» ایمپلنت » چه زمانی بعد از کشیدن دندان میتوان سیگار کشید ؟
چه زمانی بعد از کشیدن دندان میتوان سیگار کشید
ایمپلنت - بهداشت و سلامت دندان - دندانپزشکی

چه زمانی بعد از کشیدن دندان میتوان سیگار کشید ؟

دی 29, 1402 174309

یکی از سوالات افراد سیگاری در زمان کشیدن دندان این است که چه زمانی بعد از کشیدن دندان می توان سیگار کشید.؟ در صورتی که اعتیاد به کشیدن سیگار دارید تا ۷۲ ساعت بعد از کشیدن یا جراحی دندان نباید سیگار بکشید. همچنین بسیاری از پزشکان سیگار کشیدن ۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان را بلامانع می دانند. اما برای اطمینان بیشتر و جلوگیری از آسیب های جدی ۷۲ ساعت بعد از جراحی یا کشیدن دندان سیگار نکشید. در صورتیکه توصیه های پزشک در خصوص مراقبت های بعد از کشیدن و جراحی دندان رعایت نشود، باعث عفونت لثه ها، تب و تورم دردناک در ناحیه دندان کشیده شده می شود.

کشیدن دندان

مراقبت های بعد از کشیدن دندان به چند عامل بستگی دارد. زیرا ریشه دندان ها از نظر عمیق بودن با یکدیگر متفاوت هستند و در دندان ها با ریشه عمیق روند بهبودی و ترمیم محل دندان کشیده شده طولانی تر است. حفظ لخته خونی از مهمترین موارد مراقبت های بعد از کشیدن دندان است. با ایجاد لخته خون در محل دندان جراحی شده از عوارض دردناک مانند خشک شدن محل دندان جلوگیری می شود.

بخوانید  کش قبل از ارتودنسی و کش ارتودنسی بین دندان

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

مراقبت های بعد از کشیدن دندان به شرح ذیل است:

۲۴- ساعت بعد از کشیدن دندان استراحت کنید.

-حداقل در چند ساعت اول بعد از کشیدن دندان گاز پانسمان تعویض نشود تا لخته خون ایجاد شود.

-دهان شسته نشود.

-برای نوشیدن مایعات از نی استفاده شود.

-تف نکنید، زیرا باعث ایجاد فشار در دهان و از بین رفتن لخته خون می شود.

-از عطسه و دمیدن بینی اجتناب شود. زیرا باعث فشار در سر و از بین رفت لخته خون و افزایش خونریزی در محل دندان کشیده شده می شود.

-از استعمال دخانیات، سیگار و قلیان خودداری شود.

ایجاد ساکت خشک در کشیدن دندان

ساکت خشک یا استئیت آلوئولار نوعی بیماری است که بعد از کشیدن دندان در فرد رخ می دهد. زمانی که بعد از کشیدن یا جراحی دندان لخته خون و سرعت بهبودی لثه و محل دندان با تاخیر انجام شود، محل جراحی دندان خالی باقی می ماند و بزاق و مواد غذایی باعث عفونت دندان، لثه و بوی نامطبوع دهان می شود. دلیل ایجاد ساکت در افراد سیگاری این است که استعمال سیگار باعث از بین رفتن لخته خون می شود. همچنین استعمال هر نوع دخانیات مانند قلیان نیز باعث ایجاد ساکت در دندان کشیده شده و عفونت شدید می شود. در نتیجه ۲ هفته قبل از کشیدن دندان و جراحی دندان استعمال دخانیات را کاهش دهید.

بخوانید  ایمپلنت دندان جلو

تاثیر سیگار روی کانال ریشه دندان

بر طبق تحقیقات پزشکی افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر در معرض بیماری های کانال ریشه دندان قرار می گیرند. بیماری کانال ریشه دندان باعث ایجاد التهاب و تورم در عصب دندان، رگ خونی و بافت همبند در پالپ دندان می شود.

استعمال سیگار بعد از کشیدن دندان عقل

چه زمانی بعد از کشیدن دندان میتوان سیگار کشید

بعد از کشیدن دندان عقل جای خالی دندان عقل باعث درد شدید در افراد می شود و افرادی که سیگار زیادی استفاده می کنند درد بیشتری تجربه می کنند. زیرا استعمال سیگار باعث از بین رفتن لخته خون و کاهش سرعت بهبودی می شود. بعد از کشیدن دندان به مدت ۳۰ دقیقه باید گاز پانسمان در قسمت حفره دندان خالی قرار گیرد تا خونریزی قطع و لخته های خون ایجاد شود.

سیگار کشیدن بعد از پرکردن دندان

بر طبق تحقیقات پزشکی سیگار کشیدن و استفاده از نوشیدنی های الکلی روند ترمیم دندان را کاهش می دهد. در افراد سیگاری دو سال بعد از پرکردن دندان ها، امکان ریزش مواد پرکردن دندان بیشتر است. بنابراین استفاده از هر نوع نوشیدنی الکلی و استفاده از سیگار و قلیان به سلامتی دندان ضرر می زند. در افراد سیگاری بعد از کشیدن دندان احتمال خطر ساکت خشک در آنها وجود دارد. بر طبق مطالعات انجام شده ایجاد ساکت در افراد سیگاری بعد از کشیدن دندان ۱۲ درصد و در افراد غیر سیگاری ۴ درصد است.

بخوانید  بایدها و نبایدهای جراحی دندان سال [1402]?

نکات مهم قبل از پرکردن دندان

در صورتی که نمی توانید سیگار کشیدن را ترک کنید، نکات ذیل را قبل از جراحی و کشیدن دندان رعایت کنید:

-۴۸ ساعت قبل از کشیدن و جراحی دندان سیگار استفاده نکنید.

-محل جراحی توسط دندانپزشک بخیه زده شود.

-در زمان استعمال سیگار گاز استریل را در محل کشیدن دندان قرار دهید.

-آدامس نیکوتین دار نجوید.

-عادت جدید را جایگزین عادت سیگار کشیدن کنید.

-در صورتی که قصد دارید بعد از کشیدن دندان سیگار بکشید، از دندانپزشک سوال کنید چه زمانی می توانید سیگار مصرف کنید.

تاثیر سیگار بر پرکننده های کامپوزیت

سیگار کشیدن طولانی مدت بعد از ترمیم دندان با کامپوزیت می تواند منجر به تغییر رنگ مواد کامپوزیت و تیره تر شدن رنگ کامپوزیت دندان می شود. لثه ها بعد از جراحی دندان شل می شود و مدت بهبودی آن طولانی تر است. در صورتی که افراد سیگاری بعد از جراحی دندان سیگار استفاده کنند، فرایند بهبودی شلی لثه کاهش و اثرات جبران ناپذیری مانند دردهای شدید در حفره دندان ایجاد می شود.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان شامل سه مرحله مراقبت های ۴۸ ساعت اول، مراقبت های هفته اول، مراقبت های طولانی مدت است که در تمام این سه مرحله عدم استعمال سیگار و قلیان لازم و ضروری است. بنابراین برای ترمیم دندان در کاشت ایمپلنت و دوام بیشتر دندان ایمپلنت و جلوگیری از عفونت لثه ها از کشیدن سیگار اجتناب شود. مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان شامل ۳ مرحله به شرح ذیل است:

بخوانید  مراحل ایمپلنت دندان

مراقبت های ۴۸ ساعت اول بعد از ایمپلنت دندان

-گاز پانسمان در محل جراحی قرار گیرد و با دندان فشار داده شود.

-در صورتی که بعد از برداشتن گاز استریل خونریزی کم نشد، دوباره گاز استریل را ۳۰ دقیقه در دندان قرار داده و هر ۳۰ الی ۴۰ دقیقه گاز استریل را عوض کنید.

-محل جراحی با دست یا زبان تحریک نشود.

-تا ۸ ساعت از شستن دهان خودداری شود.

-استراحت کنید و صحبت نکنید. سر خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

-فعالیت های ورزشی سنگین انجام ندهید.

-کیسه یخ را برای کاهش درد و تورم در محل جراحی قرار دهید. از کمپرس یخ در ۴۸ ساعت اول بعد از جراحی ایمپلنت دندان استفاده کنید. نکته مهم در استفاده از کمپرس یخ این است که در ۴۸ ساعت اول فقط از کمپرس یخ و بعد از ۴۸ ساعت از کمپرس آب گرم استفاده شود.

-داروهای مسکن و آنتی بیوتیک را با توصیه دندانپزشک مصرف کنید.

-در صورت درد شدید به دندانپزشک مراجعه کنید.

-شب اول دندان خود را با مسواک نرم مسواک بزنید. در هنگام استفاده از مسواک مواظب باشید به محل جراحی برخورد نکند، زیرا باعث خونریزی می شود.

بخوانید  ارتودنسی متحرک چیست؟

-۲۴ ساعت بعد از جراحی ۳ الی ۴ بار از آب نمک برای غرغره استفاده شود. غرغره با نمک درد را کاهش و از عفونت جلوگیری می کند.

-مایعات داغ ، نوشابه و نوشیدنی گاز دار مصرف نشود.

-از مواد غذایی نرم استفاده شود.

-بعد از هر وعده غذا خوردن دهان شسته شود.

– از مصرف سیگار، قلیان و نوشیدنی الکلی اجتناب شود، زیرا باعث عفونت و خونریزی شده و سرعت بهبود زخم را کاهش می دهد.

– برای رفع بوی بد دهان با توصیه دندانپزشک از دهانشویه استفاده شود تا عفونت دهان و دندان کاهش یابد.

مراقبت های هفته اول بعد از ایمپلنت دندان

-سیگار، قلیان و نوشیدنی الکلی مصرف نشود.

-در صورتی که تب و عفونت دارید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

-اگر نسبت به داروهای مصرفی حساسیتی ظاهر شد با دندانپزشک تماس بگیرید.

– از کمپرس آب گرم برای کاهش درد، تورم و قرمزی صورت استفاده شود.

-بهداشت دهان و دندان را برای جلوگیری از عفونت لثه و دندان ها رعایت شود.

مراقبت های طولانی مدت بعد از ایمپلنت دندان

بعد از جراحی ایمپلنت دندان باید مراقبت های طولانی مدت برای افزایش دوام ایمپلنت دندان و جلوگیری از عفونت دندان و لثه انجام شود. مراقبت های بلند مدت بعد از جراحی ایمپلنت دندان به شرح ذیل است:

بخوانید  ایمپلنت کره ای، مزایا و معایب به همراه قیمت

-دندان ها را مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده شود.

-از دهانشویه مناسب برای حفظ سلامت دندان و لثه استفاده شود.

-یک بار در روز با نمک غرغر کنید.

-هرچند وقت یک بار به دندانپزشک برای کنترل و ویزیت دندان ها مراجعه کنید.

عوارض عدم مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان

در صورتی که بعد از کاشت ایمپلنت دندان مراقبت های توصیه شده توسط دندانپزشک رعایت نشود، بیمار دچار مشکلات زیادی می شود. خونریزی بعد از جراحی طبیعی است، اما اگر در ۷۲ ساعت اول بعد از جراحی ایمپلنت دندان رعایت نشود، باعث افزایش خونریزی می شود. عفونت دندان یکی از عوارض عدم مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان است که در افراد سیگاری این عفونت بیشتر دیده می شود. همچنین باید از رژیم غذایی متعادل بر طبق دستور دندانپزشک استفاده شود. زیرا ایمپلنت محکم و سفت است و باید مواد غذایی نرم مصرف شود. زیرا اگر مواد غذایی سفت مصرف شود باعث شل و لق شدن پایه ایمپلنت می شود.

سیگار کشیدن بعد از ایمپلنت دندان

یکی از سوالاتی که از دندانپزشکان پرسیده می شود این است که آیا بعد از ایمپلنت دندان می توان سیگار کشید.؟ از نظر جسمی مانعی برای کشیدن سیگار بعد از جراحی ایمپلنت دندان وجود ندارد، اما دندانپزشکان توصیه می کنند که بعد از ایمپلنت دندان از استعمال سیگار و قلیان خودداری شود. زیرا در طولانی مدت باعث آسیب به دندان ایمپلنت شده می شود.

بخوانید  6 راهکار اساسی برای رفع زردی دندان ها در سال1402

عوارض سیگار کشیدن بعد از کاشت دندان ایمپلنت

-ابتلا به بیماری های دهان و لثه با استعمال سیگار و قلیان افزایش می یابد. یکی از بزرگترین تهدیدها برای ایمپلنت دندان ایجاد بیماری های لثه و دهان در افراد سیگاری است. در بیماری لثه عفونت در قسمت بافت نرم لثه به دلیل رشد باکتری های دندان به وجود می آید. در صورتیکه این باکتری ها در پلاک دندان و لثه پاک نشود، سفت و خشک شده و جرم دندان ایجاد می شود.

-برطبق تحقیقات جرم دندان در افراد سیگاری بیشتر وجود دارد و دلیل ایجاد جرم زیاد، کاهش تولید بزاق در دهان افراد سیگاری است. زیرا بزاق دهان عامل دفاعی طبیعی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است. بزاق دهان باکتری مواد غذایی را از روی لثه و دندان ها پاک می کند.

-در صورتی که عفونت لثه درمان نشود، باعث آسیب به ساختار استخوانی دندان است. اگر ایمپلنت دندان انجام شد و استخوان فک دچار مشکل باشد به ایمپلنت دندان آسیب و باعث سستی و از بین رفتن دندان کاشت می شود. بر طبق مطالعات انجام شده استخوان فک افراد سیگاری ضعیف تر از افراد غیر سیگاری است و جراحی ایمپلنت دندان در افراد سیگاری دوام کمتری دارد.

بخوانید  روش جرم گیری دندان خانگی

کاهش سرعت بهبودی بعد از کاشت دندان با استعمال سیگار

سیگار کشیدن بعد از کاشت دندان روند سرعت بهبودی را کاهش می دهد. سوالی که در اینجا وجود دارد این است که چرا استعمال سیگار سرعت بهبودی بعد از جراحی کاشت دندان را کاهش می دهد.؟ دلیل این امر این است که نیکوتین موجود در سیگار باعث کاهش جریان خون رسانی به دهان و کاهش روند بهبودی و ترمیم سلول های دندانی می شود.

استعمال سیگار و کاهش دوام ایمپلنت دندان

برای داشتن دندان ایمپلنت ثابت و دائمی باید استخوان فک و لثه دارای بافت سالم باشد. در صورتیکه اتصال ایمپلنت با استخوان های فک به درستی انجام نشود، در ایجاد دندان ایمپلنتی ثابت و دائمی تاثیر می گذارد. مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان در چند هفته اول در روند بهبودی جراحی بسیار اهمیت دارد. در چند هفته اول ایمپلنت دندان با استخوان فک اطراف دندان جایگزین شده جوش می خورد. بنابراین استفاده از سیگار در چند هفته اول بعد از ایمپلنت دندان باعث ایجاد عفونت در لثه و فک شده و روند بهبود و جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک کاهش می یابد.

بخوانید  معرفی انواع ایمپلنت + معرفی دندانپزشکی برای کاشت ایمپلنت

چه مدت باید از مصرف سیگار خودداری کرد؟

برای جلوگیری از آسیب های دندانی در ایمپلنت دندان حداقل یک هفته قبل از جراحی و ۳ هفته بعد از ایمپلنت دندان از استعمال سیگار خودداری شود. همچنین اصول بهداشتی و درمانی دهان و دندان و لثه در افراد سیگاری بیشتر رعایت شود تا از ابتلا به بیماری پریودنتال به عنوان نوعی عفونت و التهاب لثه کاهش یابد.

تاثیر سیگار و قلیان بر ایمپلنت دندان

در جراحی ایمپلنت دندان از تیتانیوم برای پایه ایمپلنت به دلیل سازگاری با بدن افراد استفاده می شود. میزان سازگاری تیتانیوم با توجه به شرایط بدنی بیمار و مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان متفاوت است. بعد از جراحی ایمپلنت پایه ایمپلنت در طول زمان به استخوان فک جوش خورده و طول عمر دندان ایمپلنت شده افزایش می یابد. افراد سیگاری با مصرف سیگار بعد از جراحی ایمپلنت باعث ایجاد عفونت لثه ها و کاهش دوام ایمپلنت دندان می شود. بر طبق تحقیقات پزشکی افراد غیر سیگاری ۴٫۱ درصد و افراد سیگاری ۸٫۱۵ در صد در جراحی کاشت ایمپلنت دندان موفق نمی شوند. بر طبق این آمار عدم موفقیت کاشت ایمپلنت دندان در افراد سیگاری ۱۱ برابر افراد غیر سیگاری است.

بخوانید  راهنمای خرید واترجت دندان و ترازوی دیجیتال

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 4

  1. آواتار شهرام
    شهرام

    آخه مگه میشه سیگار نکشید اونم سه روز،من الان یک ساعت از کشیدن دندون عقل و دندونه جلویی گذشته می‌خوام سیگار بکشم،ولی حداقل دو ساعت فاصله می‌خوام بدم بعد بکشم.امیدوارم هیچکدوم ازین مواردی که گفتین پیش نیاد برای کسانیکه دندون میکشن.

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      حداقل سعی کنید روی جای زخم گاز استریل بزارید و از مکیدن زیاد خودداری کنید که احتمال مشکلات بعدی بعد از کشیدن سیگار کمتر شود

  2. آواتار امید
    امید

    من حواسم نبود یم ساعت بعد کشیدن دندان عقل رفتم قلیان کشیدم الان می خواستم بدونم آیا لثه من عفونت می کنه و علایمش چیه ؟

    • آواتار shafiee
      shafiee

      سیگار و قلیان کشیدن احتمال عفونت لثه را افزایش می دهد و روند بهبودی را تاخیر میندازد اگر عادت به سیگار کشیدن یا قلیان کشیدن دارید حداقل ۳ روز صبر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×