. بیهوشی عمومی شامل «خواب کامل» بیماران است. برخی از عوارض جانبی احتمالی شامل حالت تهوع و زمان بهبودی طولانی تر از سایر اشکال آرام بخش است.

بی هوشی عمومی می تواند گزینه خوبی برای برخی افراد باشد، اما به یاد داشته باشید که به شما کمک نمی کند استراتژی های مقابله با اضطراب را یاد بگیرید یا به مراجعه به دندان پزشک عادت کنید.

شما به یک مراجعه پیش از عمل (قبل از درمان) به دندان پزشک نیاز خواهید داشت و یک مراجعه پس از عمل (بعد از درمان) نیز ممکن است لازم باشد. متخصص بی هوشی نیز باید قبل از بی هوشی عمومی شما را ارزیابی کند. پس از بی هوشی عمومی نمی توانید خودتان به تنهایی به خانه برگردید.

بخوانید  14 خصوصیت و نشانه مردانی که قصد ازدواج ندارند

۸- دوستی همراهتان بیاورید

حمایت یک خویشاوند یا دوست ممکن است ذهن شما را آرام کند. از دندان پزشک خود بپرسید که آیا ممکن است کسی شما را در اتاق همراهی کند یا خیر. حتی اگر در طول قرار ملاقات نتوانید با این فرد صحبت کنید، حضور آن ها می تواند به شما کمک کند تا احساس امنیت، راحتی و آرامش کنید.

ترس از دندانپزشکی میتواند تبدیل به اختلال روانی مزمن شود، با این حال میتوانید با کمک مشاور روانشناس متخصص در استرس آن را به خوبی مدیریت کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×