» سلامت دهان » علت خشکی دهان و تشنگی و ادرار زیاد چیست ؟
خشکی دهان
سلامت دهان - بیماری های داخلی

علت خشکی دهان و تشنگی و ادرار زیاد چیست ؟

فروردین 1, 1403 110364

خشکی دهان تقریباً در هر فردی رخ می دهد. این نشان می دهد که تغییراتی در بدن در حال رخ دادن است. باید توجه داشت که بزاق برای مدت طولانی به مقدار کافی تولید نمی شود. در این مقاله می خواهیم علت خشکی دهان و تشنگی و ادرار زیاد بدانیم.

عملکرد بزاق در بدن

خشکی دهان زمانی است که غدد بزاقی تولید بزاق کافی را متوقف می کنند. این مایع فیزیولوژیکی وظایف خاصی را در دهان انجام می دهد:

  • خیس کردن و نرم کردن قطعات غذا؛
  • مبارزه با ویروس ها و باکتری ها؛
  • روانکاری گلو برای بلع نرم غذا؛
  • حفظ محیط زیستی صحیح در دهان؛
  • محافظت از دندان در برابر پوسیدگی
بخوانید  بهترین متخصص درد در تهران

بدون عملکرد محافظتی بزاق، فرد راحت تر به بیماری های عفونی مبتلا می شود.

علائم مرتبط با خشکی دهان

در غیاب بزاق، بدن محافظت نشده است، بنابراین، بسیاری از علائم همراه را به خود جذب می کند. خشکی دهان با موارد زیر همراه است:

  • تشنگی.
  • احساس “چسبندگی” زبان، لثه و کام؛
  • بوی بد دهان؛
  • ظهور ترک ها و زخم ها روی لب ها؛
  • پوسیدگی دندان؛
  • مشکل در بلع غذا و آب. گلو درد که انگار بسته شده و احساس دردناکی را به همراه دارد.
  • تحریکات روی زبان؛
  • از دست دادن طعم غذا؛
  • گرفتگی صدا

با عدم وجود مداوم بزاق، سیستم گوارش شروع به درد می کند، دندان ها و لثه ها آسیب می بینند، مشکلات گوش و نازوفارنکس شروع می شود. در این زمان، حرکت در خیابان بدون ماسک خطرناک است، زیرا خطر ابتلا به هر گونه عفونت وجود دارد. اگر خشکی دهان وجود دارد، دلایل ممکن است منشا طبیعی داشته باشند.

علائم مرتبط با خشکی دهان

علل طبیعی خشکی دهان

مردم می گویند که خشکی دهان با افزایش سن ظاهر می شود، به این معنی که هیچ راهی وجود ندارد، اما اینطور نیست. خشکی دهان با علل بسیار خاصی همراه است، بنابراین، آنها باید شناسایی و از بین بروند.

بخوانید  علت گلودرد بعد از گذاشتن دندان مصنوعی

خشکی دهان می تواند باعث:

  • کم آبی بدن. اگر فردی تقریباً آب ننوشد، بزاق چیزی برای تولید ندارد. پوست خشک می شود و ادرار کم می شود.
  • مصرف زیاد غذاهای شور به خصوص در شب.
  • مصرف زیاد قهوه یا ادویه های تند دهان را «خشک» می کند.
  • دمای بالای هوا. در دماهای بالا، مایع خیلی سریع تبخیر می شود و باید دوباره پر شود. اگر این امکان پذیر نباشد، گلو خشک می شود و تقریباً هیچ بزاق ترشح نمی شود. کم آبی حرارتی نه تنها در هوای گرم، بلکه در زمستان نیز رخ می دهد.
  • موقعیت استرس زا . این فرض وجود دارد که ترس در گلو خشک می شود و این گفته پایه و اساس دارد. یک رویداد هیجان انگیز، آماده شدن برای یک رویداد مهم یا صحبت در جمع – باعث کاهش تولید بزاق می شود.
  • آبریزش بینی. با گرفتگی بینی، فرد مجبور می شود از طریق دهان نفس بکشد، بزاق خشک می شود و فرصتی برای برجسته شدن مجدد ندارد.
  • خشکی دهان هنگام خواب. وقتی فردی با دهان باز می خوابد، با گلوی «خشک» از خواب بیدار می شود. به عنوان یک قاعده، این نشانه ای از آینه خواب است – تاخیر کوتاه در تنفس در طول خواب. انحراف سپتوم نیز باعث باز شدن دهان در هنگام خواب می شود.
بخوانید  درآمد متخصص رادیولوژی فک و صورت چقدر است؟

خشکی دهان پس از مصرف برخی داروها

هر دارویی عوارض جانبی دارد، یکی از آنها خشکی دهان است. با افزایش سن، افراد داروهای بیشتری مصرف می کنند، بنابراین افراد مسن بیشتر احتمال دارد از خشکی دهان رنج ببرند.

خشکی دهان توسط داروها ایجاد می شود:

  • بخاطر آلرژی؛
  • بخاطر اسهال؛
  • بخاطر فشار خون بالا؛
  • داروهای ضد اسپاسم؛
  • آنتی بیوتیک ها؛
  • آرام بخش ها؛
  • داروهای روانگردان
  • پرتودرمانی به عنوان یک تحریک کننده خشکی دهان: شیمی درمانی سرطان نیز باعث خشکی دهان می شود. تابش پرتوهایی بر سر و گردن در بیماری های انکولوژیک حفره دهان و حلق می تواند منجر به اختلال در غدد بزاقی شود. عملکرد با گذشت زمان بازیابی می شود، اما گاهی اوقات مشکل مادام العمر باقی می ماند. برای چنین بیمارانی، آئروسل های مخصوصی وجود دارد که کمبود بزاق را جبران می کند.

بیماری هایی که باعث خشکی دهان می شوند

بیماری هایی که باعث خشکی دهان می شوند

در برخی از آسیب شناسی ها، خشکی شدید دهان می تواند یک علامت باشد. در برخی دیگر، با سیر بیماری همراه است.

بیماری های التهابی حفره دهان

با التهاب لثه یا بیماری های دندان، ممکن است میزان بزاق به دلیل مصرف بیشتر مایعات برای جویدن غذا کاهش یابد. همین وضعیت در مورد پروتز بد نیز رخ می دهد. غدد بزاقی به سادگی زمان لازم برای پر کردن ذخایر خود را ندارند.

بخوانید  گرفتگی صدا را جدی بگیرید! درمان اختلالات صدا و حنجره

دیابت

اضافه وزن با اختلالات متابولیک همراه است. اگر مدام تشنه هستید و گلویتان «خشک می‌شود» و رفت و آمد به یخچال بیشتر و بیشتر می‌شود، باید قند خون خود را چک کنید و با یک متخصص غدد قرار ملاقات بگذارید. خشکی دهان و تشنگی اولین نشانه دیابت است. به خصوص اگر علائم فوق با مراجعه مکرر به توالت در شب همراه باشد.

عفونت ها

بیماری های عفونی اغلب با استفراغ و اسهال به علاوه تب همراه است. از دست دادن مقدار زیادی مایعات باعث خشکی دهان می شود که معمولاً در این شرایط افراد کمی به آن توجه می کنند. با این حال، این را نمی توان نادیده گرفت. با مسمومیت شدید، از دست دادن مایعات یک عامل خطر اضافی است، بنابراین بیمار نیاز به نوشیدن زیاد دارد. آب سموم را از بدن دفع می کند و کمبود مایعات را جبران می کند.

بیماری های غدد درون ریز

برخی از بیماری های غدد درون ریز ممکن است با کاهش میزان ترشح بزاق همراه باشد، به عنوان مثال، اختلال عملکرد تیروئید. در زنان، خشکی دهان ممکن است با بارداری یا شروع یائسگی مرتبط باشد.

بخوانید  خرید گوتا و سایر مواد دندانپزشکی با کیفیت بالا

بیماری های خودایمنی

در بیماری های خودایمنی، سیستم دفاعی فرد از کار می افتد و به بدن خود حمله می کند. این به کل سیستم آسیب می زند. نام دوم این بیماری ها سیستمیک است. نمونه بارز آن سندرم شوگرن است. هنگامی که بیماری غدد بزاقی را درگیر می کند، خشکی دهان و مشکل در بلع ظاهر می شود. غشای مخاطی دهان صورتی روشن می شود.

بیماری های مغز و سیستم عصبی

با سکته مغزی، مرگ نسبی سلول‌های مغزی رخ می‌دهد که در این مورد، عملکرد آنها تحت تأثیر قرار می‌گیرد، پیش‌بینی آن دشوار است. خشکی مخاط دهان نیز می تواند خود را در بیماری آلزایمر یا پارکینسون، آسیب شناسی عصب سه قلو و سیستم گردش خون نشان دهد.

کمبود ویتامین B

علائم بارز کمبود ویتامین B سوزش زبان و خشکی دهان است.

اچ آی وی و ایدز

تغییرات در دهان و گلو علائم واضح بیماری عفونی HIV است که می تواند به ایدز نقص ایمنی تبدیل شود. این شامل خشکی دهان نیز می شود.

سیالادنوز

این تورم بدون درد غدد بزاقی است که منجر به کاهش ترشح بزاق و در نتیجه خشکی دهان می شود. خشکی دهان می تواند منجر به التهاب دردناک غدد بزاقی شود که به عنوان سیالادنیت شناخته می شود. زیرا باکتری ها می توانند به خوبی روی غشاهای مخاطی خشک رشد کنند. همچنین از طریق مجاری بزاقی به غدد می رسند و در آنجا التهاب چرکی ایجاد می کنند.

بخوانید  علت سوزش کف پا و درمان خانگی آن چیست ؟

دستگاه گوارش و خشکی دهان: چه بیماری هایی نیاز به مراجعه به متخصص گوارش را دارند

نکته قابل توجه بیماری های دستگاه گوارش است. خشکی یکی از علائم این بیماری ها نیست، اما ممکن است همراه با آنها باشد:

زخم معده

در نتیجه سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل، لزوماً با خشکی دهان همراه است.

گاستریت

گاستریت که در اثر سوء تغذیه یا در نتیجه استرس به دست می آید نیز بدون این علامت کامل نمی شود.

پانکراتیت حاد

پانکراتیت حاد با استفراغ و اسهال همراه است که منجر به کم آبی بدن و علامت آن – خشکی دهان می شود.
شما نباید با بیماری های گوارشی شوخی کنید، بنابراین باید به یک متخصص گوارش مراجعه کنید و درمان را شروع کنید.

پاتولوژی های حاد نیاز به بستری شدن در بیمارستان

آسیب شناسی حاد، علاوه بر درد شدید، باعث خشکی دهان نیز می شود. آپاندیسیت و انسداد روده و همچنین سوراخ شدن زخم نیاز به مداخله جراحی فوری دارد.

چگونه از شر خشکی دهان خلاص شویم

اگر مشکل مربوط به تغییرات پاتولوژیک در بدن نیست، باید به سادگی علت خشکی دهان را از بین ببرید:

  1. آب بیشتری بنوشید؛
  2. مقابله با استرس؛
  3. ترک سیگار؛
  4. مصرف الکل را کنار بگذارید
  5. یک سبک زندگی سالم به بهبود عملکرد بدن از جمله عملکرد غدد بزاقی کمک می کند.
بخوانید  بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان

اگر اقدامات ساده کمکی نمی کند، موضوع متفاوت است. دستورالعمل داروهایی که مصرف می کنید را بخوانید، ممکن است عوارض جانبی داروهای تجویز شده مقصراین عارضه شده باشد.

بهترین کار برای مشکل خشکی دهان مراجعه به پزشک است.

سایر علل شایع خشکی دهان:

  1. بارداری: تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز می تواند منجر به خشکی دائمی دهان شود. به ویژه، در سه ماه اول، با وجود افزایش مصرف مایعات، ممکن است خشکی دهان رخ دهد.
  2. قهوه و الکل: علاوه بر نیکوتین، خشکی دهان می تواند ناشی از افزایش مصرف قهوه یا الکل نیز باشد.
  3. کمبود مایعات: اگر خیلی کم بنوشید یا مایعات زیادی از دست بدهید، مثلاً به دلیل تعریق زیاد در حین ورزش یا در گرمای شدید، نتیجه می تواند کاهش تولید بزاق و در نتیجه خشکی دهان باشد.
  4. فشار مداوم بر روی صدا: برای مثال، اگر مجبور باشید برای مدت طولانی در محل کار با صدای بلند صحبت کنید یا آواز بخوانید، غشای مخاطی دهان شما خشک می شود زیرا هوای زیادی از آنها عبور می کند.
  5. تنفس دهانی: در طولانی مدت، تنفس دهانی اغلب منجر به خشکی دهان، پاره شدن گوشه های دهان و ترک خوردن لب ها می شود. این عادت به ویژه در کودکان رایج است.
  6. خروپف: وقتی خروپف می‌کنید، عمدتاً از طریق دهان نفس می‌کشید. افراد مبتلا اغلب خشکی دهان و صدای خشن را به خصوص در صبح تجربه می کنند.
  7. هوای خشک: به خصوص در فصل سرد، هوای گرم ناشی از گرما باعث خشکی غشاهای مخاطی دهان و مجاری تنفسی و در نتیجه خشکی در بینی، گلو و دهان می شود. هوای غبارآلود نیز می تواند باعث خشکی دهان شود.
  8. استرس: خشکی دهان اغلب یک علامت همراه عصبی است زیرا برانگیختگی باعث کاهش تولید بزاق در بدن می شود.
  9. غذای تند: مثلا غذای تند با فلفل تند یا فلفل چیلی باعث سوزش در دهان و گلو می شود و باعث خشک شدن این نواحی و افزایش نیاز به مایعات می شود.
بخوانید  11 مورد از شایع‌ ترین بیماری های دهان و دندان

علل خشکی دهان در شب و صبح

دلایل مختلفی برای خشکی دهان در شب یا صبح وجود دارد. اول از همه، طبیعی است که بدن در شب، بزاق دهان را کم کند. در نتیجه بسیاری از افراد صبح با خشکی دهان و بوی بد دهان از خواب بیدار می شوند.

  • با این حال، اغلب به دلیل سرماخوردگی یا آلرژی مانند تب یونجه است که باعث می شود از طریق دهان نفس بکشید.
  • آپنه خواب، که در آن تنفس به طور موقت متوقف یا افزایش می یابد، یا انحراف تیغه بینی نیز می تواند عامل خشکی دهان باشد.
  • علاوه بر این، نوشیدن الکل در عصر یا شب باعث شل شدن عضلات می شود. در نتیجه شب ها با دهان باز می خوابید که باعث خشک شدن غشاهای مخاطی می شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×