» سلامت دستگاه گوارش » کمبود کدام ویتامین باعث یبوست میشود؟
کمبود کدام ویتامین باعث یبوست میشود؟
سلامت دستگاه گوارش - تغذیه و سلامت

کمبود کدام ویتامین باعث یبوست میشود؟

آذر 8, 1402 140222

کمبود کدام ویتامین باعث یبوست می شود قطعاً سؤال بسیاری از کاربران است. به هر حال نقش مهم و حیاتی انواع ویتامین را در سلامت بدن نمی توان نادیده گرفت. در این میان، هرگونه اختلال در عملکرد دستگاه گوارش می تواند عوارض خطرناکی همچون یبوست را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم به بررسی انواع ویتامین که می تواند روی عملکرد دستگاه گوارش تأثیر واضحی بگذارد بپردازیم.

عملکرد صحیح دستگاه گوارش با مصرف انواع ویتامین

یبوست به حرکت کند مدفوع در دستگاه گوارش اشاره دارد. در این حالت افراد با درد بسیار آزاردهنده ای رو به رو می شوند و مهم تر از همه همین امر می تواند از لحاظ روحی نیز موضوع ناراحت کننده ای به شمار آید. رژیم غذایی اگر به درستی رعایت شود، قطعاً افراد با کمبود انواع ویتامین در بدن که محلول در آب و محلول در چربی هستند، رو به رو نخواهند شد. ویتامین ها نقش بسیار مهمی روی سلامت و عملکرد صحیح دستگاه گوارش دارند.

بخوانید  از بین بردن بوی بد پا و کفش با 7 راهکار تضمینی خانگی

حال به نظر شما کمبود کدام ویتامین باعث یبوست میشود؟ این سؤالی است که در ادامه به پاسخ آن خواهیم پرداخت.

کمبود کدام ویتامین باعث یبوست میشود

ویتامین B12

برای این که بدانیم کمبود کدام ویتامین باعث یبوست میشود در ابتدا به سراغ ویتامین B12 می رویم. این ویتامین که به عنوان کوبالامین هم معروف است، برای ساخت متابولیسم سلولی و گلبول های قرمز نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. معمولاً در انواع محصولات لبنی این ویتامین را می توانید بیابید. حتی در گوشت، ماهی و مرغ نیز ویتامین B12 وجود دارد.

امروزه که برخی به هر دلیلی با کمبود این ویتامین رو به رو هستند از مکمل های گوناگون نیز استفاده میکنند. در حال عادی اگر بخواهیم اشاره ای داشته باشیم، کمبود این ویتامین نسبت به دیگر ویتامین ها آن چنان به چشم نمی آید. تنها آن دسته از عزیزانی که شاید سبک غذایی خود را گیاهخواری انتخاب کنند در معرض کمبود این ویتامین قرار بگیرند.

ویتامین B12

حقیقتاً یبوست یکی از علائم کمبود این ویتامین در بدن است. علاوه بر یبوست، کاهش وزن و افسردگی را نیز میتوان در دسته بندی این علائم جای داد. افراد مسن، آن دسته از عزیزانی که دچار کم خونی هستند و یا با اختلال های روده دست و پنجه نرم می کنند، متأسفانه باید مصرف مکمل های این ویتامین را جدی گرفته و یا حتی سعی کنند از منابع غذایی این ویتامین به نحو احسنت در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

بخوانید  خواص وانیل برای چاقی صورت

ویتامین B9

بعد از ویتامین B12 به نظر شما کمبود کدام ویتامین باعث یبوست میشود؟ بله حدس شما درست است، ویتامینB9 یکی دیگر از ویتامین های ضروری است که کمبود آن قطعاً عوارضی همچون ابتلا به یبوست را فراهم می کند. این ویتامین که عمدتاً بسیاری با نام اسید فولیک آن را می شناسند در غلات صبحانه به راحتی یافت می شود و حتی مصرف اسفناج می تواند این ویتامین را برای بدن تأمین کند.

این ویتامین برای این که بتواند انرژی بدن شما را تأمین کند، هدف اصلی خود را چربی های اشباع شده قرار می‌دهد که این چربی ها در کبد و همچنین عروق قلبی جای دارند. این ویتامین محلول در آب، یکی از اصلی ترین ویتامین هایی است که کمبود خود را با ابتلا به یبوست اعلام می کند.

ویتامین B5

زمانی که به پاسخ این سؤال که کمبود کدام ویتامین باعث یبوست میشود فکر می کنیم، قطعاً ویتامینB5 هم می تواند پاسخ مناسبی باشد. ویتامینB5(پانتوتنیک اسید) باعث آزاد شدن انرژی از مواد غذایی می شود و مهمتر از همه همانند ویتامین B12 به تولید و ساخت گلبول کمک می کند و همین فرایند گلبول سازی باعث می شود که شما با خطر ابتلا به یبوست رو به رو نشوید و بهتر است بدانید که این ویتامین را در بسیاری از مواد خوراکی می توانید بیابید.

بخوانید  به چه دلیل شکم آب میاره؟ برای اب اوردن شکم چی خوبه ؟

از حبوباتی نظیر لوبیا، سویا،ذرت و … انواع ماهی مانند قزل آلا و سالمون و حتی در گوشتی نظیر گوشت بوقلمون می توانید برای دریافت این ویتامین استفاده کنید. به هر حال مکمل هایی نیز وجود دارند که بهتر است با مشورت افراد متخصص به استفاده از مکمل های ویتامین B5 بپردازید.

ویتامین C

ویتامین C یکی از معروف ترین ویتامین هایی است که می شناسیم. به این دلیل که این ویتامین می تواند جذب آهن را به راحتی در بدن ۴ برابر افزایش دهد. ویتامین مورد نظر را یک نوع آنتی اکسیدان می توان معرفی کرد که از سلول های بدن به بهترین شکل ممکن محافظت می کند. اگر این ویتامین به اندازه کافی در بدن وجود نداشته باشد، قطعاً در برابر میکروب و ویروس های گوناگون بدن نمی تواند دوام و استقامت خود را به رخ بکشد.

در مورد این که این ویتامین را برای پاسخ به این سؤال که کمبود کدام ویتامین باعث یبوست می شود مورد بررسی قرار می دهیم، بهتر است بدانید تأثیر اسمزی ویتامین سی در دستگاه گوارش باعث می شود که با کمبود خود، ابتلا به یبوست یکی از مشکلات اصلی مربوط به دستگاه گوارش به شمار آید. مدفوع شما زمانی به راحتی خارج می شود که آب به سادگی بتواند به درون روده کشیده شود و در غیر این صورت یبوست به عنوان یک عارضه بسیار آزاردهنده را تجربه خواهید کرد.

بخوانید  بهترین آموزشگاه شیرینی پزی تهران

ویتامین B3

این ویتامین که به نام نیاسین هم شناخته می شود نیز به کنترل عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. به همین دلیل کمبود آن قطعاً مشکلاتی نظیر ابتلاء یه یبوست را به صورت صد درصدی به وجود می آورد. عملکرد دستگاه گوارش زمانی عملکرد درستی خواهد بود که کربوهیدرات ها، چربی ها و الکل به راحتی تجزیه شوند و در غیر این صورت باید به دنبال راه های درمانی عوارضی همچون یبوست باشید.

با مصرف حبوبات، سبزیجات برگدار، انواع ماهی، گوشت گوساله و… سلامت بدن خود را با تأمین این ویتامین تضمین کنید. با این حساب زمانی که به دنبال پاسخ های متنوعی برای این سؤال باشیم که کمبود کدام ویتامین باعث یبوست میشود، نیاسین هم می تواند در دسته بندی پاسخ ها قرار بگیرد.

ویتامین B1

ویتامینB1 یکی از ضروری ترین ویتامین هایی است که به هضم غذا کمک می کند. اگر هضم غذا به درستی انجام نپذیرد، صد درصد یبوست طبیعی ترین مشکلی است که تجربه می کنید. ویتامین B1(تیامین) نیز همانند دیگر ویتامین های گروه B یک ویتامین محلول در آب است.

مکمل برای درمان یبوست

نقش این ویتامین روی سلامت معده و روده کاملاً واضح است. آن دسته از افرادی که به الکل اعتیاد دارند و یا از بی اشتهایی رنج می برند، ممکن است به کمبود این ویتامین دچار شده باشند. آقایان ۱.۲ میلی گرم در روز و بانوان بالای ۱۸ سال ۱.۱ میلی گرم در روز باید به مصرف این ویتامین توجه نشان دهند. با این تفاسیر کمبود کدام ویتامین باعث یبوست می شود، بله تیامین هم در صورت کمبود مشکلی مانند یبوست را به وجود می آورد.

بخوانید  چه چیزی اثر کافور را از بین میبرد + عوارض و فواید کافور چیست ؟

از جمله مواد خوراکی برای تأمین این ویتامین در بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد که شامل:

  • ماهی سالمون
  • تخم کتان
  • لوبیا
  • نخود سبز
  • آجیل(بادام، فندق، پسته و…)
  • گوشت قرمز
  • توفو
  • تخم مرغ
  • شیر
  • کدو اکرون
  • مارچوبه
  • سبزیجات(کاهو، گل کلم، اسفناج و…)
  • صدف
  • نان‌های سبوس دار
  • جوانه گندم
  • ویتامین DوA

این دو ویتامین نیز قطعاً پاسخ های ضروری و مهمی برای پاسخ به این سؤال خواهند بود که کمبود کدام ویتامین باعث یبوست می شود؛ چراکه ویتامین محلول در چربی هستند و برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. این ۲ ویتامین برای تقویت روده دو گزینه ایده آل و ضروری به شمار می آیند.زرده تخم مرغ، شیر که چربی بالایی داشته باشد، ماهی و جگر و نور مستقیم آفتاب برای تأمین ویتامین D و مصرف سیب زمینی، هویج و… هرکدام منابع مناسبی برای دریافت ویتامین A محسوب می شوند.

درمان فوری یبوست

سخن پایانی

کمبود کدام ویتامین باعث یبوست می شود یکی از سوالات بسیار پرتکرار کاربران از متخصصین این مجموعه است که به بررسی پاسخ این سؤال پرداخته ایم. بهتر است بدانید که از دیرباز نقش تغذیه در زندگی نقش پررنگی بوده است و در این میان نباید مصرف انواع مواد غذایی که حاوی مقادیر زیادی از انواع ویتامین است را نادیده گرفت. به هر حال کمبود هر ویتامینی میتواند بیماری و عارضه ای دردناک همچون یبوست را به وجود آورد. پس در مصرف ویتامین ها همیشه با دقت عمل کنید.

بخوانید  5 تا از عوارض کولونوسکوپی و بهترین راه پیگیری و مراقبت

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×