» معرفی دارو و قرص » آیا روتارین همان چهارتخمه است؟ همه چیز در مورد داروی روتارین
روتارین
معرفی دارو و قرص - بیماری های عفونی - بیماریهای تنفسی

آیا روتارین همان چهارتخمه است؟ همه چیز در مورد داروی روتارین

مهر 20, 1402 180225

روتارین از فرآورده‌های دارویی بر اساس مواد گیاهی مختلف است که به‌خصوص در چند سال اخیر و در پی همه‌گیری بیماری کرونا، بیشتر از قبل شناخته شده و در شمار داروهای گیاهی بسیار پرمصرفی قرار گرفته که توسط پزشکان تجویز یا از طریق افرادی که تجربه مصرف آن را داشته‌اند، توصیه شده است. به‌طور مشخص روتارین برای درمان و یا پیشگیری از مشکلات مرسوم در قسمت گلو مانند گرفتگی صدا، گلو درد، سرفه، التهاب و عفونت گلو… فرموله و به‌صورت ساشه‌های آماده مصرف روانه داروخانه‌ها شده است.

استفاده از این داروی گیاهی ترجیح خیلی از افرادی است که برای مصرف داروها با منشأ گیاهی ارزش بیشتری نسبت به داروهای شیمیایی و انواع آنتی‌بیوتیک‌ها قائل هستند. اتفاقاً خواص و ویژگی‌های ترکیب روتارین هم برای درمان خیلی از مشکلات ناشی از گلودرد و سرماخوردگی و سایر التهابات در این ناحیه مناسب است.

با وجود این مزایای قابل توجه و گستردگی استفاده و توجهات خاص و عام نسبت به روتارین، باز هم ابهامات در مورد این دارو و خواص درمانی و موارد استفاده و مسائلی از این دست وجود دارد.

حتی برای خیلی از مصرف‌کنندگان این فرآورده داروی گیاهی جواب این سؤال که آیا روتارین همان چهار تخمه است یا نه، روشن نیست. بنابراین کسب اطلاعات و دانستن همه چیز در مورد روتارین افراد را در این زمینه بیشتر راهنمایی می‌کند و می‌تواند پاسخ خیلی از سؤال‌ها از جمله، روتارین چیست، عوارض آن شامل چه مواردی می‌شود، با چه داروهایی تداخل دارد و دیگر سؤال‌ها از این دست را روشن کند.

بخوانید  عوارض و نحوه مصرف شربت کتوتیفن برای کودکان

روتارین چیست؟

روتارین یک فرآورده دارویی گیاهی محصول شرکت داروسازی قائم دارو است که برای درمان سرفه، سرماخوردگی، گلودرد و کاهش التهاب نواحی گلو و سینه در نظر گرفته شده است. این فرآورده داروی گیاهی بر پایه دو گیاه مرزنجوش و دانه میوه بِه یا کیدونیا اوبلونگا تهیه شده و قادر است برای موارد مصرف قید شده این دارو مفید و مؤثر باشد.

روتارین همچنین برای نام‌گذاری و شناخت فرآورده‌های مشابه تولید شده توسط سایر شرکت‌ها یا واحدهای طب سنتی و عطاری مجوز دار هم به کار برده می‌شود. البته برخی از این محصولات در اصل چهار تخمه هستند و به اشتباه به آن‌ها روتارین گفته می‌شود، درصورتی‌که روتارین به‌عنوان نام یک دارو گیاهی بر پایه دو گیاه ذکر شده ثبت شده و برای سایر موارد همچون محصولات چهار تخمه کاربرد ندارد.

علاوه بر شرکت داروسازی قائم دارو ممکن است محصولاتی دیگری هم بر اساس ترکیب مواد روتارین از طرف شرکت‌های دیگر روانه بازار شده باشد، بنابراین شنیدن عباراتی مانند قرص روتارین یا دمنوش روتارین و یا چهار تخمه روتارین به جای ساشت روتارین اصلی چندان عجیب نیست، اما نکته حائز اهمیت در این مورد تطابق دادن ترکیب موارد روتارین با ترکیب مواد محصولات مشابه است، تا مانند مورد آشنای اشتباه گرفتن چهار تخمه با روتارین، مشکل‌ساز نشود.

چهار تخمه چیست و چه تفاوتی با روتارین دارد؟

چهار تخمه روتارین عنوانی است که به دلیل عدم آشنایی با روتارین و چهار تخمه، به اشتباه و به کرات استفاده می‌شود. تعریف دقیق و شناخت چهار تخمه نشان می‌دهد که چهارتخمه همان روتارین نیست و وجود دانه های میوه به در هر دو فرآورده ها باعث به وجود آمدن این اشتباه شده است. مشترک بودن دانه به در روتارین و چهار تخمه طبیعتاً باعث ایجاد طعم و حالت لعابی نسبتاً مشابهی هم می‌شود و این اشتباه به این جهت متداول شده است.

بخوانید  غدد لنفاوی چیست و در کجای بدن قرار دارند و چه علائمی دارد؟

چهار تخمه همان‌طور که از نامش مشخص است از چهار جزء تشکیل شده است. بارهنگ، قدومه، سپستان و البته دانه به، چهار جزء اصلی چهار تخمه است.

دانه‌های بارهنگ از گیاهی به نام Plantago major تهیه می‌شود و در این فرآورده دارویی خاصیت ایجاد لعاب‌ دارد.

تخم قدومه از گیاهی از خانواده شب بو به دست می‌آید و چون طبعی گرم و تر دارد، باعث تسکین سرفه و کاهش عوارض عمومی ناراحتی‌های گلو می‌شود.

تخم سپستان هم از میوه درختی از خانواده گاوزبان به دست می‌آید و به‌عنوان نرم کننده سینه و ماده قابض عمل کرده و طعم دم‌نوش‌های تهیه شده با چهار تخمه را شیرین می‌کند.

دانه میوه درخت به نیز در چهار تخمه مانند روتارین، خاصیت لیزابی یا ایجاد لعاب‌ دارد و برای نرمی گلو، بهبوبد صدا، رقیق کننده خلط و کاهش درد سرفه و دیگر عوارض گلودرد مفید است.

شناخت کافی از این مواد همچون یک راهنمایی کاربردی برای شناسایی روتارین از چهارتخمه عمل می‌کند و افراد از طریق آن می‌توانند صحت و سقم محصولاتی را که تحت عنوان روتارین به فروش می‌رسد تشخیص دهند یا در صورت لزوم دیگران را هم در این زمینه راهنمایی کنند.

ساشت گیاهی روتارین چیست؟

روتارین به‌صورت پودر در بسته‌بندی‌هایی حاوی تعداد ۱۰ عدد ساشت یا ساشه کوچک روانه داروخانه‌ها می‌شود. ساشه یا ساشت روش معمولی در صنایع بسته‌بندی است و به‌خصوص در مورد داروها با هدف تعیین دقیق مقدار مصرف در نظر گرفته می‌شود. آماده مصرف بودن این بسته‌های وزن شده مهم‌ترین برتری کاربردی ساشت است، برتری‌ای که برای مصرف‌کنندگان محصولاتی مانند روتارین امنیت مصرف و رعایت حدود و میزان‌های مجاز را به همراه می‌آورد.

بخوانید  استفاده از قرص چرک خشک کن برای عفونت سینوس

مقدار گنجانده شده در هر ساشه روتارین برای هر وعده مصرف دارو مناسب است و افراد با رعایت این حدود و دستور مصرف، به عوارض روتارین که بسیار نادر و معدود است، دچار نمی‌شوند.

هر ساشه گیاهی روتارین حاوی ۵ گرم پودر روتارین است که طبق روش مصرف باید با آب مخلوط شده و مصرف شود.

آشنایی با روش مصرف روتارین

روش مصرف روتارین بسیار ساده است و بیشتر به روش تهیه یک نوشیدگی گرم و گوارا شبیه است، تا یک دارو مؤثر گیاهی. برای این منظور ابتدا باید یک لیوان آب جوش تهیه کرد و بعد محتوی یک ساشت گیاهی روتارین را درون آن خالی کرد. کم یا زیاد بودن آب موجود در لیوان یا ریختن بخشی از پودر روتارین درون لیوان آ کاملاً جوش، ممکن است بر روی کیفیت و تأثیرات این دارو تأثیر بگذارد، پس بهتر است افراد طبق همین روش عمل کرده و به دلیل عدم تمایل به نوشیدن یک لیوان کامل مایعات یا تقسیم‌بندی دارو برای وعده‌های بیشتر، مقادیر در نظر گرفته شده را تغییر ندهند.

بعد از اضافه کردن پودر روتارین به آب جوش درون لیوان، حداقل ۳ دقیقه زمان نیاز است تا پودر با آب خوب مخلوط شده و خاصیت لیزابی خودش را بروز دهد. بیشتر از ۳ دقیقه صبر کردن برای نوشیدن این دارو از نظر خواص مواد مانعی ندارد، اما به این دلیل که ممکن است دمای مناسب را از دست بدهد و تأثیر مطلوب را بر روی نواحی درگیر گلو بر جای نگذارد، مناسب‌تر است که محلول تهیه شده با پودر روتارین، به صورت گرم و نهایتاً ولرم نوشیده شود.

بخوانید  درمان خانگی دمل چرکی با این درمان های سنتی و گیاهی

ترکیبات روتارین چیست؟

ترکیبات روتارین چیزی به‌غیراز گیاهان موجود در آن نیست و به‌طورکلی به دو مورد دانه میوه درخت به و برگ‌ها و ساقه گیاه مرزنجوش یا مرزنگوش محدود می‌شود. به جز این مواد گیاهی، از هیچ ماده یا ترکیبات گیاهی یا شیمیایی دیگری در روتارین استفاده نشده است و دلیل اقبال عمومی به سمت این محصول هم همین مسئله است.

ترکیبات روتارین چیست؟

آشنایی با گیاهان موجود در روتارین

مرزنجوش در روتارین

مرزنجوش یا مرزنگوش با نام علمی Majorana Origanum یک گیاه دارویی بومی مناطق مدیترانه و شبه‌جزیره عربستان است که به‌صورت چند ساله یا زیر درختی رشد می‌کند. از این گیاه به‌خصوص در ایران با عنوان پونه کوهی هم یاد می‌شود اما با این‌که مانند پونه کوهی از راسته نعناسانان است، گیاهی متفاوت و جدا از پونه کوهی (اورگانو) به شمار می‌آید.

استفاده از این گیاه برای خواص سلامتی , تاریخ بسیار قدیمی‌ای دارد به‌طوری‌که یونانیان و رومی‌های باستان از آن به عنوان نماد خوشبختی یاد می‌کرده‌اند. در اسناد تاریخی هم این گیاه در یونان باستان همچون یک ماده ضدعفونی‌کننده سابقه مصرف داشته است. امروزه استفاده از مرزنجوش به‌عنوان چاشنی غذایی و گیاه دارویی در سراسر دنیا شناخته شده و در طب سنتی ایرانی/اسلامی هم جایگاه ویژه‌ای به‌خصوص برای درمان گلودرد و عوارض ناشی از سرفه و گرفتگی گلو و سینه به خود اختصاص داده است.

این گیاه را می‌توان از طریق مشاهده و لمس برگ‌های ساده و نرم و کرک دار همچون سایر نعناسانان شناسایی کرد. ریشه این گیاه هم مانند دیگر انواع این راسته گیاهی رونده است و به این دلیل که می‌تواند بعد از رشد و روندگی بیش از حد مانند گیاهان و علف‌های هرز به زمین‌های کشاورزی و به ویژه باغ‌ها آسیب بزند، بیشتر به‌صورت کنترل شده و در گلدان کاشته می‌شود.

بخوانید  درمان فوری سردرد و سرگیجه ناشی از گاز زغال و قلیان

مزیت‌ها و خواص دارویی این گیاه بسیار متنوع است و در روتارین با هدف کاهش عوارض سرماخوردگی و سرفه و گرفتگی گلو استفاده می‌شود. کاروکرول ماده مؤثره موجود در این گیاه است و چون خاصیت خلط آور و ضد باکتری دارد، موجب رقیق شدن خلط و خروج آن از گلو می‌شود. علاوه بر درمان سرفه، درمان برونشیت و سایر ناراحتی های مربوط به گلو و ریه توسط کاروکرول درمان می‌شود و توانایی‌های آن در برابر مبارزه با عوامل باکتریایی بیماری‌زا هم مانند انواع آنتی‌بیوتیک قابل توجه است.

تسکین مشکلات گوارشی، درمان سرطان، گرفتگی عضلات، درمان افسردگی، ادرار آور، درمان سردرد، درمان عفونت گوش، محافظت از قلب و عروق و کبد و… از دیگر خواص دارویی مرزنجوش است که در کنار موارد تخصصی خواص روتارین، به شکل عمومی در سلامت و تقویت سیستم ایمنی افراد تأثیر بسزایی خواهد داشت.

مرزنجوش در روتارین

دانه میوه درخت به در روتارین (کیدونیا اوبلونگا)

دانه‌های میوه درخت به (Cydonia oblonga seeds) در طب سنتی با خواص لیزابی یا لعابی خود شناخته می‌شود و در روتارین هم با هدف ایجاد همین ویژگی در محلول قابل تهیه با این دارو، استفاده شده است. علاوه بر این خاصیت فیزیکی، دانه‌های به از نظر خواص و ویژگی‌های دارویی هم قابلیت‌های زیادی دارند. درخت به به‌عنوان گیاه بومی ایران، ترکیه و یونان شناخته شده و از همین رو خواص دارویی آن از سال‌ها پیش در جریان روندهای شکل‌گیری و توسعه روش‌های طب سنتی این مناطق دارای تمدن‌های غنی، شناسایی شده و مورد استفاده گسترده قرار گرفته است.

پیشگیری یا درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، دیابت، هپاتیت، بهبود جای زخم و همچنین عفونت‌های تنفسی و ادراری از مهم‌ترین مواردی است که در خصوص مزایا و ویژگی‌های دارویی این دانه شناخته شده است.

بخوانید  همه چیز درباره قرص لوپرامید

روتارین برای چی خوبه؟

خواص روتارین را در کلی‌ترین شکل ممکن می‌توان در قابلت این داروی گیاهی برای تکمیل مراحل درمانی تعریف کرد. داروهای مکمل همان‌طور از که از نامشان مشخص می‌شود بیشتر از درمان برای کاهش مشکلات و عوارض جانبی بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و بر روی آن‌ها نمی‌توان به‌عنوان داروی اصلی حساب باز کرد.

در مورد خواص روتارین، این دارو قطعاً برای کاهش عوارض بیماری‌های درگیر کننده گلو و دستگاه تنفسی مفید است، اما منشأ و ریشه آن‌ها را که بیشتر ویروس و باکتری و عفونت‌ها هستند، از بین نمی‌برد یا تأثیر محدودی بر روی آن‌ها دارد. داروهای اصلی در این زمینه‌ها انواع آنتی‌بیوتیک و چرک خشک‌کن و… است و روتارین یا سایر داروهای گیاهی در کنار این داروها قرار می‌گیرند، نه به‌عنوان جایگزین آن‌ها.

با توجه به این توضیحات، در مورد خواص و تأثیرات این داروی گیاهی مکمل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمک به باز شدن گرفتگی صدا در هنگام بیماری

گرفتگی صدا و ایجاد مشکل در تکلم و نفس کشیدن از مشکلات رایج و عذاب‌آوری که به دنبال دچار شدن به سرماخوردگی یا هر نوع بیماری و مشکلات دیگر گلو ظاهر می‌شود. ترکیبات روتارین به‌طور مؤثری قادر است این مشکل را از طریق نرم کردن گلو و کاهش التهاب‌های ایجاد شده برطرف کند.

نرم کردن مخاط تنفسی با روتارین

خط آوری با تحریم نواحی دچار عفونت و مشکلات سرماخوردگی در گلو از خواص ویژه کاروکرول موجود در گیاه مرزنجوش است که در مواقع بیماری مانند اسپکتورانت عمل کرده و شرایط را برای برهم زدن توده مخاط آلوده و خروج آن از قسمت‌های مختلف دستگاه تنفسی فراهم می‌کند.

بخوانید  راهنمای بهترین شربت خارجی اشتها آور کودکان

روتارین برای سرفه

سرفه از عوارض و پی‌آمدهای متداول بعد از درگیر شدن افراد با بیماری‌های باکتریایی یا ویروسی نظیر کرونا است و روتارین از طریق خاصیت لعاب‌دار و نرم کننده خود (ناشی از خاصیت موسیلاژهای موجود در دانه به) توانایی برطرف کردن یا بهبود شدت و درد سرفه در طول مدت بیماری را ارائه می‌دهد.

روتارین برای سرفه

روتارین برای اختلالات تنفسی

بهبود شرایط تنفسی از پیش‌شرط‌های بهبودی افراد بعد از دچار شدن به ویروس‌ها یا سایر بیماری‌ها و مشکلات دستگاه تنفسی است و روتارین حداقل کاری که در این زمینه می‌کند، کاهش التهاب‌ها، پاک‌سازی مجاری تنفسی از خلط و کمک به ترمیم بافت‌های آسیب دیده ناشی از سرفه‌های شدید است.

بهبود شرایط درمانی عفونت گلو

روتارین از طریق خاصیت ضد باکتریایی کاروکرول موجود در گیاه مرزنجوش به درمان عفونت گلو کمک می‌کند اما به‌تنهایی از آن نمی‌توان به جای آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد، چراکه درمان عفونت و جلوگیری از مشکلات ناشی از آن به وسیله این داروها بهتر از روتارین انجام می‌شود.

رفع التهاب‌های بینی

مجراهای بینی افراد به شکل مستقیم به حلق متصل هستند و به همین دلیل اغلب از عوارض بیماری‌های عفونی یا ویروسی در امان نمی‌مانند. مصرف روتارین در کنار رفع مشکلات عمومی و کاهش التهاب در گلو، موجب رفع گرفتگی و التهاب‌های بینی یا جلوگیری از سرایت آن عوارضِ به این ناحیه می‌شود و از این نظر هم مفید و مؤثر عمل می‌کند.

صاف کردن صدا به‌طور عمومی

گرفتگی صدا به‌غیراز طول دوران بیماری‌های مختلفی که گلو را از نظر التهاب یا عفونت درگیر می‌کند، یکی از مشکلات عمومی برای افراد مختلف به شمار می‌آید. مصرف غذاهای چرب، حساسیت‌های فصلی و یا هر عامل دیگری ممکن است باعث ایجاد گرفتگی صدا شود و مصرف داروهای گیاهی مانند روتارین بهترین و بدون عارضه‌ترین گزینه برای رفع این مشکل است.

بخوانید  آیا معده درد باعث تنگی نفس میشود ؟

پودر روتارین برای کرونا

کرونا از جمله بیماری‌هایی است که بخش بزرگی از مشکلات را از راه آسیب به دستگاه تنفسی و به‌خصوص گلو متوجه بیماران می‌کند. با فراگیری سویه‌های جدید ویروس اومیکرون ایجاد کننده این بیماری عوارض و مشکلات آن هم دائماً تغییر می‌کند، اما در تمام سویه‌ها، گلودرد و مشکلات تنفسی تقریباً پای ثابت عوارض این بیماری بوده است.

با همه‌گیری کرونا و مشخص شدن نقش حداقلی داروهای شیمایی در بهبود شرایط آن، نقش داروهای گیاهی و روش‌های طب سنتی برجسته شده و در این میان روتارین یکی از داروهای معتبر و البته تأثیرگذار در این زمینه نام گرفت. این داروی گیاهی اگرچه تأثیری در از بین بردن ویروس کووید ۱۹ و نابودی آن ندارد، اما از بهترین مواد خوراکی التیام دهنده، و بهسازی شرایط نامطلوب ناشی از کرونا است و می‌تواند خواص عمومی نرم کنندگی سینه، التیام‌بخشی گلو و راحت کردن جریان تنفسی را متوجه بیماران کرونا و روند درمانی آن‌ها بکند.

خواص روتارین برای دیگر بیماری‌ها

روتارین و فشار خون، روتارین و دیابت، روتارین و بیمارهای قلبی و غیره از پرتکرارترین مطالب و موارد در مورد خواص و مزیت‌های روتارین است که اتفاقاً از نظر علمی بی‌پایه و اساس نیستند. طبق روش‌های طب سنتی از هر دو گیاه استفاده شده برای تهیه پودر روتارین یعنی مرزنجوش و دانه‌های به، برای کاهش فشار خون و درمان دیابت یا قند خون استفاده می‌شود و مصرف آن در قالب یک نوشیدنی گرم هم می‌تواند خواص را متوجه بیماران درگیر با این بیماری کند.

دانه‌های به از قدیمی‌تری مواد گیاهی مورد استفاده در درمان فشار خون و کاهش سطح قند خون به شمار می‌روند و مرزنجوش هم به‌عنوان یکی از گیاهان نعناسان، مانند سایر این گیاهان خواص مطلوب درمانی در زمینه تصفیه خون و مشکلات عمومی آن ارائه می‌دهد.

بخوانید  چگونه زگیل تناسلی را به صورت قطعی درمان کنیم؟

مصرف روتارین برای کودکان

یکی از مزیت‌های عمومی روتارین، امکان استفاده و در نظر گرفتن آن برای کودکان بالای یک سال است. بدن کودکان اغلب بیشتر از بزرگ‌سالان در معرض خطرات بیماری و گرفتگی گلو قرار دارد و به همین دلیل موجود بودن گزینه‌های متنوع و زیاد درمانی به روند بهبودی آن‌ها کمک می‌کند. داروهای گیاهی به دلیل عوارض کم و سازگاری با شرایط طبیعی بدن از بهترین گزینه‌های موجود برای درمان یا کاهش و کنترل عوارض بیماری در کودکان محسوب می‌شود.

ترجیح بیشتر پزشکان و والدین هم در اغلب موارد به کار بردن هرچه بیشتر فرآورده‌های گیاهی در برنامه درمانی افراد کم سن‌وسال‌تر است. از این نظر ساشت گیاهی روتارین برای کودکان از بهترین گزینه‌های درمان و کاهش گلودرد به‌طور عمومی است و چه ازنظر طعم و مزه و چه از نظر خاصیت‌های درمانی، سازگاری خوبی با شرایط این دسته از بیماران دارد.

عوارض روتارین شامل چه مواردی می‌شود؟

یکی از موردتوجه‌ترین مسائل مربوط به روتارین این است که معمولاً هیچ‌گونه عوارضی در افراد ایجاد نمی‌کند. دلیل اصلی بدون عارضه یا کم عارضه بودن این دارو گیاهی بودن آن است. بااین‌حال مصرف روتارین در موارد خیلی خاص ممکن است برخی از عوارض را متوجه مصرف‌کنندگان کند که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

  • برخی از افراد ممکن است به یکی از ترکیبات روتارین و به‌خصوص گیاه مرزنجوش که یکی از گونه‌های گیاهان نعناسان است حساسیت داشته باشند، بنابراین مشورت با پزشک و یا بررسی تجربی این موضوع قبل از مصرف، در عدم درگیری با این عارضه نادر روتارین تأثیرگذار است.
  • وجود خاصیت موسیلاژی یا لعاب‌دار دانه به در محلول آماده مصرف روتارین ممکن است برخی افراد حساس به موارد لیزابی را از نظر بلع دچار مشکل کند.
    لعاب‌دار بودن این داروی گیاهی علاوه بر ارائه خاصیت نرم کنندگی گلو و سینه، موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود، اما این مزیت ممکن است برای افرادی که دستگاه گوارش حساس‌تری دارند عوارضی به شکل حالت تهوع یا مربوط به اسهال و بیرون‌روی بیش‌ازحد را در پی داشته باشد.
بخوانید  سویه جدید کرونای امیکرون BQ.1.1 و BQ.1 چیست و پیشگری و درمان آن چگونه است ؟

تداخل دارویی روتارین

روتارین از نظر تداخل دارویی هم همچون عملکرد بدون عارضه یا کم عارضه آن، بسیار ایدئال است. تداخل دارویی روتارین تنها شامل دو مورد کلی می‌شود که بیشتر از این‌که مربوط به خود دارو و ترکیباتش باشد، در صورت مصرف بی‌رویه و بیش از حدِ میزانِ توصیه شده، ممکن است افراد را دچار مشکل کند. این دو مورد به شرح زیر توضیح داده شده است.

  • خاصیت لعابی روتارین ممکن است بر روی روند تأثیرگذاری و جذب برخی از داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها تأثیر بگذارد. البته این تأثیر احتمالی فقط شامل یک ساعت پس از مصرف روتارین می‌شود، در نتیجه افراد می‌توانند برای تأثیر نپذیرفتن داروها از این خاصیت روتارین، زمان مصرف آن‌ها را برای قبل یا حداقل یک ساعت بعد از مصرف روتارین تنظیم کنند.
  • در خصوص تداخل دارویی روتارین با داروهای ضد غلظت خون تحقیقات جامعی صورت نگرفته است، اما بهتر است با این مسئله به‌عنوان یک فکت علمی برخورد شده و برای مصرف روتارین همراه با داروهای غلظت خون محدودیت‌های مقدار یا زمان مصرف تنظیم شود.

محدودیت‌های و موارد منع مصرف روتارین

در مورد محدودیت مصرف روتارین باز هم به سیاق عوارض و تداخل دارویی آن، به موارد قطعی‌ای نمی‌توان اشاره کرد. بااین‌حال رعایت موارد عمومی که بیشتر از این‌که در مورد محدودیت‌های روتارین توضیح دهنده باشد، در مورد محدودیت‌های عمومی روشن کننده است، الزامی است.

مانند خیلی از داروهای و فرآورده‌های خوراکی دیگر، بیشترین محدودیت مصرف روتارین شامل حال خانم‌های باردار و مادران شیرده می‌شود. عوارض محدود روتارین ممکن است برای این دسته از افراد ایجاد مشکل کند.

با توجه به احتمال تداخل دارویی روتارین با داروهای غلظت خون، مصرف آن برای افرادی که عمل جراحی در پیش دارند توصیه نمی‌شود.
کودکان زیر یک سال مجاز به مصرف روتارین نیستند و برای کودکان زیر سه سال هم بهتر است فقط با تشخیص پزشک استفاده شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×