» معرفی دارو و قرص » پماد کالامین برای چیست ؟ عوارض و نحوه مصرف آن چگونه است ؟
پماد کالامین برای چیست؟
معرفی دارو و قرص - سلامت پوست و مو

پماد کالامین برای چیست ؟ عوارض و نحوه مصرف آن چگونه است ؟

مهر 3, 1402 172220

آنچه در این مطلب میخوانید

آیا می دانید پماد کالامین برای چیست؟ چه اطلاعاتی در خصوص عوارض و نحوه مصرف آن دارید؟ پماد کالامین دارویی مؤثر و بسیار مفید در درمان انواع ناراحتی های پوستی است. این دارو یک عامل ضد خارش است که بعد از تماس با پوست تبخیرمی شود. سپس حس خنکی و سرمایی مطلوب را در پوست ایجاد می کند. از این دارو اغلب جهت خشکاندن ترشحات ناشی از صدمات و آسیب های خفیف پوستی استفاده می شود.

به عبارتی از پماد کالامین برای استفاده بر روی پوست و برای درمان و رفع تحریکات پوستی استفاده می شود. همچنین این دارو یک درمان کننده مناسب و ایده ال برای خارش ناشی از عارضه هایی مانند ابله مرغان، گزش حشرات و آفتاب سوختگی است. لازم به ذکر است که استفاده های این پماد تنها به موارد ذکر شده ختم نمی شوند. بلکه دارای فواید و استفاده های دیگری نیز می باشد که در ادامه متن به آن ها خواهیم پرداخت.

نحوه مصرف پماد کالامین در افراد با توجه به نوع عارضه پوستی ایجاد شده در آنان متفاوت است. همچنین استفاده از این داروی موضعی می تواند دارای عوارض متعددی نظیر تورم صورت، تنگی نفس، تورم بافت دهان و گلو باشد. بنابراین در صورت مشاهده این عوارض لازم است فوراً مصرف دارو قطع شده و به پزشک مراجعه کرد.

پماد کالامین

پماد کالامین برای چیست؟

پماد کالامین یک پماد موضعی است که امکان تهیه آن بدون نسخه پزشک از داروخانه ها امکان پذیر است. این دارو را می توان هم به صورت پماد و به هم به صورت لوسیون تهیه کرد و در کاهش علائم انواع مشکلات پوستی مانند جوش صورت، خارش‌های خفیف و سایر عارضه‌های پوستی مورد استفاده قرار داد.

با استفاده از این دارو می توان انواع تحریکات پوستی را درمان کرد. به همین دلیل از کاربردهای متعدد و بسیاری برخوردار است. عدم ایجاد عوارض جدی بعد از استفاده، این دارو را به یکی از محبوب ترین و رایج ترین پمادها در خصوص رفع انواع مشکلات پوستی تبدیل کرده است.

بخوانید  مراقبت از انواع پوست و مراقبت در برابر انواع مشکلات پوستی

پماد کالامین

جدول فواید و عوارض پماد کالامین

پماد کالامین یک پماد ضد التهابی و ضد خارش است که برای درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند عفونت های قارچی، آفتاب سوختگی، آکنه، خارش، تورم و التهاب استفاده می‌شود. در زیر جدولی از فواید و عوارض پماد کالامین آمده است:

فواید پماد کالامین عوارض پماد کالامین
کاهش التهاب و تورم خشکی و ترشح پوست
کنترل خارش و سوزش حساسیت پوستی
درمان آفتاب سوختگی تحریک پوستی
درمان عفونت های قارچی پوست
کمک به درمان آکنه
بهبودی در بیماری های پوستی مانند اگزما

توجه داشته باشید که پماد کالامین تنها برای استفاده موضعی است و باید از مصرف داخلی آن خودداری کنید. همچنین، در صورت بروز هر گونه علائم ناخوشایند بر روی پوست، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

اقدام لازم برای کسب بهترین نتیجه از مصرف پماد کالامین

برای کسب بهترین و مطلوب ترین نتیجه باید پماد کالامین را طبق دستور پزشک و یا مطابق با دستور درج شده در برگه درون جعبه آن را مصرف کرد. البته با توجه به نوع عارضه و میزان و سطح آن معمولاً استفاده ۱ الی ۲ نوبت در طول ۲۴ ساعت توصیه می شود.

پماد ذکر شده جزو پمادهای آستروئیدی است که در اصل فاقد خاصیت درمان دائمی عارضه است. با این حال به دلیل برخورداری از مواد تسکین دهنده فوق العاده از قابلیت بالایی در تسکین درد، سوزش و خارش برخوردار است. همچنین این دارو تنها برای استعمال خارجی است و از عوارض بسیار ناچیزی در مقایسه با داروهای مشابه برخوردار است.

چه ترکیباتی در پماد کالامین وجود دارد؟

در ساختار پماد کالامین از مواد و ترکیبات بسیاری استفاده شده که هر کدام به نوعی عنصر اصلی در تشکیل و ساخت این دارو به شمار می آیند. آهن اکسید نیم درصد، روی یا همان زینک، کلسیم هیدرو اکسید، بنتونیت و آب خالص از جمله ترکیبات اصلی این پماد به شمار می آیند. لازم به ذکر است که این دارو دارای رنگی صورتی است که دلیل آن به کارگیری آهن اکسید نیم درصد در ترکیب آن است.

همچنین بنتونیت مورد استفاده در این پماد به عنوان روکش عمل کرده و از خاصیت حجم دهی نیز برخوردار است. با توجه به ترکیبات ذکر شده در این دارو سازمان بهداشت جهانی آن را مشابه با پماد های بتامتازون، پردنیزولون و هیردروکورتیزن معرفی کرده است. همچنین این پماد از سوی این سازمان در گروه داروهای ضد التهابی و ضد خارش قرار داده شده است.

چه ترکیباتی در پماد کالامین وجود دارد؟

پماد کالامین ناژو ۸ درصد برای چیست؟

پماد کالامین ناژو ۸ درصد یکی از مهم ترین و مؤثرترین داروهای ضد التهابات پوستی است که تاکنون تولید شده است. این داروی مؤثر و کاربردی را باید بر اساس دستور پزشک مورد استفاده قرار داد. در غیر این صورت ممکن است باعث خشکی پوست شود. پماد Calamine از آن دسته پماد هایی است که با هدف درمان ضایعات و التهابات خفیف و متوسط پوستی مصرف می شود.

عرق سوز شدن، تماس با گیاهان سمی، کهیر، ابله مرغان آفتاب سوختگی، خشکی و قرمزی پای کودکان و گزش حشرات از جمله موارد مصرف کالامین ناژو ۸ درصد هستند. برای کسب نتیجه مناسب از مصرف این دارو لازم است پیش از مصرف محل تحت درمان را با آب ولرم و صابون کاملاً شست و شو داد. سپس به خوبی همان محل را خشک کرده و آن را با لایه ای نازک از ناژو ۸ درصد پوشاند.

پماد کالامین ناژو ۸

پماد کالامین برای کودک زیر دو سال

پماد کالامین یک داروی مؤثر در درمان انواع ضایعات پوستی در افراد بخصوص کودکان است. با این حال بهتر است استفاده از این پماد برای کودکان زیر ۲ سال بدون تجویز پزشک صورت نگیرد. زیرا پوست این کودکان بسیار حساس است و ممکن است در صورت تماس با داروی ذکر شده دچار حساسیت شود. بنابراین استفاده از این پماد برای کودکان زیر ۲ سال باید با احتیاط انجام بگیرد.

بخوانید  طرز تهیه ماسک خیار و گلاب برای چاقی صورت با بهترین روش ها

آیا پماد کالامین برای خارش واژن خوب است؟

پماد کالامین بک داروی مؤثر و بسیار کارآمد برای رفع خارش است. بنابراین به خوبی قادر است خارش موجود در نقاط مختلف بدن را از بین ببرد. نکته مهم در خصوص استفاده از پماد مذبور آن است که این دارو تنها برای استفاده موضعی است. بنابراین بدون آنکه این پماد به داخل واژن سرایت کند می توان از آن برای رفع خارش واژن استفاده کرد.

پماد کالامین برای خارش واژن

پماد کالامین برای صورت نوزاد

با توجه به ویژگی های پماد کالامین به طور حتم می توان از آن برای رفع قرمزی صورت ، التهاب و سوزش صورت نوزادان استفاده کرد. در صورتی که پوست صورت نوزاد بر اثر نیش حشرات، اگزما، تماس با گیاهان حساسیت زا و سمی و همچنین آفتاب سوختگی دچار قرمزی و خارش شده باشد. می توان از این دارو در جهت التیام پوست ناحیه آسیب دیده استفاده کرد.

لازم به ذکر است که استفاده از این دارو برای تسکین پوست نوزاد بهتر است با مشورت پزشک انجام بگیرد. با این حال بهترین شیوه استفاده از کالامین بر روی پوست صورت نوزاد معمولاً به صورت دو بار در روز و هر بار به شکل لایه ای نازک خواهد بود.

لوسیون کالامین چیست؟

علاوه بر پماد کالامین محصول دیگری به نام لوسیون کالامین نیز تولید شده و در داروخانه ها به عنوان یک داروی ضد التهابی و ضد خارش به فروش می رسد. لوسیون کالامین دارای انواع مختلفی است که تمامی آن ها جهت خشک کردن و تسکین عوارض پوستی مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به موادی که در ترکیب این لوسیون به کار رفته اند می توان این محصول را یک عامل ضد میکروبی دانست.

به همین دلیل تأثیر بی نظیری در درمان انواع آکنه و زگیل و ضایعات خفیف پوستی دارد. علاوه بر موارد ذکر شده از لوسیون کالامین برای رفع کهیر، التیام انواع زخم، بریدگی و جوش استفاده می شود.

لوسیون کالامین

خاصیت لوسیون کالامین

لوسیون یا پماد کالامین دارای خاصیت و ویژگی های متعدد بسیاری است. برخی از مهم ترین این ویژگی ها عبارتند از:

بهبود زخم

لوسیون مربوطه دارای قابلیت کلاژن سازی در پوست است. بنابراین به شکل قابل توجهی کنترل انواع زخم و بهبود زخم هایی نظیر آکنه و سوختگی را انجام می دهد.

ضد خارش

خارش ناشی از گزش حشرات، سوختگی ها و سایر عوامل ایجاد کننده بسیار دردآور و آزار دهنده است که با استفاده از این لوسیون می توان در حد قابل توجهی آن را برطرف کرد.

ضد میکروبی

برخی از مشکلات و عارضه های ایجاد شده بر روی پوست ناشی از وجود باکتری و قارچ هستند. بنابراین با استفاده از این محصول می توان با انواع قارچ و باکتری در سطح پوست مبارزه کرد و از فعالیت آن ها جلوگیری کرد.

کنترل خونریزی

یکی از مهم ترین ویژگی های این محصول قابض بودن آن است. بنابراین می توان از آن برای جلوگیری از خونریزی بافت های آسیب دیده استفاده کرد.

ضد التهاب

پماد کالامین قادر است هیستامین و سایر عوامل ایجاد کننده التهاب را در پوست کنترل کند. از این رو این محصول یک داروی ضد التهابی مؤثر به شمار می آید.

ایجاد لایه محافظتی برای پوست در برابر نور

با مصرف این لوسیون بر روی پوست می توان از پوست در برابر اشعه های مضر و خطرناک نور خورشید محافظت کرد.

ضد پیری

مصرف مداوم این لوسیون بر روی بافت های پیر می تواند به شکل خارق العاده ای خاصیت ارتجاعی این بافت ها را کم کرده و از اثرات پیری در آن ها کم کند.

نکته

با استفاده مداوم و مناسب از لوسیون کالامین می توان به شکل مؤثری از خاصیت ضد آلرژی، ضد التهابی در جهت بهبود زخم پوست خود بهره گرفت. به همین دلیل از این محصول برای درمان لگاریس، آکنه و روزاسه به وفور استفاده می شود. این در حالی است که درمان این مشکلات با استفاده از پماد مربوطه چندان مؤثر نیست.

لوسیون کالامین برای اگزما

لوسیون کالامین همانند پماد کالامین از خواص بسیار زیادی در التیام انواع ناراحتی های پوستی برخوردار است. اگزما از جمله بیماری هایی است که می توان با استفاده از این محصول اثرات و علائم آن را از بین برد. لازم به ذکر است که اگزما یا آماس پوست نوعی عارضه پوستی است که در اثر آن پوست دچار قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن و التهاب می شود.

بخوانید  درمان فوری شپش در یک شب

هر چند هنوز دلیل یا دلایل اصلی ایجاد این مشکل در پوست مشخص نیست اما گمان آن می رود که این بیماری در افراد دارای آلرژی بیشتر دیده شود. این بیماری پوستی ممکن است اساسی ارثی و ژنتیکی داشته باشد. بنابراین این مشکل معمولاً در میان چندین عضو بک خانواده دیده می شود. هر چند این بیماری اغلب در کودکان زیر شش سال دیده می شود اما بروز آن در بزرگ‌سالان نیز دور از انتظار نیست.

اگزما معمولاً با علائمی مانند قرمزی، خارش، خشکی و برآمدگی‌های ریز و کوچک در سطح پوست سر، گونه ها و پیشانی ظاهر می شود. برای کاهش و رفع این علائم می توان از پماد کالامین یا لوسیون آن استفاده کرد. همچنین با استفاده از این محصول می توان از شدید تر شدن و حاد تر شدن علائم این بیماری خودداری کرد. نحوه استفاده از این دارو بر روی نواحی درگیر با اگزما به این شکل است که باید لایه ای نازک از دارو را بر روی عارضه قرار داد و بدون پوشاندن اجازه داد تا خشک شود.

لوسیون کالامین برای اگزما

لوسیون کالامین برای کهیر

استفاده و کاربردهای پماد کالامین و لوسیون کالامین به حدی گسترده هستند که درمان بخش وسیعی از انواع بیماری ها و مشکلات پوستی را پوشش می دهد. بکی از مشکلات پوستی قابل درمان با لوسیون کالامین کهیر است. کهیر در اصل نوعی حساسیت پوستی است که بنا به دلایل مختلفی در بخش هایی از پوست افراد بروز می کند. البته دلیل اصلی بروز این عارضه وجود حساسیت است.

این بیماری معمولاً به صورت ضایعاتی قرمز رنگ بر روی پوست نمایان می‌شود. این عارضه علاوه بر قرمزی گاهی اوقات حالتی برآمده و برجسته نیز به خود گرفته که بر اساس نوع حساسیت ممکن است شدید یا خفیف باشد.

با استفاده از پماد کالامین می توان بیماری کهیر که یک بیماری شایع و رایجی در جهان است را درمان کرد. کهیر معمولاً به دو شکل حاد و مزمن بروز می کند. افرادی که به کهیر مزمن دچار می شوند اغلب به مدت شش هفته با آن درگیر خواهند بود.

این نوع عارضه با خارش همراه است. بنابراین می توان به کمک مصرف روزانه لوسیون کالامین خارش کهیر را رفع کرد. این در حالی است که بهبودی عارضه در مدت زمانی کوتاه و بدون کوچک ترین جای زخمی میسر می شود. البته نباید فراموش کرد که بهتر است درمان با این لوسیون زیر نظر پزشک متخصص پوست انجام بگیرد.

لوسیون کالامین برای کهیر

پماد کالامین برای قارچ پوستی

هیچ عارضه پوستی به اندازه قارچ نمی تواند ناراحت کننده و آزار دهنده باشد اما متأسفانه روزانه تعداد زیادی از افراد بنا به دلایلی خاص به این مشکل دچار می شوند. بنابراین به عنوان مناسب ترین و بهترین روش درمانی می توان به پماد کالامین اشاره کرد. قارچ پوستی در افراد معمولاً با خارش و پوسته پوسته شدن پوست همراه است. با توجه به خاصیت کالامین می توان از آن در جهت درمان و کاهش علائم این بیماری استفاده کرد.

لازم به ذکر است که در اغلب مواقع قارچ پوستی دچار عفونت می شود که خوشبختانه در اکثر مواقع این عفونت خطرناک نیست. بنابراین به راحتی با مصرف چند روزه کالامین می توان علاوه بر رفع عفونت مشکل قارچ پوستی را نیز رفع کرد. قارچ پوستی می تواند بخش کوچک و یا وسیعی از بدن را درگیر کند که اغلب با قرمزی و پوسته پوسته شدن و دانه های چرکی مشاهده می شود. بنابراین در صورت مشاهده چنین علائمی بهتر است از پماد مربوطه به صورت مرتب و روزانه استفاده کرد.

پماد کالامین مدیفارم

پماد کالامین مدیفارم همان پماد رایج و پر مصرفی است که در این مقاله از جوانب مختلف آن را مورد بررسی قرار دادیم. مدیفارم نام تجاری این محصول است که از سوی شرکت سازنده برای این پماد انتخاب شده است. نکته بسیار مهم درباره این برند آن است که محصول کالامین مدیفارم از لحاظ ترکیبات، مکانیزم اثر و طریقه مصرف هیچ تفاوتی با پماد یا لوسیون کالامین ندارد.

بخوانید  با بهترین روغن و کرم جوانه گندم و خواص شگفت انگیز درمانی و زیبایی آن بیشتر آشنا شوید

بنابراین می توان این محصول را یک داروی موضعی ضد خارش و ضد سوزش قلمداد کرد که در رفع علائم بسیاری از بیماری های پوستی مثمر ثمر است. اگزما، ابله مرغان، آفتاب سوختگی، سوختگی ناشی از ادرار و بسیاری معضلات پوستی با پماد مدیفارم کالامین قابل درمان است.

نکات قابل توصیه برای استفاده از پماد کالامین

پماد کالامین یک داروی موضعی است که تنها بر روی سطح پوست قابل استفاده است. بنابراین باید از مصرف و استفاده آن در بخش های داخلی بدن از جمله چشم‎‌ها، ناحیه تناسلی، مقعد و بافت‌هاي مخاطی مثل د‌هان و بينی خودداری کرد. همچنین لازم است پیش از مصرف مقداری از پماد را بر روی دست خود امتحان کرد تا از عدم حساسیت به آن مطمئن شد.

نکته مهم بعدی آن است که محل تحت درمان را باید پیش از استفاده به خوبی شست و شو و خشک کرد. سپس لایه ای نسبتاً نازک را بر محل تحت درمان قرار داده و به آرامی آن را ماساژ داد. در صورتی که پماد توسط کودکان یا افراد مسن بلعیده شود باید فوراً به آنان شیر خورانده شود. زیرا بلعیدن این دارو سبب بروز حالت تهوع، معده درد و گاهی هم سردرد می شود. تجویز این دارد از سوی پزشک برای زنان شیرده و باردار نکته حائز اهمیت دیگری است که باید در رابطه با استفاده از این پماد مورد توجه قرار بگیرد.

تفاوت پماد و لوسیون کالامین

پماد کالامین جزء داروهای موضعی رایج و پرمصرف به شمار می آید که برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی نسبتاً خفیف مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع پماد در میان تمامی پماد های پوستی حاوی مقدار زیادی روغن است. دلیل این امر نیز ایجاد یک پوشش کاملاً انسدادی بر روی عارضه برای جلوگیری از جذب سریع آن است. زیرا ماندن پماد بر روی سطح پوست به مدت بیشتر سبب تسریع در روند درمان می شود. وجود چنین خاصیتی در کالامین پمادی سبب محافظت بیشتر پوست در مواجه با هوای خشک و از دست دادن رطوبت می شود.

پماد این محصول از ترکیبات متعددی تشکیل شده است که مهم ترین آن مواد معدنی و روغن هستند. به طور کلی پماد مذبور نقش مؤثر تری در درمان عارضه های پوستی ایفا می کند. این امر تنها به دلیل ماندگاری بیشتر آن بر روی پوست و وجود مواد معدنی بیشمار در ترکیب آن است.

لوسیون در مقایسه با پماد کالامین از اثر بخشی کمتری برخوردار است و اغلب برای رفع خشکی پوست و ضایعه پوستی خفیف از آن استفاده می شود. لوسیون از مقدار زیادی آب تشکیل شده است. همچنین در ترکیب آن از مقداری الکل نیز استفاده شده است که این امر برای دادن خاصیت ضد عفونی کنندگی به این محصول است. در واقع لوسیون کالامین از غلظت بسیار کم تری نسبت به پماد آن برخوردار است.

با توجه به موارد ذکر شده به نظر می رسد لوسیون این محصول از اثر بخشی بالاتری برای درمان آکنه پوستی نسبت به پماد برخوردار است. از طرفی می توان از لوسیون این محصول به صورت روزانه و برای جلوگیری از خشک شدن پوست استفاده کرد. زیرا این محصول بدون کم ترین پس ماندی به سرعت جذب پوست می شود.

طریقه مصرف لوسیون کالامین

برای استفاده از لوسیون باید همانند پماد کالامین عمل کرد و در وهله اول مطابق دستور پزشک عمل کرد. در صورتی که لوسیون مستقیماً از داروخانه و بدون تجویز پزشک تهیه شده باشد لازم است پیش از آغاز درمان اقدام به مطالعه بروشور دارویی درون جعبه کرد. مطالعه بروشور این امکان را فراهم می کند تا اطلاعات جامع و کاملی درباره طریقه مصرف لوسیون به دست آورد.

یقیناً میزان مصرف لوسیون کالامین از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و این امر به واسطه نوع و شدت و ضعف عارضه برمی گردد. با این حال لازم است قبل از هر چیز ناحیه تحت درمان را به خوبی شست و شو داد. سپس آن را خشک کرده و مقداری از لوسیون را بر روی آن قرار داد. برای مصرف این لوسیون چند نکته حائز اهمیت وجود دارند که عبارتند از:

  •  از تماس لوسیون با مخاط داخلی چشم، گوش، بینی، دهان و آلت تناسلی جلوگیری شود.
  • بعد از یک هفته تا ده روز بعد از آغاز درمان در صورت عدم بهبودی به پزشک مراجعه کنید.
  •  پیش از استفاده لوسیون بر روی پوست محل دردناک از اثر بخشی آن برای نوع عارضه پوستی خود مطمئن شوید.
بخوانید  قرص سرترالین یا آسنترا 50 و 100 برای چیست ؟ بهترین زمان و نحوه مصرف

لوسیون کالامین برای گال

پیش از شرح نحوه استفاده از لوسیون یا پماد کالامین برای رفع گال بهتر است با این بیماری بهتر و بیشتر آشنا شد. گال نوعی بیماری پوستی است که در اثر تماس نوعی کنه بسیار ریز با پوست ایجاد می شود. کنه گال با استفاده از تخم‌ ریزی به پوست نفوذ کرده و سبب بروز دانه‌های قرمز و خارش‌دار در آن می‌شود. این بیماری بسیار مسری بوده و از طریق لباس، بالشت و تشک و حتی تماس پوستی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

نکته جالب توجه آن است که عامل این بیماری در صورت عدم درمان قادر است برای مدت های طولانی بر روی پوست زنده بماند. در نتیجه به شدت تکثیر شده و جهت تکمیل فرایند تخم‌گذاری در پوست نفوذ می کند. خبر خوب درباره این بیماری آن است که به راحتی و با کمک لوسیون قابل درمان است.

البته پیش از استفاده از لوسیون یا پماد کالامین جهت رفع خارش و التهاب پوست لازم است آکنه ها را از بین برد. بنابراین استفاده از لوسیون تنها مرحله ای از درمان است. زیرا درمان گال بسیار گسترده بوده و معمولاً به کمک داروهایی انجام می گیرد که تخم کنه‌ها را از بین ببرند. به طور کلی پزشکان برای رهایی بیمار از شر خارش ناشی از گال و درمان تمام بیماری های پوستی لیسبون کالامین را تجویز می کنند.

لازم به ذکر است که این لوسیون تنها قادر است علائم را تخفیف دهد. همچنین در مواردی که نشانه های بیماری بسیار شدید باشند چاره ای جز مصرف آنتی‌هیستامین خوراکی باقی نمی ماند. زیرا بیماری به مرحله شدید رسیده و لوسیون جوابگو نخواهد بود.

لوسیون کالامین برای گال

تفاوت پماد کالامین با کالامین دی

پماد کالامین از جهات بسیاری شبیه به کالامین دی است. تنها تفاوت موجود میان این دو پماد در ترکیبات آن ها است. زیرا در کالامین دی دو ماده مؤثر برای التیام بخش جلدی بانام دیفن هیدرامین هیدروکلراید یا ضد هیستامین و بی‌حس کننده موضعی به کار رفته اند. در حالی که در پماد Calamin از ترکیباتی استفاده شده است که بیشتر بر روی التیام تورم، خارش و سوزش تمرکز دارند.

کالامین دی را می توان در موارد مشابه کاربرد پماد Calamine مورد استفاده قرار داد. با این حال در صورت تمایل برای رهایی اصولی و ریشه ای التهاب و ناراحتی‌های پوستی باید عامل ایجاد التهاب پوستی را رفع کرد.

کالامین دی

پماد کالامین دی برای زگیل تناسلی

زگیل تناسلی همواره با خارش و سوزش شدید همراه است. بنابراین در کنار درمان های اصلی رفع این بیماری می توان از پماد کالامین دی استفاده کرد. این پماد با کاهش و تخفیف خارش و سوزش زگیل تناسلی مقدمات درمان کامل آن به کمک داروهای دیگر را فراهم می کند.

نحوه مصرف پماد کالامین

برای استفاده از پماد کالامین نیازی به رعایت دستورالعمل خاصی نیست. بلکه تنها اقدام مورد نیاز تمیز کردن محل تحت درمان از هر گونه آلودگی احتمالی است. حال اگر به جای پماد از لوسیون یا محلول این محصول استفاده شود لازم است از بک تکه پنبه برای آغشته کردن محلول به آن استفاده کرد. سپس پنبه آغشته شده را در محل زخم، التهاب و یا محل گزش حشره قرار داد. همچنین بهتر است بعد از خشک شدن پماد یا محلول بر روی پوست نوبت بعدی درمان را بلافاصله آغاز کرد.

بخوانید  آیا مفنامیک اسید چرک را خشک می کند؟

موارد مهم برای استفاده از پماد و لوسیون کالامین

برای استفاده از پماد کالامین لازم است مقدار آن را بر اساس دستورالعمل پزشک معالج در نظر گرفت. زیرا استفاده از مقدار بیشتر سبب بروز عوارض جدی در بدن می شود. از طرفی استفاده کمتر از حد مجاز نیز سبب عدم درمان و اخذ نتیجه مطلوب می شود. در صورتی که پزشک معالج لوسیون این دارو را به جای پماد تجویز کرده است. لازم است هر بار پیش از مصرف بطری را به خوبی تکان داد تا ترکیبات محلول درون بطری به خوبی مخلوط شوند.

همچنین لازم است پماد و یا محلول را به طور مستقیم بر روی ناحیه دردناک قرار داد. سپس اقدام به ماساژ دورانی و ملایم آن کرد. بهتر است پس از هر بار مصرف دارو دست های خود را با آب و صابون شست و شو داد و اثرات آن را از روی دست ها پاک کرد.

بعد از خشک شدن پماد کالامین قطعاً شاهد لایه نازکی از آن روی پوست خواهید بود. بنابراین به تن کردن لباس هایی که با ناحیه تحت درمان در تماس نخواهند رود مانع و ایرادی ایجاد نمی کند. در صورتی که تا یک هفته بعد از آغاز درمان با این دارو هیچ گونه علائمی از بهبودی ظاهر نشود باید مصرف آن را قطع کرد. این پماد تنها برای استفاده در مواقع لزوم تجویز می شود. بنابراین استفاده هرچند وقت یکبار از آن مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال بهتر است تا اتمام دوره درمان دارو را به صورت مستمر و مرتب مورد استفاده قرار داد.

کالامین سبحان برای چیست؟

پماد کالامین محصول تولیدی شرکت سبحان است که دارویی مؤثر بر روی پوست و غشای مخاطی است. این دارو را اغلب به عنوان یک قابض جهت تسكين درد و خارش و التهاب خفيف پوست مورد استفاده قرار می دهند. معمولاً عارضه های پوستی ناشي از سم بلوط، سم پيچك و سم سماق به کمک محصول تولیدی سبحان از بین می روند.

همچنین به کمک پماد سبحان می توان انواع جوش های صورت را از بین برد. البته ممکن است در اثر استفاده از این دارو جای جوش های صورت اندکی پوسته پوسته شود که این امر موقتی است. زیرا ظرف مدت کوتاهی و تنها با گذشت ۵ تا ۷ روز این حالت از بین می رود.

پماد کالامین برای عرق سوز شدن

عرق سوز شدن از جمله آسیب های پوستی هستند که در اکثر مواقع با خارش و سوزش شدید همراه است و بهترین راه درمان آن استفاده از پماد کالامین است. به طور حتم تمامی افراد در طول زندگی خود چندین مرتبه با حالت عرق سوز شدن نقاط مختلف بدن خود از جمله زیر بغل و کشاله های ران و دور گردن خود روبه رو شده اند. با این حال به نظر می رسد که کودکان، نوزادان و افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به عرق سوز شدن بدن قرار دارند.

اما واقعیت امر آن است که شرایط محیطی، گرمای شدید و عدم به کارگیری تکنیک های خنک کننده بدن مهم ترین دلایل ایجاد عرق سوز شدن بدن است. این حالت معمولاً با بروز دانه‌های ریزی روی پوست همراه است که بیشتر شبیه به تاول های کوچک، جوش‌های ریز و لکه‌های سوختگی است. مهم ترین راه درمان چنین حالتی خنک نگه داشتن محل عرق سوز شده است که این کار تنها به وسیله محصول کالامین میسر است.

پماد کالامین برای سوختگی

پماد کالامین یک داروی ضد خارش و البته مرطوب کننده ای قوی است که بعد از تماس با پوست فرایند تبخیر آن آغاز می شود. تبخیر شدن این پماد از سطح پوست باعث ایجاد احساس خنکی و سردی در پوست می شود. بنابراین در رفع علائم و اثرات انواع سوختگی های خفیف بسیار مفید است. همچنین این دارو قادر است ترشحات ناشی از زخم های سوختگی را خشک کند. در نتیجه روند بهبود و درمان سوختگی را تسریع می بخشد.

پماد کالامین برای جوش

علاوه بر موارد مصرف پماد کالامین این محصول می تواند به طرز چشم گیری باعث التیام و رفع کامل جوش شود. برای این کار لازم است هر شب قبل از خواب بدن بخصوص صورت خود را شست و شو داد. سپس آن را با حوله ای نرم خشک کرد و از پماد بر روی نواحی که دارای جوش هستند استفاده کرد. پماد ذکرشده به دلیل وجود موادی که در ترکیب آن به کار رفته اند دارای قابلیت ضد باکتریایی است.

بخوانید  استفاده از قرص چرک خشک کن برای عفونت سینوس

بنابراین به راحتی قادر است باکتری‌ هایی که سبب ایجاد جوش و التهابات در پوست می شوند را از بین ببرد. همین یک عامل دلیل اصلی درمان جوش با این پماد است. لازم به توضیح است که جوش‌های ناحیه صورت با استفاده از این پماد در مدت زمانی اندک خشک شده و به طور کلی محو می شوند.

اهمیت مصرف صحیح پماد کالامین برای رفع جوش

پماد کالامین را نباید بیش از مقدار تعیین شده توسط پزشک بر روی جوش ها بخصوص جوش های صورت استفاده کرد. زیرا استفاده بیش از حد از این دارو ممکن است سبب بروز علائمی نظیر کاهش سطح هوشیاری و تنگی نفس شدید شود. بنابراین هر چند گرفتن نتیجه مطلوب مهم و با اهمیت است. اما مهم تر از آن حفظ سلامت عمومی بدن و جلوگیری از بروز عوارض جدی تر است.

پماد کالامین برای لک صورت

پماد کالامین دارای ترکیبات بسیار ویژه ای است که تأثیر فوق العاده ای بر روی لک صورت دارد. در ساختار این پماد ماده ای به نام کائولینیت وجود دارد که بر اساس تحقیقات انجام شده قادر است لکه های پوستی را بعد از استفاده مداوم از بین ببرد. بنابراین از این پماد برای رفع انواع لکه صورت ناشی از آفتاب سوختگی، لکه های جوشی و غیره استفاده می شود.

پماد کالامین و نیش حشرات

پماد کالامین عاملی مفید و کارآمد برای کاهش واکنش های ناشی از نیش حشرات است. برای استفاده بهینه از این دارو و مشاهده بهترین نتیجه باید روزانه چندین بار از این پماد بر روی ناحیه دردناک و محل نیش حشره استفاده کرد. درمان با این پماد باید آنقدر ادامه داشته باشد تا علائم ناشی از نیش حشره کاملاً از بین برود. لازم به ذکر است که نزدیک ترین ماده به این پماد که در درمان علائم گزش حشرات مفید است جوش شیرین است.

تأثیر پماد کالامین در درمان نیش چیگر

پماد کالامین به طرز مطلوبی در درمان خارش محل نیش چیگر مفید است. چیگر نوعی کنه‌ می باشد که منبع اصلی تغذیه آن پوست انسان است. این نوع کنه سبب ایجاد التهاب، جوش و خارش در پوست می‌شود. برای درمان این عوارض لازم است ابتدا محل نیش را با آب ولرم و صابون کاملاً شست و شو داد.

سپس محل مورد نظر را خشک کرده و آن را با کالامین پوشش داد. در کمال تعجب خواهید دید که ظرف مدت کوتاهی خارش و سوزش محل نیز چیگر تسکین پیدا می کند. لازم به ذکر است در صورت درمان خارش محل نیش دچار عفونت می شود که در این حالت درمان سخت تر و طولانی تر خواهد بود.

پماد کالامین برای بیماری زونا

برای درمان بیماری زونا اغلب از پماد کالامین استفاده می شود. این در حالی است که گاهی ممکن است از داروهایی چون فامسیکلوویر و آسیکلوویر نیز برای رفع زونا استفاده شود. داروی کالامین با برخورداری از ویژگی های ضد التهابی، ضد خارش و ضد سوزش می تواند تا حد زیادی به رفع علائم این بیماری کمک کند. لازم به ذکر است که بیماری زونا در اثر نوعی ویروس در بدن ایجاد می شود. بنابراین لازم است در کنار داروهای ضد ویروسی ذکر شده از داروی کالامین نیز استفاده کرد. به این ترتیب درمان کامل این بیماری روند سریع تری به خود می گیرد.

درمان خارش پوست در شناگران با پماد کالامین

یکی دیگر از موارد استفاده پماد کالامین درمان خارش در شناگران است. بسیاری از شناگران به دلیل آلوده بودن آب به انواع انگل ها با حساسیت و تحریک پوستی روبه رو می شوند. تحریک پوستی شناگران معمولاً به صورت خارش شدید ظاهر می شود که در صورت تداوم پوست دچار عفونت می شود. بنابراین به منظور کاهش خارش پوست و جلوگیری از بروز عفونت می توان از محصول ذکر شده استفاده کرد.

بخوانید  انواع روش های کاشت ابرو چیست و بهترین روش کاشت ابرو کدام است؟

برای کسب نتیجه مطلوب تر لازم است ابتدا پماد را بر روی محل تحت درمان قرار داد. سپس در صورت صلاحدید پزشک از کرم‌های کوتیکو آستروئیدی نیز استفاده کرد. باید خاطر نشان کرد که در اغلب مواقع کالامین به تنهایی جوابگو بوده و می تواند ظرف مدت تنها چند روز خارش پوست شناگران را رفع کند.

تأثیر لوسیون کالامین در کاهش خارش دوران بارداری

همان طور که بیان شد لیسبون و پماد کالامین جزو کاربردی ترین پماد های موضعی آستروئیدی هستند که در موارد و حالت های مختلف می توان از آن ها استفاده کرد. بسیاری از خانم های باردار در دوران نه ماهه حاملگی خود با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند که یکی از رایج ترین آن ها خارش بدن است. خارش دوران بارداری را معمولاً با نام خارش پروریتوس می شناسند که ممکن است خفیف و یا شدید باشد.

در صورتی که خارش از نوع خفیف باشد مناسب ترین دارو برای رفع آن لوسیون کالامین است. برای این منظور می توان روزانه ۱ الی ۲ مرتبه از محتویات لوسیون را بر روی محل دردناک ناشی از خارش قرار داد.

تداخلات دارویی پماد کالامین با سایر داروهای دیگر

بر اساس تحقیقات انجام شده تا به امروز تداخل دارویی با پماد کالامین گزارش نشده است. بنابراین به نظر نمی رسد در آینده نیز چنین مورد به وقوع بپیوندد. با این حال لازم است در صورت لزوم استفاده از این پماد و در صورت مصرف هر نوع دارویی دیگر موضوع را به اطلاع پزشک معالج رساند.

چه داروهایی بر روی پماد کالامین اثر می گذارند؟

هیچ گونه داروی خوراکی یا تزریقی بر روی پماد کالامین تأثیر نمی گذارند. با این وجود ممکن است برخی داروهای موضعی یا پماد ها و لوسیون های دیگر بر روی عملکرد این پماد تأثیر بگذارند. به همین دلیل در صورت استفاده از این پماد بهتر است سایر پماد های موضوعی دیگر را تنها با مشورت پزشک مورد استفاده قرار داد.

کالامین و کاهش علائم آبله مرغان

بیماری ابله مرغان بک بیماری پوستی است که تأثیر پماد کالامین بر روی آن به اثبات رسیده است. ابله مرغان به شدت پوست را دچار خارش می کند. به نحوی که بیمار را با مشکلات و ناراحتی های فراوانی روبه رو می کند. همچنین دانه های قرمز رنگ ایجاد شده بر روی سطح پوست گاهی با عفونت همراه می شوند که در این حالت روند درمان کند و مشکل خواهد بود. بنابراین پزشکان برای کاهش خارش دانه های ابله مرغان و همچنین جهت پیشگیری از عفونت پوستی پماد یا لوسیون کالامین را تجویز می کنند.

ترکیبات به کار رفته در لوسیون کالامین

لوسیون و پماد کالامین از موادی مانند آب خالص، گلیسرین، کلسیم هیدروکسید و ماگمای بنتونیت تشکیل شده اند. اما ماده فعالی که در این دو محصول وجود دارند اکسید روی و اکسید آهن ۰٫۵٪ هستند. لازم به ذکر است که این مواد در ترکیبات لوسیون و پماد ثابت هستند اما میزان و مقدار آن ها در این دو محصول متفاوت است.

موارد منع استفاده از پماد کالامین

موارد منع پماد کالامین چندان مهم و گسترده نیستند. زیرا ترکیبات به کار رفته در آن با انواع پوست ها سازگار است. با این وجود برخی از بیماران به دلیل داشتن آلرژی و حساسیت به برخی از مواد به کاررفته در کالامین از استفاده از آن منع شده اند.

سایر موارد استفاده از لوسیون و پماد کالامین

لوسیون و پماد کالامین یک محصول و فرآورده اکسیدی یا کربنات روی است که سال ها از آن جهت رفع و تسکین و همچنین خشکاندن بثورات استفاده شده است. از طرفی این محصول به دلیل برخورداری از ماده فعال اکسید روی جزو داروهای ضد میکروبی به شمار می آید. بنابراین علاوه بر استفاده از آن برای درمان بیماری های پوستی در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی مانند انواع شامپو، کرم ها، ضد آفتاب، پماد های پوستی و پودرهای آرایشی نیز به کار گرفته می شود.

بخوانید  بوتاکس دیستون بهتر است یا مصپورت ؟

درمان آکنه با لوسیون کالامین

پیش از پرداختن به اثر پماد کالامین بر آکنه باید گفت که آکنه به دلیل ترشح غیر قابل کنترل آلودگی های باکتریایی، سموم و البته مسدود شدن منافذ پوستی ایجاد می شود. افرادی که شاهد ایجاد آکنه در پوست خود هستند با التهاب و خارش شدید در نواحی درگیر پوست روبه رو هستند. علاوه بر آن ممکن است آکنه سبب قرمزی پوست و ایجاد برجستگی های توام با درد و خونریزی شود.

در چنین حالتی لازم است درمان به صورت اصولی و توسط پزشک انجام شود. اما پیش از آن می توان از لوسیون کالامین برای کاهش تحریکات پوستی مانند خارش و التهاب استفاده کرد. پماد موضعی کالامین به دلیل برخورداری از بنزوئیل پراکسید و ترتینوئین به همراه داروی خوراکی آنتی بیوتیک یک درمان بی نهایت مؤثر در درمان آکنه معرفی شده است. همچنین عنصر روی موجود در این لوسیون ماده ای شیمیایی است که از قابلیت کنترل کنندگی التهاب سلول های پوست برخوردار است.

درمان آکنه با لوسیون کالامین

نحوه استفاده از محلول کالامین برای آکنه

پماد کالامین هرگز توانایی درمان عامل اصلی آکنه را ندارد. اما این امر دلیلی بر عدم استفاده آن در درمان آکنه نیست. زیرا می توان از آن جهت تسکین خارش و اسکار آکنه های پوستی بهره گرفت. برای این کار لازم است مقداری از محلول را بر روی آکنه قرار داد و تمامی سطح درگیر پوست را به محلول آغشته کرد. در چنین حالتی خاصیت ضد میکروبی عنصر روی که در کالامین وجود دارد در برابر عفونت P.acnes considered مقابله خواهد کرد.

نقش دیفن هیدرامین و هیدورکلراید در پماد کالامین

دیفن هیدرامین و هیدورکلراید دو ماده اصلی شیمیایی تشکیل دهنده پماد کالامین هستند. دیفن هیدرامین موجود در این پماد قادر است التهاب ناشی از انواع معضلات و بیماری‌های پوستی مانند اگزما و ابله مرغان و غیره را کاهش دهد. همچنین بعد از رفع التهابات با بهره گیری از خاصیت تسکین دهنده دیفن هیدرامین درد را در عارضه از بین می برد. لازم به ذکر است که دیفن هیدرامین موجود در این پماد دارای قابلیت ضد درد بوده و از آن به عنوان مسکن جهت کاهش سوزش و خارش بر روی محل دردناک استفاده می شود

. ماده دیگر هیدروکلراید است که از خاصیت بی حسی موضعی برخوردار است. به همین دلیل در بی حس کردن محل دردناک و کاهش خارش نقش بسزایی دارد.

عوارض لوسیون کالامین

لوسیون کالامین نیز همانند پماد کالامین از عوارض بسیار اندکی برخوردار است. به همین دلیل استفاده از آن در درمان خارش و التهابات نسبتاً خفیف بدون مانع است. با این حال ممکن است بعد از استفاده از آن تحریک پوستی را در محل دردناک داشته باشید. در این صورت لازم است مصرف لیسبون قطع شود و پماد های دیگری را جایگزین کرد.

عملکرد اصلی لیسبون بر اساس عنصر روی است. در صورتی که افراد به این ماده حساسیت داشته باشند ممکن است پوستشان دچار سرخی و خارش بیش از اندازه شود. همچنین احتمال بروز کهیر زدن، اختلال در تنفس، التهاب در پوست التهاب روی زبان، صورت و یا گلو نیز وجود دارد.

نحوه عملکرد کالامین روی پوست

زمانی که پماد کالامین بر روی ناحیه آسیب دیده قرار داده می شود احساس سردی در ناحیه تحت درمان بروز می کند. حس آرامش بخش خنکی در پوست به واسطه ترکیبات مواد شیمیایی این محصول است. بنابراین باعث کاهش و تسکین خارش و سوزش می شود. در واقع این فرایند تمام کاری است که این پماد بر روی پوست آسیب دیده انجام می دهد.

تأثیر لوسیون کالامین بر زیبایی پوست

پماد کالامین حاوی مقدار مناسبی گلیسرین و آب است که در اثر تماس با پوست این مواد در آن نفوذ پیدا می کنند. در نتیجه باعث آب رسانی و نرم شدن مطلوب پوست می شوند. بنابراین استفاده طولانی مدت از این پماد به سبب آب‌رسانی لازم به پوست انواع چین و چروک و لک موجود در پوست از بین می رود.

تأثیر لوسیون کالامین بر زیبایی پوست

تبخال تناسلی و تأثیر پماد کالامین بر درمان آن

لوسیون یا پماد کالامین تأثیر چندان مثبتی بر درمان تبخال تناسلی ندارد. با این حال در تخفیف علائم آن مانند رفع خارش و سوزش تأثیر فوق العاده دارد. دلیل اصلی ایجاد تبخال تناسلی نوعی ویروس به نام هرپس است. ویروس تبخال دو نوع است که نوع اول در دهان و لب ها و نوع دوم در آلت تناسلی بروز می کند. هر دو ویروس واگیر و مسری هستند و به راحتی از شخصی به شخص دیگر منتقل می شوند.

بخوانید  مراقبت از انواع پوست و مراقبت در برابر انواع مشکلات پوستی

تبخال تناسلی اغلب به شکل تاول های کوچک و ریز در اطراف ناحیه تناسلی بروز می کند. سپس سوزش و خارش و قرمزی شدیدی این ناحیه را در بر می گیرد. همچنین ممکن است فرد مبتلا دچار تب و بی حالی و درد عضلانی نیز شود. در چنین حالتی فرد به شدت اذیت خواهد شد. بنابراین برای برطرف کردن حالات ذکر شده می توان از پماد یا لوسیون کالامین استفاده کرد.

درمان خارش آلت تناسلی با پماد کالامین

خارش آلت تناسلی یکی از معضلاتی است که اغلب افراد بخصوص آقایان به آن دچار می شوند و یکی از بهترین راه های کنترل آن استفاده از پماد کالامین است. گاهی اوقات خارش به حدی شدید است که آلت تناسلی دچار زخم و خونریزی می شود. دلایل متعددی وجود دارند که سبب ایجاد خارش در این نقطه از بدن می شوند. اما دلیل هر چه که باشد باید به دنبال درمان آن بود.

یکی از بهترین راه های پیشگیری از خارش و خونریزی و التهاب در این ناحیه مصرف پماد مذبور است. استفاده از این پماد باعث نرم شدن و چرب شدن ناحیه دردناک شده و به دلیل اثر مواد بی حسی موضعی تا حد زیادی از درد و خارش آن کاسته می شود.

درمان قارچ ناخن با پماد کالامین

قارچ ناخن یکی از انواع عفونت‌های خطرناک و رایجی است که برای درمان آن از پماد کالامین استفاده می کنند. استفاده از این پماد تا زمانی که قارچ در مرحله اولیه قرار داشته باشد مؤثر است. در غیر این صورت لازم است به سراغ درمان های جدی تر رفت. قارچ ناخن معمولاً به شکل لکه‌های سفید یا زرد و یا قهوه‌ای در زیر نوک ناخن دست و پا بروز می کند.

رنگ ناخن بر اساس شدت قارچ متغیر است. با این حال این عارضه با خارش شدید همراه است که بهترین درمان برای رفع آن داروی کالامین است. همچنین با مصرف این پماد می توان از ضخامت و خرد شدن لبه های ناخن جلوگیری کرد. زیرا این دارو حاوی مقداری ماده ضد قارچی است که در مراحل اولیه بروز بیماری به راحتی عوامل قارچی را از بین می برد. لازم به ذکر است که قارچ ممکن است تنها در یک ناخن و یا به صورت هم‌زمان چندین ناخن را درگیر کند.

رفع چربی پوست با محلول کالامین

کنترل چربی پوست یکی از راه های داشتن پوستی زیبا و سالم است. به همین دلیل افراد دارای پوست چرب با استفاده از داروهای مؤثر از جمله محلول کالامین و پماد کالامین به دنبال تحقق این امر در پوست خود هستند. لازم به توضیح است که افراد دارای پوست چرب به زودی جوانی و شادابی پوست خود را از دست می دهند و پروسه پیری پوست در آنان آغاز می شود.

بنابراین با کنترل چربی به کمک محلول کالامین می توان مکانیسم پیری پوست را به تأخیر انداخت. برای این کار لازم است مقداری پنبه را به چندین قطره از محلول آغشته کرده و سپس به کمک آن کل پوست صورت خود را پاک کرد. با این کار نه تنها چربی اضافه پوست برداشته می شود. بلکه سایر آلودگی های ناشی از استفاده لوازم آرایشی و گرد وغبار نیز از پوست جدا می شوند.

درمان عفونت مخمری با پماد کالامین

عفونت مخمری نوعی عفونت قارچی ایجاد شده در واژن است که از پماد کالامین به عنوان یکی از داروهای درمانی آن استفاده می شود. مهم ترین علائم این عفونت خارش، سوزش و التهاب و ترشحات واژن می باشند که با آغشته کردن نواحی بیرونی واژن به پماد یا لوسیون کالامین می توان این علائم را کاهش داد. برای درمان این نوع عفونت باید پزشک بعد از انجام آزمایشات متعدد داروی مورد نیاز را تجویز کند. با این حال به نظر می رسد کالامین می تواند خارش و درد ناحیه تناسلی و واژن را به خوبی کنترل کند.

مقایسه پماد کالامین با پماد ریکوبیزول

پماد ریکوبیزول یک محصول گیاهی است. در حالی که پماد کالامین یک محصول کاملاً شیمیایی به شمار می آید. محصول ریکوبیزول را نیز مانند کالامین اغلب جهت رفع مشکلات پوستی مانند سوختگی، دمل، اگزما، نیش حشرات به کار می برند. با این حال خواص و ویژگی های آن برگرفته از گیاهان دارویی مانند بابونه و گل همیشه بهار است. به همین دلیل میزان اثر بخشی آن در حد کالامین نبوده و از آن برای رفع مشکلات خفیف تر استفاده می شود.

مقایسه پماد کالامین با پماد بتامتازون

مهم ترین تفاوت میان پماد کالامین با پماد بتامتازون آن است که کالامین تأثیر درمانی مثبتی بر روی آکنه دارد. این در حالی است که بروز آکنه از جمله عوارض احتمالی بتامتازون است. همچنین از این دارو برای التیام آلرژی و برخی بیماری های پوستی و پسوریازیس استفاده می شود. اما از کالامین برای رفع خارش ها و التهابات پوستی استفاده می شود.

مقایسه پماد کالامین با کرم کلوبتازول

کرم کلوبتازول از جهات بسیاری شبیه به پماد کالامین است. زیرا از آن نیز برای تسکین علائم سوختگی خفیف، خارش‌های پوستی، نیش حشرات و اگزما استفاده می شود.

مقایسه پماد کالامین با پماد تتراسایکلین

مهم ترین تفاوت میان پماد کالامین با پماد تتراسایکلین آن است که تتراسایکلین بهتر از کالامین بر روی عارضه های پوستی قارچی عمل می کند. با این حال کالامین بهتر از تتراسایکلین بر روی عارضه هایی مانند اگزما و سوختگی اثر می کند.

سخن پایانی

پماد کالامین یکی از بهترین و مهم ترین محصولات ضد التهابی و ضد خارش است که در داروخانه ها در دسترس افراد و بیماران قرار داده می شود. هرچند از این محصول می توان در درمان انواع مشکلات و معضلات پوستی استفاده کرد. اما لازم است پیش از استفاده، نوع عارضه و مشکلات موجود در پوست خود را مورد بررسی قرار داد. سپس با مشورت پزشک از پماد مذبور برای درمان مشکل خود استفاده کرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 2

  1. آواتار کریمی
    کریمی

    سلام وقت بخیر‌
    من۱۲روز پیش آبله مرغان شدید گرفتم وهم صورت و هم بدن پر جوش بود.باتجویز دکتر ۴تا پماد کالامین زدم جمعشون کرد (۷روزپمادزدم)اما بعدش دیگه حموم رفتم وپماد نزدم
    جوشام هنوز محو هم نشدن چه برسه به ازبین رفتن جاش!
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      سلام
      در صورتی که جوش‌های شما زمان بیشتری از ۱۲ روز قبل بعد از تشکیل داشتن و همچنان ماندگار هستند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است بخشی از علائم آبله مرغان باقی بماند و شاید نیاز به درمان بیشتری باشد. به عنوان یک الگوی عمومی، در صورتی که جوش‌ها به صورت یک جمعیت بوده‌اند، حدود ۷ تا ۱۴ روز بعد از تشکیل جوش‌ها بهبود خواهید یافت. در هنگام استفاده از پماد کالامین، می‌توانید از آن به صورت کاملاً محلی به جوش‌ها استفاده کنید و سپس با آب سرد بشوئید و آب گرم بر روی جوش‌ها استفاده نکنید. اگر دچار خارش بوده‌اید، شما می‌توانید از آنتی هیستامین هایی که توسط پزشک تجویز شده استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×