» تغذیه و سلامت » بهترین عسل ارگانیک و طبیعی ایران مال کدام منطقه است ؟
بهترین عسل ارگانیک و طبیعی ایران مال کدام منطقه است ؟
تغذیه و سلامت

بهترین عسل ارگانیک و طبیعی ایران مال کدام منطقه است ؟

آبان 21, 1402 101312

عسل، یکی از ارزشمندترین مواد غذایی در دنیاست که از آن به عنوان نوعی نوش دارو، یاد می شود. خواص عسل طبیعی بر کسی پوشیده نیست و همه می­دانند که این ماده­ی بسیار ارزشمند، خواص گوناگونی دارد. عسل شگفت انگیزترین خوراک طبیعت است و این یک صحبت اغراق آمیز نیست. شگفت انگیزتر از آن، اینکه، عسل هر منطقه، علاوه بر خواص طبیعی خود، خواص مخصوص به خود را نیز دارد.

ما در این مطلب سعی می­کنیم که ابهامات ذهنی شما در مورد عسل طبیعی، عسل ارگانیک و تفاوت های عسل طبیعی و غیر طبیعی را بر طرف کنیم. همچنین، به دنبال معرفی بهترین عسل ایران و صحبت در مورد عسل معجزه آسای خطه ی آذربایجان هستیم. با خواندن این مطلب، تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی برای شما راحت تر خواهد شد. چند پرسش کلیدی مطرح کرده ایم که شامل موارد زیر است:

بخوانید  خاصیت سه شیره با مقدار و بهترین زمان مصرف سه شیره

۱٫ بهترین عسل ارگانیک و طبیعی ایران مال کدام منطقه است ؟ ۲٫ چند نوع عسل در بازار وجود دارد؟ ۳٫ عسل ارگانیک چیست؟ ۴٫ تفاوت عسل ارگانیک و غیر ارگانیک چه می باشد؟ ۵٫ راه های تشخیص عسل اصل کدام است؟ ۶٫ گران ترین عسل ایران، مربوط به کجاست؟ ۷٫ عسل طبیعی کوهستان را از کجا بخریم؟ ۸٫ عسل طبیعی در درمان کدام بیماری ها نقش دارد؟

بهترین عسل ارگانیک

بهترین عسل ارگانیک و طبیعی ایران مال کدام منطقه است ؟

اگر به دنبال این هستید که بهترین عسل ایران متعلق به کجاست، باید بگوییم، صحبت در این مورد به طور قطعی و ۱۰۰ درصد، امکان پذیر نیست. فقط می توانیم این را قاطعانه به شما بگوییم که عسل خطه ی آذربایجان و یا عسل مناطق سردسیر مانندآدربایجان شرقی .و غربی , اردبیل و قزوین یا زنجان و همدان، نسبت به سایر مناطق دیگر در کشور، بهتر و طبیعی تر است. این فقط یک ادعای خالی نیست. این ادعا را می توان با ذکر دلایل خاصی، اثبات کرد.

مناطق سردسیر در ایران، دارای پوشش گیاهی بسیار خاصی است. بسیاری از گل و گیاهان این مناطق، خوش بود، خوش عطر و جنبه ی درمانی دارند. وقتی زنبور عسل از شهد این گل و گیاهان تغذیه می کند، عسل بسیار خوبی تولید می کند. معمولا در این مناطق، آنقدر مراتع و دشت گل، بسیار زیاد است که زنبورداران، کمتر به فکر پاشیدن شربت روی گل ها یا کندو می افتند. به همین خاطر، زنبورهای عسل، از شهد طبیعی گل ها استفاده می کنند.

بخوانید  درمان عفونت لثه با عسل و فواید عسل برای دندان ها

اگر نگاهی به عسل های تولیدی در بازار بیندازید، با طیف وسعی از عسل ها روبرو هستید. هر کدام در منطقه ی خاصی تولید شده اند. اما پر فروش ترین عسل، همیشه مربوط به عسل هایی است که در خطه ی سردسیر آذربایجان تولید شده است.

عسل خطه ی آذربایجان و شمال غربی کشور، بیشترین معیارهای ارگانیک بودن را در کشور دارد.متاسفانه در بسیاری از نقاط ایران، عسل های ارگانیک، کمتر از ۵ درصد کل عسل تولیدی در کشور است. تازه بسیاری از این عسل ها، فقط برچسب ارگانیک دارند وگرنه، معیارهای طبیعی بودن را ندارند.

بهترین عسل ایران

انواع عسل در بازارهای ایران

عسل های موجود در بازار، به چندین روش تولید می شوند.

عسل خام یا طبیعی:

برخی از زنبورداران، کندوهای خود را در مراتع و دشت قرار می دهند. با توجه به آب و هوای خوب منطقه و پوشش گیاهی آن، زنبورها از شهد طبیعی گل و گیاه، تغذیه کرده و تولید عسل می کنند. زنبوردار نیز این عسل را از کندو جدا کرده و به فروش می رساند. این عسل، کمی سفت است و رنگ و رخ مخصوصی دارد. حتی گاهی وقت ها تکه های موم و بدن زنبور عسل در آن وجود دارد. این عسل به عسل خام معروف است و طبیعی بدست می آید.

بخوانید  بهترین راهکارها برای تقویت سیستم ایمنی بدن/ برای تقویت سیستم ایمنی چه بخوریم؟

عسل طبیعی یا خام، الزاما عسل ارگانیک نیست. اگر تولید این عسل از صفر تا صد بدون دخالت هیچ گونه مواد شیمیایی و مضر باشد، می توان گفت طبیعی و ارگانیک است. اما در صورتی که حتی یک مرحله از آن دارای مواد شیمیایی و مضر باشد، ارگانیک محسوب نمی شود. مانند کودهای شیمیایی ریخته شده پای گل و گیاه. یا کشتن آفت و بیماری های کلونی زنبور با آفت کش های شیمیایی.

عسل خام یا طبیعی

عسل های تقلبی:

این نوع از عسل، فقط توسط کلاهبرداران و افراد سودجو تولید می شود. عسل تولید شده به این روش از طریق مخلوط کردن شکر و آب لیمو و برخی از مواد دیگر و حرارت دادن ان ایجاد می شود. این عسل نه تنها خواصی ندارد بلکه مضر بوده و نباید مصرف شود.

عسل ارگانیک:

این عسل، کاملا طبیعی بدست می آید و وجه تمایز آن با عسل خام و طبیعی این است که در تمای مراحل تولید آن، معیارهای ارگانیک بودن به طور کامل، رعایت شده است.

گل و گیاهان بدون هیچ گونه آفت کش و کود شیمیایی رشد کرده اند. حتی تغذیه ی دامی که کود تولید کرده نیز در این چرخه مهم است و نباید مواد شیمیایی مصرف کرده باشد. سپس زنبور عسل از شهد این گل تغذیه می کند و اقدام به تولید عسل می کند. به هیچ وجه نباید زنبورداران به هنگام فصل سرد، از آب و شکر برای تغذیه ی زنبور استفاده کنند. همچنین، آفت کش های شیمیایی برای از بین بردن بیماری های کلونی زنبور، نباید استفاده شود.

بخوانید  سرکه انگبین چیست و برای چی خوبه ؟ معرفی 14 خاصیت شگفت انگیز

سایر مراحل در کارخانه مانند حرارت دیدن، بسته بندی و فرآوری شدن عسل نیز باید کاملا طبیعی و درست انجام شده باشد.

عسل ارگانیک

تفاوت عسل ارگانیک و غیر ارگانیک

عسل طبیعی و خام با عسل ارگانیک، تفاوت هایی دارد که اگرچه ممکن است در وهله ی اول به چشم نیاید، اما بسیار مهم است. بهترین عسل دنیا، عسلی است که بتواند خواص ویژه ی خود را حفظ کند و با فاکتورهای ارگانیک بودن تولید شود. خرید عسل ارگانیک چند سالی است که رواج پیدا کرده است. همه به خواص عسل ارگانیک پی برده اند. از این رو به دنبال خرید عسل ارگانیک هستند.

در اینجا چند تفاوت عسل طبیعی و ارگانیک را ذکر می کنیم تا به عمق ماجرا بیشتر پی ببرید:

  • عسل ارگانیک دارای مواد معدنی و ویتامین های گروه A و B می باشد.
  • عسل ارگانیک از نظر بهداشتی، کاملا تمیز است اما عسل طبیعی ممکن است اینگونه نباشد.
  •  عسل ارگانیک به صورت اصولی، حرارت دیده و کمی روان شده است اما عسل طبیعی به شدت سفت است
  • عسل ارگانیک فاقد هرگونه مواد شیمیایی است اما عسل طبیعی ممکن است حاوی این مواد باشد.
  • عسل ارگانیک از نظر قیمتی، کمی مناسب تر است اما عسل طبیعی به هر قیمتی که زنبوردار تعیین کرده باشد به فروش می رسد.
بخوانید  عادت ماهیانه و مواد غذایی برای دوران خونریزی قاعدگی و پریودی چیست ؟

عسل اصل

راه های تشخیص عسل اصل

خواص عسل طبیعی سبب شده تا این ماده­ی مغذی و ارزشمند، مورد توجه سودجویان قرار بگیرد. به همین خاطر برای به جیب زدن سودهای کلان، اقدام به تولید عسل­های غیر طبیعی می­کنند. اما چگونه می­توان عسل ارگانیک و عسل طبیعی را از عسل غیر طبیعی تشخیص داد؟

عسل طبیعی، حاصل کارخانه­ طبیعی به نام زنبور عسل می­باشد. این حشره ی ارزشمند با خوردن شهد طبیعی گل­ها، آن را در بدن خود به عسل تبدیل می­کند. عسل طبیعی به این صورت تولید می­شود. هر نوع پروسه ی تولید عسل غیر از این مورد، می تواند دلیل تقلبی بودن عسل باشد.

برخی از سودجویان با پاشیدن آب و شکر و یا شربت شیرین و بو دار به روی گل­ها یا کندوی زنبورها، باعث جذب زنبور عسل به آن شده و به جای مکیدن شهد گل، آب و شکر را به خورد زنبور می­­دهند. عسل حاصل شده از این فرآیند کاملا تقلبی و غیر طبیعی است. البته برخی دیگر از متقلبان پا را فراتر از این گذاشته و با مخلوط آب و شکر و نبات و شیره های بی کیفیت به همراه آب لیمو و یک سری مواد دیگر، روی اجاق گاز، عسل تولید می­کنند.

بخوانید  گرده زنبور عسل برای چی خوبه؟ طریقه مصرف گرده گل

به هر حال نگران نباشید، ما در اینجا راه­های تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی را بیان می­کنیم تا سرتان کلاه نرود.

  1.  عسل طبیعی و غیر طبیعی، هر دو شکرک می­زنند. گول این حرف را نخورید که شکرک راه تشخیص خوبی است. شکرک از دو هفته تا دو سال طول می­کشد تا به وجود بیاید.حتی عسل طبیعی اصطلاحا رس می بنند. پس هر جا شنیدید این عسل خوبیه چون شکرک نمی زنه بدونید اصلا غیر طبیعی به شما می فروشند. !!!!
  2.  عسل را از زنبورداری خرید کنید که اعتماد صد در صدی به او دارید.
  3.  تشخیص عسل طبیعی با انجام آزمایش در آزمایشگاه، قابل تشخیص است. البته این روش بسیار هزینه بر است.
  4.  عسل ارگانیک به صورت شل و روان نیست. اما برخی از عسل­های غیر طبیعی هم می­توانند غلیظ باشند.

گران ترین عسل ایران

نمی توان گفت که قیمت بالای یک عسل، دلیل بر اصل بودن آن می باشد. اما مطمئن باشید که عسل طبیعی و ارگانیک اصل، قیمت کمی ندارد. گاهی وقت ها مشاهده می شود که برخی از فروشگاه های معتبر اقدام به عرضه ی عسل هایی با قیمت بسیار پایین می کنند.

بخوانید  6 خواص کندر برای لاغری و نحوه مصرف آن

متاسفانه باید گفت که بسیاری از این عسل ها نه تنها غیر ارگانیک نیستند، بلکه غیر طبیعی هم تولید شده اند. بهتر بگوییم، این عسل ها حاصل زنبورهای عسل نیستند. اینها حاصل دست یک عده سودجو هستند که درون یک قابلمه و روی یک گاز پیکنیک، همراه با شربت شکر و آبلیمو و گلوکز ساخته می شوند.

خرید بهترین عسل ایران، باید از زنبوردار معتبر یا تولید کننده ی خوشنام، خریداری شود. اگر از عسل خطه ی آذربایجان و مناطق سردسیر استفاده کنید، مطمئنا، تفاوت عسل ها را بهتر درک می کنید و پی می برید که بهترین عسل ایران مال کجاست.

عسل طبیعی کوهستان

خرید عسل طبیعی کوهستان

بهترین عسل وحشی در ایران، همان عسل طبیعی کوهستان است. کوهستان های شمال غربی ایران به دلیل داشتن آب و هوای سرد و مرطوب، دارای گل و گیاهان بسیار زیادی است. میزان زیادی از این گل ها، جنبه ی دارویی دارند. برای مثال شوید و گشنیز و در نواحی البرز، رازیانه و بسیاری از گیاهان دیگر رشد می کنند که زنبور عسل با خوردن شهید این گل ها می تواند عسل های طبیعی با جنبه ی دارویی تولید کند.

بخوانید  فواید جگر سیاه و علت سیاه بود جگر گوسفندی چیست ؟

بسیاری از افراد، به دنبال خرید عسل های کوهستانی و طبیعی هستند. از این رو، خرید عسل خطه ی آذربایجان ، می تواند بهترین گزینه باشد.

عسل طبیعی و درمان بیماری ها

عسل، خواص بسیار شگفت انگیزی دارد و می تواند جایگاه ویژه ای در درمان و طب سنتی باشد. عسل مناطق سردسیر و کوهستانی مانند عسل خطه ی آذربایجان، بهترین نوع عسل برای سرماخوردگی است. اغراق نیست اگر این خطه را به عنوان پایتخت عسل ایران بنامیم. بهترین نوع عسل برای معده یا حتی برای دردهای مفاصلی را می توان در همین مناطق پیدا کرد.

کاربرد عسل در درمان بیماری ها بسیار زیاد است. استفاده از عسل و سیاهدانه در طب سنتی و ایرانی، جایگاه ویژه ای دارد. از این ترکیب اعجاز انگیز، به نام دوسین یاد می­شود. البته از گذشته تا به امروز، صحبت­های زیادی در مورد این ترکیب شده است که برخی اغراق آمیز و برخی کاملا ثابت شده و علمی هستند.

از عسل طبیعی می توان در درمان بیماری های کلیه هم استفاده کرد. این ماده به صورت مدر عمل می کند و می تواند ناراحتی های کلیه را بهبود بخشد.

بخوانید  فواید و مضرات جگر بوقلمون چیست ؟

اگر عسل طبیعی و ارگانیک مصرف کنید، حتما خواص آن را در درمان بیماری های قلبی و عروقی، مشاهده می کنید. وجود آنزیم دیاستاز در عسل می تواند چربی های مضر اطراف قلب را از بین ببرد.

عسل طبیعی و سیاهدانه می­تواند در درمان و پیشگیری از برخی بیماری­ها موثر باشد. حتی ابن سینا نیز در کتاب خود، به خواص آن پرداخته است. برخی خواص عسل طبیعی کوهستان شامل موارد زیر است:

  • جلوگیری از بروز سرطان های گوارشی و برخی از سرطان های دیگر
  • جلوگیری از متاستاز سرطان به دیگر قسمت های بدن
  • موثر در درمان زخم ها
  • ضد فشار خون و التهاب است.
  • خواص آنتی بیوتیکی و آنتی هیستامینی دارد.
  •  برای درمان سردردهای میگرنی موثر است. و باعث کم شدن آثار ضعف اعصاب در افراد مختلف می شود.
  •  برای بیماری­های حلق و گوش و بینی و سیستم تنفسی نیز، بسیار مفید است.
  • ایمنی بدن را بالا می برد.
  •  عسل ارگانیک می تواند روند پیر شدن بدن را کم کند. استفاده از مواد تولید شده ی جانبی در کنار عسل، مانند ژل رویال می تواند در این کار بسیار موثر باشد.
بخوانید  خواص وانیل برای چاقی صورت

گرده زنبور عسل

و کلام آخر

بهترین عسل ارگانیک و طبیعی ایران، مربوط به منطقه ای است که در آن، گیاهان و گل های کاملا طبیعی رشد کرده باشند. استفاده از عسل تولید شده با این شرایط، شفای بسیاری از بیماری هاست.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 1

  1. آواتار مرادی
    مرادی

    من عسل سهند از مراغه گرفتم برای زخم گلو واقعا معجزه کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×