» تغذیه و سلامت » فواید جگر سیاه و علت سیاه بود جگر گوسفندی چیست ؟
چگر گوسفندی سیاه
تغذیه و سلامت - دانستنی ها

فواید جگر سیاه و علت سیاه بود جگر گوسفندی چیست ؟

مرداد 31, 1402 200609

خوردن غذاهایی که از جگر گوسفندی درست می شوند یکی از پرطرفدارترین غذاها می باشند. ایرانیان علاقه بسیار زیادی به خوردن امعاء و احشای گوسفند همانند جگر، دل و قلوه دارند. زیرا معتقدند خوردن این اندام ها برای سلامتی بدن مفید هستند.

همان طور که مستحضر هستید به جگر گوسفندی، جگر سیاه نیز می گویند. زیرا رنگ جگر گوسفند بسیار تیره می باشد. اما بسیاری از افراد این سؤال را دارند که چرا رنگ جگر گوسفند تیره است؟ در این مقاله می خواهیم به علت رنگ تیره جگر، فواید آن و اطلاعات کاملی در مورد جگر گوسفندی بپردازیم.

جگر گوسفندی و خوردن آن

جگر گوسفندی، جگر سیاه یا همان کبد گوسفند است. کبد اندامی است که تمام سموم و مواد مضر بدن را جذب می کند. تا این‌گونه سموم به بدن و اعضای آن آسیبی وارد نکنند. اما این بدین معنی نیست که جگر گوسفند پر از سموم می باشد.

بخوانید  تعبیر خواب افتادن دندان در دست بدون خونریزی چیست ؟

همان‌طور که می دانید گوسفند گیاه خوار است و تنها از گیاهان و مواد سالم تغذیه می کند. در نتیجه جگر آن بسیار سالم می ماند. مگر آنکه حیوان بیماری خاصی داشته باشد. جگر گوسفند را به دلیل خواص بسیار زیاد آن می شناسند. از گذشته برای درمان بیماری های مختلف و تسریع روند درمان بیماران خوردن جگر را توصیه می کردند. خوردن جگر به واسطه موادی که می تواند نقش بسیار زیادی در سلامت انسان ایفا کند.

خوردن جگر سیاه گوسفند

علت تیره بودن رنگ جگر گوسفندی چیست؟

احتمالاً شما نیز بارها جگر گوسفندی را مشاهده کرده اید و از رنگ تیره آن تعجب کرده اید. رنگ جگر گوسفند تقریباً قرمز تیره مایل به قهوه ای می باشد که اصطلاحاً به آن جگر سیاه می گویند. دلیل تیره بودن رنگ جگر گوسفند موادی هستند که درصد زیادی از جگر گوسفند را تشکیل می دهند. ویتامین آ، آهن و روی بیشترین درصد جگر را تشکیل می دهند. این مواد باعث تیره شدن بیش از حد رنگ جگر شده اند.

آهن جگر گوسفند به قدری زیاد است که باعث خونی شدن جگر می شود. گلبول های قرمزی که در جگر وجود دارند، رنگ قرمز و تیره جگر را به وجود می آورند. مقدار گلبول های قرمز در جگر به حدی زیاد است که باعث خونی شدن جگر می شوند. در نتیجه داشتن یک رنگ تیره برای جگر گوسفندی اصلاً دور از انتظار نیست.

بخوانید  تقویم مناسبت های سال 1402 همه تعطیلات و روزهای مهم

در واقع می توان آهن زیاد و گلبول های قرمز را علت تیره بودن رنگ جگر دانست. البته لازم است بدانید که رنگ جگر نباید خیلی تیره و کبود باشد. زیرا این نشان از ناسالم بودن جگر دارد.

سیاه بود جگر گوسفندی

جگر گوسفندی حاوی چه موادی است؟

جگر گوسفندی دارای مواد تشکیل دهنده بسیار متنوعی است. به همین دلیل این خوراک می تواند برای بدن فواید بسیار زیادی داشته باشد. جگر سیاه گوسفند آهن یا اسیدفولیک بسیار زیادی دارد. در واقع یکی از مهم ترین خواص جگر سیاه نیز مربوط به آهن آن می شود. جگر گوسفند حاوی ویتامین های گروه ب همانند ب ۱، ب ۶ و ب ۱۲ می باشد. ویتامین های گروه ب برای سوخت و ساز بدن بسیار ضروری می باشند.

گروه ویتامین دیگری که جگر را مغذی کرده اند ویتامین های گروه آ می باشند. همه افراد جگر را به واسطه ویتامین آ بالای آن می شناسند. پس تعجبی ندارد که یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده جگر، ویتامین آ باشد. جگر سیاه گوسفند پروتئین فوق العاده ای دارد. این پروتئین برای بازسازی عضلات و تقویت آن ها لازم است.

بخوانید  آیا لازم است کودک را به خوردن غذا وادار کنیم؟

کلسترول موجود در جگر سیاه زیاد است. در واقع جگر دو برابر گوشت قرمز هم اندازه خود کلسترول دارد. روی، ویتامین ای و ویتامین دی از انواع دیگر مواد تشکیل دهنده جگر سیاه می باشند. با خوردن جگر می توانید تمامی این مواد معدنی مفید را به بدن خود برسانید.

فواید جگر گوسفندی برای بدن انسان

فواید جگر گوسفندی برای بدن انسان چیست؟

تنوعی که در مواد تشکیل دهنده جگر گوسفندی وجود دارد، باعث تنوع خواص آن نیز شده است. خواص جگر سیاه به اندازه‌ای هستند که خوردن این آن را برای هر انسانی واجب کرده است. اما فواید جگر گوسفند بسیار زیاد هستند ما در این متن تنها به مهم ترین آن ها می پردازیم.

آهن و ویتامین ب ۱۲ موجود در جگر، باعث رفع کم خونی در افرادی می باشد که به این بیماری مبتلا هستند. با مصرف جگر می توان کمبود آهن و کم خونی را تا حد بسیار زیادی درمان کرد. همچنین ویتامین ب ۱۲ باعث می شود ورزشکاران هنگام ورزش کردن انرژی کم نیاورند.

ویتامین آ برای سلامت ماندن پوست و مو و درمان شب کوری بسیار مفید است. در واقع کمبود ویتامین آ می تواند باعث شب کوری افراد و خشک شدن شدید پوست شود. همچنین این ویتامین برای سلامت اسپرم مردان و تحرک آن ها لازم است. اسپرم ها بدون ویتامین آ بسیار ضعیف می شوند. برای تولید اسپرم ویتامین آ ضروری است. پس اگر بدن کمبود ویتامین آ داشته باشد بدن نمی تواند به خوبی اسپرم تولید کند.

بخوانید  علت پف نکردن کیک چیست ؟ 7 دلیل که باعث می شود کیک شما پف نکند

پروتئین موجود در جگر گوسفندی باعث تقویت عضلات بدن و رشد بهتر آن ها می شود.

ویتامین ای موجود در جگر برای تقویت رشد مو و سلامت پوست بسیار مفید می باشد.

جگر منبع خوبی از ویتامین دی است. ویتامین دی برای سلامت استخوان ها و رشد بهتر استخوان ها لازم است. ویتامین دی از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

آنتی اکسیدان های موجود در جگر برای تقویت سیستم عمومی بدن لازم هستند. با جگر گوسفند می توان سیستم ایمنی بدن را تقویت نمود تا بتوان در برابر بیماری های مختلف مقاومت کرد.

جگر برای ورزشکاران به ویژه بدن‌سازان بسیار لازم است. فسفر موجود در کبد گوسفند برای انجام واکنش های بیوشیمیایی بسیار حیاتی است.

جگر گوسفندی حاوی چه موادی است؟

چگونه جگر گوسفندی سالم را از جگر ناسالم تشخیص دهیم؟

برای آنکه بتوانید از خواص معجزه آسای جگر گوسفندی بهره مند شوید، باید جگر سالمی را تهیه کنید. همان طور که گفتیم جگر جایی برای جذب سموم بدن است. در نتیجه تهیه جگر سالم بسیار کاری حساس و مهم می باشد. زیرا جگر ناسالم می تواند باعث به وجود آمدن انواع بیماری ها در فرد شود.

بخوانید  خواص ویتامین D چیست و در چه چیزهایی وجود دارد؟

کپک جگر گوسفند یکی از خطراتی است که همواره باید مراقب آن باشید. کپک کرم پهنی است که در جگر، روده و صفرای حیوانات اهلی زندگی می کند. اگر حیوانی که جگر آن را تهیه کرده اید مبتلا به این کرم باشد می تواند مشکلات زیادی برای سلامتی شما به وجود بیاورد. تعریق زیاد، اسهال شدید، التهاب، کم خونی و ضعف بدن از موارد وجود کرم پهن در بدن است.

بسیار مهم است جگری که تهیه می کنید. سالم باشد. به همین دلیل ما در این قسمت می خواهیم به نکاتی بپردازیم که به وسیله آن ها می توانید جگر سالم را از جگر ناسالم تشخیص دهید.

قبل از هر چیز باید به رنگ جگر توجه کنید. رنگ جگر سالم قرمز تیره مایل به قهوه ای می باشد. اگر رنگ جگر حالتی کم رنگ، زرد مانند و یا خیلی سیاه داشته باشد، جگر ناسالم است.

به بافت جگر توجه کنید. جگر باید بافتی سفت داشته باشد و هنگام دست گرفتن آن تحلیل نرود. جگر تازه بافتی یکنواخت دارد.

سطح جگر گوسفندی را بررسی کنید. سطح جگر تازه کاملاً صاف و شفاف است. اما سطح جگر ناسالم ریز دانه هایی روی خود دارد و کاملاً زبر و ناهماهنگ است.

بخوانید  درمان فوری سردرد و سرگیجه ناشی از گاز زغال و قلیان

جگر تازه و سالم گوشه هایی تیز مانند دارد و گوشه ها دارای حالت می باشند. اما جگر مانده و ناسالم گوشه های تیزی نداشته و حالت ورم کرده دارد.

اگر دانه های سفید و یا زرد رنگ را روی جگر و یا داخل آن مشاهده کردید بدانید که جگر ناسالم است.

جگر تازه خونی و آبدار می باشد. یعنی آن را در هر جا که قرار دهید آن را خونی می کند. اما جگر کهنه خشک می باشد و همچنین خصوصیتی ندارد.

قبل از آنکه جگر گوسفندی را خریداری نمایید حتماً این نکات را در نظر بگیرید. زیرا خوراک ناسالم می تواند سلامت شما و خانواده تان را به خطر بیندازد.

خرید جگر گوسفندی

جگر گوسفندی را بهتر است از چه مراکزی تهیه نماییم؟

اگر قصد خرید جگر گوسفندی سالم و بدون مشکل را دارید باید سراغ مراکز معتبر و بهداشتی بروید. مراکزی که تأییدیه سازمان بهداشت را دارند همیشه جگرهای سالم را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. اگر جگر را به صورت بسته های آماده تهیه کردید حتماً به نحوه نگهداری جگر، نحوه بسته بندی، تاریخ تولید و تاریخ انقضای آن توجه کنید.

بخوانید  بهترین زمان مصرف انگور برای لاغری کی هست؟

جگر باید در یخچال های کاملاً بهداشتی نگهداری شده باشد. بسته بندی جگر باید کاملاً پلمپ و ایزوله باشد. زیرا اگر اکسیژن باعث سیاه شدن و خراب شدن جگر در مدت های طولانی می شود. تاریخ تولید جگر باید برای همان روز باشد. زیرا این‌گونه جگر سالم تر است. اگر برای خرید جگر به قصابی مراجعه کردید مطمئن شوید که قصاب جگر را در شرایط بهداشتی نگهداری کرده است.

پخت صحیح جگر گوسفندی

روش پخت صحیح جگر گوسفندی

جگر گوسفندی جای خود را در فرهنگ غذای کشورهای مختلفی باز کرده است. جگر گوسفند در آشپزی های اروپایی و آسیایی به وفور یافت می شود. برخی از این کشورها حتی از جگر برای درست کردن دسر استفاده می کنند.

همان طور که مستحضر هستید، جگر محل انباشته شدن بیماری ها و میکروب های بدن حیوان می باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که جگر به خوبی مغز پخت شود. زیرا حرارت می تواند میکروب ها و باکتری های مضر را که ممکن است بیماری‌زا باشند از بین ببرد. جگر را می توان به صورت کبابی و سرخ شده مصرف کرد. بیشترین روشی که از آن استفاده می شود و بسیار جا افتاده است، کبابی کردن آن است.

بخوانید  خواص انجیر خشک | هر آنچه که درباره انجیر باید بدانید

البته جگر نباید خیلی کباب شود زیرا خاصیت خود را از دست می دهد. بهتر است جگر به گونه ای درست شود که خاصیت آبداری خود را تا حدی حفظ کرده و زیاد خشک نشود. البته به عقیده برخی از افراد کباب کردن جگر باعث سمی شدن کلسترول آن می شود. قابل ذکر است که هنوز هیچ تحقیقاتی ثابت نکرده است که کباب کردن جگر باعث سمی شدن کلسترول می شود.

اگر نمی خواهید جگر را کباب کنید می توانید جگر را همراه با قارچ، پیاز و کمی سیب زمینی تفت دهید. سعی کنید جگر را آخر سر به مواد اضافه کنید تا جگر خشک نشود. سعی کنید برای پختن جگر گوسفندی از روغن های مصنوعی استفاده نکنید. مقداری روغن زیتون یا کره برای پختن جگر کافی است.

آیا خانم های باردار می توانند جگر گوسفندی مصرف نمایند؟

احتمالاً شما نیز بارها شنیده اید که می گویند زن باردار نباید جگر گوسفندی بخورد. واقعیت این است که پزشکان مصرف جگر گوسفند را برای زنان حامله به کلی منع نکرده اند. اما می گویند که بهتر است به مقدار بسیار کمی مصرف شود.

بخوانید  کلسیم چیست و برای جذب کلسیم در بدن چه بخوریم ؟

جگر گوسفند سرشار از ویتامین آ است. اگر جگر به میزان زیادی مصرف شود، ویتامین آ بدن بالا می رود. ویتامین آ زیاد می تواند باعث اختلالات جنینی و به وجود آمدن مشکلات مادرزادی برای نوزاد شود. حتی در مواردی زیاد شدن ویتامین آ بدن می تواند باعث سقط جنین شود. به همین دلیل پزشکان همواره به زنان باردار توصیه می کنند که در دوران حاملگی بسیار مواظب تغذیه خود باشند. اما اینکه بگوییم جگر به کلی برای زن باردار ممنوع است خیر، این‌گونه نیست.

خوردن جگر گوسفندی برای چه کسانی پیشنهاد نمی شود؟

همان طول که قبلاً در متن به آن اشاره کردیم، میزان چربی، کلسترول و آهن جگر گوسفندی بسیار بالا می باشد. به همین دلیل افرادی که از بیماری های قلبی و خونی رنج می برند بهتر است جگر را بسیار کم مصرف کنند. کلسترول و چربی موجود در جگر می تواند باعث بالا رفتن چربی خون در افراد مبتلا به چربی خون بالا شود. چربی خون بالا باعث گرفتگی قلب ها و سکته قلبی می شود.

همچنین کسانی که از مشکلات قلبی و عروقی رنج می برند با مصرف جگر ممکن است به گرفتگی رگ های قلب دچار شوند. مصرف زیاد جگر در مردانی که خون زیادی دارند ممکن است باعث سکته مغزی و لخته شدن خون شود.

بخوانید  بهترین آموزشگاه شیرینی پزی تهران

پس اگر فردی هستید که از سلامتی کامل خود مطمئن نیستید سعی کنید جگر گوسفندی را به میزان کمی مصرف کنید. افرادی که از اضافه وزن شدید رنج می برند بهتر است جگر را بسیار کم در وعده غذایی خود جای دهند. زیرا جگر کالری بسیار زیادی دارد و باعث افزایش وزن می شود.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×