» زیبایی دندان ها » جرم گیری دندان چیست و آیا احساس درد دندان بعد از جرم گیری دندان ها طبیعی است ؟
درد دندان بعد از جرم گیری دندان
زیبایی دندان ها - بهداشت و سلامت دندان - سلامت دهان

جرم گیری دندان چیست و آیا احساس درد دندان بعد از جرم گیری دندان ها طبیعی است ؟

مهر 6, 1402 170365

آیا تا به حال بعد از جرم گیری دندان ها احساس حساسیت در دندان های خود کرده اید؟ چه یک تمیز کردن ساده یا یک جرمگیری دندان عمیق باشد، بیماران ممکن است از حساس بودن دندان های خود پس از عمل شکایت کنند. اما علت این حساسیت چیست و دقیقاً چه کاری می توان با آن انجام داد؟ برای درک اینکه چرا این اتفاق می افتد، اولین چیزی که باید درک کنید آناتومی اساسی دندان است و در نهایت درد دندان بعد از جرم گیری طبیعی است ؟

چه لایه هایی در دندان وجود دارد؟

مینا: مینای دندان لایه محافظی است که قسمت خارجی دندان (بخشی از دندان را که در دهان می بینید) می سازد. این به محافظت از لایه های داخلی دندان شما در برابر آلودگی ها کمک می کند.

بخوانید  با 16 درمان سریع و سه سوته آفت دهان در خانه آشنا شویم

عاج: عاج دنداتن دومین لایه محافظ است که از بافت عصبی ما در داخل دندان محافظت می کند. اگر عاج در معرض محیط خارجی قرار گیرد، می تواند باعث حساسیت دندان شود. زیرا لوله های کوچکی در ساختار خود دارد.

پالپ و کانال های عصبی: محفظه ای است که تمام رگ های خونی و بافت عصبی را که دندان را تغذیه می کند نگه می دارد. این معمولاً زمانی است که پزشک شما “درمان کانال ریشه” را انجام می دهد.

ریشه: این قسمت بیرونی دندان است که در زیر بافت لثه فرو رفته است. به طور معمول در دهان دیده نمی شود.

با این دانش اولیه، بیایید ببینیم که چرا دندان ها پس از جرم گیری حساس می شوند و گاها درد می کنند.

جرم گیری دندان ها چگونه انجام می شود؟ درد دارد؟

تمیز کردن دندان ها باید به طور منظم انجام شود تا از بیماری های مختلف دندان و لثه جلوگیری شود. همه باید اطمینان حاصل کنند که تارتار آنها تقریباً هر ۶ ماه یکبار تمیز می شود. این فرآیند در جامعه به «پاکسازی تارتار» نیز معروف است. همانطور که مشخص است در بزاق مواد معدنی وجود دارد. این مواد معدنی و همچنین پلاک هایی که روی سطح دندان ها جمع می شوند، به مرور زمان منجر به تشکیل تارتار می شوند. تارتار هم به دندان ها و هم به لثه ها آسیب می رساند. در واقع، اگر جدی گرفته نشود، ممکن است نتیجه ای مانند از دست دادن دندان رخ دهد.

به منظور حفظ سلامت دهان و دندان، تمیز کردن منظم جرم دندان کاملاً ضروری است. لازم به ذکر است که این فرآیند یکی از مهم ترین مداخلات برای داشتن دهانی بهداشتی و سالم است. قبل از اینکه بخواهیم بعد از تمیز کردن تارتار چه نکاتی را باید در نظر گرفت یا اینکه آیا این فرآیند دردناک است صحبت کنیم، بیایید نحوه انجام آن را در نظر بگیریم.

بخوانید  چند مدل لمینت دندان داریم

جرم گیری دندان ها چگونه انجام می شود؟

ماده ای به نام جرم زمانی ایجاد می شود که پلاک های باکتریایی به مرور زمان سخت شوند. نباید تصور کرد که در صورت مسواک زدن منظم، نیازی به تمیز کردن تارتار نیست. زیرا نمی توان تارتار تشکیل شده را با مسواک تمیز کرد. اگرچه برای جلوگیری از تشکیل تارتار، مسواک زدن منظم ضروری است، اما گاهی اوقات این فرآیند نمی تواند از تشکیل تارتار جلوگیری کند. در این صورت فرآیند جرمگیری دندان که توسط دندانپزشک انجام می شود وارد عمل می شود.

در این فرآیند از ابزارهای پزشکی و دستگاه های اولتراسونیک که مخصوص دندانپزشکان طراحی شده اند استفاده می شود. پس از تمیز شدن سنگ های روی سطح دندان، ظاهر سفیدتر و درخشان تری روی دندان ها ایجاد می شود. مدت زمان فرآیند مورد نظر ممکن است بسته به چگالی تارتار متفاوت باشد. با این حال، می توان گفت که این فرآیندی است که معمولا در عرض ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تکمیل می شود. در صورت وجود مقدار کمی تارتار، فرآیند را می توان در کمتر از ۱۰ دقیقه تکمیل کرد.

زمانی که لکه های زرد روی می دهد، بیماران معمولاً می توانند جرم را تشخیص دهند. گاهی اوقات بسته به رنگ دندان، ممکن است بیمار متوجه تارتار نشود. دندانپزشکان با یک معاینه ساده می توانند وجود جرم را تعیین کنند. سپس فرآیند جرمگیری دندان شروع می شود. تارتار که خود را به صورت لکه های کوچک روی سطح دندان نشان می دهد، گاهی اوقات می تواند رنگی نزدیک به سفید داشته باشد.

بخوانید  مزایا و معایب کامپوزیت دندان

آیا جرم گیری دندان ها درد دارد؟

البته جرم گیری دندان ها یک روش دردناک نیست. در بیشتر موارد می توان این روش را بدون نیاز به بیهوشی انجام داد. در این حالت، بیماران ممکن است فقط احساس سوزن سوزن شدن خفیفی کنند. با این حال، اگر سنگ در اندازه های پیشرفته باشد، فرآیند بیهوشی وارد عمل می شود. در این حالت امکان احساس درد برای بیمار وجود ندارد. در نتیجه، نباید نگران باشید که این یک روش دردناک مربوط به تمیز کردن تارتار است. این یک روش ساده است که در زمان کوتاهی کامل می شود و آنطور که تصور می شود درد و درد جدی در فرآبند جرمگیری دندان ایجاد نمی کند.

درد دندان بعد از جرم گیری دندان ها طبیعی است چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

ابتدا ممکن است پس از تمیز کردن تارتار، کمی حساسیت در لثه ها احساس شود. بیایید بگوییم که این طبیعی است و طی چند روز خود به خود از بین می رود. حساسیت ممکن است در برخی از دندان ها احساس شود، حتی اگر خفیف باشد. دوری از نوشیدنی های سرد و گرم برای چند روز مفید خواهد بود. زیرا غذاهای سرد و گرم باعث ایجاد درد در دندان می شوند.

بیماران تا چند روز پس از جرم گیری نباید از خلال دندان استفاده کنند. در این دوران نیز لازم است از خوردنی ها و نوشیدنی هایی که باعث تغییر رنگ روی دندان ها می شوند دوری کنید. در اینجا چند نمونه از مواردی که باید اجتناب کرد آورده شده است:

  • محصولات تنباکو
  • چای
  • قهوه
  • غذاها و نوشیدنی های حاوی رنگ خوراکی
  • نوشابه های گازدار
بخوانید  آیا لمینت متحرک خوبه؟ 7 مزیت و عوارض لمینت متحرک دندان چیست ؟

پس از جرم گیری دندان ها، استفاده از نخ دندان فقط در روز اول توصیه نمی شود. می توانید در روزهای بعد به استفاده از مسواک و نخ دندان ادامه دهید.

چرا تمیز کردن جرم های دندان مهم است؟

برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها باید تارتار را تمیز کنید. حتی این عنصر به تنهایی اهمیت تمیز کردن تارتار را به وضوح نشان می دهد. برای جلوگیری از ریزش دندان، تحلیل لثه، التهاب لثه و پوسیدگی دندان، تارتار باید از سطح دندان ها پاک شود.

آیا تمیز کردن جرم ها به دندان ها آسیب می رساند؟

ممکن است تصورات غلطی در مورد تمیز کردن جرم دندان در بین مردم وجود داشته باشد. یکی از آنها این باور است که به دندان آسیب می رساند. البته چنین وضعیتی هرگز اتفاق نخواهد افتاد. جرمگیری دندان که توسط دندانپزشک انجام می شود هیچ آسیبی به دندان و لثه وارد نمی کند. برعکس، تمیز نکردن تارتار می تواند منجر به مشکلات جدی شود. قبل از هر چیز نباید فراموش کرد که تارتار نیز باعث بروز مشکلاتی مانند تحلیل لثه می شود. بنابراین تمیز کردن تارتار با تکنیک های صحیح و پاکسازی دندان ها کاملا ضروری است.

تمیز کردن جرم ها به دندان ها

جرم های دندان چه تاثیری بر سایر بیماری های دهان و دندان دارد؟

بیماری های لثه:

تارتارها معمولاً در جایی ایجاد می شوند که دندان ها به لثه ها می رسند. این ناحیه همچنین شرایط ایده آلی برای زندگی باکتری های تجمع یافته در دهان دارد. بنابراین تارتار می تواند باعث التهاب در لثه ها شود. در چنین مواردی، اولین علامت معمولاً خونریزی لثه است. نباید فراموش کنید که بیماری های لثه می تواند به ابعاد جدی برسد. این امر همچنین می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

بخوانید  ایمپلنت یا کامپوزیت دندان؟

خونریزی لثه:

جرم دندان یکی از عواملی است که باعث خونریزی لثه می شود. به این نکته نیز اشاره کنیم که خونریزی اولین نشانه مشکلات لثه است. خونریزی لثه، که فقط در حین مسواک زدن اتفاق می افتد، اغلب توسط بیماران نادیده گرفته می شود. اما در چنین مواردی باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کرد. گاهی اوقات خونریزی در لثه می تواند بدون مسواک زدن رخ دهد.

علل خونریزی لثه چیست؟

خونریزی لثه معمولاً در نتیجه مراقبت ناکافی از دهان رخ می دهد. روی دندان‌های ما پلاک‌هایی وجود دارد که توسط باکتری‌های موجود در دهان ما ایجاد می‌شود. در نتیجه این پلاک انباشته شده، التهاب لثه که ما آن را التهاب در لثه می نامیم، ایجاد می شود. مهمترین علامتی که در این بیماری مورد توجه بیمار قرار می گیرد خونریزی لثه است. از آنجایی که پلاک به صورت نرم است، بیمار می تواند با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آن را از بین ببرد.

اگر پلاک ایجاد شده روی دندان برای مدت طولانی تمیز نشود، مواد معدنی موجود در بزاق به داخل پلاک رسوب کرده و باعث تبدیل آن به جرم می شود. تارتار سخت است و با مسواک زدن بیمار پاک نمی شود. در صورت وجود جرم یا تارتار، خونریزی لثه تشدید می شود. بنابراین باید توسط پزشک تمیز شود.

پروتزهایی که با دندان ها و بافت های دهان سازگار نیستند، باعث می شوند که تمیز کردن آن ها مشکل باشد. بنابراین، به دلیل مراقبت ناکافی، خونریزی لثه تشدید می شود.

بخوانید  آفت دهان چیست ؟ و با چی خوب میشه ؟

خوابیدن با دهان باز در شب و تنفس دهانی باعث خشکی دهان می شود. این یکی از عواملی است که باعث کم شدن اثر ضد باکتریایی بزاق در دهان و تشدید بیماری لثه می شود.

استفاده تروماتیک از نخ دندان و مسواک نیز باعث خونریزی در لثه می شود. بنابراین مراقبت از دهان باید بدون آسیب رساندن به لثه انجام شود.

خونریزی لثه در مواردی مانند بیماری های خونریزی دهنده (کم خونی، ترومبوسیتوپنی، کمبود فاکتور و غیره)، تغییرات هورمونی در دوران بارداری، لوسمی و کمبود ویتامین C (اسکوروی) دیده می شود.

بوی بد دهان:

دندان ها همچنین می توانند باعث بوی بد دهان شوند. بوی بد دهان که به دلیل مراقبت نامناسب از دهان و بی توجهی به بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود نیز می تواند ناشی از التهاب لثه باشد.

انقباض لثه:

التهاب ناشی از جرم های دندانی به مرور زمان باعث تحلیل لثه ها می شود. این یک واکنش بدن است زیرا لثه ها از این ناحیه دور می شوند و شروع به عقب نشینی به سمت بالا می کنند. همچنین لازم به ذکر است که درمان تحلیل لثه بسیار دشوار است. اگر درمان نشود، می تواند باعث از دست دادن دندان شود.

خراب شدن دندان:

یکی از تصاویر منفی که جرم دندان می تواند ایجاد کند، از دست دادن دندان است. از دست دادن دندان معمولاً به دلیل فرورفتگی لثه به دلیل تارتار ایجاد می شود. به مرور زمان دندان ها تکان می خورد و دندان بیرون می آید. لازم به ذکر است که گاهی اوقات این وضعیت قابل جبران نیست.

چرا جرم گیری دندان انجام می شود؟

آیا به خوبی از دندان های خود مراقبت می کنید؟ حتی اگر پاسخ این سوال “بله” باشد، تشکیل پلاک روی دندان های شما مشاهده می شود. یک لایه چسبناک و شفاف روی سطوح دندان و در امتداد خط لثه تشکیل می شود. این تشکیلات پلاک نامیده می شوند. باکتری های ساکن در این پلاک ها می توانند به مینای دندان و لثه آسیب بزنند.

بخوانید  بهترین داروی گیاهی برای دندان درد و عفونت دندان چیست ؟

پلاک ها باعث تشکیل تارتار می شوند که به آن تارتار می گوییم در دهانی که مراقبت مناسبی وجود ندارد. تارتار در نتیجه سخت شدن باکتری ها و مواد معدنی موجود در بزاق ایجاد می شود. پلاک ها و تارتار باعث بیماری هایی مانند التهاب لثه می شوند. بنابراین، تمیز کردن جرم دندان مهم است. پس جرم گیری دندان چیست؟ بیایید ابتدا به این سوال پاسخ دهیم.

چرا جرم گیری دندان انجام می شود؟

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان؛ برداشتن لایه‌هایی است که در محل اتصال دندان‌ها و لثه‌ها و روی سطح دندان‌ها ایجاد می‌شود، توسط دندانپزشک با ابزارهای مخصوص. ساختارهای تشکیل شده در بالای خط لثه می توانند باعث التهاب در لثه، ایجاد حساسیت و آسیب به لثه شوند. این می تواند به مرور زمان منجر به بیماری لثه شود. خفیف ترین آنها التهاب لثه (ژنژیویت) است. با خونریزی آشکار می شود.

سنگ های زرد، قهوه ای، سخت و متخلخل به دلیل ساختاری که دارند به راحتی می توانند غذا و گل ها را در خود نگه دارند و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح را دشوار می کنند. تارتار به دلیل تشکیل باکتری باعث ایجاد بوی بد دهان می شود. تمیز کردن دندان ها بهداشت دهان و دندان و مراقبت صحیح را تسهیل می کند و نباید آن را به تاخیر انداخت.

جرم گیری دندان چگونه انجام می شود؟

“جرم گیری دندان ها چگونه انجام می شود؟” در حین تفکر باید دانست که این نظافتی نیست که بتوان در خانه انجام داد. تمیز کردن دندان توسط دندانپزشکان متخصص در کلینیک های دندانپزشکی انجام می شود. تارتار بیشتر با ابزارهای دستی مخصوص و دستگاه های اولتراسونیک از سطح دندان تمیز و پاک می شود. در برخی موارد می توان از دستگاه های لیزر نیز استفاده کرد. پس از برداشتن پلاک و تارتار از دهان، سطح دندان با مواد پولیش و برس های مخصوص پولیش می شود. با کاهش ساختار ناهموار سطح دندان، تشکیل پلاک جدید دشوارتر می شود.

بخوانید  مراحل سیم کشی دندان چیست؟

جرم گیری دندان ها چقدر طول می کشد؟

جرم گیری دندان ها به عمق و میزان تارتار بستگی دارد. دندانپزشکان نه تنها تارتار را تمیز می کنند، بلکه تمام مراقبت های دهان را نیز انجام می دهند. تمیز کردن دندان که به طور متوسط ​​۲۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد، در برخی موارد ممکن است تا ۱ ساعت طول بکشد. معمولاً در یک جلسه به پایان می رسد، در موارد پیشرفته بیماری های لثه ممکن است تعداد جلسات افزایش یابد.

بعد از جرم گیری دندان چه باید کرد؟

کسانی که تارتار را تمیز می کنند باید بعد از تمیز کردن تارتار به قوانینی توجه کنند. پس از تمیز کردن دندان ممکن است حساسیت در دندان ها و لثه ها احساس شود. غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم و خیلی سرد نباید به مدت ۱ روز بعد از تمیز کردن دندان مصرف شوند. پس از انجام عمل، از مصرف محصولاتی مانند چای، قهوه، نوشابه و سیگار که باعث تغییر رنگ لثه می شوند باید حداقل به مدت ۲ ساعت اجتناب شود. تمیز کردن دندان ها نباید قطع شود، مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان باید ادامه یابد.

بخوانید  همه چیز درباره درمان رشد فک

بعد از جرم گیری دندان

جرم گیری دندان ها هر چند وقت یکبار باید انجام شود؟

دندانپزشک تصمیم می‌گیرد که جرمگیری دندان هر چند وقت یک‌بار باید تمیز شود. دفعات معاینات دندانپزشکی و بهداشت و مراقبت از دهان نیز در اینجا تعیین کننده است. کارشناسان توصیه می کنند در صورت ابتلا به بیماری یا خطر ابتلا به لثه (سیگار، دیابت و غیره) هر ۶ ماه یکبار تمیز کردن جرم را انجام دهید. اگر دهان و ساختار بزاق شما مستعد تشکیل پلاک و جرم است، می توان معاینات و تمیز کردن دندان های مکرر را انجام داد. افرادی که بیشتر مستعد محاسبه حساب هستند عبارتند از:

  • کسانی که خشکی دهان دارند، معمولاً به دلیل افزایش سن و مصرف مواد مخدر
  • کسانی که دندان های خود را به خوبی تمیز نمی کنند
  • کسانی که رادیوتراپی ناحیه سر و گردن دریافت می کنند
  • سیگاری ها
  • کسانی که بیش از حد قند یا غذا و نوشیدنی نشاسته ای مصرف می کنند
  • کسانی که نمی توانند بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند

آیا جرم گیری دندان ها مضر است؟

۷۰۰ نوع باکتری در دهان ما زندگی می کنند. این باکتری ها روی پلاک ها رشد می کنند. هنگامی که پلاک پر از باکتری با غذا ترکیب می شود، اسیدی تولید می شود که به دندان ها آسیب می رساند. با مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن می توان این پلاک ها را قبل از تشکیل تارتار از بین برد. بنابراین، نیازی به تمیز کردن جرم دندان وجود ندارد. با این حال، برخی از دهان ها مستعد دیفرانسیل هستند.

این تارتارها باید تمیز شوند زیرا باعث بیماری لثه می شوند. اگر جرم ها تمیز نشوند، می توانند به دندان ها، لثه ها و استخوان فک آسیب برسانند. التهاب لثه در دهانی اتفاق می افتد که تارتار برای مدت طولانی تمیز نمی شود. التهاب لثه متورم، قرمز و خونریزی‌دهنده در صورت عدم درمان می‌تواند از ژنژیویت به پریودنتیت تبدیل شود. به عبارت دیگر عفونت به استخوان فک زیر لثه می رسد. در واقع این التهاب پیشرونده باعث تخریب بافت استخوانی اطراف دندان می شود.

بخوانید  ایمپلنت یا کامپوزیت دندان؟

برای جلوگیری از تشکیل جرم روی دندان ها، می توانید توصیه های زیر را دنبال کنید:

دندان های خود را به مدت ۳ دقیقه ۲ تا ۳ بار در روز مسواک بزنید.

هنگام مسواک زدن، مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به خط لثه نگه دارید. به صورت دایره ای با حرکات ریز به اندازه نصف دندان ها مسواک بزنید. مسواک زدن دندان های سفت می تواند باعث حساسیت دندان و تحلیل لثه و فرسایش مینای دندان شود. تمام سطوح دندان های خود را از داخل و خارج مسواک بزنید. نه تنها قسمت جلویی قابل مشاهده، بلکه سطوح پشتی رو به زبان و کام را نیز مسواک بزنید.

فراموش نکنید که شیارها و گودال ها را روی سطوح جونده نیز برس بزنید. اگر در حین مسواک زدن دندان های عقب بالایی مسواک نمی تواند به سمت عقب برود، می توانید دهان خود را کمی ببندید و نواحی پشت را با حرکات دایره ای مسواک بزنید.

حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. زیرا در جایی که مسواک نمی تواند وارد نخ دندان شود، می توانید با نخ دندان تداخل داشته باشید. همچنین می توانید بین دندان ها را با بهترین نخ دندان تمیز کنید. همچنین می توانید از دهان شویه ها و دهان شویه ها استفاده کنید.

هرگز دندان های خود را با محصولات ساینده مانند جوش شیرین یا نمک مسواک نکنید. پلاک و جرم بیشتری روی سطح مینای خراشیده و فرسایش یافته ایجاد می شود.

از مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین و نشاسته ای خودداری کنید. سعی کنید بلافاصله پس از مصرف مواد قندی چسبناک دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. اگر نمی توانید فوراً مسواک بزنید، یک لیوان آب بنوشید و با زبان روی دندان های خود بروید.

به طور منظم برای معاینات دندانپزشکی بروید و از مراقبت های منظم دهان و دندان استفاده کنید. اگر به بیماری لثه مبتلا هستید، درمانی را که دندانپزشک انجام می دهد دنبال کنید.

اگر از سیگار و محصولات تنباکو استفاده می کنید، مطمئن باشید. زیرا خطر تشکیل تارتار در کسانی که از این محصولات استفاده می کنند بیشتر است.

فراموش نکنید که زبان خود را مسواک بزنید تا بار باکتریایی در دهان کاهش یابد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×