» سلامت دستگاه گوارش » کلیدینیوم سی یا قرص لیبراکیم برای چیست ؟ عوارض و نحوه مصرف آن چگونه است ؟
کلیدینیوم سی یا لیبراکیم
سلامت دستگاه گوارش - معرفی دارو و قرص

کلیدینیوم سی یا قرص لیبراکیم برای چیست ؟ عوارض و نحوه مصرف آن چگونه است ؟

شهریور 19, 1402 311357

قرص کلیدینیوم سی یا لیبراکیم می تواند از بروز عوارضی همچون رفلاکس و تولید اسید معده جلوگیری کند. خوردن این قرص، برای افرادی که زخم معده دارند و یا رفلاکس شدید معده سبب از بین رفتن سلول های مری در ان ها شده است، ضرورت داشته و باید زیر نظر پزشک، تجویز و مصرف شود.

مصرف داروهای شیمیایی برای درمان بیماری ها، یک ضرورت به حساب می آید. گاهی وقت ها نمی توان از مصرف برخی از آن ها چشم پوشی کرد.دستگاه گوارش در بدن انسان، یکی از مهمترین دستگاه ها است که همیشه و هر روز مورد استفاده قرار می گیرد. خوردن و آشامیدن های غلط و همچنین مشکلات روحی و اعصاب، می تواند سلول های دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد. ورود برخی از باکتری ها همچون هلیکوباکتر پیلوری نیز می تواند باعث مشکلات زخم و التهاب در دستگاه گوارش شود.

بخوانید  علائم زخم روده + دلایل ابتلا و درمان زخم روده خانگی و پزشکی

قرص لیبراکیم یا کلیدینیوم سی، یک داروی ترکیبی است که از کلیدینیوم و کلرودیازپوکساید تشکیل شده است. این دارو برای مشکلات معده و رفلاکس و اسید معده و همچنین برای سندروم روده ی تحریک پذیر، استفاده می شود. با اثراتی که کلرودیازپوکساید به روی اعصاب ماهیچه ای معده و روده دارد، می تواند منجر به کاهش گرفتگی شود. همچنین، می تواند سبب از بین رفتن عفونت دستگاه گوارش شود.

از عوارض شناخته شده و معمول این قرص می توان به یبوست، گیجی و منگی و خواب آلودگی آن اشاره کرد. البته این عوارض در همه به یک میزان نیست.

اگر دوست دارید در مورد کلیدینیوم سی، بیشتر بدانید، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید.

کلیدینیوم سی چیست و نحوه و زمان مصرف آن چگونه است؟

قرص کلیدینیوم سی یکی از داروهای ترکیبی است که نحوه ی مصرف ان را نسبت به دوز مصرفی و مورد نیاز بدن، فقط و فقط پزشک تشخیص می دهد. اما به طور معمول، مصرف این قرص بین ۳ الی ۴ عدد در روز است. در ضمن، باید ۳۰ الی ۶۰ دقیقه پیش از خواب یا غذا مصرف شود.

مصرف کلیدینیوم سی در کودکان و افراد مسن، احتیاط مصرف دارد. اگر با داروی ضد اسید قرار است مصرف شود، بهتر است پیش از غذا از کلیدینیوم سی و پس از آن از داروی ضد اسید استفاده شود.

بخوانید  موارد مصرف قرص پردنیزولون ۵ چیست؟

مصرف این قرص در نهایت برای ۲ هفته می باشد. کمتر از این زمان را پزشک تشخیص خواهد داد. همچنین، نباید به یکباره آن را قطع کرد زیرا عوارضی همچون تعریق و لرزش بدن و تشنج ایجاد خواهد شد.

لیبراکیم یا قرص کلیدینیوم سی سبز رنگ و عوارض آن چیست ؟

داروها و مصرف هر کدام از آن ها می تواند علاوه بر فایده و درمان بیماری، مشکلات و عوارضی را هم پیش بیاورد. در دنیای پزشکی، داروهای شیمیایی مانند شمشیر دو لبه عمل می کنند. برخی از داروها باید برای درمان مشکل پیش آمده مصرف شوند و راه چاره ی دیگری نیست. اما می توان از عوارض آن ها جلوگیری کرد. کلیدینیوم سی سبز رنگ، یکی از همین داروها است.

این دارو می تواند سبب کاهش اسید معده و رفلاکس شود. حتی به بهبود زخم های گوارشی هم کمک می کند. اما عوارضی هم دارد.

ممکن است در شخص مصرف کننده ایجاد تاری در دید کند. همچنین خواب آلودگی و گیجی را نیز به همراه داشته باشد.

تغییرات خلق و خو ورفتار شخص، دچار تغییر می شود و اگر همراه با مشروبات الکلی مصرف شود، می تواند گیجی را تشدید کند.

این قرص می تواند باعث کاهش تعریق شده و شخص گرمازده شود.

از دیگر عوارض قرص کلیدینیوم سی می توان به خشکی دهان و چشم و یبوست اشاره کرد. به همین خاطر باید مصرف این قرص، زیر نظر پزشک معالج باشد.

بخوانید  آیا معده درد نشانه حاملگی است ؟ رابطه معده و بارداری چیست ؟

عوارض کلیدینیوم سی

عوارض کلیدینیوم سی برای کودکان

مصرف قرصها و داروهایی که برای بزرگسالان تجویز می شود، الزاما برای کودکان هم مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما برخی از داروها را می توان به صورت مشترک هم استفاده کرد.

در مورد قرص کلیدینیوم سی یا لیبراکیم، باید گفت که بسیاری از متخصصان اطفال، آن را تجویز نمی کنند. زیرا موارد بسیار بهتر و موثرتری برای رفلاکس معده و زخم گوارشی کودکان وجود دارد. بهتر است این دارو برای کودکان تجویز و مصرف نشود و از دسترس ان ها دور بماند.

البته ممکن است یک پزشک با توجه به شرایط خاصی، آن را تجویز کند که کاملا به تشخیص و شرایط موجود بستگی خواهد داشت.

اما بهبود شرایط بیماری در کودکان با مصرف کلیدینیوم سی هنوز به اثبات نرسیده و می تواند منع مصرف داشته باشد.

آیا کلیدینیوم سی برای اسهال خوب است؟

برخی از افراد ممکن است بنا به هر دلیلی، دچار اسهال شوند. ریشه ی بیماری اسهال می تواند در عوارض مصرف داروها یا ورود باکتری و ویروس به خون و دستگاه گوارش باشد. اسهال به هر دلیلی که رخ داده باشد، می تواند بیمار را اذیت کند. عوارض اسهال کم نیست. شایع ترین آن می تواند کاهش آب بدن باشد. بیشترین حجم خون در بدن را آب تشکیل می دهد. اندام های حیاتی بدن مانند تک تک سلولها، نیازمند آب هستند.

بخوانید  ترکیدن بواسیر و معضلات آن

کاهش آب بدن به خاطر اسهال، می تواند در شکل شدید، موجب از بین رفتن اندام ها و حتی مرگ شود. به همین خاطر باید آن را جدی گرفت.

قرص کلیدینیوم سی سبز رنگ یا هر نوع دیگری از آن، می تواند موجب بند آمدن اسهال شود. البته اگر درست و به موقع خورده شود شاید با خوردن یک یا دو عدد از آن، مشکل حل شود. این قرص می تواند سبب یبوست شود به همین علت می تواند اسهال را بند بیاورد.

تداخلات دارویی کلیدینیوم سی

خواب آور بودن کلیدینیوم سی یا لیبراکیم

قرص لیبراکیم یا کلیدینیوم سی سبز رنگ، کمی باعث ریلکس شدن می شود. این قرص برای درمان زخم گوارشی و اسید معده به کار می رود. اصولا ترشح اسید معده و رفلاکس شدید، می تواند باعث آزاد شدن گرما در بدن شود. این گرمای ناشی از دستگاه گوارش، سبب بی قراری بدن می شود. به همین خاطر خواب شخص، مختل می شود. اما خوردن لیبراکیم می تواند با کم کردن اثرات ترشح اسید معده، سبب خنک شدن بدن و همچنین ریلکس شدن اعصاب معده شود.

به همین خاطر می تواند سبب خواب آلودگی شود. کلیدینیوم سی خواب آور است و نباید با برخی از داروها مانند کدئین مصرف شود. این کار می تواند سبب خواب آلودگی شدید و در شکل قوی تر، سبب مرگ شخص شود.

بخوانید  با دلایل خون ریزی معده و راههای درمانی خونریزی معده آشنا شویم

آیا داروی جایگزین کلیدینیوم سی وجود دارد ؟

داروهای جایگزین به دلیل اینکه شخص نتواند داروی اصلی را مصرف کند، تجویز می شوند. برای مشکلات معده و روده و همچنین رفلاکس شدید معده باید داروهایی مصرف کرد که بتواند عامل اصلی عفونت را از بین ببرد و به درمان بیماری کمک کند.

کلیدینیوم سی یا لیبراکیم به همین منظور تجویز می شود اما ممکن است شخص به این دارو حساسیت یا آلرژی داشته باشد. همچنین ممکن است که بیمار نتواند عوارض گیجی و منگی و خواب آلودگی آن را تحمل کند. گاهی وقت ها نیاز است که شخص به خاطر شرایط کاری و زندگی خود، گیجی و خواب آلودگی نداشته باشد. به همین دلیل می تواند از جایگزین های کلیدینیوم سی استفاده کند.

این جایگزین ها شامل فاموتیدین و پنتاپرازول است.

این دو دارو نیز می توانند روی کاهش رفلاکس معده و مشکلات ناشی از گرفتگی عضلات گوارشی، کمک کننده باشند.

همچنین، پنتاپرازول که به صورت ناشتا مصرف می شود، بعد از مدتی می تواند باعث بهبودی زخم معده شود.

آیا کلیدینیوم سی می تواند سبب رفلاکس معده و نفخ شود؟

رفلاکس معده، یکی از بیماری های شایع امروزی است که اکثر افراد، ان را تجربه می کنند. اگر ترشح بیش از حد اسید معده یا نفخ را بررسی کنید، می بینید که این دو بیماری به دنبال مصرف غذاهای ناسالم و فراوری شده رخ می دهند. شرایط کاری و زندگی و فشارهای روحی و عصبی نیز می تواند باعث ترشح بیش از حد اسید معده شود. اگر اسید معده بیش از حد ترشح شود، رفلاکس معده پیش می آید. این بیماری با تداوم زیاد، می تواند در نهایت منجر به شل شدن عضله ی دریچه ی معده به مری شود.

بخوانید  آنفولانزای معده چیست و چند روز طول می کشد ؟ + علت و درمان خانگی

با بروز چنین اتفاقی، اسید معده وارد مری شده و اصطلاحا، شخص ترش می کند. استمرار این حالت می تواند سلول های مری را از بین ببرد و در دراز مدت سبب زخم، گشادی و سرطان مری شود.

قرص کلیدینیوم سی می تواند از بروز چنین اتفاقاتی پیشگیری کند. حتی اگر میکروب و باکتری باعث بروز چنین اتفاقی شده باشد، می تواند آن را از بین برده و کم کم رفلاکس معده بهبود یابد.

پس می توان نتیجه گرفت که نه تنها کلیدینیوم سی روی افزایش رفلاکس معده و نفخ اثری ندارد، بلکه می تواند سبب بهبود و کم شدن این حالت ها شود. فقط به شرطی که به صورت منظم و طبق دوز تجویز شده مصرف شود.

تداخلات دارویی کلیدینیوم سی چیست؟

تداخلات دارویی، برای هر کسی ممکن است رخ دهد. برخی از داروها را نمی توان به تنهایی یا با داروی خاصی مصرف کرد .این کار می تواند اثر دارو را خنثی کند یا اثرات سوء مصرف آن را بیشتر کند. حتی مصرف برخی از داروها با یک دیگر می تواند منجر به مرگ یا نارسایی اندام خاصی در بدن بیمار شود. لذا باید تمامی جوانب کار سنجیده شود و قبل از مصرف، با پزشک مشورت شود.

بخوانید  عوارض و نحوه مصرف شربت آلومینیوم ام جی اس + اقدامات احتیاطی

عده ای تصور می کنند که مصرف داروی شیمیایی با هر داروی گیاهی یا حتی دمنوش ساده، سازگار است. این یک تصور اشتباه است. گاهی مصرف یک قرص شیمیایی با یک دمنوش معمولی یا یک داروی گیاهی دیگر، می تواند منجر به وخامت اوضاع شود.

پس قبل از مصرف، باید با پزشک خود مشورت کنید و لیست تمام داروهای مصرفی را در اختیار او بگذارید.

تداخلات دارویی کلیدینیوم سی، کمی زیاد هستند و مواردی که اینجا ذکر می شوند، تمام تداخلات نیستند.

برخی از داروهایی که ممکن است با داروی کلیدینیوم سی تداخل ایجاد کنند، شامل موارد زیر هستند:

  • قرص و کپسول‌های پتاسیم
  • سدیم اکسی‌بات
  • داروهایی که به وسیله کند شدن حرکات دستگاه گوارش تحت تاثیر قرار می‌گیرند (مانند پرام‌لینتید).

همچنین، کلیدینیوم سی یا لیبراکیم، می تواند جذب داروهای زیر را کمتر کرده یا کاملا آن را بی اثر کند:

  1.  کتوکونازول و ایتراکونازول که داروهای ضد قارچی آزول هستند.
  2. انواع دیر حل شونده دیگوکسین
  3. سایمتادین
  4. دی سولفیرام

اگر مجبور به استفاده از داروهای ضد قارچی مانند کتوکونازول و ایتراکونازول هستید، حتما دو ساعت قبل از مصرف کلیدینیوم سی، آن ها را مصرف کنید. ضمنا اگر دخانیات مصرف می کنید، باید بدانید که دخانیات می تواند تاثیر کلرودیازپوکساید را کم کند.

بخوانید  بهترین فوق تخصص کبد معیارهای انتخاب + مزایا و هزینه

یک سری دارو هم وجود دارد که می تواند سبب تداخلات با کلیدینیوم سی شود و منجر به اتفاقات ناگواری مانند سرگیجه شدید و تنفس کند شود. پیش از مصرف همزمان این داروها باید پزشک خود را مطلع کرده و سعی کنید که این داروها را با هم مصرف نکنید. این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • داروهای ضد اسپازم مانند دی‌سیکلومین و پروپانتلین
  • سم شابیزک
  • داروهای آنتی کولینرژیک مانند آتروپین، گلیکوپیرونیوم و هیوسین
  • داروهایی که برای درمان پارکینسون استفاده می‌شوند مثل تری‌هگزیفنیدیل
  • بازدارنده‌های مونوآمید اکسیداز مثل ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فلنزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومین
  • داروهای خاصی که برای درمان ضربان نامنظم قلب استفاده می‌شوند مانند دیزوپیرامید و کینیدین
  • فنوتیازین‌ها مانند کلرپرومازین
  • داروهای ضدافسردگی های سه حلقه‌ای مانند آمیتریپتیلین
  • معجزه ی کلیدینیوم سی برای دستگاه گوارش بر کسی پوشیده نیست اما تداخلات دارویی آن زیاد است. برخی از داروها و مواد دیگر نیز وجود دارند که باید پزشک و داروساز، از مصرف آن مطلع باشند. چون تداخل شدید دارویی با لیبراکیم دارد.
  • داروهای خواب و اضطراب مانند آلپروزالام و لورازپام و زولپیدم
  • الکل
  • داروهای مخدر و یا تسکین دهنده‌های سرفه مانند کدئین و هیدروکدون و ترامادول
  • ماری‌جوانا
  • شل‌کننده‌های عضلانی مانند کاریسوپرودول و سیکلوبنزاپرین
  • آنتی‌هیستامین‌ها مثل سیتریزین و دیفن هیدرامین

مصرف همزمان کلیدینیوم سی و امپرازول و پنتاپرازول

برای مصرف کلیدینیوم سی یا لیبراکیم، پزشک تصمیم خواهد گرفت که چه زمانی و با چه میزانی باید این دارو مصرف شود.

بخوانید  قرص هیوتکس برای چیست ؟

گاهی وقت ها تجویز کلیدینیوم سی همراه با قرص های ضد زخم معده مانند امپرازول و پنتاپرازول انجام می شود.

شاید در موارد خاصی این اقدام توسط یک پزشک متخصص صورت بگیرد اما در جایی که زخم معده و عفونت و مشکلات ناشی از آن زیاد نباید، پزشک، اقدام به تجویز یکی از این ۳ تا می کند. معمولا قرص پنتاپرازول، معمول تر است و آن را تجویز می کنند اما می توان با توجه به وخامت مشکل، کلیدینیوم سی هم تجویز نمود.

عملکرد هر سه قرص، تقریبا یکی می باشد. مصرف همزمان هر سه یا دو تای آن ها با یکدیگر، ضرورتی ندارد. اما ممکن است لیبراکیم با پنتاپرازول یا امپرازول تجویز شود.

مصرف همزمان فاموتیدین و کلیدینیوم سی

فاموتیدین، یکی از قرص های ضد اسید معده و زخم های گوارشی است. این دارو می تواند به شکل قرص و با دوزهای متفاوتی مصرف شود. مشکلات گوارشی شدید یا حتی کم، می تواند با مصرف این دارو از بین برود. عملکرد این دارو تقریبا شبیه به قرص کلیدینیوم سی می باشد اما عوارض سرگیجه و گیجی یا خواب آلودگی آن، کمتر است.

تاثیر قرص کلیدینیوم سی روی لاغری

چاقی و عوارض آن برای همه مشخص است. این بیماری را به عنوان مادر تمام بیماری ها می شناسند. حتی یکی از دلایل عمده در ایجاد رفلاکس معده و ترشح اسید، چاقی و پرخوری است.

بخوانید  راهنمای بهترین شربت خارجی اشتها آور کودکان

قرص کلیدینیوم سی می تواند این علائم را کمتر و بهبود ببخشد. اما تا کنون دلیل علمی و ثابت شده ای مبنی بر کاهش وزن و لاغری با مصرف کلیدینیوم سی به ثبت نرسیده است. برخی از افراد با مصرف این قرص، کاهش وزن داشته اند و در مقابل، عده ای هم با مصرف آن، دچار اضافه وزن شده اند. پس نمی تواند گفت که ۱۰۰ درصد لاغر کننده است.

اثرات کلیدینیوم سی روی بیماری کرونا

کرونا، یک بیماری ویروسی است که تقریبا ۳ سال است تمامی مردم کره ی زمین را درگیر خود کرده است. ویروس کووید ۱۹ می تواند روی ملتهب شدن ریه و حتی پدید آوردن مشکلاتی از جمله مشکلات گوارشی و تنفسی شود.

قرص کلیدینیوم سی به طور مستقیم نمی تواند اثر خاصی روی کرونا داشته باشد. اما در صورتی که عوارض شدید گوارشی مانند ترش کردن یا رفلاکس معده در اثر ویروس کرونا ایجاد شود، می توان با کلیدینیوم سی آن را برطرف کرد. حتی در برخی از سویه های کرونا، اسهال نیز وجود دارد که با کلیدینیوم سی، قابل رفع شدن است. اما تجویز آن کاملا به عهده و تشخیص پزشک است. زیرا کرونا ویروس می تواند با مراقبت و مصرف آنتی بیوتیک های ساده تری نیز بهبود بیاید.

تا زمانی که استراحت کافی، استفاده از ماسک و خوردن داروهایی مثل استامینوفن وجود داشته باشد، خوردن کلیدینیوم سی، ضرورتی ندارد. البته برخی از پزشکان از قرص فاموتیدین برای کرونا هم استفاده می کنند که بی اثر نیست.

و کلام آخر

مصرف هر نوع داروی شیمیایی، زیر نظر پزشک و به تشخیص او انجام می شود. اگر کلیدینیوم سی مصرف می کنید، باید بدانید که فقط تا ۲ هفته مجاز به مصرف هستید و پس از آن در صورت وجود مشکلات گوارشی، باید با پزشک خود مشورت کنید. شما مجاز به قطع کردن این دارو نیستید. قطع ناگهانی آن می تواند خطر آفرین باشد. تداخلات دارویی کلیدینیوم سی یا لیبراکیم، کم نیست و پزشک شما باید بداند که چه داروی گیاهی یا شیمیایی دیگری، مصرف می کنید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 1

  1. آواتار رهگذر
    رهگذر

    بسیار ممنون از مطالب کامل و مفید تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×