» زیبایی دندان ها » آیا لمینت دندان ضرر دارد؟ معایب و عوارض لمینت دندان که نمی دانستید
آیا لمینت دندان ضرر دارد؟
زیبایی دندان ها

آیا لمینت دندان ضرر دارد؟ معایب و عوارض لمینت دندان که نمی دانستید

مرداد 8, 1402 160222

برای داشتن طرح لبخندی زیبا آیا لمینت دندان گزینه مناسبی است؟ آیا لمینت دندان ضرر دارد؟ آیا عوارض و ضرر ونیر دندان آنقدر زیاد است که باید متقاضیان این طرح لبخند از انجام آن بازدارنده شوند؟ آیا هراس افراد از انجام ونیر دندان، فقط یک شایعه از نظر عدم آگاهی آنها از این طرح لبخند است؟ برای کسب آگاهی بیشتر و شناخت از عوارض این طرح لبخند با ما همراه باشید تا با آگاهی تمام و بدون ترس قدم در این راه بردارید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان یا به عبارت دیگر ونیر دندان که برای داشتن لبخندی زیبا از پوششی نازک بر رو دندان ها و با رنگی همرنگ دندان ها استفاده می شود. با قرار گرفتن این روکش بر روی دندان ها امکان تغییر طول، اندازه، شکل و رنگ دندان ها مناسب با سلیقه فرد فراهم می شود. قابل توجه است این طرح علاوه بر لبخندی زیبا مزایای دیگری چون:

بخوانید  دانستنی های جالب در مورد دندان

· این لایه همانند مینای دندان، دندان ها را مستحکم تر می کند.

· دندان های نامرتب و دارای عیوب را نیز برطرف می کند.

آیا لمینت دندان ضرر دارد؟

بزرگترین دغدغه افرادی در برگزیدن لمینت دندان برای داشتن دندان های زیبا، ضرر و عوارض آن است. با داشتن آگاهی از جوانب این روش طرح لبخند متقاضیان می توانند به درستی در نصب لمینت دندان تصمیم گیری کنند.

· آسیب دیدن لمینت

یکی از مشکلاتی که افراد ممکن است با بکار بردن ونیر سرامیکی با آن مواجه شوند جدا شدن لمینت از دندان، ترک خوردن لمینت و لپ پر شدن آن شود. در بیشتر مواقع صدمه دیدن لمینت در اثر بی توجهی فرد به وجود می آید مثلا جویدن یخ، با دندان فندق را شکستن یا از دندان برای باز کردن بطری استفاده شود

باید مراقب بود لمینت هر چند از استحکام زیادی برخوردار است اما مقاومت و استحکام دندان را ندارد. با این حال گاهی می توان لمینت صدمه دیده را دوباره ترمیم کرد به ویژه لمینت کامپوزیتی بکار رفته در اصلاح طرح لبخند. اما اگر ونیر اجرا شده قابل ترمیم نباشد باید آن را تعویض نمود.

بخوانید  لمینت چه فرقی با کامپوزیت دارد؟

· آسیب دیدن دندان

صدمه دیدن دندان یکی از نگرانی های بزرگ افراد است. چرا که برای اجرا این طرح لازم است یک لایه بسیار نازک از مینای دندان را بتراشند و با اجرای پوشش ونیر سرامیکی دندان حجیم نشود. در نتیجه دندانی که این طرح را روی آن اجرا شده است مینای نازکتری از مینای دندان های طبیعی دارد. دندان های لمینت شده دیگر دندان های طبیعی یا اولیه نخواهد شد و باید همیشه از روکش یا لمینت برای آن استفاده شود.

یک متقاضی قبل از انجام ونیر سرامیکی باید تصمیم نهایی خود را اتخاذ نماید چرا که فرایند لمینت برگشت ناپذیر است. با تراشیدن مینای دندان دیگر این مینا بر نمی گردد یا رشد نخواهد کرد. اگر برای اجرای این طرح لبخند تصمیم نهایی گرفته اید آگاه باشید این طرح باید تا آخر عمر ادامه داشته باشد.

· ایجاد حساسیت دندان

به دلیل نازک کردن مینای دندان، دندان نسبت به دمای گرم و سرد بسیار حساس می شود. هرچند این حساسیت گاهی موقت و گذرا می باشد و حتی برخی از افراد با این حساسیت روبه رو نخواهند بود. اما افرادی که از مینای دندان نازکی برخوردار هستند بهتر است قبل نصب لمینت دندان از پزشک مزایا و معایب آن را جویا شوند.

بخوانید  قیمت دندانپزشکی و ارتودنسی و کشیدن دندان 1402

· رنگ لمینت تغییر می یابد

هر چند ونیر سرامیکی در برابر تغییر رنگ بسیار مقاوم می باشد. اما بر اثر عدم رعایت توصیه های پزشک رنگ اولیه خود را از دست می دهد و کدر گردد. از جمله مواردی که در کدر شدن ونیز تاثیر گذار هستند عبارتند از:

۱٫ عدم نظافت و مسواک زدن دندان ها

۲٫ مصرف زیاد غذاهای رنگی

· خراب شدن دندان ها در زیر لمینت

اگر در اجرای ونیر سرامیکی و مراحل نصب آن اصول و استاندارد لازم رعایت نشده باشد امکان دارد دندان ها به مرور زمان پوسیده شوند. انتخاب یک دندانپزشک متخصص و با تجربه و بکار بردن تجهیزات و روش های به روز در اجرای آن، از مشکل پوسیدگی دندان جلوگیری شود.

· ایجاد بیماری های لثه ای

تحلیل رفتن لثه، لق شدن دندان و عفونت در لثه از جمله بیماری های لثه می باشد. اجرای صحیح طرح لبخند و شناسایی و درمان بیماریهای دهان و لثه توسط پزشک معالج سبب می شود از بروز این بیماری ها جلوگیری شود.

· جدا شدن یا کنده شدن لمینت از دندان

جدا شدن یا کنده شدن لمینت بیشتر در اثر عدم تخصص لازم، بی تجربه گی و عدم مهارت لازم پزشک معالج حاصل می شود.

بخوانید  ایا لمینت به دندان اسیب میزند ؟

متوسط طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

پیشگیری از آسیب های لمینت دندان

دوست دارید از طرح لبخند لمینت دندان استفاده کنید؟ دل تان دندان های زیبا و مرتب می خواهد؟ اما با وجود عوارض ونیر سرامیکی هنوز دچار تردید هستید پس با رعایت موارد زیر با خیال راحت این طرح را اجرا کنید.

· رعایت بهداشت دندان و دهان

داشتن دندان های سالم و رعایت درست بهداشت دهان و دندان و انجام منظم مسواک و نخ کشیدن دندان‌ مهمترین شرط در اجرا ونیز سرامیکی است.

· برگزیدن متخصص زیبایی و ترمیمی

در انتخاب یک پزشک برای اجرای لمینت نباید فاکتورهایی چون ارزان قیمت بودن یا مواردی دیگر سبب شود طرح لبخند را یک پزشک غیر مجرب برای تان انجام دهد. بیشتر عوارض ناشی از این طرح به دلیل انتخاب های اشتباه ماست. برگزیدن یک دندانپزشک بدون تحقیق درباره توانایی و دانش و مهارت آن و استفاده از مواد نامرغوب و بی کیفیت سبب بروز عوارضی جبران ناپذیر خواهد شد.

· ترک مصرف دخانیات

افرادی که سیگار یا در کل دخانیات مصرف می کنند از انجام این طرح اجتناب کنند. چرا که استعمال دخانیات شروعی برای عفونت لثه و بیماری های دهان و دندان است.

بخوانید  بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران

 

· قبل از انجام ونیر سرامیکی مشکلات دهان و دندان خود را درمان ‌کنید.

درمان بیماری های لثه و پوسیدگی دندان‌ قبل از انجام ونیر عاملی مهم در پیشگیری از بروز عوارض این طرح‌ است. اجرای طرح لمینت دندان در افراد زیادی بدون عارضه می باشد و برای آنها هیچ مشکلی پیش نمی آید. بنابراین اجرای این طرح لبخند و عوارض ناشی از آن در افراد مختلف بسیار متفاوت است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×