» بهداشت و سلامت دندان » درمان خانگی سریع درد دندان کرم خورده در شب چیست ؟
درد دندان کرم خورده
بهداشت و سلامت دندان - دندانپزشکی

درمان خانگی سریع درد دندان کرم خورده در شب چیست ؟

شهریور 30, 1402 250376

اگر تابه‌حال درد دندان کرم خورده در شب را تجربه کرده باشید می‌دانید که هنگام مواجهه با دندان‌درد تنها یک نگرانی فوری دارید – تسکین یافتن درد. دندان‌درد چه شدید و متناوب باشد و چه ملایم و ثابت، می‌تواند برایتان بسیار آزاردهنده باشد و کل روزتان را خراب کند یا شما را از خواب شبانه محروم کند.

از آنجا که در این مواقع مایل هستید درد در سریع‌ترین زمان ممکن از بین برود، ممکن است از خود سؤال کنید که آیا راه‌حل‌هایی وجود دارد که بتوانید در خانه آن‌ها را برای تسکین درد امتحان کنید یا نه. البته، حتماً می‌خواهید از سلامت دهان و دندان خود محافظت کنید، بنابراین هر زمان که مشکلی در دندان‌ها یا لثه‌های خود دارید، مراجعه به دندان‌پزشک ضروری است! اما برای کاهش درد تا زمانی که بتوانید به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید، برخی از این روش‌ها را برای درمان دندان‌درد خود در خانه امتحان کنید.

درمان خانگی درد دندان کرم خورده

دندان‌درد می‌تواند به دلایل مختلفی مانند پوسیدگی دندان، تحریک لثه ناشی از غذاها، شکستگی دندان، حرکات تکراری مانند جویدن مواد غذایی، برداشتن دندان یا آبسه دندان ایجاد شود. اگرچه این‌ها همه جزو احتمالات هستند، اما شایع‌ترین دلیلی که افراد دندان‌درد را تجربه می‌کنند، تحریک عصب ریشه دندان است.

بخوانید  آیا قرص استامینوفن تایلانول 500 برای دندان درد خوبه؟

بسیاری از روش‌های درمانی زیر با تسکین دادن التهاب در دهان، کشتن باکتری‌های مضر یا عمل کردن به‌عنوان یک عامل بی‌حس‌کننده برای درمان مشکلات جزئی به کار می‌روند. بسیاری از این نوع دندان‌دردها با نخ دندان کشیدن منظم، مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید و مراجعه به دندان‌پزشک در هر ۶ ماه قابل پیشگیری هستند.

این نکات درمانی برای دندان‌دردهایی که باعث درد شدید می‌شوند به کار نمی‌رود. پوسیدگی دندان می‌تواند به عصب دندان منتقل شود و حساسیت به سرما و گرما ایجاد کند و در صورت عدم مراقبت می‌تواند به درد یا احساس ضربان تبدیل شود. اگر دندان‌درد شدیدی تجربه می‌کنید، به درمان فوری نیاز خواهید داشت. در این موارد لطفاً با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید و یک نوبت رزرو کنید.

یخ

قرار دادن یخ در ناحیه دردناک دندان می‌تواند به کاهش درد کمک کند. می‌توانید روش‌های مختلف این تکنیک را امتحان کنید. مقداری یخ را در یک حوله بپیچید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. کمپرس را هر بار ۱۵ دقیقه در محل درد نگه دارید. همچنین، می‌توانید سعی کنید هر بار چند ثانیه آب یخ را در دهان خود نگه دارید. با این حال، یخ را گاز نگیرید، زیرا ممکن است دندان‌های شما را بشکند.

سر خود را به سمت بالا بگیرید.

اگرچه ممکن است به خواب رفتن هنگام دندان‌درد مشکل باشد، اما دراز کشیدن می‌تواند درد شما را تشدید کند زیرا فشارخون به سرتان زمانی که در وضعیت صاف قرار می‌گیرید افزایش می‌یابد. هنگام خواب، سعی کنید سر خود را به وسیله بالش بالا نگه دارید یا در صورت امکان روی صندلی بخوابید.

بخوانید  درمان فوری دندان درد شبانه کودکان

شستشو با پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن نیز برای حمله به التهاب و باکتری مفید است. هنگام استفاده از شستشوی پراکسید هیدروژن، ۱ قسمت پراکسید هیدروژن را با ۲ قسمت آب مخلوط کنید. محلول را قورت ندهید بلکه از آن به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

پراکسید هیدروژن برای دندان درد

درمان سریع دندان درد در شب

برای کاهش دندان درد در شب چندین راه وجود دارد تا بتوانید خواب راحتی داشته باشید:

از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین)، استامینوفن (تیلنول) و آسپرین می‌تواند درد خفیف ناشی از دندان‌درد را تسکین دهد. استفاده از خمیرها یا ژل‌های بی‌حس‌کننده – اغلب همراه با بنزوکائین – می‌تواند به کاهش درد کمک کند به‌طوری‌که بتوانید به خواب بروید. از هیچ محصولی حاوی بنزوکائین برای درمان نوزادان یا کودکان زیر ۲ سال استفاده نکنید.

قبل از خواب از خوردن غذاهای اسیدی، خنک یا سفت درست اجتناب کنید. این غذاها می‌توانند دندان‌ها و هر حفره‌ای که قبلاً در دندان ایجاد شده باشد را تشدید کنند. سعی کنید از غذاهایی که موجب بروز دندان‌درد می‌شوند اجتناب کنید.

دندان‌های خود را با دهان‌شویه بشویید. برای ضدعفونی و بی‌حس کردن دندان‌ها می توانید دهان‌شویه حاوی الکل را مورد استفاده قرار دهید.
قبل از خواب از کیسه یخ استفاده کنید. یک کیسه یخ را در پارچه ای بپیچید و بر روی قسمت دردناک صورت خود قرار دهید. این کار می‌تواند به کاهش درد کمک کند تا بتوانید استراحت کنید.

بخوانید  مسکن قوی برای درد دندان

درمان سریع دندان‌درد در شب در کودکان

هنگامی که کودک شما درد دندان را تجربه می کند، نیاز به توجه فوری دارد، در غیر این صورت می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند عفونت های باکتریایی و از دست دادن دندان شود. اگر نمی‌توانید فوراً به دندان‌پزشک اطفال مراجعه کنید، این درمان‌های خانگی برای دندان‌درد را امتحان کنید:

هشدار: اگر کودکتان به مواد غذایی ذکر شده در این لیست حساسیت دارد، از آن‌ها استفاده نکنید.

دندان کودک را با آب نمک گرم بشویید.

یکی از روش‌های اثبات شده برای تسکین دندان‌درد، شستشو با آب نمک است. این روش یکی از مهم‌ترین روش‌های مؤثر است زیرا نمک باکتری‌ها را از بین می‌برد و آب گرم ناراحتی و درد را کاهش داده و تورم لثه را کاهش می‌دهد. یک لیوان آب گرم بردارید، نصف قاشق چای‌خوری نمک را با آن مخلوط کنید، سپس از مخلوط به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

از خمیر سیر استفاده کنید.

هیچ‌کس به خود سیر علاقه ندارد، اما اگر سیر درد دندان را تسکین می‌دهد، چرا که نه؟ سیر که به دلیل خواص ضد باکتریایی خود از جمله کشتن باکتری‌های مضری که باعث ایجاد پلاک دندانی می‌شوند، شناخته شده است، به‌عنوان یک مسکن نیز عمل می کند. یک یا دو حبه سیر را له کنید تا خمیر درست شود و آن را با کمی پنبه روی ناحیه آسیب دیده بمالید. افزودن مقداری نمک به کاهش التهاب ناشی از عفونت کمک خواهد کرد.

بخوانید  درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد

از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

یک کیسه یخ یا کمپرس سرد را روی گونه بیرونی فرزندتان و نزدیک ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این کار با انقباض عروق خونی و کاهش تورم و التهاب به تسکین درد کمک خواهد کرد. کمپرس آب سرد را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه دردناک نگه دارید و این کار را هر چند ساعت یک بار تکرار کنید.

از چای کیسه‌ای نعناع استفاده کنید.

نعناع لذیذترین مسکن برای کودکان است. چای کیسه‌ای نعناع را می‌توان برای بی‌حس کردن درد و آرام کردن لثه‌های حساس استفاده کرد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چای کیسه‌ای تازه استفاده شده نعناع را برای چند دقیقه در فریزر قرار دهید. سپس آن‌ها را بین گونه و لثه کودک خود قرار دهید تا درد دندان تسکین یابد. اگر کیسه‌ چای ندارید، چند قطره اسانس نعناع فلفلی را با روغن میخک مخلوط کنید، روی یک تکه پنبه بمالید و آن را در ناحیه ملتهب قرار دهید.

از داروهای بدون نسخه استفاده کنید.

اگر درد ادامه داشت، داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن و استامینوفن را بدون نسخه تجویز کنید تا به کاهش درد کمک کند. حتما از دوز توصیه‌شده برای کودکان استفاده کنید.

بخوانید  درد کشیدن دندان چقدر طول می کشد؟

از دهان‌شویه آویشن استفاده کنید.

آویشن دارای خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است که به تسکین دندان‌درد در کودکان کمک می کند. چند قطره اسانس آویشن و آب را روی یک پنبه بریزید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. همچنین می‌توانید یک فنجان آب را بجوشانید و برگ‌های آویشن را در آن بریزید تا مخلوطی ایجاد شود. آن را خنک کنید و سپس اجازه دهید کودکتان از آن به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کند.

از روغن میخک استفاده کنید.

میخک دارای خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی است که به مبارزه با دندان‌درد کمک می کند. میخک‌ها حاوی اوژنول هستند که یک بی‌حس کننده طبیعی است. برای تسکین دندان‌درد، یک پنبه کوچک را با روغن میخک آغشته کنید و آن را در جایی که کودکتان احساس درد می کند بمالید. همچنین می‌توانند یک میخک کامل را بجوند تا روغن آن آزاد شود و برای کاهش ناراحتی آن را به مدت ۳۰ دقیقه در دهان خود نگه دارند.

ناحیه دندان درد را با ژل آلوئه ورا ماساژ دهید.

آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتریایی طبیعی است و می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های دهان که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند کمک کند. برای تسکین درد دندان، ژل آلوئه ورا را روی محل درد بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

درمان دندان‌درد با زردچوبهدرمان دندان‌درد با زردچوبه

خمیر زردچوبه درست کنید.

زردچوبه یک ماده خوش طعم و پر خاصیت است که به دلیل فواید سلامتی متعددش مشهور است. زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که ضد باکتری، ضد عفونی کننده و ضد درد (تسکین دهنده درد) است. خمیر زردچوبه به راحتی درست می‌شود و می‌تواند به طور موقت درد دندان شما را تسکین دهد.

بخوانید  آیا دندان درد باعث بالا رفتن فشار خون میشود؟

برای تهیه خمیر زردچوبه، یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را به یک ظرف کوچک اضافه کنید. همچنین باید مقداری آب به آن اضافه کنید تا خمیر غلیظی به دست آید و آن را مستقیماً روی دندان آسیب دیده بمالید. اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه روی دندانتان بماند و سپس دهان خود را بشویید.

نکته جانبی: زردچوبه می‌تواند به طور موقت پوست شما را لکه دار کند یا به طور دائم حوله یا لباس شما را لکه دار کند. برای جلوگیری از لک شدن، با یک تکه پنبه یا توپ پنبه ای به دقت از آن استفاده کنید.

درمان سریع دندان درد در شب با قرص

استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین)، استامینوفن (تیلنول) و آسپرین می‌تواند درد خفیف ناشی از دندان‌درد را تسکین دهد. استفاده از خمیرها یا ژل‌های بی‌حس‌کننده – اغلب همراه با بنزوکائین – می‌تواند به کاهش درد کمک کند. از هیچ محصولی که حاوی بنزوکائین است برای درمان نوزادان یا کودکان زیر ۲ سال استفاده نکنید.

داروی گیاهی برای درد دندان

داروی گیاهی برای درد دندان

دندان‌درد به قدمت خود بشریت است. در طول تاریخ، فرهنگ‌ها برای کاهش درد دندان به گیاهان روی آورده‌اند. در برخی موارد، گیاهان خانگی رایج برای کنترل موقت درد استفاده شده است. در حالی که هیچ چیز با یک دندان‌پزشک واجد شرایط قابل مقایسه نیست، بسیاری از دندانپزشکان در طول قرن ها درمان‌های طبیعی را برای رفع ناراحتی‌های دهانی امتحان کرده‌اند. برخی از گیاهانی که برای تسکین دندان‌درد استفاده شده‌اند عبارت‌اند از:

بخوانید  طرز استفاده از مسواک بین دندانی برای ایمپلنت چگونه است ؟

میخک: روغن میخک اغلب به دلیل توانایی آن در بی‌حس کردن درد در صدر فهرست داروهای طبیعی قرار دارد. برخی آن را مستقیماً روی محل درد می‌مالند یا یک پنبه را با آن خیس می‌کنند و به دندان‌ها و لثه‌های خود می‌مالند.

آویشن: یونانیان و رومیان باستان از آویشن برای تسکین انواع دردها از جمله دندان‌درد استفاده می‌کردند.

زردچوبه: ترکیب خاصی در زردچوبه به نام کورکومین حاوی خواص ضد باکتری، ضد عفونی کننده و ضد درد (تسکین درد) است.

بومادران: بومادران به دلیل خاصیت بیهوشی که در ریشه آن وجود دارد، قرن‌هاست که برای تسکین درد مورد استفاده دارویی قرار گرفته است.

چای گیاهی: برخی از افراد با قرار دادن چای کیسه‌ای خیس شده و خنک شده، مستقیماً روی ناحیه ناراحتی از چای نعناع فلفلی، چای زنجبیل یا چای بابونه برای کاهش درد دندان در شب استفاده می‌کنند.

عصاره وانیل: وانیل یک ضدالتهاب طبیعی دیگر است که می‌تواند به کاهش درد ناشی از دندان درد کمک کند. سعی کنید مقدار کمی از آن را روی انگشت خود یا یک تکه پنبه قرار دهید و چند بار در روز آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

بخوانید  علت لق شدن ایمپلنت و روکش ایمپلنت دندان چیست ؟

برگ گواوا: برگ‌های گواوا دارای خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی هستند که می‌توانند به تسکین دندان درد شما کمک کنند. می‌توانید از برگ‌ها برای تهیه چای استفاده کنید و اجازه دهید خنک شود و به‌عنوان دهان‌شویه از آن استفاده کنید یا به سادگی برگ‌ها را بجوید تا دندان‌درد کمی تسکین پیدا کند.

علف گندم: فواید بسیاری از سبزه گندم وجود دارد که آن را به وسیله ای مفید برای درمان دندان درد شما تبدیل می کند. مانند بسیاری از روش‌های دیگر ذکر شده، برای مقابله با عفونت های ناشی از باکتری‌ها عالی است. بنابراین، به سادگی مقداری آب سبزه گندم بگیرید و آن را چند بار در روز دهان خود را با آن بشویید.

آویشن: روغن آویشن را می‌توان به‌عنوان شوینده استفاده کرد یا مستقیماً روی دندان خود استفاده کرد. برای شستشو، یک قطره روغن را به یک لیوان آب اضافه کنید و از آن به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید. برای مالیدن روی دندان، مقداری روغن را با آب رقیق کنید، چند قطره آن را روی یک تکه پنبه بریزید و روی دندان خود بگذارید.

با اینکه این درمان‌ها می‌توانند تسکین موقتی ایجاد کنند، نباید آن‌ها را جایگزین مراقبت‌های دندانپزشکی حرفه‌ای در نظر بگیرید. هنگامی که دندان‌درد را تجربه می‌کنید، بسیار مهم است که با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید و برای ارزیابی و درمان دندان وقت بگیرید.

بخوانید  سن مناسب ارتودنسی چه زمانی است؟

همیشه قبل از استفاده از داروهای طبیعی با پزشک یا دندان‌پزشک خود صحبت کنید. به آلرژی‌ها یا واکنش‌های فیزیکی احتمالی به گیاهان یا روغن‌های مورد استفاده توجه داشته باشید.

ترمیم دندان کرم خورده

تشخیص
دندان‌پزشک شما معمولاً می‌تواند پوسیدگی دندان را با موارد زیر تشخیص دهد:

  • سؤال کردن در مورد درد و حساسیت دندان کرم خورده
  • معاینه دهان و دندان
  • بررسی نواحی نرم دندان‌ها با ابزارهای دندانپزشکی
  • بررسی عکس دندان، که می‌تواند میزان حفره‌ها و پوسیدگی را نشان دهد
  • دندان‌پزشک شما همچنین می‌تواند به شما بگوید که کدام یک از سه نوع حفره دارید – حفره سطحی، حفره و شکاف، یا ریشه.

روش درمان دندان کرم خورده

معاینات منظم می‌تواند حفره‌ها و سایر مشکلات دندانی را قبل از ایجاد علائم نگران کننده و تبدیل به مشکلات جدی‌تر شناسایی کند. هر چه زودتر به دنبال مراقبت از دندان‌های خود باشید، شانس شما برای از بین بردن پوسیدگی‌ها در مراحل اولیه دندان کرم خورده و جلوگیری از پیشرفت آن بیشتر خواهد بود. اگر یک حفره قبل از شروع درد درمان شود، احتمالاً نیازی به درمان گسترده نخواهید داشت.

درمان حفره‌های دندان کرم خورده بسته به شدت و وضعیت خاص شما متفاوت خواهد بود. گزینه‌های درمانی عبارت‌اند از:

  1. درمان با فلوراید. اگر حفره شما به تازگی شروع شده است، فلوراید تراپی ممکن است به ترمیم مینای دندان شما کمک کند و گاهی اوقات می‌تواند حفره را در مراحل اولیه معکوس کند. فلوراید تراپی های حرفه‌ای حاوی فلوراید بیشتری نسبت به مقدار موجود در آب لوله کشی، خمیردندان و دهان شویه ها هستند. درمان‌های فلوراید ممکن است مایع، ژل، فوم یا لاک باشد که روی دندان‌های شما مسواک زده می‌شود یا در سینی کوچکی قرار می‌گیرد که روی دندان کرم خورده شما قرار می‌گیرد.
  2. پر کردن دندان. پر کردن، که ترمیم نیز نامیده می‌شود، گزینه اصلی درمان زمانی است که پوسیدگی فراتر از مراحل اولیه باشد. پرکننده‌ها از مواد مختلفی مانند رزین‌های کامپوزیت همرنگ دندان، چینی یا آمالگام دندان که ترکیبی از چند ماده است ساخته می‌شوند.
  3. روکش دندان. برای درمان پوسیدگی وسیع یا ضعیف شدن دندان‌ها، ممکن است به روکش نیاز داشته باشید-روکشی که به صورت سفارشی جایگزین کل تاج طبیعی دندان شما می‌شود. دندان‌پزشکتان کل ناحیه پوسیده و مقدار کافی از بقیه دندانتان را سوراخ خواهد کرد تا از تناسب خوب اطمینان حاصل شود. جنس این روکش‌ها می‌تواند از طلا، سرامیک با استحکام بالا، رزین، چینی ذوب شده یا مواد دیگر باشد.
  4. کانال‌های ریشه. هنگامی که پوسیدگی به مواد داخلی دندان کرم خورده شما (پالپ) می‌رسد، ممکن است به یک کانال ریشه نیاز داشته باشید. این روش درمانی برای ترمیم و نجات یک دندان به شدت آسیب دیده یا عفونی به جای برداشتن آن است. پالپ دندان بیمار برداشته می‌شود. برای از بین بردن عفونت، گاهی اوقات دارو در کانال ریشه قرار می‌گیرد و پس از آن پالپ با پر کردن جایگزین می‌شود.
  5. کشیدن دندان. برخی دندان کرم خورده به قدری دچار پوسیدگی می‌شوند که قابل ترمیم نیستند و باید برداشته شوند. کشیدن دندان می‌تواند شکافی ایجاد کند که به دندان‌های دیگر شما اجازه جابجایی دهد. در صورت امکان، یک بریج یا ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان از دست رفته در نظر بگیرید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×