» تغذیه و سلامت » کاکائو داروی معجزه آسای طبیعت ۱۱ خواص کاکائو+انواع، کاربرد
کاکائو داروی معجزه آسای طبیعت
تغذیه و سلامت

کاکائو داروی معجزه آسای طبیعت ۱۱ خواص کاکائو+انواع، کاربرد

آبان 6, 1402 150350

دانه های کاکائو و کاکائو با ارزش ترین مواد غذایی فوق‌العاده ای هستند که طبیعت به انسان عرضه می کند. می پرسید چرا؟ چون مثل دارو است کلسترول HDL را افزایش می دهد، به ویژه هنگامی که بعد از ورزش با شیر مخلوط شود، از تخریب عضلات در اثر ورزش جلوگیری می کند، عملکرد در ورزش را افزایش می دهد و به شکستن مقاومت به انسولین کمک می کند.

کاکائو داروی معجزه آسای طبیعت

پیشنهاد ما به شما این است که دانه های کاکائو را بخرید و در زمان میان وعده ۱۰-۱۲ آن را با چای یا قهوه مصرف کنید. مزایای بزرگی را خواهید دید. روزانه ۲ قاشق غذاخوری کاکائو را با مخلوط کردن آن با شیر مصرف کنید. بنابراین، عدم تعادل قند خون خود را نیز از بین خواهید برد. دانه کاکائو قسمت دانه ای میوه بزرگ درخت به نام «تبروما کاکائو» است که شکسته و استخراج می شود و پودر کاکائو از خشک کردن و آسیاب کردن بدون هیچ گونه عمل آوری به دست می آید.

بخوانید  گانودرما چیست و از کجا تهیه کنیم؟
نام های رایج فارسی و انگلیسی درخت کاکائو ، Cacao, cacao tree ،nut tree
نام علمی Theobroma cacao
PH مناسب خاک در تمامی خاک ها رشد خوبی دارد
نور مورد نیاز زیاد و مستقیم
رنگ گلها صورتی
سمیت برای حیوانات سمی است

کاکائو منبع عالی آنتی اکسیدان است. شکلات با افزودن شکر، روغن، وانیلین، کره کاکائو، لسیتین، نمک و شیر به کاکائو درست می شود، هم کالری و هم محتوای چربی بالایی دارد. به همین دلیل شیرین است که باید با احتیاط مصرف شود. اما برخلاف شکلات، کاکائو دارای کربوهیدرات و چربی کم، سرشار از فیبر محافظ سلامت، حاوی مقدار زیادی پروتئین گیاهی است و می‌توانید آزادانه آن را مصرف کنید، زیرا ذخایر طبیعی مواد معدنی منیزیم، پتاسیم، مس و روی است.

می توانبم بگویم کاکائو که هم حاوی این ارزش غذایی بالا و هم پلی فنول هایی است که در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کند، رتبه اول را در بین مواد غذایی کاربردی در علم تغذیه دارد.

کاکائو با ارزش تر از شکلات تلخ

در حالی که کاکائو تنها با آسیاب کردن دانه های کاکائویی که در آفتاب خشک می شوند به دست می آید، تولید شکلات مراحل بسیاری را طی می کند. اگرچه مراحل تولید شکلات با توجه به نوع شکلات ساخته شده متفاوت است، فرآیندهایی مانند اختلاط، رقیق شدن، حلزون کردن، تخمیر و سرد کردن باعث کاهش ارزش غذایی به لطف این فرآیندهای اعمال شده در کاکائو می شود.

بخوانید  اهمیت به سلامت در ایران و کشورهای جهان

کاکائو با ارزش تر از شکلات تلخ

ذخیره آنتی اکسیدانی دانه های کاکائو

لازم به ذکر است که کاکائو حاوی پلی فنل بیشتری نسبت به میوه های تازه مانند چای سبز، انگور و انار است که ذخایر آنتی اکسیدانی طبیعی هستند. مقدار کاتچین موجود در چای سبز بیشتر از کاکائو است. مقدار آنتوسیانیدین های دوستدار قلب در انار و انگور تقریباً ۲ تا ۳ برابر غنی تر از کاکائو طبیعی است. در حالی که خوردن ۳ تا ۴ فنجان چای سبز، ۱ کاسه انار و انگور تازه خرد شده در روز از نظر آنتی اکسیدان مفید است،

مصرف تنها ۲ قاشق غذاخوری کاکائو در روز همراه با شیر و میوه های تازه به ما کمک می کند تا از آنتی اکسیدان های روزانه استفاده کنیم که تقریباً از کل بدنمحافظت می کند.

۱۰ خواص کاکائو

همانطور که توضیح دادیم دامنه های کاکائو برای مصرف خرد شده و به صورت پودر در می آید که در این مرحله چربی های آن برای کرده های کاکائویی گرفته می شود. امروز ه با توجه به محبوبیت کاکائو یکی از صنعت های پر طرف دار یعنی شکلات سازی رونق گرفته است. اما با پیشرفت علم پرشکی به کاائو صرفا فقط به عنوان تعذیه نباید توجه کرد چون کاکائو دارای ترکیب های مهمی است که برای سلامیت انسا بسیار مفید است که در زیر به ۱۰ مورد آن اشاره میکنیم.

  1. کاکائو سرشار از پلی‌فنول است
  2. این ماده غذایی سطح نیتریک اکسید را متعادل می‌کند
  3. فشار خون بالا را کاهش می‌دهد
  4. خطر حملهٔ قلبی و سکته را کم میکند
  5. پلی‌فنول‌ها جریان خون به مغز و عملکرد مغز را بهتر می‌کنند
  6. حالت و نشانه‌های افسردگی را بهتر می‌کند
  7. فلاوانول‌ها بر دیابت نوع ۲ اثر می‌گذارند
  8. به کنترل وزن کمک می‌کند
  9. می‌تواند از انسان در مقابل سرطان حفاظت کند
  10. تئوبرومین و تئوفیلین برای مبتلایان به آسم مفید هستند
  11. خواص کاکائو برای دندان‌ها و پوست
بخوانید  کوبالامین یا ویتامین B12 چیست و چه تاثیری بر سلامتی دارد ؟

کاکائو مفید برای رگ‌های قلب

سطحی که آن را اندوتلیوم می‌نامیم، که همه رگ‌های خونی را احاطه کرده و از ایجاد سختی در رگ‌ها جلوگیری می‌کند، معمولاً مواد فعال مختلفی ترشح می‌کند و رگ‌های خونی را که به سمت قلب می‌روند سالم نگه می‌دارد. با ایجاد اثری که تولید اسید نیتریک کاکائو را افزایش می‌دهد، از سلامت داخلی عروق با تخریب سلول‌های قلب، عروق منتهی به قلب و تجمع قطرات چربی تشکیل‌شده در عروق محافظت می‌کند.

کاکائو مفید برای رگ‌های قلب

دارو برای مشکل فشار خون

کاکائو به اندازه یک داروی ضد فشار خون برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا و کسانی که تغییرات فشار خون مرتبط با استرس را در طول روز تجربه می‌کنند مؤثر است. در حالی که این یک واقعیت علمی شناخته شده است که مصرف ۲۵ تا ۳۰ گرم شکلات با محتوای کاکائو بالا در روز اثر تنظیم کننده فشار خون دارد، داده های علمی جدید اخیراً اعلام کرده اند که کاکائو در کاهش فشار خون بهتر از شکلات ها است.

خون، کلسترول و چربی ها را متعادل می کند:

کاکائو با افزایش غلظت کلسترول خوب با جلوگیری از افزایش کلسترول LDL و چربی خون، نه تنها به دلیل پلی فنول ها، بلکه به دلیل محتوای بالای اسید اولئیک، اثر دوستدار قلب دارد. اسید چرب ضروری روغن زیتون که به طور طبیعی در کاکائو یافت می شود. پس از مصرف کاکائو، جذب کلسترول در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد، سنتز LDL را در کبد کاهش می‌دهد و با متعادل کردن مکانیسم‌های سنتز کلسترول اضافی در کبد، به تناسب قلب کمک می‌کند.

بخوانید  ۱۴ عوارض مصرف چای سبز در شب [چرا و جاگیزین ها و پیشگری]

شکستن مقاومت به انسولین:

بروز مقاومت به انسولین به‌خصوص در افراد چاق بسیار زیاد است و مصرف ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو با شیر در روز باعث بهبود مقاومت به انسولین و کاهش چربی کبد می شود. کاکائو همچنین عملکرد سلول های بتای پانکراس را افزایش می دهد و استفاده صحیح از انسولین را در بدن تضمین می کند.

می توانم بگویم برای افراد مبتلا به دیابت، چاقی و مقاومت به انسولین بسیار مفید است که برای تنظیم قند خون خود از غذاهای کاکائویی بدون قند استفاده کنند تا با سهولت استفاده از انسولین مقاومت به انسولین را بشکنند.

نوشیدنی ورزشکاران بهبود عملکرد
مواد:

  • ۱ قاشق چایخوری شیر
  • ۲ قاشق غذاخوری کاکائو برشته نشده
  • ½ موز بزرگ
  • ۱ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی
  • ۱ قاشق چایخوری دارچین
  • ۱ قاشق چایخوری وانیل

آماده‌سازی:
تمام مواد را با هم در دستگاه اسموتی مخلوط کنید تا به قوام میلک شیک برسد و ۱ ساعت قبل از ورزش بنوشید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×