» تغذیه و سلامت » خوردن بادام زمینی بعد از غذا و خواص معجزه آسای کره بادام زمینی
بادام زمینی
تغذیه و سلامت

خوردن بادام زمینی بعد از غذا و خواص معجزه آسای کره بادام زمینی

شهریور 25, 1402 130345

بادام زمینی یکی از مهم ترین اعجاز خداوند است و منبع مناسبی از مواد مغذی بسیاری است که موجب کنترل و درمان بیماری ها و امراض بسیاری می شود. منشا این دانه های مغذی و خوشمزه آمریکای مرکزی می باشد. این نوع آجیل خوشمزه به پسته زمینی و یا بادام کوهی و همچنین پسته شامی نیز معروف است. بادام زمینی از انواع حبوباتی است که در گروه گیاهان دو لپه ای از خانواده باقلائیان قرار دارد.

در این مطلب قصد داریم به مهم ترین اطلاعات راجع به بادام زمینی و خواص آن در چاقی و لاغری و بهبود بیماری ها و چرا اکثر متخصصین تغذیه این ماده غذایی را پیشنهاد میدهند بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بخوانید  15 تا از فواید تمشک سیاه که اصلا خبر نداشتید

بادام زمینی چاق کننده است؟

متاسفانه زندگی کم تحرک امروزی و تمایل بشر برای مصرف مواد غذایی رنگارنگ و در دسترس نظیر انواع فست فود ها و مواد غذایی پر چرب سبب چاقی افراد خواهد شد. لذا یکی از مهم ترین دغدغه های افرادی که به تناسب اندام و سلامت خود توجه ویژه ای دارند این است که آیا بادام زمینی نیز چاق کننده است؟

در پاسخ باید بگوییم بادام زمینی از جمله خوراکی های خوشمزه و خوش خوراکی است که دل کندن از آن و کنار گذاشتن ظرف حاوی کره بادام زمینی امر آسانی نیست. ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم بادام زمینی ۵۶۷ کالری است. بنابراین مصرف بی رویه بادام زمینی چاق کننده است و برای افرادی که مایل به چاق شدن هستند بسیار مناسب است در مقابل برای کسانی که به مشکل اضافه وزن یا متابولیسم کم دچار هستند مناسب نمی باشد و می تواند مشکل آنها را تشدید نماید.

لذا توصیه می شود که افراد دارای اضافه وزن در مصرف بادام زمینی احتیاط کنند.

فواید بادام زمینی برای مردان

زودانزالی از اتفاقات ناخوشایندی برای زوجین است که می تواند رابطه پر نشاط آن ها را مورد هدف خود قرار دهد. خواص بادام زمینی برای زود انزالی سالیان بسیاری است که مورد مطالعه پژوهشگران مختلف قرار گرفته است. نتایج این تحقیقات حاوی خبر خوشی برای آقایان است. بادام زمینی حاوی ماده مغذی به نام ال آرژنین است؛ این ماده مغذی منجر به افزایش جریان خون شده و نقش موثری در عملکرد جنسی آقایان و بهبود نعوظ آنها خواهد داشت.

بخوانید  10 ماده غذایی طبیعی شادی بخش که اثرات ضد افسردگی دارند

فواید بادام زمینی برای خانم ها

مصرف بادام زمینی برای زنان نیز در ایام قاعدگی و بارداری بسیار موثر خواهد بود. بادام زمینی دارای خواص ضد التهاب بوده و مصرف آن در طی قاعدگی منجر به کاهش التهاب و درد زنان خواهد شد.

از طرفی این ماده غذایی غنی از منگنز بوده و نقش فوق‌العاده بسیاری در کاهش خونریزی زنان دارد. بادام زمینی می تواند ریسک ابتلا به دیابت بارداری را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. از طرفی منبع غنی از تریپتوفان بوده و نقش موثری در تعادل سطح سروتونین خواهد داشت. بنابراین مصرف میزان مناسبی از این دانه های خوشمزه در بهبود خلق و خوی زنان در طی دوران بارداری و یا قاعدگی موثر است.

طریقه مصرف بادام زمینی برای لاغری

بادام زمینی یک ماده غذایی مقوی برای تامین انرژی مورد نیاز بدن است و در صورتی که در مصرف آن زیاده روی نشود و حد اعتدال رعایت شود، نه تنها باعث چاقی نمی شود بلکه باعث لاغری و تناسب اندام و افزایش حس سیری در فرد خواهد شد. پژوهش های مختلف نشان داده است که بادام زمینی دارای فیبر زیادی است بنابراین مصرف بادام زمینی با تسهیل عملکرد روده ها به دفع سموم تجمع یافته در بدن کمک زیادی خواهد نمود و در نتیجه تسهیل دفع سموم سبب لاغری و تناسب اندام افراد خواهد شد.

بخوانید  بهترین داروها و قرص‌های ضد تهوع و زمان مصرف آن‌ها

از طرفی این ماده غذایی اعجاب آور می تواند سبب افزایش متابولیسم پایه و یا سوخت و ساز بدن شده و در نتیجه چربی های ذخیره شده در بدن به آسانی مورد مصرف قرار می گیرند و از مازاد چربی ها کاسته خواهد شد. بنابراین این آجیل خوشمزه و خوش خوراک از مهم ترین منابع پروتئینی چربی سوز است و مصرف به اندازه آن کمک زیادی به لاغری افراد می نماید.

به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران بالاخص بدنسازان، مصرف بادام زمینی را بعد از تمرین بدنسازی مورد توجه ویژه ای قرار می دهند. چرا که همان گونه که اطلاع داده شد، بادام زمینی منبع غنی فیبر و پروتئین است و همین امر در کاهش یبوست و افزایش عضله سازی بدنسازان بسیار کارآمد خواهد بود.

کره بادام زمینی، یکی از مشتقات بسیار مفیدی است که از بادام زمینی ساخته می شود و علاوه بر تمام خواص بادام زمینی دارای موادی است که به سلامت استخوان ها و همچنین خاموش کردن ژنهای مرتبط با چربی خون بالا منجر می شود.

بهترین زمان مصرف کره بادام زمینی

کره بادام زمینی دارای خواص بسیار زیادی در بهبود سلامت افراد است و به همین دلیل سالانه یک سوم از تمام این محصولات صرف تهیه کره بادام زمینی می شود. بهترین زمان مصرف کره بادام زمینی یکی از سوالات مهم همه افراد بالاخص ورزشکاران و افرادی است که به رعایت رژیم غذایی سالم پایبند هستند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم بهترین زمان برای مصرف کره بادام زمینی برای لاغری یا رعایت هر نوع رژیم دیگر در هنگام میل صبحانه یا میان وعده است. زیرا بدن ما در این وعده های غذایی مواد مغذی بیشتری را جذب می نماید.

بخوانید  4 دمنوش گیاهی پاکسازی ریه برای دوران آلودگی هوا و سرما

بنابراین توصیه می شود تقریبا دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را در کار میوه های رنگارنگ یا انواع سبزیجات میل کنید. همچنین می توانید کره بادام زمینی را با نان نیز در وعده صبحانه یا میان وعده مصرف کنید. بهترین زمان مصرف بادام زمینی در بدنسازی نیز بعد از تمرین است چرا که بادام زمینی حاوی پروتئین بسیار زیادی است و مصرف آن بعد از تمرینات ورزشی به عضله سازی و چربی سوزی کمک بسیار زیادی خواهد نمود.

فواید بادام زمینی برای مو

داشتن موهای شاداب و زیبا یکی از مولفه های زیبایی افراد به شمار می رود؛ به همین دلیل از دیرباز مصرف بادام زمینی مورد توجه ویژه ای واقع شده است. بادام زمینی سرشار از ویتامین ایی است و مصرف آن در تقویت فولیکول های مو موثر است و در نتیجه در ترمیم و بازسازی موهای آسیب دیده بسیار کاربرد دارد.

علاوه بر آن ماساژ روغن حاصل از بادام زمینی، در کاهش پوسته ریزی و شوره و خارش سر توصیه می شود. این آجیل خوشمزه، منبع غنی از ویتامین های گروه ب بالاخص بیوتین نیز هست و بنابراین در کاهش ریزش موی ناشی از کمبود ویتامین ها بسیار کارآمد می باشد. بادام زمینی غنی از ماده معدنی مس است؛ کمبود این ماده در موهای ما سبب سفیدی زودرس موها خواهد شد؛ بنابراین مصرف مداوم و متعادل این ماده غذایی سبب رویش مجدد موهای مشکی و رفع سفیدی موها خواهد شد.

بخوانید  خاصیت سه شیره با مقدار و بهترین زمان مصرف سه شیره

نحوه مصرف کره بادام زمینی برای چاقی صورت

بادام زمینی دارای خواص بی نظیری برای چاقی صورت و شادابی و درخشندگی پوست ماست.بادام زمینی دارای ویتامین ایی و ویتامین هایی نظیر بیوتین است. این دو ماده دارای خواص بسیاری در لایه برداری و ترمیم سلول های پوستی و پاکسازی انها هستند.

بنابراین توصیه می شود به جهت برخورداری از خواص کره بادام زمینی، روزانه دو قاشق غذاخوری از آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید. بدون شک بعد از مدتی، تاثیرات مثبت کره بادام زمینی در چاقی صورت، شادابی و درخشش پوست، شما را متعجب خواهد کرد. بادام زمینی و طبیعتا کره بادام زمینی دارای ویتامین B3میباشد. این ویتامین در کاهش کلسترول بد و افزایش HDL موثر است بنابراین می تواند به خوبی موجب تعویق فرایند پیری و حجیم تر شدن سلول های چربی صورت و در نتیجه چاقی صورت شود.

مضرات بادام زمینی برای کبد

زندگی پر استرس و بی تحرک امروزی و همچنین مصرف غذاهای ناسالم سبب ابتلای افراد به انواع بیماری های کبدی از جمله کبد چرب می شود؛ بنابراین افراد مبتلا به نارسایی های کبدی و کبد چرب باید رژیم غذایی مناسبی را برای کنترل و بهبود شرایط سلامتی خود در پیش گیرند. مصرف ۲۰ تا ۳۰ عدد بادام زمینی به سلامت کبد و کاهش بیماری های آن کمک زیادی خواهد نمود. اما در مقابل زیاده روی در مصرف این دانه های خوشمزه، مضرات زیادی را برای کبد شما خواهد داشت که سرطان کبد یکی از این مضرات خواهد بود.

بخوانید  چگونه کمبود ویتامین b12 را جبران کنیم؟

نقش بادام زمینی در کاهش بیماریهای قلبی و عروقی

یافته ها نشان داده است که بعد از صرف غذا میزان تری گلیسرید ها و لیپید های بدن به شدت افزایش می یابند و این امر منجر به انقباض و سفتی شریان ها و عروق خواهد شد که مقدمه ی ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی می باشد. تحقیقات متعدد نشان داده است که خوردن بادام زمینی بعد از غذا (به اندازه حدود سی گرم) سبب کاهش میزان تری گلیسیرید ها و لیپید ها خواهد شد همچنین پلی فنول های موجود در بادام زمینی از ابتلای افراد به انواع بیماری های قلبی و سکته ممانعت خواهد نمود.

کلام آخر
در این مطلب به مهم ترین خواص بادام زمینی در زمینه چاقی و لاغری و بهبود انواع امراض بدن انسان اشاره شد.

توصیه میشود حتما این ماده غذایی مفید را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از خواص اعجاب آور آن در بهبود سلامتی خود لذت ببرید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×