» سلامت جنسی » علت و دلایل بزرگ شدن پروستات در جوانی چیست ؟
علت بزرگ شدن پروستات در جوانان
سلامت جنسی - سلامت و پزشکی - مقالات

علت و دلایل بزرگ شدن پروستات در جوانی چیست ؟

بهمن 6, 1402 190257

بزرگ شدن پروستات مشکلی است که بیشتر در سنین ۵۰ سال به بالا مشاهده می شود اما به دلایل اندکی ممکن است این مشکل در جوانی به وجود بیاید. بزرگی پروستات یک وضعیت پاتولوژیک دستگاه ادراری است که در این مشکل غده پروستات متورم می شود. همیشه التهاب یا بزرگ شدن پروستات در سنین جوانی بیماری نیست اما می تواند علامت یک بیماری باشد. در این مقاله به بررسی علل بزرگ شدن پروستات در جوانی پرداخته ایم، اما شاید برای شما هم سوال باشد که اندازه طبیعی پروستات چقدر است که بهتر است آن را در مقاله ای دیگر ما با همین نام  بخوانید.

بزرگی پروستات در جوانی

بزرگ شدن پروستات در جوانان ممکن است هم به دلیل ژنتیکی و هم به دلیل وراثت باشد. برای شروع علائم این مشکل عوامل محیطی هم ممکن است دخیل باشند. پروستات در مردان بخشی از سیستم تولید مثل آن ها است که در سه دهه عمر به صورت طبیعی حجم آن افزایش پیدا می کند. این اختلال زمانی مشکل است که حجم پروستات به حدی بزرگ شود که به بافت های اطراف حمله کند و باعث فشار آوردن به مثانه و مجاری ادرار شود.

بخوانید  ارتودنسی متحرک چیست؟

بزرگ شدن پروستات در جوانی با عنوان هیپرتروفی خوش خیم هم شناخته می شود؛ که این اختلال در بیشتر موارد هیچ گونه مشکلی برای مردان جوان ایجاد نمی کند و بر روی تولید مثل و نعوظ تاثیر نمی گذارد.

علائم بزرگ شدن پروستات در جوانان

اولین علامت بزرگ شدن پروستات در جوانان مشکل در ادرار کردن است. برخی از جوانان هیچ گونه علامتی ندارند. البته بیشتر مردانی که دچار مشکلات ادراری می شود علائم خفیفی دارند؛ اما علائم کلی پروستات در جوانان به شرح زیر است:

  • بیدار شدن از خواب در طول شب برای دفع ادرار
  • کاهش فشار و جریان ادرار
  • درد در کشاله ران
  • باریک آمدن ادرار
  • افزایش دفعات ادرار (تکرر ادرار)
  • درد در ناحیه لگن یا اندام تناسلی
  • احساس عدم تخلیه کامل ادرار
  • تاخیر در شروع ادرار
  • داشتن علایمی شبیه به آنفلوآنزا
  • مشاهده خون در ادرار
  • سوزش ادرار
  • احساس فوریت در ادرار کردن و بعضا بی اختیاری ادرار
  • قطع و وصل شدن ادرار
  • درد هنگام ارگاسم

پروستات در جوانان
پیشگیری از پروستات در جوانی

برای پیشگیری از بزرگ شدن پروستات در جوانی روش قطعی و دقیقی وجود ندارد اما عواملی از قبیل کنترل وزن و جلوگیری از چاقی، رژیم غذایی سالم، ورزش و … می تواند تا حدودی از این مشکلات پیشگیری کند.

بخوانید  اندازه طبیعی پروستات نرمال و خطرناک اندازه پروستات چقدر است ؟

برای پیشگیری از سرطان پروستات داروهایی مانند فیناستراید (پروسکار)، دوتاستراید (آوودارت) و آسپرین می‌توانند مفید واقع شوند؛ اما به طور قطع نمی توانند از این مشکل پیشگیری کنند.

مصرف محصولات طبیعی مانند محصولات سویا، گوجه فرنگی، قهوه و اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند تا حدودی باعث پیشگیری از پروستات در جوانی و مشکلات بزرگتر در بزرگسالی شود.

رعایت موارد زیر هم می تواند تا حدودی باعث جلوگیری از ابتلا به پروستات در جوانی شود:

  • اجتناب از دفع ادرار به صورت ایستاده
  • مصرف نکردن گوشت قرمز سرخ شده با حرارت زیاد
  • حذف روغن های صنعتی به خصوص تراریخته گیاهی در رژیم غذایی
  • اجتناب کردن از تماس مستقیم با مواد شیمیایی و صنعتی یا محیط های آلوده صنعتی
  • رعایت بهداشت جنسی
  • کاهش و حذف مصرف شکر سفید صنعتی یا شیرینی جات صنعتی یا در کل کربوهیدرات
  • کم کردن مصرف لبنیات و پروتئین در برنامه غذایی
  • انجام معاینات دوره ای در صورت داشتن علائم

 

التهاب پروستات در جوانان

التهاب پروستات در جوانان به معنی بزرگ شدن پروستات است. زمانی که مایع فراوان در غده پروستات جمع می شود باعث ورم آن می شود. جوانانی که به این مشکل مبتلا می شوند نیاز فوری و سریع به تخلیه ادرار پیدا می کنند. التهاب کم در جوانی معمولا علامت خاصی ندارد اما زمانی که این التهاب پیشرفت می کند باید فرد به متخصص مراجعه کند و درمان های لازم را شروع کند.

بخوانید  معجون برای شکستگی استخوان و جوش خوردن سریع استخوان

دلیل مبتلا شدن به پروستات

بزرگ شدن پروستات در جوانی به عوامل متعددی بستگی دارد. ژنتیک و وراثت، اضافه وزن زیاد، کم تحرکی و بیماری دیابت می تواند باعث مبتلا شدن به پروستات در جوانی شود. هر چه سن مردان بیشتر می شود تغییرات هورمونی هم در بدن آن ها دیده می شود. این تغییرات هورمونی می تواند باعث افزایش طبیعی حجم پروستات شود؛ اما این بزرگ شدن طبیعی است و زمانی غیر طبیعی خواهد شد که اندام های مجاور را تحت تاثیر قرار دهد.

روش های تشخیص بزرگی پروستات در جوانی

برای تشخیص بزرگ شدن پروستات در جوانی معمولا از روش های سونوگرافی و ارزیابی میزان ادرار باقیمانده، آزمایش کشت و کامل ادرار، عکس رنگی از مجرای ادراری، سیستوسکوپی، نوار مثانه (تست یورودینامیک)، آزمایش PSA استفاده می شود. شما می توانید به متخصص ارولوژی مراجعه کنید تا مناسب ترین روش تشخیص را برای شما تجویز کند.

آیا بزرگی پروستات در جوانی زمینه ساز سرطان پروستات است؟

لزوما بزرگ شدن پروستات در جوانی علائم خطر برای بیماری سرطان پروستات نیست و به هیچ وجه الهتاب این غده در جوانی منجر به سرطان در آینده نمی شود چون این فرآیند بزرگ شدن در بیشتر موارد طبیعی است و زنگ خطری برای سرطان و سایر بیماری ها نیست.

بخوانید  درمان فوری سردرد و سرگیجه ناشی از گاز زغال و قلیان

داروهای تشدید کننده بزرگی پروستات در جوانی

اگر دچار بزرگ شدن پروستات در سنین کم شده اید ممکن است مصرف داروهایی از قبیل آنتی هیستامین ها، ضد احتقان ها، داروهای ضد التهابی و قرص سرماخوردگی این عارضه را تشدید کند. پس هر دارویی که در این دوران مصرف می کنید پزشک خود را در جریان بگذارید.

آیا بزرگی پروستات در جوانی زنگ خطری برای ناتوانی جنسی است؟

در سنین جوانی بزرگی پروستات زنگ خطری برای ناتوانی جنسی نیست و به راحتی با مصرف دارو این مشکل حل می شود؛ اما هر چه سن فرد بالاتر می رود التهاب پروستات می تواند در ناتوانی جنسی نقش داشته باشد. نکته ی مهمی که لازم به ذکر است این است که فعالیت جنسی هیچ گونه تاثیری در افزایش یا کاهش حجم پروستات ندارد.

درمان بزرگ شدن پروستات در جوانی

برای درمان بزرگ شدن پروستات در جوانی از دو گروه دارو استفاده می شود گروه اول داروهایی هستند که مشکلات سیستم ادراری را رفع می کنند و با شل کردن ماهیچه و رفع تنگی مجرای ادرار، مشکل دفع ادرار و بزرگی پروستات را رفع می کنند. این داروها شامل تامسولوسین، ترازوسین، پرازوسین و آلفازوسین هستند.

بخوانید  بلیچینگ دندان چیست ؟ و چقدر دوام دارد

گروه دوم داروهایی هستند که باعث کاهش تولید هورمون جنسی مردانه می شوند و وقتی تولید هورمون کاهش پیدا کند رشد پروستات هم تا حدودی متوقف می شود. برای کاهش میل و توان جنسی در جوانان دو گروه داروی فیناستراید و دوتاستراید تجویز می شود.

درمان بزرگی پروستات کاملا بسته به سن بیمار و شدت بیماری تعیین می شود.

عوارض عدم درمان بزرگی پروستات در جوانی

شایع ترین عوارض عدم درمان بزرگ شدن پروستات در جوانی فشار شدید به مجرای ادراری و مسدود شدن راه خروجی ادرار است. هر چه این بیماری بیشتر پیشرفت کند ممکن است بافت های بیشتر مانند ریه، استخوان ها و کبد را نیز درگیر کند و فرد نیاز به جراحی باز پیدا کند.

جراحی پروستات در جوانی چه زمانی انجام می شود؟

زمانی که دارو و روش های طبیعی برای درمان بزرگ شدن پروستات جوابگو نبود ناچارا از روش های جراحی استفاده می شود. انتخاب روش جراحی کاملا به سن بیمار و شدت بیماری دارد. در بیشتر موارد التهاب پروستات در جوانان با یک عمل سرپایی در مطب رفع می شود. عمل های سرپایی شامل ۴ روش امواج پرتوزا یا TUNA، انرژی حاصل از امواج میکرو یا TUMT، آب گرم یا WIT و انرژی حاصل از امواج فراصوت یا GIFU هستند. اما زمانی که بیمار با اختلالاتی از قبیل سنگ مثانه، اختلال کلیه، وجود خون در ادرار، ناتوانی کامل در تخلیه مثانه، عفونت مجاری ادراری مواجه شود روش جراحی همراه با بستری شدن را برای فرد انتخاب می کنند.

بخوانید  علت پوکی استخوان و راههای جلوگیری از آن چیست ؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×