» دندانپزشکی » عوارض کامپوزیت دندان چیست؟
عوارض کامپوزیت دندان چیست؟
دندانپزشکی - مقالات

عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

دی 14, 1402 270311

کامپوزیت کردن دندان ها یکی از روش های مناسب برای زیباسازی دندان می باشد که در سال های اخیر طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. معمولا مشکلاتی مانند زردی دندان ها،‌ پوسیدگی، شکستگی و انحراف دندانی باعث زشت دیده شدن دندان ها خواهد شد. از آنجایی که دندان نقش مهمی در زیبا کردن انسان دارد باید این مشکلات به نحو شایسته ای حل شود. در حال حاضر کامپوزیت یک روش خوب برای رفع این مسائل می باشد. نکته مهم این است که روش کامپوزیت نیز با عوارض مختلفی همراه است که در این مقاله به صورت مفصل درباره این عوارض صحبت خواهیم کرد.

آسیب های احتمالی کامپوزیت چیست؟

به صورت کلی کامپوزیت از یک رزین خاص و همرنگ با دندان ساخته می شود. از همین رو کامپوزیت مقاومت و کیفیت لمینت های سرامیکی را نخواهد داشت. با مرور زمان مشکلاتی مانند زرد شدن و ایجاد لکه به وجود می آید که باید برای رفع آن ها اقدام لازم را انجام داد. کامپوزیت ها نسبت به لمینت حساس تر هستند و باید از انجام کارهای شدید مانند شکستن آجیل با دندان صرف نظر کرد. در صورتی که مراقبت های لازم در این زمینه صورت نگیرد، ممکن است که به کامپوزیت آسیب زیادی وارد گردد. البته هزینه کامپوزیت نسبت به لمینت کمتر است که همین امر آن را به یک گزینه جذاب تبدیل کرده است. برای اینکه بهتر بتوانید از دندان های کامپوزیت شده استفاده کنید، بیشتر غذاهای نرم را مصرف نمایید تا در دراز مدت دچار مشکل نگردید.

بخوانید  کانال دندان چیست؟

چه افرادی منع مصرف کامپوزیت دارند؟

کامپوزیت کردن دندان ها به دلایل زیادی توسط جوانان انجام می شود. در واقع این عمل در زیبایی افراد نقش زیادی دارد که به همین دلیل اکثر جوانان را به خود جذب کرده است. با این حال باید بدانید که کامپوزیت برای همه افراد جامعه ممکن نیست. کسانی که عادت به دندان قروچه دارند نمی توانند از کامپوزیت بهره مند شوند. دلیل این موضوع نیز کاملا مشخص و واضح است زیرا فشار زیادی در هنگام دندان قروچه بر روی کامپوزیت وارد می شود. کسانی که با مسئله ساییدگی دندان دسته و پنجه نرم می کنند نیز نمی توانند از این خدمت بهره مند باشند. وجود ساییدگی های مختلف بر روی دندان مانع از اتصال درست و اساسی دندان و کامپوزیت خواهد شد. این افراد باید از گزینه های دیگری که در دسترس آن ها است استفاده نمایند. نکته بعدی که باید به آن دقت کنید لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد.

کامپوزیت ها نیاز به مراقبت بهداشتی زیادی دارند و چنانچه به آن ها نرسید مشکل ساز خواهند شد. از همین رو کسانی که به بهداشت فردی خود اهمیت نمی دهند نمی توانند از کامپوزیت استفاده کنند. بعد از اینکه کامپوزیت بر روی دندان ها قرار گرفت، باید برنامه خاصی برای مسواک زدن و خلال دندان داشته باشید تا کامپوزیت ها دچار آسیب و ایراد نگردند. بعضی از افراد نیز دارای دندان ها نامرتبی هستند که در مرحله اول باید ارتودنسی را پشت سر بگذراند. چنانچه این افراد با کمک ارتودنسی به حالت طبیعی برسند،‌ می توان کامپوزیت را نیز در مورد آن ها اجرا نمود.

کامپوزیت دندان

آشنایی با مضرات کامپوزیت دندان

تمامی خدماتی که برای دندان ها انجام می شوند دارای عوارض مخصوص به خود هستند. کامپوزیت هم از این قاعده مستثنی نیست و می تواند مسائل گوناگونی را برای شخص ایجاد کند. کامپوزیت یک شی خارجی است که در داخل دهان شما قرار می گیرد که همین امر ممکن است حساسیت ایجاد نماید. حساسیت می تواند به صورت درد بروز کرده و شخص را آزار دهد.نکته مثبت ماجرا این است که درد ناشی از کامپوزیت معمولا بعد از چند روز بهبود می یابد و شخص به زندگی عادی خود برمی گردد. البته اگر مراحل ترمیم لثه طول بکشد این درد تا چند هفته نیز ادامه دارد خواهد بود که در چنین شرایطی حتما باید از پزشک معالج کمک گرفت. عوارض کامپوزیت ونیر معمولا دوره کوتاهی دارد و شخص به راحتی روند بهبود را طی خواهد کرد.

بخوانید  کدهای خطای کولر گازی اینورتر گری و راهنمای کامل عیب یابی

زمانی که شما از کامپوزیت استفاده می کنید ممکن است در هنگام جویدن غذا احساس درد داشته باشید. همچنین خوردن غذای سرد یا داغ نیز منجر به بروز درد می شود که شدت آن در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. امروزه اکثر کسانی که کامپوزیت انجام می دهند مراقبت های خود را نیز چند برابر می کنند تا از آسیب های مختلف در امان باشند. بعضی از مواقع برای اینکه کامپوزیت به راحتی بر روی دندان قرار بگیرد،‌ مینای دندان ها تراشیده می شود. در چنین حالتی شخص باید مراقبت ویژه ای داشته باشد زیرا لایه مینای دندان از بین رفته است. در واقع با این روش آسیب پذیری دندان ها بیشتر می شود که می تواند در آینده مشکل ساز باشد. نکته مهم دیگری که باید به آن دقت کنید تجربه و مهارت دندانپزشک شما است. انجام کامپوزیت به صورت حرفه ای نیاز به مهارت بسیار بالایی خواهد داشت. از همین رو سعی کنید که یک دندانپزشک حاذق و ماهر را انتخاب کنید تا از نتیجه کار خود رضایت کافی را به دست بیاورید.

چند نکته دیگر درباره عوارض کامپوزیت

آیا کامپوزیت عوارض دارد؟ این سوالی است که امروزه ذهن بسیاری از علاقه مندان به این روش را مشغول کرده است. باید بدانید که همه روش های درمانی عوارضی دارند که باید آن ها را به جان بخرید. برای کامپوزیت هم این مورد وجود دارد و شما باید با این واقعیت روبرو شوید. از دیگر مسائلی که ممکن است برایتان پیش بیاید تورم لثه است. شرایط بدنی بعضی از افراد به گونه ای است که کامپوزیت کردن باعث ایجاد تورم در لثه ها می شود. در صورتی که این مسئله به وجود آمد شخص باید به سرعت به پزشک مراجعه کند تا درمان دارویی آغاز گردد. معمولا با مصرف دارو و بعد از چند روز این مشکل به راحتی درمان خواهد شد. فراموش نکنید که جنس و نوع کامپوزیت ها بر روی کیفیت نهایی کار بسیار اهمیت دارد. بعضی از کامپوزیت ها جنس ضعیفی دارند که ممکن است کیفیت لازم را از نظر شما نداشته باشند.

بخوانید  برای سفید کردن دندان‌ها چه کنیم؟

اگر به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر مراجعه کنید از بهترین مواد برای تولید کامپوزیت ها استفاده می کنند. در برخی اوقات فاصله بین دندان ها در کامپوزیت رعایت نمی شود که مانع از استفاده نخ دندان خواهد شد. اگر این مشکل به وجود بیاید،‌ شما نمی توانید بهداشت را به خوبی رعایت کنید و مشکلاتی مانند بوی بد دهان رخ می دهد. کسانی که در مراکز غیر مجاز اقدام به کامپوزیت می کنند با این گونه مسائل درگیر خواهند شد. در برخی نمونه ها نیز فاصله بین دندان ها بیشتر از حد معمول است. در این وضعیت زیبایی کامپوزیت نیز کاسته شده و مواد غذایی لابلای دندان ها باقی می ماند. با توجه به توضیحات داده شده حتما این کار را توسط یک دندانپزشک حرفه ای انجام دهید تا دچار مشکل نگردید.

همچنین بخوانید: آیا جوش شیرین برای دندان ضرر دارد؟

عوارض کامپوزیت

عوارض کامپوزیت دندان های جلو

دندان های جلویی دید زیادی دارند که به همین علت برای زیبایی نقش مهمی را خواهند داشت. بعضی از افراد ترجیح می دهند که به جای کامپوزیت کامل دندان ها، فقط ردیف جلویی را کامپوزیت کنند تا زیباتر دیده شود. در این شرایط قیمت تمام شده کامپوزیت نیز ارزان تر می شود. با این حال کامپوزیت کردن دندان های جلو هم عوارض خودش را خواهد داشت. در دو هفته اول بعد از درمان شخص درد کمی را تجربه خواهد کرد. این درد در هنگام غذا خوردن بیشتر خود را نشان می دهد. در روز های اول بعد از کامپوزیت بهتر است که غذاهای نرم مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین غذاهای سرد و گرم نیز باعث ایجاد درد خواهند شد که باید آن ها را کنترل نمود. بر همین اساس در روزهای اول کامپوزیت چای را به صورت ولرم مصرف نمایید.

بخوانید  آیا جوش شیرین برای دندان مضر است؟

خوردن خوارکی های سرد مانن بستنی نیز در روزهای اول توصیه نمی شود. در صورتی که به هر دلیلی کامپوزیت غیر قابل استفاده شد، عمل حذف کامپوزیت توسط پزشک انجام می شود. حذف کامپوزیت در مواردی مانند عفونت بیش از حد یا شکستگی اتفاق می افتد. اگر شما همه مراحل کامپوزیت دندان های جلو را زیر نظر یک تیم حرفه ای انجام دهید، عوارض ناشی از آن به کمترین میزان خود خواهد رسید. امروزه دندانپزشکان تمام تلاش خود را می کنند تا عوارض ناشی از کامپوزیت را به کمترین میزان خود برسانند. هر روزه ترکیبات بهتری برای کامپوزیت ساخته می شوند تا دوام و ماندگاری آن ها تقویت شود. با توجه ساختار فوق العاده کامپوزیت سعی کنید که برای افزایش زیبایی و جذابیت شخصی خود از آن به نحو احسن بهره مند شوید.

جمع بندی

کامپوزیت یک روش درمانی عالی برای پنهان کردن ایرادهای دندان طبیعی است. این روش سال های زیادی است که اجرا می شود و امتحان خود را پس داده است. با این حال کامپوزیت نیز دارای عوارض مخصوص به خود است که باید آن ها را در نظر گرفت. دندانپزشکان سعی می کنند که با توصیه های مختلف میزان این عوارض را به کمترین حد خود برسانند. چند روز پس از کامپوزیت کردن باید دوباره به پزشک خود سر بزنید تا نحوه پیشرفت کار را بررسی کند. چنانچه مسئله در روزهای اول ایجاد شده آن را مطرح کنید تا برای درمان آن چاره ای اندیشیده شود.

بخوانید  نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

  • ×