» تغذیه و سلامت » خاصیت سه شیره با مقدار و بهترین زمان مصرف سه شیره
خاصیت سه شیره
تغذیه و سلامت

خاصیت سه شیره با مقدار و بهترین زمان مصرف سه شیره

اسفند 11, 1402 100300

خاصیت سه شیره

خاصیت سه شیره موضوعی است که بعد از مورد استقبال قرار گرفتن مصرف این فرآورده غذایی که بر اساس سه نوع از محبوب‌ترین و پرخاصیت‌ترین شیره میوه‌ها تهیه می‌شود، شایسته بررسی است.

طعم شیرین طبیعی و کالری بالا و نیروبخش بودن هم در کنار فواید و خاصیت سه شیره از موارد اصلی دلیل مصرف این ماده مغذی است که بنا بر توصیه طب سنتی بهتر است به این ترکیب بیشتر به چشم یک ماده غذایی با خواص سلامتی و دارویی نگاه شود تا یک ماده خوراکی روزمره.

بخوانید  قرص منیزیم اکساید جالینوس برای چیست؟

این نگاه کلی به سه شیره و نحوه مصرف آن در کنار میزان تمایل عمومی افراد برای گنجاندن این فرآورده ترکیبی در سبد غذایی، محصولی پرفایده را به ما معرفی می‌کند که آشنایی با جنبه‌های مختلف آن از نظر خواص و فواید و روش‌های مصرف، حائز اهمیت است.

سه شیره چیست؟

سه شیره یک ماده غذایی ترکیبی پرخاصیت تهیه شده از مقادیر مشابهی از شیره انگور، شیره توت و شیره خرما است که با هدف ترکیب ارزش غذایی و گسترده کردن خواص هر کدام از انواع شیره به کار رفته در این ترکیب تهیه می‌شود. این فرآورده غذایی با طبع گرم شناخته شده و خواص عمومی و خاص هر سه نوع شیره به کار رفته در ترکیب را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

سه شیره چیست؟

سه شیره میزان کالری بالایی را برای بدن تأمین می‌کند و بر اساس مواد مغذی که در ترکیب خود موجود دارد، بخش بزرگی از نیاز روزمره افراد را به انرژی مورد نیاز برای سوخت‌وساز بودن، ویتامین‌ها و مواد معدنی تأمین می‌کند.

همچنین قیمت سه شیره هم نسبت به قیمت انواع شیره به کار رفته در این محصول مقرون‌به‌صرفه‌تر تمام می‌شود و دلیل این مسئله پایین‌تر بودن قیمت شیره خرما نسبت به شیره‌های انگور و توت است که باعث تعدیل قیمت این مخصوص نسبت به قیمت حجم مشابه شیره انگور یا شیره توت می‌شود.

بخوانید  این گیاهان چربی بدن شما را آب می کنند

آشنایی با خاصیت و ارزش غذایی سه شیره

  • مقدار کالری در ۱۰۰ گرم، حدود ۳۵۰ کیلوکالری
  • خواص آنتی‌اکسیدانی بالا
  • فیبر فراوان و بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • خاصیت نیرو بخشی
  • سرشار از ویتامین‌های گروه ب و ویتامین‌های C، E و ویتامین‌های گروه B
  • سرشار از قندهای طبیعی مفید برای بدن
  • حاوی مقادیر بالای مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم و…
  • ادرار آور و ملین
  • بهبود رشد ناخن‌ها از طریق مقدار قابل توجه ویتامین A
  • تسکین دردهای مفاصل و روماتیسم

نحوه مصرف سه شیره

نحوه مصرف سه شیره در درجه اول به هدف از مصرف این فرآورده غذایی و در درجه دوم به امکانات قابل دسترس افراد بستگی دارد. برای افرادی که سه شیره را به‌منظور یک هدف خاص مصرف می‌کنند، توجه به روش مصرف ویژه برای آن هدف الزامی است؛ مثلاً مصرف سه شیره برای درمان درد مفاصل به مقدار یک قاشق غذاخوری بعد از شروع یا تشدید دردها توصیه می‌شود و تابع زمان‌بندی خاصی نیست.

در حالت کلی‌تر و برای رسیدن به اهداف روتینی مانند لاغری با سه شیره یا درمان کم‌خونی با سه شیره، می‌توان مانند داروهای طبی با این فرآورده سالم غذایی برخورد کرد؛ یعنی برای آن وعده‌های مشخصی در نظر گرفت و طبق آن به مصرف سه شیره پرداخت.

بخوانید  خدمات دامپزشکی در محل، 7 دلیلی که شما باید خدمات دامپزشکی در منزل دریافت کنید

مصرف سه شیره همراه با هر وعده غذایی و یا در نظر گرفتن مصرف آن در فواصل زمانی هر هشت ساعت یا هر شش ساعت یک بار ایدئال است. در مورد مسئله بهترین زمان مصرف سه شیره هم می‌توان گفت که تابع متغیرهای این روش‌های مختلف مصرف است و برای هر فرد و روشی، متفاوت است.

مقدار مصرف سه شیره در روز

مشخص کردن یک مقدار مشخص سه شیره در طول یک روز سخت و تابع متغیرهای زیادی مانند سن افراد، جنسیت، شرایط جسمی، بیماری‌های زمینه‌ای و غیره است، اما بدون حد و مرز و چارچوب هم نیست. مهم‌ترین عاملی که مقدار مصرف سه شیره را در طول یک روز برای افراد محدود می‌کند، مقدار قند بالای آن است که ممکن است باعث ایجاد قند خون یا دیابت شود.

مقدار مصرف سه شیره در روز

طبیعتاً افراد دارای دیابت ضمن این‌که نباید خواص مصرف و جایگزین کردن این ماده غذایی سرشار از قند طبیعی و مفید را برای بدن با سایر مواد غذایی با قند غیرمفید (مانند شکر) فراموش کنند، باید به مصرف مقدار محدودتر آن نسبت به افراد بدون این بیماری، توجه کنند.

در کلی‌ترین حالت مقدار مصرف سه تا چهار قاشق غذاخوری سه شیره برای عموم افراد بدون بیماری‌های زمینه‌ای و خصوصاً قند خون مجاز است.

بخوانید  3 نکته که به شما کمک می کند سالم آشپزی کنید

نحوه مصرف سه شیره به‌صورت جداگانه

سه شیره یک فرآورده غذایی با طعم شیرین میوه‌ای است و انواع مرغوب آن ممکن است کمی ته‌مزه تلخ داشته باشد. مواد غذایی شیرین جایگاه ثابتی در فرهنگ‌های غذایی مختلف دارند و به همین دلیل مصرف سه شیره به شکل مستقل راحت است و تقریباً با تمامی ذائقه‌ها سازگاری دارد.

نحوه مصرف سه شیره به‌عنوان شیرین‌کننده مواد غذایی

مواد شیرین‌کننده در طرز تهیه انواع کیک و کلوچه، شربت‌ها، دمنوش‌ها و… نقش مهمی دارند و سه شیره هم به‌عنوان یک ماده غذایی شیرین با خاصیت ترکیب‌پذیری و حل شدن مناسب در آب می‌تواند در انواع مختلفی از مواد غذایی با نقش شیرین کننده استفاده و مصرف شود.

مصرف سه شیره در ترکیب با مواد غذایی دیگر

ترکیب انواع شیره‌ها با دیگر مواد غذایی خاصیت تعدیل طعم و مزه شیرین این فرآورده و همین‌طور متنوع کردن امکانات مصرف آن را دارد. ارده کنجد و ماست مرسوم‌ترین این مواد غذایی است که در فرهنگ‌های مختلف غذایی در سراسر ایران طرفداران زیادی دارد، اما علاوه بر این موارد، از سه شیره در کنار مواد غذایی دیگری هم مانند فرنی، کره بادام زمینی، پنیر صبحانه، انواع آجیل‌ها و مغزها، حلواها و… هم می‌توان استفاده کرد.

بخوانید  آیا لازم است کودک را به خوردن غذا وادار کنیم؟

مصرف سه شیره در ترکیب با مواد غذایی دیگر

نحوه مصرف سه شیره برای کودکان

کودکان مانند بزرگسالان نیازهای غذایی فراوانی دارند اما با توجه به جثه کوچک‌تر و توانایی‌های محدودتر بدن آن‌ها در جذب و هضم مواد غذایی، انواع و مقادیر متفاوتی از مواد غذایی برای آن‌ها توصیه می‌شود. در مورد سه شیره هیچ منع مصرف مشخصی برای کودکان شناسایی و ثابت نشده است و فقط در مورد میزان‌ها می‌توان مواردی را متذکر شد.

عموماً مقدار مصرف سه شیره برای کودکان زیر شش سال به مقدار نصف میزان قابل مصرف برای بزرگسالان مناسب خواهد بود و می توان مطمئن بود که خواص این فرآورده مغذی را به‌خوبی متوجه افراد در این گروه سنی می‌کند. برای کودکان بالای شش سال هم می‌توان مقدار مجاز مصرف شیره در طول روز برای بزرگسالان را در نظر گرفت.

طریقه مصرف سه شیره برای کم‌خونی

احساس ضعف و خستگی و خواب رفتن دست و پا و… از علائم شایع آنمی یا کم‌خونی بر اثر کمبود گلبول‌های قرمز خون ایجاد می‌شود و یکی از راه‌های درمان آن، جبران کمبود آهن موجود در بدن از طریق قرص‌ها و یا مواد غذایی است. از بهترین گزینه‌ها در میان مواد غذایی که سرشار از آهن است، سه شیره است و به گفته برخی از کارشناسان میزان جذب آهن توسط بدن در حین مصرف انواع شیره میوه‌ها حتی بالاتر از میزان آن از طریق مصرف قرص‌ها و مکمل‌های دارویی است.

بخوانید  فواید بینظیر برگ کرفس / با برگ کرفس چه کنیم ؟

نقش آهن در جبران کم‌خونی بدن کمک به انتقال جزء اصلی پروتئین گلبول‌های قرمز خون از شش‌ها به نقاط و اجزای مختلف بدن است و به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که به کم‌خونی مبتلا هستند، مفید است.

 

با توجه به میزان طبیعی آهن مورد نیاز در بدن (برای مردان ۳/۸ گرم و برای زنان ۲/۳ گرم) و مقدار مناسب مصرف سه شیره در طول یک روز، می‌توان انتظار داشت که حداقل یک سوم از نیاز طبیعی بدن به آهن از طریق خوردن سه شیره تأمین شود.

خواص سه شیره برای دردهای مفاصل

تسکین یا کاهش دردهای مفاصل از قابل‌توجه‌ترین خواص سه شیره محسوب می‌شود که ناشی ازمیزان کلسیم بالا در ترکیبات آن است. اکثر افراد از نقش کلسیم در ساختار استخوانی و مفاصل بدن آگاه هستند و خوب می‌دانند که از مؤثرترین راه‌های جلوگیری و یا درمان مشکلات مربوط به درد مفاصل و پوکی استخوان و این قبیل از عوارض، گنجاندن مواد خوراکی سرشار از کلسیم در برنامه غذایی است.

خواص سه شیره برای دردهای مفاصل

البته این تنها خاصیت سه شیره برای درد مفاصل و رماتیسم نیست، بلکه این ماده غذایی طبیعی با طبع گرمی هم که دارد باعث خنثی شدن دردهای ناشی از این مشکلات می‌شود که عموماً در اثر سردی زیاد از حد بدن ایجاد شده‌اند.

بخوانید  21 درمان خانگی گلودرد و خشکی گلو و علل شایع آن

خواص سه شیره برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر

ضعف قوه حافظه و آلزایمر یکی از روندهای طبیعی است که برای عموم افراد بر اثر افزایش سن و تحلیل قوای بدنی و ذهنی اتفاق می‌افتد. فولات و آهن موجود در ترکیب سه شیره از مهم‌ترین مکمل‌ها غذایی مؤثر در کند کردن این روند است و به خواص آن برای آلزایمر در طب سنتی هم اشاره‌های زیادی شده است.

سه شیره برای چاقی

علمی‌ترین راه کاهش وزن و لاغری، کم کردن از میزان کالری دریافتی بدن است. با توجه به میزان کالری بالای سه شیره نسبت به حجم، مصرف این ماده غذایی برای افراد چاق مناسب به نظر نمی‌رسد، اما اگر میزان کالری دقیق این محصول در برنامه غذایی در نظر گرفته شود و مصرف آن با هدف نیرو بخشی و بازگرداندن توان تضعیف شده بدن در حین کم کردن از کالری دریافتی باشد، خوراکی مناسبی محسوب شده و می‌تواند از افت مواد مغذی بدن در حین رژیم‌های لاغری هم جلوگیری کند.

تقویت قوای جنسی با مصرف سه شیره

هر کدام از انواع شیره خرما، شیره انگور و شیره توت یا انجیر باعث تقویت قوای عمومی بدن می‌شود و یکی از نمودهای آن تقویت قوای جنسی در افراد است. مصرف مواد غذایی مقوی و سالم به شکل طبیعی سازوکار فعالیت بدن را تنظیم می‌کند و تولید هورمون‌های جنسی هم که در این میان یکی از تأثیرپذیرترین سازوکارها از تغذیه انسان به شمار می‌آید، از این قاعده جدا نیست.

بخوانید  خواص انجیر خشک | هر آنچه که درباره انجیر باید بدانید

 

خواص سه شیره علاوه بر تقویت قوای جنسی به‌طور عمومی، بر رفع مشکلات جنسی در بانوان و آقایان هم می‌تواند مؤثر باشد، چون این مشکلات در وهله اول بر اثر ضعف قوا و میل جنسی بروز پیدا می‌کنند و بعد تبدیل به مشکلات حادتر می‌شوند، بنابراین سه شیره در جایگاه یک ماده غذایی تقویت‌کننده قوای جنسی، همچون یک عامل پیشگیرانه از شکل گیری مشکلات جنسی هم شناخته می‌شود.

خواص سه شیره برای دستگاه گوارشی

سه شیره به دلیل برخوردار بودن از طبع گرم و فیبر فراوان از مناسب‌ترین مواد غذایی برای دستگاه گوارشی دانسته می‌شود و از ارزش و اهمیت آن در روش‌های مختلف طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی هم تعریف شده است. اصلی‌ترین مشکلات گوارشی شامل مواردی مانند یبوست، نفخ و دیرهضمی می‌شود که هر کدام دلایل مختلفی دارند، اما درمان آن‌ها و یا کاهش علائمشان وابستگی زیادی به نوع مواد غذایی دارد.

خواص سه شیره برای دستگاه گوارشی

در زندگی امروزی حذف مواد غذایی فرآوری شده و غیرسالم به‌نوعی غیرممکن است، درحالی‌که مکمل کردن مواد غذایی ساده و طبیعی با این مواد غذایی سختی و پیچیدگی خاصی ندارد. سه شیره خصوصاً به دلیل حجم کم و طعم دلپذیر مطابق با بیشتر ذائقه‌ها امکان مصرف بالاتری دارد، به‌طوری‌که مصرف یک قاشق غذاخوری از آن بعد از مصرف مواد غذایی نامناسب برای دستگاه گوارشی اما خوشمزه و محبوب، نه از نظر هزینه و نه از نحوه مصرف پیچیده نیست.

بخوانید  15 تا از فواید تمشک سیاه که اصلا خبر نداشتید

جالب این‌که میل بیشتر افراد به خوردن مواد شیرین بعد از وعده‌های غذایی بالا است که معمولاً به این میل به شکل خوردن انواع دسر پاسخ می‌دهند، پس چه بهتر که حداقل یک قاشق غذاخوری سه شیره بعد از هر وعده غذایی در نظر گرفته شود، تا هم میل غذایی افراد با هزینه کم‌تر و کیفیت سلامتی بالاتری برآورده شود، هم از مشکلات گوارشی جلوگیری شود.

مصرف سه شیره در دوران بارداری

فقر آهن و کلسیم یکی از مشکلات و عوارض شایع دوران بارداری است و طبق توصیه طب سنتی، مصرف انواع شیره میوه‌ها به این منظور برای این گروه از افراد و جلوگیری از دچار شدن زنان باردار به کم‌خونی و فقر کلسیم مفید است. به‌این‌ترتیب سه شیره با ترکیب خواص فوق‌العاده مفید سه نوع شیره انگور، خرما و توت هم دسترس‌پذیری این ماده فرآورده غذایی توصیه شده را راحت کرده و هم خواص آن را به شکل تقویت‌شده‌تری متوجه خانم‌های باردار می‌کند.

مصرف سه شیره همچنین با توجه به خواص نیروزایی که دارد، مشکلات ضعف عمومی بدن این دسته از مصرف‌کنندگان را برطرف می‌کند، برای همین مصرف روزانه سه تا چهار قاشق غذاخوری از آن نه فقط به‌عنوان یک ماده غذایی، بلکه به‌عنوان یک مکمل طبیعی نیروبخش هم برای خانم‌های باردار مناسب است.

بخوانید  خوردن بادام زمینی بعد از غذا و خواص معجزه آسای کره بادام زمینی

طبیعی است که سپری کردن دوران بارداری با توان و انرژی بیشتر بدنی علاوه بر حفظ قوای جسمی مادران و کمک به رشد بهتر جنین، احتمال مبتلا شدن مادران به افسردگی بعد از زایمان را هم کاهش می‌دهد و مصرف سه شیره از این نظر هم قابل توجه است.

موارد منع مصرف و مضرات سه شیره

  • زنان باردار مبتلا به دیابت (در افراد دیابتی هم باید به مقدار کم مصرف شود)
  • افرادی که کلسترول و تری گلیسیرید خون بالایی دارند.
  • افراد با مزاج گرم؛ چون ممکن است باعث بروز جوش‌های پوستی در آن‌ها شود. البته این مسئله به راحتی و از راه مصرف مواد غذایی خنثی کننده طبع گرم مانند سرکه انگبین در کنار سه شیره، قابل پوشش است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×