» تغذیه و سلامت » ۱۴ عوارض مصرف چای سبز در شب [چرا و جاگیزین ها و پیشگری]
۱۴ عوارض مصرف چای سبز در شب [چرا و جاگیزین ها و پیشگری]
تغذیه و سلامت

۱۴ عوارض مصرف چای سبز در شب [چرا و جاگیزین ها و پیشگری]

اسفند 11, 1402 00260

چای سبز یکی از مفید ترین نوشیدنی های طبیعی است که در بسیاری از کشور ها مصرف زیادی دارد. خواص و فواید این نوع چای بر روی سلامت انسان ها تایید شده و در بسیاری از مواقع به مصرف آن توصیه می شود.

مهمترین عوارض مصرف چای سبز در شب

اما مصرف چای سبز در شب علاوه بر آن که فایده ای را برای بدن ندارد، ممکن است باعث بروز عوارضی نیز شود. در ادامه مقاله از دندان لند به بررسی کامل و جامع از عوارض مصرف چای سبز در شب پرداخته ایم. پس در ادامه با ما همراه شوید.

۱- اختلال در خواب

چای سبز حاوی مقدار قابل توجهی کافئین است. کافئین موجود در این نوشیدنی بر روی سیستم مرکزی عصبی انسان تاثیر گذاشته و باعث ایجاد اختلال در الگوی خواب می شود. به طوری که افرادی که در شب چایی سبز مصرف می کنند، با کم خوابی یا بی خوابی، مواجه می شوند.

کافئین موجود در چای سبز مدت زمان مورد نیاز برای خواب را افزایش داده، مدت خواب REM را کوتاه کرده و تعداد دفعات بیدار شدن طی شب را افزایش می دهد. به همین دلیل نیز تاثیر چشم گیری بر روی افت کیفیت خواب دارد.

بخوانید  اهمیت به سلامت در ایران و کشورهای جهان

۲- افزایش اضطراب

کافئین موجود در چای علاوه بر اختلال در خوا، عواقب دیگری را نیز برای بدن به همراه دارد. در واقع نوشیدن چای سبز در شب موجب ایجاد یا تشدید احساس اضطراب می گردد.

افزایش اضطراب بعد از مصرف چای سبز

علائمی همچون نگرانی مفرط، احساس بی‌قراری، پرش افکار و حتی حملات پانیک از جمله عوارضی است که در اثر مصرف چای سبز در شب بروز می دهد. هر چقدر میزان دوز مصرفی بیشتر باشد یا تعداد شب های پشت سر همی را از این نوشیدنی استفاده کنید، احتمال افزایش اضطراب در شما نیز بیشتر می شود.

۳- ناراحتی معده

ناراحتی معده یکی دیگر از عوارضی است که در صورت مصرف چای سبز در شب بروز می دهد. این نوشیدنی موجب تحریک پذیری معده می گردد. در واقع معده انسان در شب مشغول هضم مواد غذایی است که در طول روز دریافت کرده است. با مصرف چای سبز، شما میزانی کافئین وارد بدن خود کرده و موجب افزایش ترشح اسید معده می شوید.

۴- تند شدن ضربان قلب

در برخی از مواقع نوشیدن چای سبز در زمان نزدیک به خواب باعث ایجاد تپش قلب یا بالا رفتن ضربان قلب می شود. هر چند این عارضه در اکثر افراد بروز نمی دهد اما اشخاصی که مشکلات قلبی دارند، حتما باید از نوشیدن این نوع چایی در شب هنگام خودداری کنند.

بخوانید  بهترین زمان مصرف انگور برای لاغری کی هست؟

۵- تکرر ادرار

به دلیل خاصیت دیورتیکی که چای سبز دارد، مصرف این نوشیدنی در شب باعث افزایش حجم و تعداد دفعات ادرار می شود. شاید این موضوع در طول روز برای شما مشکلی ایجاد نکند و حتی از نظر سلامتی نیز مفید باشد اما در شب مشکل آفرین می شود. چرا که کیفیت خواب را به طور مستقیم و چشم گیری پایین می آورد.

همچنین افزایش تکرار دفعات ادرار در یک زمان محدود می تواند برخی مواد معدنی ضروری، مانند پتاسیم و مگنزیم، شوند که برای عملکرد سالم بدن مورد نیاز هستند، را از بدن دفع کند.

۶- کاهش جذب آهن

چای سبز دارای مقدار قابل توجهی تانن است که موجب اختلال در جذب آهن می شوند. مصرف این نوشیدنی در طول روز مشکلی را از نظر جذب آهن ایجاد نمی کند. اما اگر این نوشیدنی به دفعات بسیار زیاد مصرف شود یا فرد بخواهد هر شب آن را بنوشد، بدن نمی تواند آهن را که یک مواد مغزی و ضروری برای او است، به صورت کامل جذب کند. به بیان ساده تر مصرف چای سبز در شب هنگام می تواند جذب آهن توسط بدن را مختل کند.

بخوانید  قرص ونوستات ۱۲۰ برای چیست ؟ عوارض و زمان و نحوه مصرف آن چگونه است ؟

کاهش جذب آهن توسط چای سبز

۷- سرگیجه

نوشیدن چای سبز در شب، می تواند حس سرگیجه را برای افراد به همراه داشته باشد. این حس اغلب آزار دهنده است. به خصوص اگر فرد به طور ناگهانی از حالت نشسته یا دراز به ایستاده تغییر وضعیت دهد، سرگیجه او نیز شدید تر خواهد شد.

۸- سوءهاضمه

مصرف چای سبز در هنگام شب و مخصوصاً زمانی که معده در حال هضم مواد غذایی است می‌تواند به تولید اسید معده می‌افزاید و به ایجاد سوزش سر دل، سوء هاضمه و دیگر مشکلات گوارشی بیانجامد. برای جلوگیری از این بروز این مشکل به شما پیشنهاد می کنیم که حتما چایی سبز خود را چند ساعت قبل از خواب بنوشید.

۹- افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه

چای سبز سرشار از اکسالات است. مصرف این نوشیدنی در شب باعث می شود تا میزان زیادی از این ماده وارد بدن شود و از آن جایی که قرار نیست تا چند ساعت آینده بدن تحرک خاصی داشته باشد، اکسالات ها در بدن ذخیره شده و دفع نمی شوند. این مواد می توانند به تشکیل سنگ در کلیه بینجامند و باعث افزایش ریسک تشکیل سنگ کلیه شوند.

بخوانید  برای تقویت حافظه از این نوشیدنی های خانگی مصرف کنید

۱۰- احتمال کاهش دانسیته استخوانی

همانطور که گفتیم مصرف چای سبز در شب، تعداد دفعات ادرار را افزایش می دهد. در این حالت ریسک دفع مواد مغزی و مورد نیاز بدن نیز افزایش می یابد. یکی از رایج ترین موادی که از این طریق از بدن خارج می شود، کلسیم است. در واقع نوشیدن چایی سبز در طول شب، کلسیم بدن را کاهش داده و به این طریق موجب کاهش دانسیسته استخوانی می شود.

کاهش دانسیته استخوانی توسط چای سبز

۱۱- خشک شدن دهان

مصرف چای سبز در شب باعث می شود تا در اثر کافئین سطوح بزاق دهان کاهش یافته و در نتیجه احساس خشکی در دهان ایجاد شود. به خصوص زمانی که شما در شب خواب هستید و هیچ گونه آبی مصرف نمی کنید، خشکی دهان ملموس تر می شود.

۱۲- حالت تهوع

در بخش های قبل با عوارض و تاثیرات منفی که مصرف چای سبز در شب برای افراد به همراه دارد آشنا شدید. مصرف این نوشیدنی در هنگام شب و به خصوص قبل از خواب، اثرات بسیار بدی را بر روی سیستم گوارشی افراد دارد.

یکی از دیگر عوارض مصرف این نوشیدنی در شب پریشانی معده و ایجاد حس تهوع است. در واقع ترکیبات تانن موجود در چای سبز به راحتی می توانند با آهن اتصال پیدا ‌کنند و موجب ایجاد احساس سنگینی یا ناراحتی در معده شوند. این تغییرات سر آخر موجب ایجاد حس تهوع در افراد می شود.

بخوانید  بعد از خوردن میوه کپک زده چه بخوریم ؟

۱۳- ریسک ایجاد مشکلات کبدی

در موارد بسیار نادر، مصرف چای سبز قبل از خواب می توان باعث بروز مشکلات کبدی شود. این احتمال وقتی افزایش می یابد که این نوشیدنی در دوز های بسیار بالا و در ساعت های اخر شب مصرف شود.

در واقع انواع مختلف ترکیبات موجود در چای سبز، مانند کاتچین‌ها، در صورت مصرف بیش از حد می‌توانند سمی برای کبد باشند و شرایطی مانند هپاتیت و کبد چرب را ایجاد کنند. هر چند احتمال بروز این مورد بسیار نادر است اما برای حفظ سلامت جسمانی حتما لازم است تا از مصرف چای سبز در هنگام شب و قبل از خواب اجتناب کنید.

۱۴- اثرات بر روی فشار خون

در واقع نوشیدن چای سبز می تواند برای کنترل فشار خون بسیار مناسب و موثر باشد. اما موضوع اصلی زمانی است که افراد بخواهند این نوشیدنی را در هنگام خواب یا دیر وقت مصرف کنند. در این صورت چای سبز نه تنها باعث کنترل فشار نمی شود، بلکه حتی اثرات بسیار بدی را بر روی آن دارد.

در واقع مصرف چای سبز در هنگام شب موجب بروز تغییرات ناگهانی و کوتاه ‌مدت در فشار خون می شود. برای کسانی که از نوسانات فشار خون رنج می‌برند، این عامل ممکن است خطرناک بوده و سلامت آن ها را تحت شعاع قرار دهد.

بخوانید  خواص وانیل برای چاقی صورت

پیش گیری از عوارض چای سبز در شب

پیش گیری از عوارض چای سبز در شب

حال که با عوارض مختلف نوشیدن چای سبز در شب آشنا شدید ممکن است این سوال را با خود داشته باشید که چه راهکار هایی برای جلوگیری از بروز این عوارض موثر هستند. به عنوان مهم ترین و تاثیر گذار ترین عامل برای جلوگیری از بروز این عوارض می توان به شما توصیه کرد که مصرف چایی سبز را به شب موکول نکنید و سعی کنید

این نوشیدنی را در طول روز مصرف کنید. در این صورت از بروز سیاری از عوارضی که گفتیم در امان خواهید ماند و می توانید از فواید و مزایای بیشماری که این نوشیدنی طبیعی به همراه دارد، بهره مند شوید.

از طرف دیگر کافئین موجود در داخل این نوع چایی باعث بروز مشکلات و عوارض مختلف برای انسان می شود. اگر حتما می خواهید چایی سبز خود را شب مصرف کنید، بهتر است از چایی های سبزی استفاده کنید که کافئین ندارند. خوشبختانه شما می توانید این محصولات را به راحتی از فروشگاه های مختلف تهیه کنید.

توجه داشته باشید که به طور کلی نوشیدن چای سبز در شب توصیه نمی شود و حتی اگر نوشیدنی شما بدون کافئین هم باشد، باز هم مشکلاتی سلامت جسمی شما را تهدید خواهد کرد.

بخوانید  بهترین متخصص تغذیه در تهران برای مشاوره تغذیه و رژیم غدایی

سخن پایانی

چایی سبز یکی از مفید ترین نوشیدنی های موجود در جهان بوده و تقریبا در سرتاسر جهان مصرف می شود. این چایی به دلیل برخورداری از ترکیبات مختلف و گوناگون فواید و مزایای بسیار زیادی را برای افراد مصرف کننده به همراه دارد.

اما بایستی توجه داشته باشید که مصرف آن در هنگام شب می تواند عوارض جدی را برای شما به همراه داشته باشد و حتی در برخی از مواقع خطرات جدی سلامت شما را تهدید کند. پس بهتر است تا مصرف این نوشیدنی را به آخر شب موکول نکرده و در طول روز به خصوص بعد از ظهر آن را بنوشید. همچنین لازم است تا از مصرف چای سبز در دوز بالا نیز اجتناب کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار ظهور

ظهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×