» بیماریهای مغز » برای تقویت حافظه از این نوشیدنی های خانگی مصرف کنید
تقویت حافظه با نوشیدنی های خانگی
بیماریهای مغز - اعصاب و روان - تغذیه و سلامت - دانستنی ها

برای تقویت حافظه از این نوشیدنی های خانگی مصرف کنید

بهمن 28, 1402 110335

حافظه یکی از مهم ترین بخش های مغز به حساب می آید. همانطور که می دانید داشتن حافظه خوب یکی از نعمت هایی است که همه ما خواهان آن هستیم؛ چراکه حافظه در تصمیم گیری و سطح یادگیری نقش بسیار مهمی دارد. به همین دلیل بیشتر افراد به دنبال راهی برای تقویت حافظه خود هستند.

خوردن نوشیدنی های خانگی یکی از روش های آسان و طبیعی برای تقویت حافظه است که ما قصد داریم در ادامه در مورد آن صحبت کنیم. با ما باشید!

نوشیدنی های مفید برای تقویت حافظه

امروزه بسیاری از افراد با مشکل ضعف حافظه و فراموشی دست و پنجه نرم می کنند. ضعف حافظه باعث بروز مشکلاتی در زندگی شما می شود و احتمال ابتلا به بیماری هایی مثل آلزایمر را بیشتر خواهد کرد. استفاده از نوشیدنی هایی که در زیر نام می بریم می تواند کمک زیادی به تقویت حافظه کند.

آب انار

آب میوه انار سرشار از آنتی اکسیدان بوده و خواص زیادی برای تقویت حافظه، بدن درد، افزایش قدرت برای شناخت افراد داشته و انرژی بدن شما را تامین می کند. برای نتیجه گیری از آب انار می توانید روزانه یک لیوان از آن را بنوشید.

بخوانید  11 درمان فوری سرگیجه با روش های خانگی که از آن بی خبرید

آب معمولی

احتمالا همه شما می دانید که ۷۰ درصد بدن همه انسان ها را آب تشکیل داده است. مصرف آب فواید زیادی برای بدن داشته و این فواید شامل شادابی پوست، دفع سموم بدن، درمان یبوست، تقویت و بهبود حافظه و غیره می شود. اگر در طول روز به اندازه کافی آب ننوشید، ممکن است دچار سردرد و بی حالی شوید و به همین دلیل تمرکز کافی بر روی کارهای خود ندارید. بدین صورت توصیه می شود در طول شبانه روز به اندازه کافی آب نوشید.

ترکیب آب سیب، چغندر قرمز و هویج

این سه میوه دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها بوده و به همین دلیل می توانید با ترکیب آن ها یک نوشیدنی فوق العاده مفید را تهیه نمایید. چغندر قرمز با توجه به ترکیباتی که دارد می تواند باعث شود تا بدن شما اسید نیتریک زیادی را تولید کرده و بدین صورت به تقویت حافظه و بهبود گردش خون در مغز کمک زیادی می کند.

تقویت حافظه با نوشیدنی های خانگی

هویج نیز سرشار از بتاکاروتن بوده و باعث بهبود عملکرد مغز و بینایی چشم شما می شود و سیب از مغز شما در برابر بیماری های عصبی و آلزایمر محافظت خواهد کرد.

بخوانید  شرایط لازم جهت گرفتن اقامت دبی

قهوه

قهوه یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی هایی به حساب می آید که سرشار از نوتروپیک است. فواید این نوشیدنی بیشتر به خاطر کافئین موجود در آن خواهد بود. البته قهوه شامل مواد معدنی دیگری نیز می شود که به بهبود عملکرد مغز شما کمک می کند. از جمله این مواد معدنی آنتی اکسیدان های اسید کلروژنیک است.

نتایج به دست آمده از یک بررسی نشان می دهد که اگر روزانه نیم تا سه فنجان قهوه را میل نمایید، هوشیاری و زمان واکنش شما بهتر شده و به بهبود حافظه و تمرکز شما کمک زیادی می کند. همچنین مصرف ۵۰۰ میلی گرمی از این نوشیدنی باعث پیشگیری و درمان آلزایمر می شود. بهتر است در مصرف قهوه و نوشیدنی های کافئین دار زیاد روی نکنید.

کامبوچا

این نوشیدنی از تبخیر چای سبز یا سیاه، به همراه برخی از میوه ها و گیاهان تولید می شود. کامبوچا با توجه به اینکه سرشار از باکترهای سفیدی به اسم پروبیوتیک بوده به تقویت روده بزرگ کمک زیادی می کند. جالب است بدانید روده بزرگ از طریق محور روده مغز با مغز در ارتباط بوده و تقویت روده بزرگ باعث تقویت حافظه شما خواهند شد.

بخوانید  با همسر غرغرو چه کنیم و چطور زن غرغرو را ساکت کنیم ؟

چای زردچوبه و دارچین

زردچوبه به دلیل دارا بودن کورکومین مانع از ایجاد اختلالات حافظه می شود. دارچین سرشار از دو ماده پروآنتوسیانین و سینامالدئید بوده و باعث می شوند که پروتئین T در مغز مصرف کننده افزایش پیدا کند، همچنین دارچین مانع ایجاد و پیشرفت اختلال های ذهنی خواهد شد.

برای اینکه تاثیر بیشتری از این دو ترکیب بگیرید، می توانید مقداری روغن زیتون را به آن ها اضافه کنید؛ چرا که این روغن از مبتلا شدن شما به آلزایمر جلوگیری می کند.

شیر نارگیل

ترکیب شیر و نارگیل می تواند در رفع اختلالات حافظه کمک بسیاری زیادی به شما بکند. شیر نارگیل سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان ها بوده و کمک می کند تا رادیکال های آزاد در بدن و مغز شما آزاد شوند. مغز بیشتر از هر قسمتی در بدن نیاز به اکسیژن دارد، از همین رو شیر نارگیل باعث تقویت حافظه شده و از بروز مشکلات عصبی پیشگیری خواهد کرد.

تقویت حافظه با شیر نارگیل

شیر

از گذشته تا امروز مطالعات زیادی بر روی انواع لبنیات، به خصوص شیر صورت گرفته است. شیر با توجه به خواصی که دارد می تواند مواد مغذی مورد نیاز هر فردی را به راحتی تامین کرده و به سلامت بدن و روان و همچنین عملکرد بهتر آن ها، کمک زیادی کند.

بخوانید  درمان فوری شپش در یک شب

علاوه بر این موارد، محققان آزمایشات عملی بر روی افراد انجام دادند تا ببینند آیا واقعا شیر بر روی تقویت حافظه و تمرکز تاثیری دارد یا خیر؟ بعد از انجام این تحقیقات نتایج به دست آمده نشان می داد افرادی که لبنیات مصرف می کنند، می توانند تمرکز بهتری داشته باشند. به سبب این تحقیقات و به توصیه محققان، بهتر است افراد بزرگسال در طول روز ۳ لیوان شیر کم چرب مصرف نمایند.

باید بدانید که مصرف شیر به صورت روزانه باعث می شود ۹ مواد مغذی نظیر کلسیم به بدن شما وارد شوند. این مواد مغذی، ماده های مورد نیاز برای بدن افراد در هر سنی به حساب می آیند.

شکلات تلخ

کاکائو سرشار از فلاونوئید بوده و به همین دلیل به راحتی دیواره رگ های را شل می کند. شل شدن دیواره در کاهش فشار خون تاثیر زیادی داشته و از آسیب رسیدن به مغز جلوگیری می کنند. همچنین باعث تقویت حافظه شده و احتمال سکته قلبی را کاهش خواهد داد. بدین صورت توصیه می شود روزانه یک لیوان شکلات تلخ مصرف نمایید.

تقویت حافظه با شکلات تلخ

چای

چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان EGCG بوده که موجب تقویت حافظه شده و احتمال ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش می دهد. همچنین چای سیاه باعث تقویت لثه و تولید سلول های مغزی می شود. به عبارت دیگر این دمنوش باعث تولید سلول های مغزی خواهد شد. اما باید در خوردن آن تعادل داشته باشید.

بخوانید  راهکار های حفاظت از چشم ها در استفاده از مانیتور با 7 راهکار طلایی

چای سبز

این دمنوش نیز مانند قهوه سرشار از کافئین بوده، اما باید بدانید که میزان کافئین در چای سبز نسبت به قهوه کم تر است. دو ترکیب تشکیل دهنده نوتروپیک موجود در دمنوش باعث آرامش روان شده و در نتیجه باعث بهبود تمرکز خواهد شد. این دو ترکیب ال تیانین و EGCG نام دارند.

لاته زردچوبه

لاته زردچوبه یک نوشیدنی گرم همراه با خامه است، به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. این دمنوش مقدار زیادی آنتی اکسیدان کورکومین داشته و باعث تولید فاکتور نورون زایی در مغز می شود. بهتر است بدانید که فاکتور نورون زایی مشتق شده به عنوان یکی از مهم ترین ماده ها به حساب می آید؛ چرا که در صورت نبود آن ها مغز دچار اختلالات عصبی و مشکلات ذهنی می شود.

لاته آداپتوژن

آداپتوژن ها گیاهان دارویی و مواد غذایی هستند که امروزه بسیاری به دمنوش آن علاقه دارند. یکی از نوشیدنی هایی که بسیار به حفظ سلامت مغز شما کمک می کند، نوشیدنی گرم لاته آداپتوژن است. همچنین این نوشیدنی گرم در بهبود بیماری های عصبی و رفع استرس و خستگی تاثیر فراوانی دارد و در نتیجه باعث می شود آرامش بدن و مغز شما به طور چشم گیری افزایش یابد. لاته آداپتوژن همانند لاته زردچوبه دارای خواص زیادی بوده و عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

بخوانید  خواص خیار برای بدن و کاهش وزن لاغری و زیبایی که نمی دانستید

تقویت حافظه با لاته آداپتوژن

بسیاری از این لاته ها با استفاده از قارچ های خشک شده، ریشه ماکا و یا آشواگاندا آماده خواهند شد. ممکن است خشک کردن قارچ برای شما کمی سخت باشد یا نتوانید به روش درستی این کار را انجام دهید، به همین دلیل خرید این ترکیبات به صورت آماده برای شما آسان تر است.

کفیر

این نوشیدنی از شیر تخمیر شده تولید می شود، به همین دلیل در دسته نوشیدنی های تخمیر شده به حساب می آید. همانطور که گفتیم سلامت روده ها کمک زیادی به بهبود و تقویت حافظه می کند. کفیر تولید کننده باتری سالم در روده بوده و به رشد آن ها کنترل خواهد کرد، از همین رو باعث تقویت حافظه می شود. این نوشیدنی مقدار بسیار زیادی پروبیوتیک را در خود دارد.

مریم گلی

مریم گلی یا همان سیج یکی از دمنوش هایی است که کمک زیادی به بهبود خلق و خوی افراد کرده و یکی از بهترین نوشیدنی ها برای تقویت حافظه به حساب می آید. همچنین مریم گلی باعث بالا رفتن سطح هوشیاری و تمرکز در شما می شود.

تقویت حافظه با مریم گلی

دمنوش های دیگری نیز وجود دارند که موجب تقویت حافظه می گردند. این دمنوش ها عبارتند از: دمنوش جینسینگ هندی، دمنوش جینسینگ، دمنوش کهن دار، دمنوش گیاه ریشه طلایی و…

بخوانید  خواص میوه پاپایا چیست؟

جمع بندی

همه شما از اهمیت بالای یک حافظه خوب و قوی در زندگی اطلاع دارید. با افزایش سن توانایی حافظه شما پایین آمده و دچار برخی اختلالات ذهنی خواهید شد، از همین رو باید راه هایی را برای تقویت حافظه پیش بگیرید. استفاده از دمنوش گیاهی یکی از بهترین و بدون ضررترین روش ها برای تقویت حافظه به حساب می آید. در بخش های قبلی چند مورد از بهترین روش های خانگی برای تقویت حافظه را برای شما نام بردیم. امیدواریم که این مطالب برایتان مفید واقع شده باشد!

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×