» اعصاب و روان » چه مواد مخدری باعث ورم صورت و ایجاد حساسیت در بدن میشود؟
چه مواد مخدری باعث ورم صورت میشود؟
اعصاب و روان

چه مواد مخدری باعث ورم صورت و ایجاد حساسیت در بدن میشود؟

آبان 28, 1402 140331

امروزه به دلایل مختلف در سراسر جهان مصرف مواد مخدر و دخانیات به بیشترین میزان از خود رسیده است و خصوصا نمونه های صنعتی آسیب های جبران ناپذیری را به بدن انسان وارد می کنند، که به راحتی قابل درمان نیست، در این بین حتی برخی از مواد مخدر در دوزهای پایین تر قابلیت تخریب کامل برخی از اعضای بدن را نیز دارند.

مواد مخدر در اشکال مختلف حتی به صورت قرص که نام نمونه های مشهور آن ال اس دی، روان گردان و ایکس است، به بازار عرضه می شود و حتی در بین جوانان مصرف این قرص ها طبق آمارهای جدید افزایش یافته و همچنین در برخی از موارد نادر با بدن فرد حساسیت ایجاد کرده و عوارض مختلفی مثل ورم صورت در فرد ایجاد می شود، که گاهی اوقات به راحتی قابل درمان نمی باشد. در ادامه به برخی از عوارض رایج در بین مصرف کنندگان مواد مخدر می پردازیم، که بیشتر شایع می باشند و در گروه های سنی مختلف آشکار شده است.

ماده مخدر تریاک و شیشه حتی باعث ورم صورت می شوند، که گاهی اوقات این ورم ماندگار است و به راحتی از بین نمی رود.

کدام مواد مخدر باعث چرت زدن می شوند؟

کدام مواد مخدر باعث چرت زدن می شوند؟

علت اصلی وابستگی شدید به مواد مخدر سنتی و صنعتی وجود برخی از مواد شیمیایی خاص است، که فعالیت های مغز را مختل کرده و حتی صدور فرمان های عادی را به تعویق می اندازد، به طور کلی مصرف کنندگان این مواد خطرناک بر این باور هستند، که حس آرامش در آن ها پس از مصرف ماده مخدر چندین برابر می شود، علت این مسئله ترشح مقدار زیادی هورمون دوپامین در مغز می باشد، که سبب چرت زدن و اختلالات شایع در خواب نیز می شود.

بخوانید  برای کاهش استرس در کودکان چه باید کرد ؟

به عنوان مثال ماده مخدر شیشه و تریاک جزء این نمونه ها هستند و در اوایل مصرف فرد در ساعات مختلف و بازه های زمانی کوتاه مدت چرت می زند و به مرور زمان فرآیند خواب را به طور کامل تحت تاثیر قرار می دهد و باعث بهم ریختگی زندگی عادی می شود. سازمان جهانی بهداشت یکی از عوارض سوء مصرف مواد مخدر را اختلالات خواب و چرت زدن بی مورد حتی در موارد ضروری بیان کرده است.

گاهی اوقات این گونه از اختلالات خواب به قدری خطرناک می باشد، که با مصرف مواد مخدر در دوزهای بالا فرد را خطر مرگ تهدید می کند. مصرف مواد مخدر در هر سن، جنسیت توصیه نمی شود و فقط از برخی از نمونه های آن در دوزهای بسیار کم و در حد متعادل مانند ماده مخدر مورفین در صنعت پزشکی برای کاهش درد در عمل های سخت استفاده می شود، که استفاده از آن حتی در این موارد نیز نیازمند تشریفات خاصی می باشد. لازم به ذکر است، که ماده مخدر تریاک و شیشه حتی باعث ورم صورت می شوند، که گاهی اوقات این ورم ماندگار است و به راحتی از بین نمی رود.

بخوانید  سردرد شدید و ناگهانی در خواب و راه درمان

کدام مواد مخدر باعث گرفتگی صدا می شود؟

کدام مواد مخدر باعث گرفتگی صدا می شود؟

عوارض مواد مخدر هر روز افزایش می یابد و عامل اصلی آن تغییر ساختار نمونه های صنعتی می باشد، شاید فرد هنگام مصرف مواد مخدر احساس خوبی داشته باشد، اما این احساس کاملا گذرا و آنی است و پس از مدت زمان کوتاهی حتی تارهای صوتی و سایر اعضای بدن او نیز دچار مشکل می شود. تریاک و قرص های روان گردان روی تارهای صوتی آقایان و بانوانی که مصرف مداوم دارند، تاثیر می گذارد و همچنین در برخی از موارد میزان آسیب وارد شده به تارهای صوتی به قدری شدید می باشد، که به راحتی صدای فرد به حالت قبلی باز نمیگردد .

همچنین در برخی از افراد باعث از بین رفتن تارهای صوتی اصلی به صورت دائمی می شود، این نوع از مواد مخدر حاوی گروه خاصی از اسیدها هستند، که به تدریج بافت ظریف تارهای صوتی را نابود می کند و یکی از نشانه های اولیه آن گرفتگی صدا می باشد و همچنین می تواند در تکلم فرد را دچار مشکل کند.

طبق آخرین بررسی های به عمل آمده در کشور فرانسه روی ۱۰۰ نفر از افرادی که به طور مداوم ماده مخدر تریاک و یا قرص های روان گردان را مصرف می کردند، صورت گرفت. متخصصان به این نتیجه رسیدند، که این نوع از مواد مخدر بیشترین میزان از آسیب را به تارهای صوتی وارد می کنند و از جایی که بافت تارهای صوتی قابل ترمیم نیست، فرد دچار مشکل می شود و هر چه سریع تر برای درمان و ترک اعتیاد خود باید اقدام کند، تا بافت تارهای صوتی به طور کامل از بین نرفته باشد.

بخوانید  قرص رهاکین برای چه بیماری است و برای چی خوبه ؟ نکات ضروری مصرف

این نوع از مواد مخدر پس از تحقیقات فراوان به عنوان مواد ممنوع شده در حدود ۱۰۰ کشور دنیا شناخته شده است.

تمام کردن یک رابطه احساسی ناسالم

تاثیر هروئین بر رابطه زناشویی:

یکی دیگر از مواد مخدر پرفروش در دنیا هروئین می باشد، که سالانه بیش از هزاران تن از این ماده به فروش می رسد. این ماده مخدر باعث کاهش میل جنسی در آقایان می شود و همچنین به مرور زمان باعث به وجود آمدن مشکلات نعوظ در آقایان شده و فرد قدرت جنسی خود را به طور کامل از دست می دهد.

پروفسور زاک برگ در سال ۱۹۶۰ تحقیقات گسترده ای انجام داد و متوجه شد، این ماده مخدر سمی به مرور زمان میزان مورفولوژی اسپرم ها را نیز کاهش می دهد و حتی تعداد اسپرم های ذخیره شده در بیضه ها را کاهش داده و فرد را می توانند در صورت مصرف مداوم عقیم کند. این داده ها سال ها مورد بررسی قرار گرفت و حدود ۸۷ درصد از دانشمندان در حوزه پزشکی با این پروفسور بزرگ هم عقیده بودند. این ماده مخدر در بانوان نیز روی تخمک ها تاثیر بسزایی دارد و باعث تنبلی تخمدان و کاهش فولیکول های موثر در بارداری و در نهایت نازایی می شود.

بخوانید  10 ماده غذایی طبیعی شادی بخش که اثرات ضد افسردگی دارند

همچنین هروئین در افراد باردار باعث سقط جنین شده و در هفته های پایانی بارداری نیز باعث آسیب مغزی و جسمی جنین می شود، حتما در دوران بارداری از مصرف هرگونه ماده مخدری پرهیز کنید، تا سلامت جسمی خود و همچنین جان جنین را به خطر نیاندازید. یکی از توصیه های مهم در دوران بارداری برای هر بانویی قطع مصرف دخانیات و مواد مخدر می باشد، همچنین عامل اصلی کاهش میل جنسی مواد مخدر است.

مصرف چه مواد مخدری باعث خارش بدن می شود؟

مصرف چه مواد مخدری باعث خارش بدن می شود؟

یکی از عوارض ثابت شده دیگر در خصوص مصرف انواع مواد مخدر خارش بدن و بروز عارضه های پوستی در نقاط مختلف می باشد، به عنوان مثال افرادی که در دوره های مشخص کوکائین مصرف می کنند، دچار عارضه های پوستی نظیر خارش، کهیر و حتی ضایعه های گوشتی می شوند، که گاهی اوقات غیر قابل درمان می باشد و سال ها زمان لازم است، که بدن به حالت قبلی خود بازگردد.

عامل اصلی این خارش مقاومت بدن در برابر حساسیت ایجاد شده است، چون یکی از روش های دفاعی بدن هنگام مواجه شدن با مواد حساسیت زا خارش می باشد، گاهی اوقات به همراه خارش بدن فرد دچار التهاب و تورم می شود و فرد مصرف کننده مواد مخدر باید حتما به پزشک مراجعه کند و در کوتاه ترین زمان ممکن نیز اقدام به ترک اعتیاد خود کرده، چون در غیر این صورت میزان التهابات و خارش به مرور زمان بیشتر می شود و حتی باعث بروز عارضه های پوستی خطرناکی نظیر سرطان می تواند شود.

بخوانید  قرص سیتالوپرام یا سیتالوتد 20 و 40 برای چیست ؟ عوارض و نحوه مصرف

مواد مخدر بیشتر فعالیت های عادی بدن را مختل می کند و حجم مواد شیمیایی وارد شده به بدن پس از هر بار مصرف به قدری زیاد است، که بدن شما با واکنش های مختلف نظیر خارش به دنبال آگاه کردن شما از وضعیت موجود در بدن می باشد.

از دیگر مواد مخدری که می تواند باعث خارش شدید در ناحیه بدن و صورت شود، می توان به ماری جوانا اشاره کرد، که امروزه مصرف آن بسیار بیشتر از سایر مواد مخدر است و بیشتر جوانان آن را مصرف می کنند. این ماده خطرناک باعث ایجاد لکه های پوستی دائمی، پسوریازیس و حتی خارش شدید می شود، گاهی اوقات میزان خارش پس از مصرف این ماده مخدر به قدری زیاد است، که زخم ها دچار خونریزی می شوند، ولی خارش همچنان ادامه دارد.

تنها راه درمان این نوع از خارش های شدید و دردناک فقط قطع مصرف و مراجعه به پزشک متخصص می باشد. در غیر این صورت میزان التهابات هر روز بیشتر می شود و حتی احتمال بروز آسیب های جدی تر از طریق پوست وجود دارد. از دیگر مواد مخدر رایج و تحریک کننده پوست می توان به مورفین اشاره کرد، که بدن هنگام دریافت آن در دوزهای متوسط و حتی بالا دچار آسیب های پوستی می شود و همچنین خارش شدید فرد مصرف کننده را آزرده خاطر می کند.

بخوانید  کمبود چه ویتامینی باعث زودرنجی , گریه و استرس میشود ؟

این خارش ها معمولا به قدری وحشتناک است، که در کسری از ثانیه قسمت وسیعی از پوست را دچار التهاب کرده، که به راحتی با کرم های ترمیم کننده قابل درمان نیست و حتی گاهی اوقات این نوع از خارش ها در قسمت موهای سر ایجاد شده، که باعث ریزش موهای سر و تضعیف ریشه باقی موها می شود، خارش یکی از عوارض ثابت شده مصرف مواد مخدر است، که سازمان بهداشت جهانی همیشه در مقالات مختلف و بین المللی به آن اشاره کرده است.

تنها راه نجات از این عوارض و بازگشت به زندگی عادی قطع مصرف مواد مخدر و مصرف مواد غذایی ارگانیک و ورزش در بازه های معین می باشد، در غیر این صورت فقط میزان آسیب به بدن خود را افزایش می دهد و به مرور زمان آسیب ها جدی تر و بدن دچار مشکلات دائمی می شود، که گاهی اوقات درمان آن ها میسر نیست، سلامت جسمی بدن خود را به هیج عنوان نباید فدای یک لذت آنی کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×