» سلامت قلب و عروق » علت و درمان گرفتگی رگ گردن سمت چپ و راست یا انسداد شریان کاروتید چیست ؟
گرفتگی رگ گردن
سلامت قلب و عروق

علت و درمان گرفتگی رگ گردن سمت چپ و راست یا انسداد شریان کاروتید چیست ؟

شهریور 17, 1402 140333

شریان های کاروتید شریان هایی هستند که خون غنی از اکسیژن را به جلوی مغز می برند. در قسمت جلویی مغز، مناطقی وجود دارد که تفکر، گفتار، ویژگی های شخصیتی، عملکردهای حسی و حرکتی کنترل می شود. نبض را می توان در شریان های کاروتید در دو طرف گردن، درست زیر زاویه فک احساس کرد. گرفتگی رگ گردن سمت چپ و راست که در ادبیات پزشکی به بیماری شریان کاروتید معروف است،

معمولاً به دلیل تجمع مواد چربی به نام پلاک و باقی مانده های کلسترول در دیواره عروق ایجاد می شود. گرفتگی رگ گردن یا همان انسداد شریان کاروتید باعث مشکلات جدی سلامتی مانند افزایش خطر سکته می شود.

علت گرفتگی رگ گردن سمت چپ و راست چیست؟

همانطور که در شریان های کرونری که خون را به قلب می رسانند، وضعیتی به نام آترواسکلروز در قسمت داخلی شریان های کاروتید دیده می شود. دیواره یک شریان سالم ساختاری انعطاف پذیر و صاف دارد. تحت تأثیر برخی عوامل منفی مانند سطح کلسترول بالا، چاقی، سیگار کشیدن، مواد مضر مانند مواد چرب، ضایعات کلسترول و باقی مانده آهک شروع به تجمع در دیواره شریان کاروتید می کنند. در نتیجه تجمع این مواد، لایه ضخیم آهک به نام پلاک آترواسکلروتیک روی دیواره رگ تشکیل می شود.

بخوانید  آیا ضربان نامنظم قلب یا آریتمی قلبی خطرناک است؟

این منجر به از دست دادن انعطاف پذیری، تنگی یا انسداد در شریان کاروتید و گرفتگی رگ گردن می شود. به دلیل تنگی، جریان خون به مغز کاهش می یابد. اگر جریان خون به کمتر از حد بحرانی برسد، اکسیژن رسانی و تغذیه مغز تحت تأثیر قرار می گیرد. اگر تنگی وریدهای ژوگولار به موقع و مناسب درمان نشود، می تواند باعث انسداد کامل و سکته مغزی دائمی و آسیب مغزی شود. تنگی شریان کاروتید باعث افزایش قابل توجهی در خطر سکته می شود.

گرفتگی رگ گردن سمت چپ و راست

عوامل خطر انسداد شریان کاروتید یا گرفتی رگ گردن چیست؟

عوامل خطر بیماری شریان کاروتید یا گرفتگی رگ گردن مشابه عواملی است که باعث افزایش وقوع آترواسکلروز می شود. مهمترین این عوامل عبارتند از:

  • سن بالا
  • سیگار کشیدن
  • فشار خون
  • افزایش سطح چربی و کلسترول خون
  • دیابت
  • اضافه وزن داشتن
  • شیوه زندگی کم تحرک
  • سابقه خانوادگی آترواسکلروز، بیماری عروق کرونر یا بیماری شریان کاروتید یا گرفتگی رگ گردن

مردان زیر ۷۵ سال بیشتر از زنان در همان گروه سنی در معرض خطر انسداد شریان کاروتید و گرفتگی رگ گردن هستند. بعد از ۷۵ سالگی، زنان بیشتر از مردان در معرض خطر هستند. افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کاروتید هستند. به طور معمول، تنگی یا انسداد در شریان های کاروتید و گرفتگی رگ گردن چندین سال پس از عروق کرونر ایجاد می شود.

انسداد شریان کاروتید

علائم انسداد شریان کاروتید یا همان گرفتگی رگ گردن چیست؟

قبل از اینکه تنگی در شریان کاروتید به حد معینی برسد، بیماران ممکن است علائمی نداشته باشند. هنگامی که تنگی به سطح بحرانی می رسد، برخی از علائم، که در سکته مغزی نیز دیده می شود، به دلیل لخته های موقتی که در ناحیه پلاک آترواسکلروتیک ایجاد می شوند، شروع به ظاهر می کنند. این وضعیت که با ناپدید شدن علائم در نتیجه حل شدن لخته موقت مشخص می شود، حمله ایسکمیک گذرا نامیده می شود.

بخوانید  عرق كردن زياد در خواب نشانه چيست؟

حمله ایسکمیک گذرا یک فلج موقت است که زمانی رخ می دهد که انسداد کوتاه مدت و جریان خون کم به دلیل تشکیل لخته در شریان منتهی به مغز وجود دارد. علائم آن مشابه علائم سکته مغزی است. اما فقط چند دقیقه یا چند ساعت طول می کشد و سپس ناپدید می شود. علائم حمله ایسکمیک گذرا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. از دست دادن ناگهانی بینایی، تاری دید، یا مشکل در دید در یک یا هر دو چشم
  2. ضعف، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در یک طرف صورت، یک طرف بدن یا بازو یا پا
  3. مشکل در راه رفتن، از دست دادن تعادل، عدم هماهنگی
  4. شروع ناگهانی سرگیجه
  5. ابری شدن آگاهی
  6. مشکلات گفتاری به نام آفازی
  7. سردرد شدید ناگهانی
  8. مشکلات حافظه
  9. مشکل در بلع (دیسفاژی)

حمله ایسکمیک گذرا یک اورژانس پزشکی است. زیرا می تواند به سکته مغزی اساسی و دائمی پیشرفت کند و پیش بینی آن غیرممکن است. به همین دلیل، اگر هر یک از علائم بالا را تجربه کردید، ضروری است که فوراً با اورژانس تماس بگیرید. بر اساس یافته های مطالعات، احتمال سکته مغزی در فردی که دچار حمله ایسکمیک گذرا شده است، ۱۰ برابر بیشتر از افراد عادی است.

گرفتگی رگ گردن و انسداد شریان کاروتی

کدام قسمت مربوط به گرفتگی رگ گردن و انسداد شریان کاروتید است؟

برای تشخیص و درمان انسداد شریان کاروتید باید به بخش نورولوژی موسسات بهداشتی مراجعه کرد. درمان تنگی یا انسداد وریدهای ژوگولار با استنت توسط پزشکانی که متخصص در نور رادیولوژی مداخله ای یا جراحی قلب و عروق هستند انجام می شود. درمان جراحی باز گرفتگی رگ گردن به نام اندارترکتومی کاروتید فقط توسط جراحان قلب و عروق انجام می شود.

بخوانید  bmi چیست و فرمول محاسبه bmi برای مردان و زنان چگونه است ؟

تشخیص گرفتگی رگ گردن سمت چپ و راست چگونه است؟

از آنجایی که بیماری شریان کاروتید یا گرفتگی رگ گردن تا یک حمله ایسکمیک گذرا یا سکته مغزی هیچ علامتی را نشان نمی دهد، معاینات منظم پزشک برای تشخیص گرفتگی رگ گردن بسیار مهم است. با گوش دادن به عروق کاروتید با گوشی پزشکی و شنیدن صداهای غیرطبیعی در معاینات فیزیکی می توان به بیماری شریان کاروتید مشکوک شد.

وجود سوفل گردن با گوشی پزشکی یک راه ساده، ایمن و ارزان برای غربالگری تنگی شریان کاروتید است. سوفل ممکن است پیش ساز مهم بیماری آترواسکلروتیک و در نتیجه سکته مغزی باشد. اگر هر یک از علائمی را دارید که در یک حمله ایسکمیک گذرا دیده می شود، گفتن این موضوع به پزشک کمک می کند تا معاینه در این جهت را عمیق تر کنید. برای تایید تشخیص مشکوک به گرفتگی رگ گردن و انسداد شریان کاروتید از آزمایش‌ها و روش‌های تصویربرداری مختلفی استفاده می‌شود.

سونوگرافی کاروتید و داپلر. این تست غربالگری بدون درد و آسان از امواج صوتی با فرکانس بالا برای مشاهده شریان های کاروتید استفاده می کند. برای تشخیص پلاک‌های آترواسکلروتیک و لخته‌های خون و تعیین تنگی یا انسداد در رگ‌های خونی مفید است. با سونوگرافی داپلر، گردش خون در رگ های خونی قابل مشاهده است.

آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA). این تکنیک تصویربرداری از یک آهنربای قدرتمند برای جمع آوری اطلاعات دقیق در مورد عروق مغز استفاده می کند. سپس از اطلاعات به دست آمده با کمک کامپیوتر تصاویری با وضوح بالا تولید می شود. حتی انسداد عروق کوچک در مغز اغلب با MRA قابل تشخیص است.

بخوانید  دیابت بی مزه چیست ؟ علایم , عوارض , تشخیص و درمان آن را بشناسید

آنژیوگرافی توموگرافی کامپیوتری (CTA). CTA از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای تولید تصاویر مقطعی از شریان های کاروتید استفاده می کند. اسکن با این تست تصویربرداری می تواند مناطق آسیب دیده در مغز را نشان دهد. اسکن CTA از سطوح پایین تشعشع استفاده می کند.

آنژیوگرافی مغز. آنژیوگرافی مغزی استاندارد طلایی برای تصویربرداری از شریان کاروتید در نظر گرفته می شود. این یک برنامه جراحی است که اجازه می دهد تا جریان خون در شریان های کاروتید را در زمان واقعی مشاهده کنید. رنگ کنتراست در طول آنژیوگرافی به شریان‌های کاروتید تزریق می‌شود و اجازه می‌دهد تا باریک شدن یا انسداد در یک صفحه پرتو ایکس زنده قابل مشاهده باشد.

داروهای ضد انعقاد و رقیق کننده های خون برای کاهش خطر سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون شروع می شوند. همچنین ممکن است پزشک داروهای مختلفی را برای کاهش کلسترول و فشار خون تجویز کند.

تشخیص انسداد شریان کاروتید

تشخیص انسداد شریان کاروتید چگونه است؟

تغییر سبک زندگی مهمترین قدم برای درمان موثر گرفتگی رگ گردن یا بیماری شریان کاروتید است. علاوه بر این در درمان بیماری از داروهای مختلفی استفاده می شود و در مواقع لزوم جراحی یا استنت درمانی انجام می شود. تغییرات سبک زندگی زیر برای جلوگیری از پیشرفت بیماری شریان کاروتید توصیه می شود:

  1. سیگار کشیدن باید قطع شود.
  2. فشار خون بالا و دیابت باید تحت کنترل باشد.
  3. یک رژیم غذایی سالم باید رعایت شود.
  4. مهم است که از شر وزن اضافی خلاص شوید.
  5. ورزش منظم باید انجام شود.
  6. مصرف الکل باید محدود شود.
  7. باید به طور منظم معاینات پزشک انجام شود و توصیه های پزشک بدون شکست انجام شود.

انسداد شریان کاروتید چگونه استنت گذاری می شود؟

آنژیوپلاستی کاروتید و استنت گذاری روشی برای باز کردن شریان های مسدود شده برای جریان خون به مغز است. معمولاً برای درمان یا پیشگیری از سکته مغزی انجام می شود. بیهوشی عمومی در طول عمل اعمال نمی شود. بیمار بیدار است و با تزریق داخل وریدی داروهای مختلف آرامبخش شروع می شود.

بخوانید  انواع بیماری های قلبی را با چه علائم ظاهری بشناسیم ؟

استفاده از استنت با وارد شدن از طریق وریدهای اینگوینال با لوله های بلند نازک به نام کاتتر انجام می شود. با عبور سیم راهنما از این کاتتر، به ناحیه انسداد می رسد. با یک کاتتر بالون مخصوص روی سیم، به ورید بیمار می رسد و عملی به نام آنژیوپلاستی انجام می شود. آنژیوپلاستی فرآیند کاهش تنگی عروق با باد کردن و تخلیه بادکنک است. سپس یک لوله مخصوص به نام استنت در تنگی قرار می گیرد تا از عود مجدد آن جلوگیری شود.

تشخیص قبل از جراحی ورید کاروتید

تشخیص با انجام مراحل مختلف معاینه پس از گرفتن شرح حال دقیق بیماری از بیماران مبتلا به تنگی و گرفتگی رگ گردن یا انسداد شریان کاروتید انجام می شود. این معاینات سونوگرافی ورید کاروتید و آنژیوگرافی ورید کاروتید است.

در سونوگرافی سرعت و شکل جریان خون در سیاهرگ کاروتید و همچنین میزان باریک شدن ورید دیده می شود. با این حال، نقطه دقیق باریک شدن و اندازه پلاک آترواسکلروتیک ایجاد کننده باریک شدن توسط آنژیوگرافی مشخص می شود. بنابراین، می توان یک تشخیص قطعی ایجاد کرد و یک برنامه درمانی ایجاد کرد. آنژیوگرافی؛ می توان آنژیوگرافی کلاسیک (معمولی) یا آنژیوگرافی همراه با توموگرافی کامپیوتری یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی انجام داد.

آترواسکلروز که باعث بیماری شریان کاروتید یا همان طور که عموماً به عنوان تصلب شرایین و گرفتگی رگ گردن شناخته می شود، معمولاً شریان های بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. بخش قابل توجهی از بیماران مبتلا به تنگی شدید در شریان کاروتید نیز ممکن است دچار تنگی در عروق کرونر قلب شوند. بنابراین ممکن است برای این بیماران آنژیوگرافی عروق کرونر برنامه ریزی شود. زیرا ممکن است پس از انجام این معاینات، در این گروه بیماران نیاز به جراحی قلب و عروق کاروتید با سرعت معینی باشد.

بخوانید  بهترین مکمل و قرص و داروی گیاهی برای کم کردن تری گلیسیرید خون

تشخیص قبل از جراحی ورید کاروتید

چرا جراحی ورید کاروتید ضروری است؟

در بیماران مبتلا به تنگی شدید در شریان کاروتید، پلاک ایجاد کننده تنگی ممکن است پاره شود و مواد و لخته موجود در آن ممکن است از طریق جریان خون به مغز پرتاب شود. علاوه بر این، انسداد ممکن است در خود شریان کاروتید در نتیجه لخته ایجاد شود. اگر این موارد اتفاق بیفتد، ممکن است بیمار درجات مختلفی از علائم عصبی، فلج و حتی مرگ را تجربه کند.

به عبارت دیگر، اگر بیماری که پس از ارزیابی دقیق پزشکان به دلیل تنگی شدید در شریان کاروتید، جراحی برای او توصیه می شود، عمل جراحی را نپذیرد، در آینده در معرض خطر فلج شدن است. هدف از جراحی پاکسازی پلاک هایی است که باعث تنگی شریان کاروتید و گرفتگی رگ گردن می شوند و از بیمار در برابر خطر احتمالی سکته محافظت می کند.

کدام بیماران را می توان جراحی قلب و عروق انجام داد؟

در نتیجه معاینات در بیمارانی که تنگی بیش از ۵۰ درصد در شریان کاروتید دارند، شکایات بیمار و سایر عوامل با هم بررسی می شود و جراحی تصمیم گیری می شود. در نظر گرفته می شود که آیا بیمار علائم عصبی یا شکایت دارد. از جمله این شکایات؛ سرگیجه، از دست دادن بینایی به شکل پرده در چشم، ناتوانی در صحبت کردن، فلج موقت به شکل ضعف در بازوها یا پاها.

هنگام تصمیم گیری در مورد جراحی، باید اطمینان حاصل شود که هیچ تنگی جدی در عروق کرونر تغذیه کننده بافت قلب بیمار وجود ندارد. در صورت لزوم می توان آنژیوگرافی عروق کرونر را نیز انجام داد. در برخی از بیماران، انسداد ۱۰۰% شریان کاروتید توسط آنژیوگرافی کاروتید قابل تشخیص است. اگر این انسداد به دلیل لخته ای نباشد که اخیراً ایجاد شده است، یعنی مدت زیادی است که وجود داشته باشد، این شریان کاروتید مداخله نمی کند.

بخوانید  با این 10 روش کلسترول خوب (HDL) خود را همیشه بالا نگه دارید

جراحی ورید کاروتید چگونه انجام می شود؟

جراحی شریان کاروتید یک عمل جراحی موثر است که در بیماران مبتلا به تنگی شدید و گرفتگی رگ گردن انجام می شود. می توان گفت که این عمل ها انسداد رگ ها را برطرف می کند و خطر سکته و مرگ را کاهش می دهد. جراحی را می توان با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام داد. پس از برش پوستی ایجاد شده در سمت مربوطه گردن، به شریان کاروتید باریک رسیده است.

شریان کاروتید به طور موقت با گیره های جراحی بسته می شود. پلاک ایجاد کننده باریک شدن با باز کردن برش ایجاد شده در دیواره شریان کاروتید برداشته می شود. بریدگی دیواره شریان کاروتید با یک پچ یا با بخیه مستقیم بسته می شود. سپس گیره ها برداشته می شوند، پوست بخیه می شود و عمل خاتمه می یابد. بیمار معمولاً در روز دوم یا سوم پس از عمل مرخص می شود.

برداشتن انسداد شریان کاروتید با جراحی باز بسیار موثرتر از سایر روش ها است. با این حال، بین موفقیت عمل و انجام آن توسط یک جراح مجرب قلب و عروق ارتباط وجود دارد. دانشیار دکتر. ایلکر کیریش سعی دارد در معاینه، تشخیص و درمان انسداد شریان کاروتید و گرفتگی رگ گردن بهترین ها را برای شما ارائه دهد.

جراحی ورید کاروتید چگونه انجام می شود؟

علائم تنگی و گرفتگی رگ گردن یا انسداد کاروتید چیست؟

بیشتر تنگی یا انسداد کاروتید هیچ علامتی نشان نمی دهد. آنها را می توان در سونوگرافی داپلر رنگی که برای اهداف کنترلی انجام می شود شناسایی کرد. سکته مغزی موقت یا دائمی ممکن است در برخی از بیماران دیگر ایجاد شود. این ممکن است با از دست دادن بینایی موقت یا دائمی، اختلال گفتار و فلج در بازوها و پاها ظاهر شود.

بخوانید  بهترین مکمل و قرص و داروی گیاهی برای کم کردن تری گلیسیرید خون

دلیل اصلی این است که قطعات پلاکی که رگ را در ناحیه تنگی تنگ می‌کند، شکسته شده و گردش یک ناحیه در مغز متوقف می‌شود. از دست دادن عملکرد این ناحیه مغز با اختلال در گردش خون مشاهده می شود. در موارد خفیف، این یافته ها گذرا هستند و حمله ایسکمیک گذرا (TIA) نامیده می شوند. این یافته ها ممکن است در گروهی از بیماران دائمی باشد. برخی از این گروه بیمار ممکن است از بین بروند، در حالی که برخی دیگر به مراقبت نیاز خواهند داشت.

روش های تشخیص و درمان تنگی یا انسداد ورید کاروتید چیست؟

برای تشخیص قطعی در نتیجه شکایات و یافته های معاینه بیمار باید از روش های تصویربرداری استفاده کرد.

  • سونوگرافی داپلر رنگی گردن،
  • آنژیوگرافی ام آر آی
  • سی تی آنژیوگرافی
  • آنژیوگرافی کلاسیک روش تصویربرداری مورد استفاده در تشخیص است.

روش های درمان تنگی یا انسداد ورید کاروتید چیست؟

در درمان می توان از جراحی باز (اندارترکتومی کاروتید) یا روش بسته (اندوواسکولار) در بیماران مناسب استفاده کرد.

جراحی باز

جراحی باز می تواند با بیهوشی موضعی، نخاعی یا عمومی انجام شود. پلاک تشکیل دهنده تنگی با جراحی برداشته می شود. کافی است بیمار ۲-۳ روز در بیمارستان بماند.

روش اندوواسکولار

در روش اندوواسکولار ناحیه اینگوینال با بی حسی موضعی بی حس می شود و با سوزن های مخصوص وارد شریان اینگوینال می شود. برای تعیین محل تنگی آنژیوگرافی انجام می شود. قبل از استنت گذاری، یک فیلتر موقت برای جلوگیری از ورود ذرات کوچک به جریان خون مغز وصل می شود. سپس با قرار دادن استنت (لوله فلزی) در ناحیه تنگی، تنگی باز می شود.

بخوانید  انواع بیماری های قلبی را با چه علائم ظاهری بشناسیم ؟

استنت گذاری یک روش به همان اندازه موفق با جراحی باز است. کافی است بیماران یک روز بعد از عمل در بیمارستان بمانند.گرفتگی رگ گردن و بیماری کاروتید، که به معنای تنگی در عروق گردن تغذیه کننده مغز است. در بیماران قلبی شایع است. انقباض وریدهای گردن می تواند منجر به بی حسی دست، سرگیجه، فلج و حتی مرگ شود. علت اصلی آن تصلب شرایین است که به عنوان سخت شدن رگ ها شناخته می شود.

کلام آخر

زمانی که در یکی از شریان های کاروتید با قطر حدود ۸ تا ۱۰ میلی متر باریک یا انسداد وجود دارد، سایر رگ ها برای تغذیه مغز کافی نیستند.” بسته به اندازه انسداد، این می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند از دست دادن حس و حرکت، اختلال بینایی، غش و سکته شود. از عبارات استفاده کرد

کاروتید که در بین مردم به ورید ژوگولار یا گرفتگی رگ گردن نیز معروف است را می توان به عنوان شریان های بزرگی که از سمت راست و چپ گردن به سمت مغز عبور می کند، تعریف کرد و گفت: بزرگترین شریان ها هستند. انسداد یا باریک شدن شریان کاروتید؛ ممکن است به دلیل فشار خون بالا، کلسترول، دیابت، مقاومت به انسولین، عوامل ژنتیکی و همچنین استفاده از محصولات تنباکو رخ دهد.

گرفتگی رگ گردن باعث می شود هنگامی که در یکی از وریدهای گردن که تقریباً ۸ تا ۱۰ میلی متر قطر دارد، باریک یا انسداد وجود دارد، سایر رگ ها برای تغذیه مغز کافی نیستند. بسته به اندازه انسداد، این می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند از دست دادن حس و حرکت، اختلال بینایی، غش و سکته شود.

بخوانید  دیابت بی مزه چیست ؟ علایم , عوارض , تشخیص و درمان آن را بشناسید

به دو شاخه اصلی شریان کاروتید داخلی و خارجی تقسیم می شود. شریان های داخلی دو رگ از ۴ رگ اصلی را تشکیل می دهند که خون غنی از اکسیژن را به مغز می رسانند. شریان های خارجی گردن، صورت و پوست سر را تامین می کنند. گرفتگی رگ گردن و انسداد شریان کاروتید با انسداد شدید شریان های کاروتید رخ می دهد.

خون غنی از اکسیژن بسته به ناحیه ای که ورید مسدود شده است، نمی تواند به قسمت مربوطه از مغز برسد. بر این اساس، اگر ناحیه مربوطه مغز نتواند به موقع تغذیه و مداخله شود، ممکن است تمام عملکردهای آن ناحیه برای همیشه از بین برود. این می تواند باعث از دست دادن موقت یا دائمی عملکرد مغز یا سکته مغزی و در نتیجه فلج شود.

با اشاره به اینکه تنگی یا انسداد در شریان کاروتید یا گرفتگی رگ گردن معمولاً هیچ علامتی را نشان نمی دهد، می توان آن را به راحتی در غربالگری های معمول سلامت تشخیص داد، گفت: با این حال، زمانی که گرفتگی رگ گردن یا تنگی ورید به حد بحرانی می رسد، جریان سالم خون برقرار می شود. مختل می شود و رسیدن خون غنی از اکسیژن به مغز دشوار می شود.

گرفتگی رگ گردن یا انسداد شریان کاروتید؛ این می تواند علائمی مانند از دست دادن ناگهانی بینایی، تاری دید، گیجی، سرگیجه ناگهانی، سردرد شدید، مشکلات گفتاری، مشکلات حافظه، مشکل در بلع، ضعف در یک طرف بدن، بی حسی یا گزگز ایجاد کند.

عواملی مانند کلسترول بالا، چاقی و استعمال دخانیات ساختاری شبیه لایه آهکی در کاروتید ایجاد می کند.

تشکیل پلاک، که در پزشکی به عنوان تصلب شرایین تعریف می شود، باعث می شود که قسمت داخلی رگ ها به مرور زمان سخت و باریک شوند و منجر به گرفتگی رگ گردن شود و این ممکن است باعث چسبیدن عناصر خونی به ناحیه و مسدود شدن کامل رگ یا تشکیل لخته در مغز شود.

سکته مغزی دائمی و آسیب مغزی ممکن است بسته به اندازه انسداد در شریان کاروتید رخ دهد. سوفل در ناحیه گردن با گوشی پزشکی کاربرد اصلی در تشخیص شریان کاروتید است. وجود و سطح انسداد در رگ با سونوگرافی کاروتید و داپلر قابل تشخیص است.

سایر روش های تصویربرداری رادیولوژیکی مانند آنژیوگرافی MR، سی تی آنژیوگرافی و آنژیوگرافی مغزی نیز می توانند برای تشخیص گرفتگی رگ گردن استفاده شوند. اولین قدم در درمان انسداد گرفتگی رگ گردن و شریان کاروتید تغییر سبک زندگی است. پیروی از یک رژیم غذایی سالم، رهایی از اضافه وزن، ترک سیگار و مصرف الکل، کنترل فشار خون بالا و دیابت!

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×