» تغذیه و سلامت » چگونه بدنی سالم داشته باشیم ؟
چگونه بدنی سالم داشته باشیم ؟
تغذیه و سلامت - تناسب اندام - سبک زندگی

چگونه بدنی سالم داشته باشیم ؟

آبان 28, 1402 100220

سلامتی و داشتن بدنی سالم یکی از دو نعمت ناشناخته انسان است که با از بین رفتن آن قدرش شناخته می شود. خداوند متعال سیستم بدن انسان را طوری آفریده است که در صورت رعایت اصول عمری بسیار طولانی پیدا می کنند. از طرف دیگر حفظ صحت بدن بر هر انسانی ضروری است به طوری که در دین مبین اسلام کسی که عمدا سلامتی خود را به خطر بیاندازد ضامن است و باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشد.

بدون نعمت سلامتی هیچ خوشی و لذتی برای انسان گوارا نخواهد بود و در واقع طبق گفته معصومین علیه السلام عافیت و سلامتی به هیچ قیمتی قابل ارزیابی نیست. حال سوال این است که چه کنیم تا بتوانیم این نعمت گرانقدر را حفظ کنیم حفظ سلامتی به طور کلی از دو دیدگاه قابل بررسی است:

  • دیدگاه طب اسلامی و سنتی
  •  دیدگاه طب نوین

در بسیاری از موارد نکات گفته شده برای حفظ سلامتی توسط هر دو طب تایید می شود. اما گاها نیز مواردی وجود دارد که این دو طب نظری متناقض دارند که در این موارد گذشت زمان ثابت خواهد کرد که نظر کدام طب درست است.

بخوانید  فواید معجزه کوهنوردی چیست؟ چند روز در هفته کوهنوردی کنیم ؟

حفظ سلامتی

حفظ سلامتی و داشتن بدنی سالم از دیدگاه طب اسلامی و سنتی

از دیدگاه مسلمانان اسلام دینی است که به تمام جهات زندگی بشر پرداخته و خدایی که انسان را آفریده برای کوچکترین نیازهای او برنامه صحیح ارائه داده است. احادیث بسیاری وجود دارد که آداب سلامتی انسان در آن ذکر شده و بسیاری از این احادیث در سال های اخیر توسط طب جدید نیز تایید شده است. در این توصیه ها برای خوردن و آشامیدن، خوابیدن، آداب معاشرت و غیره آدابی بیان شده است که رعایت آنها در حفظ صحت موثر خواهد بود سعی خواهیم کرد گلچینی از این احادیث را ادامه بیاوریم.

امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: کسی که در خوردن غذا بهداشت را رعایت کند و غذا را به خوبی بجود تا هنگام رسیدن مرگش مریض نخواهد شد. در حدیث دیگری آمده است که نشستن بر سر سفره را طولانی کنید زیرا ساعات نشستن بر سر سفره از عمر انسان به حساب نمی آید.

در حال حاضر طب جدید نیز این موضوع را تایید می کند تحقیقاتی که در این زمینه توسط دانشمندان انجام شده است نشان می دهد خوب جویدن غذا، سیستم ایمنی را تقویت می کند. مطالعاتی توسط دانشمندان دانشگاه منچستر و موسسه علمی سلامت آمریکا انجام شده که نشان می دهد جویدن خوب غذا، تولید سلول هایTh17 را تحریک می کند. تولید این سلول ها بدن را در برابر عفونت های باکتریایی و قارچی حفظ می کند.

بخوانید  چجوری قربون صدقه عشقم برم ؟

یکی دیگر از مواردی که اسلام شدیداً تاکید بر آن دارد پرهیز از پرخوری است. یکی از کلیدهای سلامتی و داشتن بدنی سالم در اسلام کم خوردن غذا ذکر شده است. به طوریکه پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله مادر همه داروها را کم خوری ذکر کرده اند. در حدیثی دیگر امیرالمومنین علیه السلام فرمودند کم خوری، مانع بسیاری از بیماری‌های جسم می‌شود و در حدیثی دیگر فرمودند خوراک را کم کن تا بیماری‌ها را کم کنی.

این امر نیز توسط طب نوین تایید شده است به طوری که تحقیقات نشان می دهد کاهش دریافت کالری باعث افزایش طول عمر می شود. در آزمایشی ثابت شد وقتی به حیوانات آزمایشگاهی کالری کمتری داده می شود پیری در آنها کاهش می‌یابد. مطالعه ای که روی دو گروه انسان انجام شده نشان می دهد دریافت کم کالری باعث بهبود خلق و خو وتنش افراد می شود.

اسلام تاکید بسیار زیادی بر حفظ بهداشت و سلامتی دارد به طوری که در احادیث مکرر به این موضوع مهم پرداخته است. بسیاری از نکات بهداشتی در سیره معصومین و گفته های آنان به مردم گوشزد شده تا جایی که گاها برای این کار پاداش نیز تعیین می کردند تا مردم با رغبت بیشتری خود را به رعایت این نکات ملزم کنند.

بخوانید  8 نکته از مزایا و معایب تلویزیون جنرال مکس

کوتاه کردن ناخن، کوتاه کردن موهای زائد، مسواک زدن، پاک کردن خانه ها از تار عنکبوت شستن ظروف آلوده قبل از خواب و نگه نداشتن آنها برای صبح، شستن دست ها قبل و بعد از غذا، همه و همه از موارد بهداشتی است که به آن اشاره شده و طب نوین نیز همه این موارد را تایید کرده است.

پیامبر اکرم در حدیثی می فرمایند: خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد، بخشنده است و بخشش را دوست دارد، پاكيزه است و پاكيزگى را دوست دارد. ایشان در حدیث دیگری می فرمایند خودتان را با هر وسيله اى كه مى توانيد پاكيزه كنيد، زيرا كه خداى متعال اسلام را بر پايه پاكيزگى بنا كرده است و هرگز به بهشت نمى رود، مگر كسى كه پاكيزه باشد.

در حدیث دیگری در کوتاه کردن موهای زاید آمده است: كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چراكه شيطان (ميكروب) اين نقاط را پناهگاه خود قرار داده، و زير موها پنهان مى شود.

امام صادق درباره شستن میوه قبل از مصرف می فرمایند هر ميوه اى سمّى دارد، هرگاه ميوه به دستتان رسيد، آن را با آب بشوييد و يا درآب فرو بريد.

بخوانید  هزینه ساخت شهربازی چقدر است؟

صدها حدیث دیگر در مورد رعایت بهداشت و سلامتی وجود دارد که در این مقاله مجال پرداختن به آنها وجود ندارد و کسانی که علاقمند به دانستن نظر اسلام و طب اسلامی درباره سلامتی و بدنی سالم هستند می توانند به کتاب های مفصلی که در این زمینه وجود دارد مراجعه کنند. تجربه نیز نشان داده است که رعایت این نکات تاثیر بسیار زیادی در بهبود کیفیت زندگی و حفظ سلامت دارد.

بدنی سالم

حفظ سلامتی و بدنی سالم از دیدگاه طب نوین

اما طب نوین نیز توصیه های بسیاری در زمینه حفظ سلامتی و داشتن بدنی سالم دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

در طب نوین برای حفظ سلامتی بیشتر بر روی ورزش و داشتن تغذیه مناسب تاکید شده است. برای اینکه بدن سالمی داشته باشید توصیه می شود حتماً از پنج گروه غذایی به مقدار مناسب در رژیم روزانه خود استفاده کنید. غذای سالم باعث می شود امکان ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت و بیماری های قلبی کاهش پیدا کند. یکی از مهمترین نکاتی که پزشکان بر آن تاکید دارند کاهش میزان مصرف نمک در تغذیه روزانه است. در واقع سازمان بهداشت جهانی می گوید ‌ نمک و شکر دو سم سفید هستند که تا حد امکان باید از تغذیه افراد حذف شوند.

بخوانید  بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ چیست ؟

نمک حاوی مقادیر فراوانی سدیم است که باعث افزایش فشار خون و در نتیجه بیماری های قلبی می شود. در واقع توصیه می شود هر فرد روزانه حدود ۵ گرم نمک که معادل یک قاشق مصرف کند. از طرف دیگر مصرف بیش از حد مواد قندی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

یکی دیگر از مواردی که همواره بر آن تاکید می شود کاهش مقادیر زیاد چربی از رژیم غذایی است. در واقع باید کمتر از ۳۰درصد انرژی روزانه افراد به وسیله چربی تامین شود. از طرف دیگر نوع چربی مصرفی نیز اهمیت دارد. یعنی هر چقدر که چربی غیر اشباع مصرف شود بدن در معرض آسیب کمتری قرار می گیرد. چربی های غیر اشباع در موادی مانند افتابگردان، آجیل ها، زیتون سویا و کانولا یافت می شود.

حذف مواد مضر مانند الکل و سیگار از سبک زندگی یکی از مهمترین مسایلی است برای حفظ سلامتی باید به آن توجه کرد. مصرف الکل احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند سیروز کبدی، سرطان و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. از طرف دیگر با مصرف این ماده احتمال درگیری ها، تنش ها و تصادفات نیز افزایش پیدا می کنند که هر یک به نوبه خود می تواند تهدیدی برای سلامتی باشد‌.

بخوانید  5 واقعیت ترسناک درباره مضرات خواندن و تماشای اخبار که احتمالا نمی‌دانستید ؟

اثر مضر سیگار نیز بر هیچ کس پوشیده نیست. مصرف سیگار نه تنها بر فرد مصرف کننده اثر مضر دارد بلکه اطرافیان فرد را نیز درگیر می کند. پس اگر سیگاری هستید بهتر است از امروز تصمیم به ترک بگیرید.

فعالیت بدنی و ورزش نیز یکی از نکات مهم حفظ سلامتی است. توصیه می شود هر فرد ۱۸ تا۶۴ ساله روزانه حداقل ۱۵۰دقیقه فعالیت بدنی داشته باشد.

چکاپ منظم بدن نیز می تواند از یک عامل مهم در حفظ سلامتی باشد. فشار خون یکی از بیماری های است که بسیار بی سر و صداست تا جایی که به این بیماری قاتل خاموش می گویند. حتما باید در طی دوره های منظم فشار خون خود. را چک کنید تا مطمئن شوید که در رنج عددی سالم قرار دارد. زیرا بالا بودن فشار خون باعث ایجاد بیماری های جدی مانند سکته های قلبی و مغزی، عوارض کلیوی و سایر بیماری ها می شود. اگر متوجه شدید فشار خون شما بالاست حتما با پزشکتان درباره درمان صحبت کنید.

از مواردی طب نوین همیشه بر روی آن تاکید دارد در حالی که طب سنتی دقیقا بر عکس آن را توصیه می کند مقادیر نوشیدن آب هست. در طب نوین توصیه شده است روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید تا سلامتی خود را حفظ کنید. در حالیکه در طب اسلامی این توصیه منع شده است و گفته می شود آب را به مقدار طلب بدن بنوشید زیرا نوشیدن آب زیاد را منشا بسیاری از بیماری ها می دانند. عمل به این دستور جای تامل دارد که کدام یک صحیح است. البته در طول زمان شاید ثابت شود که عمل به کدام توصیه صحیح تر بوده است.

بخوانید  راهنمای کامل نگهداری از گیاه پتوس در خانه

در این مقاله سعی شد نکات حفظ سلامتی بیان شود و همان طور ملاحظه می کنید بسیاری از نکات مشترک هستند. در مورد توصیه های متناقض شما با توجه به تجربه خود می توانید تصمیم بگیرید که به کدام مورد اعتماد کنید. با آرزوی سلامتی برای همه هموطنان عزیز.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×