» زیبایی و پزشکی » راهکارهایی برای درمان افتادگی ابرو که شاید خبر نداشته باشید
راهکارهایی برای درمان افتادگی ابرو
زیبایی و پزشکی

راهکارهایی برای درمان افتادگی ابرو که شاید خبر نداشته باشید

شهریور 29, 1402 80319

احتمالا تا به امروز برخی از افراد را دیده اید که هنگام نگاه کردن به شما، کاملا ابروی افتاده ای دارند. افتادگی ابرو، اتفاقی است که در برخی از افراد روی می دهد. دلایل متعددی از جمله آسیب بافت، تزریق اشتباه بوتاکس و ژنتیک و برخی از علل دیگر می تواند باعث بروز چنین حالتی شود.

برخی از افراد دچار این مشکل هستند و دائما در حال درمان های مختلف و امتحان کردن روش های جراحی و غیرجراحی هستند. نمی توان گفت که هیچ کدام از این روش ها موثر نیستند و یا تمام روش ها در همه، یکسان جواب می دهند. اما چیزی که واضح است، روش هایی مانند تزریق بوتاکس و لیفت و کشیدن پوست برای همه به یک میزان موثر نیست.

ما در این مقاله سعی می کنیم تا به طور کامل علل و عوامل این اتفاق را موشکافانه بررسی کرده و راه کار مناسب برای این معضل، ارائه کنیم.

برخی از سوالاتی که اینجا مطرح کرده و به آن پاسخ داده ایم، شامل موارد زیر است:

۱٫ افتادگی ابرو چیست و آیا درمان پذیر است؟

۲٫ روش های درمانی افتادگی ابرو کدام است؟

۳٫ کدام روش درمانی برای افتادگی ابرو، موثر تر است؟

بخوانید  معرفی برند معتبر کوکتل پدیکور با کیفیت و ارگانیک

۴٫ کدام افراد برای درمان جراحی افتادگی ابرو، گزینه ی مناسبی هستند؟

۵٫ هزینه ی درمان افتادگی ابرو چقدر است؟

۶٫ درمان افتادگی ابرو در خانه چگونه امکان پذیر است؟

۷٫ چه خطراتی برای درمان افتادگی ابرو از طریق لیفت، وجود دارد؟

۸٫ آیا تزریق بوتاکس در درمان افتادگی ابرو موثر است؟

۹٫ چه مراقبت هایی بعد از لیفت ابرو، لازم است؟

افتادگی ابرو چیست؟

افتادگی ابرو یا پتوز، مشکلی است که به دلیل افزایش سن و از دست رفتن قدرت کشسانی و ارتجاعی پوست پیشانی به وجود می آید. البته گاهی ممکن است این افتادگی ابرو یا پتوز، با بیماری درماتوکالازیس که به خاطر از دست رفتن قدرت عضله ی ابرو و عضلات کوچک زیر پیشانی، پیش می آید، اشتباه گرفته شود. البته دلیل اصلی و شایع این افتادگی، به خاطر افزایش سن و از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست این ناحیه است.

افتادگی ابرو می تواند در دید فرد هم موثر باشد. اگر پیشرفت کند، دید شخص را مختل کرده و می تواند سبب تنبلی چشم شود.

وقتی در این ناحیه، قدرت کشسانی پوست در اثر تحلیل رفتن و کمبود کلاژن، کم می شود، فاصله ی بین دو ابرو کمتر شده و ابرو به سمت پایین و به طرف بالای چشم کشیده می شود. شاید بتوان با ماساژ های خاصی، باز هم ابروها را به سمت بالا هدایت کرد اما اگر دلیل آن به خاطر تحلیل رفتن پوست باشد، باز هم به همان حالت، باز خواهد گشت.

بخوانید  چگونه پوست زیبایی داشته باشیم؟

اگر نگاهی به افرادی که دچار افتادگی ابرو شده اند بیندازید، فکر می کنید این افراد اخم کرده اند و یا از چیزی عصبانی هستند. شاید از آن ها در مورد اخم و عصبانیت هم بپرسید ولی به شما بگویند که اصلا از چیزی عصبی نیستند، و برعکس، خوشحال هم هستند.

افتادن ابرو، تاثیر زیادی در اخم صورت دارد و شما را به شکل اخمو نشان می دهد. حالت چشم ها و ابرو، دقیقا نشان دهنده ی احساسات درونی انسان ها هستند. اگر کسی افتادگی ابرو و پلک داشته باشد، چهره ی او با حالات درونی اش، بسیار فاصله خواهد داشت. چه بسا در روابط اجتماعی او نیز اثر گذار باشد.

امروزه به مدد پیشرفت علم پزشکی، لیفت ابرو به راحتی صورت می گیرد و روش های خاصی مانند ماساژ، جراحی و تاتو و غیره برای برطرف کردن این مشکل به کار گرفته می شود که هر کدام در جای خود، موثر و خوب هستند. البته برخی از روش های درمان این مشکل، با توجه به سن و فیزیک عضله و برخی بیماری ها، برای برخی از افراد توصیه نمی شود. اما در بسیاری از افراد می توان با درمان غیر جراحی یا جراحی، افتادگی ابرو را برطرف کرد.

درمان جراحی افتادگی ابرو

درمان جراحی افتادگی ابرو

افتادگی ابرو می تواند به راحتی و بدون دردسر، برطرف شود. بعد از انجام یک سری روش های غیر جراحی و عدم تاثیر آنها روی ابرو، می توان در آخرین اقدام، جراحی کرد.

بخوانید  چگونه بهترین جراح سینه در مشهد را پیدا کنیم؟

روش های جراحی شامل جراحی ترمیم پتوز ، بلفاروپلاستی فوقانی و لیفت ابرو پیشانی با جراحی است. در هر کدام از این روش ها، جراح سعی می کند که مشکل افتادگی ابرو را برای همیشه از بین ببرد. لازم بذکر است که برخی از جراحی ها ممکن است روی پلک انجام شوند اما باز هم روی ابرو اثر می گذارند و افتادگی آن را برطرف می کنند.

· در روش لیفت ابرو یا پیشانی، جراح سعی می کند تا با صاف یا سفت کردن ابروها و نواحی اطراف آن، افتادگی را برطرف کند. برای این کار، دو نوع روش جراحی به کار گرفته می شود.

۱٫ لیفت آندوسکوپیک

۲٫ لیفت کرونال

در جراحی آندوسکوپیک، از ایجاد برش بزرگ، اجتناب می کنند. جراح یک برش کوچک ایجاد می کند و هیچ پوستی از ابرو و بالای آن را بر نمی دارد.بهبودی افتادگی ابرو این روش ممکن است نسبی باشد و کامل برطرف نشود.

در روش کرونال، یک برش از قسمت گوش تا پشت خط رویش مو ایجاد می شود و کاملا افتادگی درمان می شود.

· در روش بلفاروپلاستی فوقانی، جراح با برداشتن چربی و پوست و گوشت اضافی، افتادگی ابرو را درمان می کند. البته در این روش که تاثیر خوبی هم دارد، پلک بالا کشیده نمی شود. دامنه ی دید شخص با این جراحی بهتر می شود و مشکلاتی مثل سردرد هایی که به دلیل مشکلات بینایی پیدا کرده است، بر طرف خواهد شد.

بخوانید  کلیتوریسم یا خروسک زن چیست و کجاست ؟ 7 رازی که باید بدانید

· در روش ترمیم پتوز هم جراح، پلک را به بالا می کشد و قرینگی به هر دو چشم می دهد تا هر دو یکسان به نظر برسند. درست است که این روش مستقیما روی پلک انجام می شود، اما می تواند ظاهر افتادگی ابرو ره هم بهتر کند.

درمان غیر جراحی افتادگی ابرو

درمان غیر جراحی افتادگی ابرو

درمان افتادگی ابرو بدون جراحی، طرفداران بسیار زیادتری نسبت به روش های جراحی دارد. عده ای دوست ندارند به زیر تیغ جراحی بروند. اگرچه روش های جراحی می تواند مدت زمان زیادی دوام بیاورد، باز هم عده ای دوست دارند از طریق روش های غیر جراحی، افتادگی پلک را برطرف کنند.

روش های غیر جراحی درمان افتادگی ابرو، به دو دسته تقسیم می شود:

۱٫ روش های خانگی

۲٫ روش های غیر خانگی

در روش های خانگی، با توجه به تجربیات علم ماساژ و طب سنتی، می توان با بهره گیری از برخی روش ها، افتادگی ابرو را درمان کرد یا دست کم، بهبود بخشید. برخی از این اقدامات مانند :

· گذاشتن چای کیسه ای سرد شده روی چشم ها که می توان چند بار در روز این کار را تکرار کرد.

· استفاده از آب سرد و شستن صورت با آب سرد و صابون می تواند عضلات صورت را کشیده و صاف کند.

· استفاده از انگور در رژیم غذایی به خاطر داشتن آنتی اکسیدان رزوراترول که باعث کندی پیری پوست می شود.

بخوانید  معرفی 4 تا از بهترین کرم های سفت کننده سینه

· استفاده از قطره ی آپنیک که اگر پزشک تشخیص دهد، می توان در پتوزهای خفیف تا متوسط، استفاده کرد.

· گذاشتن پوست خیار روی چشم

· گذاشتن لوسیون مخلوط پوست خیار و ماست و ژل آلوئه ورا و جوی دوسر که به شکل یک خمیر در بیاید، روی چشم ها می تواند موثر باشد.

روش های غیر خانگی و تزریقی، شامل موارد زیر است:

· تزریق بوتاکس می تواند یک تاثیر خوبی را برای ۳ الی ۶ ماه داشته باشد. افتادگی ابرو با تزریق نوروتوکسین هایی مانند بوتاکس، بهتر می شود.

· تزریق ژل و فیلر هم می تواند موثر باشد. فیلرها در قسمت فوقانی ابرو و در پیشانی تزریق می شوند و می توانند عضله ی ابرو را بالا نگه دارند اما موقتی است.

· استفاده از نخ برای لیفت کردن ابرو

تمامی مواردی که برای افتادگی ابرو با روش های غیر جراحی انجام می شود، قطعی نیست و بعد از مدتی دوباره به حالت اول برمی گردد. برای تاثیر دائم این روشها، نیاز است که هر چند وقت یک بار، دوباره تکرار شود. اما روش های جراحی در اکثر موارد (نه همه ) می تواند دائمی باشد و با انجام یک بار، تاثیر دائمی داشته باشد.

هزینه ی درمان افتادگی ابرو

هزینه ی درمان افتادگی ابرو

هزینه ی درمان افتادگی ابرو، به عوامل مختلفی بستگی دارد. اولا به میزان وخامت مشکل مربوط است که هر چقدر افتادگی بیشتر باشد، میزان هزینه، مطمئنا بیشتر خواهد شد. ثانیا به انتخاب روش درمانی هم مربوط می شود.

بخوانید  پنج چیز که‌ ای کاش قبل از جراحی بینی می‌دانستم!!

برخی از افراد معتقدند فقط استفاده از روش های غیر جراحی می تواند مشکل شان را حل کند. خب طبیعی است که میزان هزینه ی این روش ها پایین تر از جراحی است ولی هر چند وقت یک بار باید دوباره تکرار شود. مثلا تزریق فیلر و بوتاکس، فقط برای ۳ الی ۶ ماه و نهایتا تا ۱ سال موثر خواهد بود. بعد از این مدت، شخص مجبور است که دوباره هزینه کرده و بوتاکس و فیلر را تجدید کند.

روش های جراحی کمی هزینه بر و گران هستند اما فقط یک بار انجام می شوند و تاثیر آن ها به صورت دائمی خواهد بود.

در روش های جراحی، می توان گفت که تبحر پزشک هم در میزان هزینه ی دریافتی، بسیار موثر است. پزشکان زیبایی و متخصصان و فلوشیپ ها، در کلینیک های خصوصی و بیمارستان های دولتی، هزینه ی متفاوتی را اخذ می کنند.

در روش غیر جراحی، مدل و برند بوتاکس و فیلر تزریقی نیز در هزینه ی درمان افتادگی ابرو، به شدت اثر گذار است. برخی از برندها تقلبی و بی کیفیت و برخی هم بسیار با کیفیت و گران هستند.

جراحی لیفت و کشیدن با نخ، جزء روش های گران قیمت هستند. البته قیمت و هزینه ی بالا لزوما به معنای خوب بودن پزشک و روش جراحی نیست. اما در مراکزی هم که هزینه های بسیار پایین دریافت می شود، احتمالا این کار به درستی انجام نمی شود.

بخوانید  چند مدت بعد از عمل بینی میتوان فین کرد؟

علت افتادگی ابرو چیست؟

علت افتادگی ابرو چیست؟

افتادگی ابرو در هر کسی ممکن است پیش بیاید. اما با بالا رفتن سن در زنان و مردان، این احتمال بروز این حالت بیشتر است. حتی می توان گفت که در زنان، افتادگی ابرو، بیشتر اتفاق می افتد. زیرا پوست بدن و عضلات، در خانم ها زودتر از آقایان تحلیل می رود. اما به هر حال ممکن است این اتفاق در افراد جوان تر هم رخ بدهد و علتی به جز سن و سال داشته باشد.

اگر سن و سال را به عنوان یکی از دلایل افتادگی ابرو در نظر بگیریم، باید بگوییم که تعداد زیادی از افراد سالخورده و مسن و همچنین افراد میانسال، دچار این مشکل هستند. گاهی با افزایش سن، آتروفی در تاندون های نگهدارنده ی ابرو در اطراف و پیشانی به وجود می آید. این آتروفی عضله، می تواند پوست ابرو را به سمت پایین ببرد. در نتیجه ابروها، حالت افتاده به خود می گیرند. گاهی وقت ها این افتادگی در یک ابرو و گاهی نیز در دو ابرو نمایان است.

با افزایش سن، الاستین و کلاژن بدن به شدت کم می شود. در نواحی صورت این اتفاق با سرعت بیشتری رخ داده و بسیار نمایان است. اگر کسی بعد از سنین ۱۸ تا ۲۰ سالگی، بتواند از کلاژن های پوستی خود مراقبت کند، این اتفاق دیرتر رخ می دهد. مثلا استفاده از کرم های تغذیه کننده و آبرسان، ماساژ های صحیح و همیشگی و غیره، در ماندگاری کلاژن ها موثرند. حتی رژیم غذایی درست و صحیح هم تاثیر گذار است.

بخوانید  صفر تا صد راهکار خوش اندامی بانوان

یکی دیگر از دلایل افتادگی ابرو، بیماری است. برخی از بیماری ها و مصرف دارو می تواند افتادگی ابرو را در پی داشته باشد.

بیماری هایی نظیر ابتلا به ویروس واریسلا زوستر و ایجاد شدن بیماری سندروم رامسی هانت که موجب فلج اعصاب صورت می شود، یا آلودگی به ویروس هرپس، پولیو، وست نیل و اچ آی وی، بیماری میاستنی گراویس و بیماری دیستروفی میوتونیک، همگی می توانند باعث افتادگی ابرو شوند.

دلیل دیگر می تواند بیماری های توارثی و ژنتیکی باشد. همچنین، آسیب و تروما در اثر حادثه یا تزریق اشتباه فیلر و بوتاکس و استفاده از لیزر در برخی از موارد، می تواند افتادگی ابرو ایجاد کند.

ممکن است بیماری ها و علل دیگری هم وجود داشته باشد اما عمدتا به همین دلایل می تواند به وجود بیاید.

راهکارهای درمان افتادگی ابرو در خانه

افتادگی ابرو در خانمها و آقایان مسن، می تواند با روش های دائمی مانند جراحی و لیفت، بهبود پیدا کند و همیشگی باشد. اما برخی از اراد جوان تر یا حتی همان افراد مسن هم دوست ندارند زیر تیغ جراحی بروند. چون هر جراحی، حتی لاپاراسکوپی ها هم، عوارض خاص خود را بر جای خواهند گذاشت. جراحی لیفت ابرو هم، یک روش تهاجمی به حساب می آید که در روش کرونال، پزشک مجبور است از اطراف گوش تا پشت رستنگاه مو، برش ایجاد کند. به همین دلیل، روش های درمان خانگی، خیلی طرفدار پیدا کرده است.

بخوانید  بوتاکس چشم گربه ای چیست و چگونه تزریق می شود

روش های خانگی، بیشتر در جهت پیشگیری از این افتادگی عمل خواهند کرد. نمی توان با قطعیت گفت که در روش های خانگی، درمان با قطعیت و حتمی صورت خواهد گرفت.

درمان خانگی افتادگی ابرو با کمک ماساژها و درست کردن لوسیون ها و استفاده از برخی ترکیبات، میسر است. برای مثال، استفاده از چای گیاهی و ا لوسیون ماست و آلوئه ورا و جوی دوسر، بسیار روش های موثری هستند.

مراقبت های بعد از جراحی لیفت ابرو

مراقبت های بعد از جراحی لیفت ابرو

بعد از هر نوع جراحی، چه سبک و چه سنگین، نیاز است تا مراقبت های ویژه ای صورت بگیرد تا مشکل و عوارض ناشی از جراحی به طور کامل از بین برود و یا کمتر رخ دهد.

جراحی و لیفت ابرو نیازمند مراقبت های پس از آن است که شامل موارد زیر می باشد:

· بعد از جراحی، اصلا بخیه ها را دستکاری نکنید و باید توسط پزشک کشیده شوند.

· تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی، سعی کنید به هنگام خواب، طاق باز بخوابید.

· پف آلودگی و تورم و قرمزی اطراف چشم و ابرو پس از جراحی، تا چند روز طبیعی است و کم کم از بین می رود. پس دستکاری کردن یا زدن پماد و غیره، ضرورتی ندارد.

· می توانید برای کم شدن تورم و قرمزی، کمپرس یخ استفاده کنید.

بخوانید  5 مرحله مهم کاشت ابرو در تهران که باید بدانید

· تا چند وقت در مجاورت گرمای شدید و نور مستقیم آفتاب نباشید.

· تا چند روز از ورزش کردن و زور زدن به هر شکلی، پرهیز کنید.

· دوش آب گرم و بخار و سونا را تا چند روز، قطع کنید.

· تا یک ماه اصلا ابروها را رنگ نکنید.

· مالیدن مواد آرایشی روی مخل زخم ها و بخیه و حتی بعد از کشیدن بخیه، تا چند وقت، قدغن است.

 

خطرات و عوارض جراحی و تزریق برای افتادگی ابرو

استفاده از روش تزریق و جراحی، هر کدام می تواند عوارض خاص خود را داشته باشد. اگر روش جراحی، زیر نظر یک پزشک زیبایی کاربلد و مجرب انجام شود، اصلا عوارضی به جا نخواهد گذاشت. اما اگر این روش در کلینیک های نا معتبر یا توسط پرستاران و برخی از آرایشگران انجام شود، عوارض شدید و جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

تزریق ژل و فیلر و همچنین استفاده از بوتاکس، می تواند برای مدتی، ابرو را بالا نگه دارد. این روش هم اگر توسط یک پزشک متخصص زیبایی انجام نشود، آسیب زیادی به عضلات وارد می شود و ممکن است عضله برای همیشه فلج بماند.

و کلام آخر

افتادگی ابرو می تواند به راحتی درمان شود. اما اینکه چگونه و از چه روشی و توسط چه کسی درمان شود، می تواند رضایت یا عدم رضایت شخص را به همراه داشته باشد.

توصیه ی ما این است که این کار حتما توسط پزشک زیبایی انجام شود تا عوارض ان به حداقل برسد. البته بهتر است قبل از جراحی و بوتاکس، روش های خانگی و سنتی هم استفاده شود و در صورت جواب نگرفتن، به سراغ سایر روش ها رفت.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×