» ارتودنسی » ارتودنسی دندان و انواع آن
ارتودنسی
ارتودنسی

ارتودنسی دندان و انواع آن

اسفند 19, 1402 20220

ارتودنسی، یکی از خدمات دندانپزشکی است که باعث بهبود جلوه زیبایی لبخند می‌ شود. در حال حاضر، پیشرفت ‌های حوزه پزشکی و به ویژه دندانپزشکی، درمان ‌ها و خدمات دندانپزشکی را متنوع‌ تر کرده و بخش اساسی آن را خدمات زیبایی دندان تشکیل می‌ دهد.

ارتودنسی امروزه یکی از خدمات پرطرفدار در دندانپزشکی می‌ باشد که برای افراد مختلف و در سنین مختلف قابل اجرا است. ارتودنسی انواع مختلفی دارد و اجرای آن بستگی به شرایط هر فرد دارد. در این مطلب، قصد داریم در مورد ارتودنسی، انواع آن، هزینه ارتودنسی و کاربردهای متعدد این روش درمانی را صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات تخصصی تر می توانید به مجله تخصصی ویکی دندان مراجعه کنید.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی، درمانی است که به منظور تصحیح و هماهنگ ساختار دندان‌ ها و فک‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این فرایند، کمک می ‌کند تا هماهنگی و تراز طبیعی بین دندان ‌ها و فک‌ ها بازیابی شود و از روابط نامناسب و ناهماهنگی‌ های آنها جلوگیری شود. از طریق انجام این فرایند، دندان‌ ها به وضعیت طبیعی خود باز می‌ گردند و لبخند شما زیباتر و طبیعی ‌تر خواهد بود.

بخوانید  راهکارهای درمان و پیشگیری از آفت دهان حین ارتودنسی دندان

در واقع، اگر با هر یک از موارد زیر رو به رو هستید، می ‌توانید به بهترین متخصص ارتودنسی جهت مشاوره و درمان مراجعه کنید:

  • فواصل بین دندان ‌ها
  • شلوغی و ازدحام دندان‌ ها
  • کج بودن دندان ها
  • اوربایت یا فک بالا بیش از حد جلوتر از حد معمول
  • آدربایت یا فک پایین بیش از حد جلوتر از حد معمول
  • اپن بایت یا فاصله بین دندان ‌های فک بالا و پایین در جلو
  • کراس بایت یا قرارگیری دندان ‌های یک فک پشت دندان‌ های فک دیگر
  • انحراف فک

به‌طور کلی، ارتودنسی یک فرایند پیچیده و حساس است که نیازمند تخصص و دقت بالا است، بنابراین انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی بسیار حیاتی است.

ارتودنسی

انواع ارتودنسی کدامند

ارتودنسی دندان به صورت کلی به دو دسته ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک تقسیم می شود.

ارتودنسی ثابت

در روش ارتودنسی ثابت، براکت ‌ها به دندان ‌ها چسبیده و امکان جدا شدن آن ‌ها وجود ندارد. شما باید به دقت اصول بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا دندان ‌ها در طول دوره درمان تغییر رنگ ندهند و پوسیده نشوند. مدت زمان درمان ارتودنسی ثابت حدود دو سال است. از جمله انواع ارتودنسی ثابت می‌ توان به ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی دیمون اشاره کرد که از بریس‌ های فلزی و سرامیکی استفاده می‌ کنند. پس از نصب بریس و همچنین معاینات ماهانه، ممکن است احساس درد داشته باشید که با مشورت پزشک می‌ توانید از مسکن‌ ها استفاده کنید.

بخوانید  ارتودنسی ثابت چیست؟

مزایای ارتودنسی ثابت

  • به دلیل ثابت بودن براکت ‌ها، درمان ارتودنسی حتما نتیجه بخش خواهد بود.
  • این روش درمانی نیاز به همراهی و کمک از سمت بیمار ندارد.

ارتودنسی متحرک

در روش ارتودنسی متحرک، از دستگاه‌ های قابل جا به‌ جایی استفاده می‌ شود که معمولا از جنس پلاستیک ساخته شده ‌اند. این دستگاه‌ ها با فشار به دندان ‌ها درست می‌ شوند و امکان جابجایی دارند. بهتر است این دستگاه ‌ها را فقط در مواقع لزوم مانند غذا خوردن از دهان خارج کنید تا اثر گذاری لازم را داشته و دندان ‌ها را منظم کند. بهترین سن برای انجام ارتودنسی متحرک حدود ۷ تا ۹ سالگی است. طول درمان این روش از ارتودنسی ثابت کمتر است اما به طور کلی برای هر فرد با توجه به شدت اختلالات تخمین زده می‌ شود (تقریبا ۳ تا ۱۲ ماه).

مراحل انجام ارتودنسی دندان

  • قرار دادن کش فضا ساز بین دندان ‌های آسیاب: در انتهای دندان‌ های آسیاب، یک کش به نام فضا ساز قرار داده می‌ شود تا با ایجاد فضای لازم، براکت ‌های دستگاه را به دور دندان ‌های آسیاب بچسباند. این کش باید برای چند روز در دهان شما قرار گیرد.
  • چسباندن براکت‌ ها: ابتدا دندان‌ های شما جرم ‌گیری و تمیز می ‌شوند. سپس یک چسب یا اسید مخصوص بر روی سطح دندان‌ ها قرار داده می‌ شود تا براکت ‌ها را به دندان‌ ها بچسباند. پس از اینکه براکت ‌ها چسبیدند، با استفاده از نور پلاسما، آنها را روی دندان‌ ها فیکس می کنند.
  • اتصال سیم‌ ها به براکت: سیم ‌ها به براکت ‌ها متصل می ‌شوند تا فشار لازم را بر دندان‌ ها وارد کرده و آن ‌ها را حرکت دهند. در بعضی موارد، کش‌ های کوچکی به براکت‌ ها متصل می ‌شوند تا جا به ‌جایی بیشتری انجام شود، مثلا از فک بالا به فک پایین یا از یک دندان به دندان دیگر.
  • ویزیت ‌های ماهانه برای تنظیم سیم‌ ها: هر ماه باید ویزیت کنید تا دکتر ارتودنسی شما تنظیمات لازم را بر روی سیم‌ ها انجام دهد و کش ‌ها را تعویض کند. این کار باعث می‌ شود دندان ‌های شما صاف و مرتب شوند.
  • برداشتن براکت‌ ها پس از پایان دوره: بعد از مرتب شدن دندان ‌ها که ممکن است ۶ ماه تا ۳ سال طول بکشد، براکت ‌ها و لوازم ارتودنسی برداشته می ‌شوند.
  • قالب‌ گیری دندان برای ساخت تثبیت‌کننده: دندان‌ ها قالب‌ گیری می ‌شوند تا تثبیت‌ کننده مخصوصی برای آن ‌ها ساخته شود. بعد باید حدود ۱ تا ۲ سال از تثبیت‌ کننده دندان یا ریتینر استفاده کنید تا دندان ‌ها در جای خود مانده و تثبیت شوند.
بخوانید  ارتودنسی فک بالا (مزایا، عوارض و روش ها + قیمت)

نکته: در صورتی که مشکلات دندانی شما زیاد باشد و نیاز به جا به‌ جایی فک داشته باشید، قبل از برداشتن براکت ‌ها باید عمل جراحی فک و صورت انجام دهید.

ارتودنسی

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟

هزینه‌ های ارتودنسی دندان به عوامل متعددی مانند تعداد دندان هایی که نیاز به اصلاح دارند، نوع روش ارتودنسی که انتخاب می‌ کنید، محل و کیفیت کلینیک و دندانپزشکی که به آن مراجعه می ‌کنید، درمان ‌های جانبی که ممکن است نیاز داشته باشید و عوامل دیگری وابسته است. معمولا نمی توان قیمت مشخصی برای این درمان معرفی کرد بنابراین بهتر است ابتدا به معاینات لازم انجام شود تا متخصص ارتودنسی بتواند هزینه را به شما اعلام کند.

قبل و بعد از ارتودنسی دندان چه تغییری می کنیم؟

یکی از مهم ‌ترین ویژگی ‌هایی که ارتودنسی دندان دارد، این است که باعث زیبایی و ترتیب دادن به دندان‌ های شما می ‌شود. اگر دندان‌ های شما در یک ردیف قرار نگرفته و یا فک شما به خوبی روی هم نیاید، این روش می‌ تواند دندان ‌های شما را ترتیب دهد. همچنین با این روش می‌ توان اشکالات در جویدن و حتی مشکلات در حرف زدن را نیز رفع کرد. بنابراین، پس از انجام ارتودنسی، اگر دندان‌ های شما ناهموار بودند، منظم می شوند. همچنین اگر فک شما اوربایت یا آندربایت بود، با انجام این روش، فک شما بهتر روی هم قرار خواهد گرفت.

بخوانید  7 نکته مهم برای کاهش مدت زمان ارتودنسی دندان

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×