» ایمپلنت » طرز استفاده از مسواک بین دندانی برای ایمپلنت چگونه است ؟
طرز استفاده از مسواک بین دندانی
ایمپلنت - بهداشت و سلامت دندان

طرز استفاده از مسواک بین دندانی برای ایمپلنت چگونه است ؟

مرداد 30, 1402 100213

برس ها یا مسواک بین دندانی چیست؟

برس های بین دندانی به طور ویژه برای تمیز کردن فضاهای دندانی طراحی شده اند، حتی فضاهایی که نخ دندان معمولی در آن ها نفوذ نمی کند. آنها در چندین اندازه موجود هستند، تا با اندازه فضاهای بین دندانی که نیاز به تمیز کردن دارند مطابقت داشته باشد. برس‌های بین دندانی می‌توانند مخروطی یا استوانه‌ای باشند و می‌توانند از جمله در درمان‌های پریودنتال یا بعد از کاشت ایمپلنت توصیه شوند.

به خاطر داشته باشید که مسواک زدن تنها یکی از جنبه های مهمی است که بر اساس سه اصل اساسی، بهداشت دهان و دندان موثر را تعریف می کند:

● تداوم – نشان داده شده است که زمان بین دو مسواک زدن نباید از ۲۴ ساعت تجاوز کند.

بخوانید  0 تا 100 شناخت ایمپلنت سوئیسی

● دستیابی به بهداشت صحیح دهان – به معاینات منظم دندانپزشکی بروید و مطمئن شوید که تکنیک های مسواک زدن و محصولات مراقبت از دندان برای نیازهای دندان شما مناسب است.

● اطمینان از بهداشت کامل دهان – مسواک زدن صحیح دندان ها و زبان کافی نیست. همچنین لازم است فضاهای بین دندانی را با کمک مسواک بین دندانی، نخ دندان و دهانشوی ها ضدعفونی کنید. با توجه به توصیه های دندانپزشک، استفاده منظم از دهانشویه را فراموش نکنید.

انواع مسواک دندان

برس سوزنی شکل دارای موهایی با ارتفاع یکسان در تمام طول برس است.
برس مخروطی. قلم مو مخروطی شکل است، بلندترین موها در پایه قرار دارند و در بالای مخروط، موها فقط ۱ میلی متر طول دارند.
برس منحنی به شکل نیم دایره ساخته شده است. این برس برای تمیز کردن مکان های صعب العبور مناسب است.

نحوه انتخاب مسواک

مسواک اشتباه می تواند آسیب قابل توجهی به حفره دهان وارد کند. برای انتخاب صحیح باید شرایط بالینی (حفره دهان طبیعی، وجود بیماری لثه، پلاک، فضاهای بین دندانی کوچک یا بزرگ، انحنا، شلوغی دندان ها، وجود ساختارهای ارتوپدی، ارتودنسی) و ویژگی های اصلی مسواک های مدرن را در نظر گرفت. استفاده از مسواک نامناسب می تواند منجر به میکروتروما لثه ها، آسیب به مینای دندان و ایجاد استوماتیت شود. برای انتخاب صحیح، باید ویژگی های اصلی مسواک های مدرن و وضعیت بالینی حفره دهان را در نظر گرفت.

بخوانید  حقایق جذاب ایمپلنت دیجیتال؛ تحولی عظیم در کاشت دندان

با توجه به درجه سختی، مسواک ها بسیار نرم (حساس، برای کودکان، و همچنین برای بزرگسالان مبتلا به بیماری های پریودنتال و ضایعات تروماتیک بافت های سخت دندان)، نرم (نرم)، متوسط ​​سخت (متوسط، محبوب ترین) هستند. سخت (سخت) و بسیار سخت (فوق العاده سخت؛ طراحی شده برای افرادی که پلاک و رسوب بیشتری بر روی دندان هایشان تشکیل شده است).

برس های مخصوص (تک پرتو، پرتو کوچک) برای تمیز کردن دندان ها در اطراف سازه های ارتوپدی، دندان های ناهموار، برای مراقبت از دهان با سازه های ارتودنسی، ایمپلنت طراحی شده اند. طراحی و اندازه قلم مو نیز نقش مهمی دارد. بهترین برس‌ها آنهایی هستند که سرهای گرد دارند (احتمال کمتری برای آسیب به مخاط دهان) با انتهای مخروطی (نظافت دندان‌های جونده دور را تسهیل می‌کند).

چرا مسواک بین دندانی را انتخاب کنید، نقش آن در بهداشت دهان و دندان

چرا مسواک بین دندانی را انتخاب کنید، نقش آن در بهداشت دهان و دندان

نقش مسواک های بین دندانی تکمیل دستیابی به بهداشت صحیح دهان است. حذف بقایای مواد غذایی، از جمله از فضاهای صعب العبور، برای جلوگیری از تشکیل پلاک باکتریایی یا حذف به موقع آن، جلوگیری از ایجاد بیماری های لثه یا ایجاد پوسیدگی دندان درمان نشده که در صورت رها شدن، می تواند منجر به از دست دادن دندان شود بسیار مهم است.

به خاطر داشته باشید که مسواک بین دندانی جایگزین مسواک کلاسیک یا برقی یا نخ دندان نمی شود. برای رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از هر دو ضروری است. این واقعیت از این ناشی می شود که فضای بین دندانی مانند یک دیوار کاملاً مستقیم با بافت یکنواخت نیست، بنابراین ممکن است مناطقی وجود داشته باشند که نخ دندان به آنها دسترسی نداشته باشد.

بخوانید  ایمپلنت دندان چیست ؟

از طرف دیگر مسواک های بین دندانی می توانند با کمک برس های مخصوص به فرورفتگی های مختلف ایجاد شده بین دندان ها نفوذ کنند. به عبارت دیگر نخ دندان برای از بین بردن زباله ها از فضاهای بزرگ بین دندانی موثر است و برس بین دندانی نیز در فضاهای باریک و بسیار صعب العبور، بهداشت را کامل می کند.

اندازه گیری فضاهای بین دندانی

برای استفاده صحیح از مسواک بین دندانی باید فاصله بین دندان ها را بدانید تا بدانید کدام نوع مسواک مناسب شماست. این آزمایش بسیار ساده است و با کمک یک پروب برای اندازه گیری فضاهای بین دندانی مانند پروب IAP Curaprox انجام می شود. برای استفاده صحیح از آن به دسته پلاستیکی نیاز دارید که برای خود برس های بین دندانی نیز استفاده می شود. اندازه گیری بر اساس کد رنگ است.

چگونه از مسواک بین دندانی به درستی استفاده کنیم؟

بهداشت دهان و دندان باید با توجه به نیازهای شخصی هر فرد، آناتومی حفره دهان، سن و توانایی ها تطبیق داده شود. از این منظر، مراجعه به معاینات منظم و در نظر گرفتن دستورالعمل‌های دندانپزشک ضروری است که توضیح می‌دهد در کدام قسمت‌ها باید از نخ دندان استفاده کرد، کدام فضاهای بین‌دندانی نیاز به تمیز کردن با کمک مسواک بین دندانی دارند و در چه اندازه‌ای باید استفاده شود.

بخوانید  مینی ایمپلنت چیست و در ارتودنسی چه کاربردی دارد

به یاد داشته باشید که بسیار مهم است که از خمیردندان هایی با ضریب RDA (سایش) بالاتر از ۱۰۰ یا در مورد کودکان بالاتر از ۳۰ اجتناب کنید.

برای اطمینان از استفاده صحیح از مسواک بین دندانی، خوب است به توصیه های زیر توجه کنید:

● نوک برس را به پایه فضای بین دندانی ثابت کنید.

● مسواک را در موقعیت صحیح نگه دارید، یعنی در ۹۰ درجه نسبت به دندان.

● برس را در تمام طول آن به جلو و عقب حرکت دهید. کافی است این کار را یک بار انجام دهید، نه چندین بار. هنگامی که برس را به فضای بین دندانی فشار می دهید، به یک فشار سبک نیاز دارید، اما نه زیاد، تا به لثه های شما آسیب نرساند.

● حداقل یک بار در روز از مسواک بین دندانی استفاده کنید، به خصوص در شب.

● وقتی نخ ها فرسوده شدند، برس را عوض کنید.

در صورت کاشت ایمپلنت دندان از چه محصولات بهداشتی استفاده کنم؟

بهداشت دهان و دندان خوب شرط حفظ ایمپلنت در طولانی مدت است. متأسفانه ۲۰ درصد از ایمپلنت های بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال در ۵ سال اول پس از کاشت، دچار پری ایمپلنت می شوند. علل متعدد است، اما نقش اساسی را بهداشت دهان و دندان ایفا می کند که باید قبل، حین و بعد از کاشت ایمپلنت دندان اجرا شود.

بخوانید  جویدن با دندان ایمپلنت چگونه است ؟

بهداشت دهان و دندان صبح و عصر با تمیز کردن فضای بین دندانی با نخ دندان یا دهانشویه شروع می شود و سپس از برس و خمیر استفاده کنید. حرکات مسواک باید از لثه ایمپلنت تا لبه برش دندان باشد. از برس بدون فشار استفاده کنید. در پایان مجدداً از دهانشویه استفاده کنید، دهان را با آب بشویید یا آبکشی کنید.

بعد از غذا (و حتی یک میان وعده کوچک) – مجموعه بهداشتی زیر: مسواک زدن دندان ها ضروری نیست، اما لازم است تمام شکاف هایی که ممکن است غذا در آنها گیر کند به خصوص بین لثه و پروتز تمیز شود. از نخ دندان و / یا دهانشویه استفاده کنید، پس از شستشو دهان را بشویید.

اگر تکه‌های غذایی بین پروتز و لثه قرار گرفت که نمی‌توانید با وسایل توصیه شده از بین ببرید، باید با یک متخصص بهداشت دندان تماس بگیرید.
استفاده از مسواک های برقی ممنوع است، زیرا ارتعاشات و فشار بیش از حد در طول فرآیند تمیز کردن (به ویژه در ماه های اول پس از کاشت) می تواند منجر به وخامت تثبیت ایمپلنت شود.

نخ دندان باید با احتیاط استفاده شود و برای دندان مصنوعی فقط نخی با علامت “فوق نخ دندان” استفاده شود: نخ دندان می‌تواند به لثه‌های اطراف ایمپلنت آسیب برساند (حساسیت کمتری نسبت به دندان‌های طبیعی دارد، و زمانی که نیاز به قطع نخ دندان دارید به وضوح احساس نخواهید کرد. برای عدم وجود درد)، باکتری‌ها متعاقباً می‌توانند وارد بافت‌های اطراف ایمپلنت شده و منجر به رد آن شوند.

بخوانید  فرق جرم گیری لثه با جرم‌ گیری دندان چیست؟

تمیز کردن حرفه ای دندان باید با احتیاط و فقط توسط متخصصانی انجام شود که تجربه مناسبی در زمینه بهداشت در حضور ایمپلنت های دندانی دارند.

 

چه زمانی از مسواک بین دندانی استفاده می شود؟

برس های بین دندانی برای مسواک زدن منظم روزانه به عنوان مکمل برس اصلی مناسب هستند.

پروتزهای پل.
ایمپلنت.
بریس ها و سایر سازه های ارتودنسی.
برس بین دندانی بسته به فضای بین دندانی.
دهانشویه با اثر ضد باکتریایی.

برای ایمپلنت موارد زیر توصیه می شود

در صورت خونریزی یا التهاب در سطح ایمپلنت، ژل کلرهگزیدین ۱% به مدت ۳ هفته روی برس های بین دندانی اعمال می شود. کنترل بعد از ۳ هفته توصیه می شود. در کنار رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان، پرهیز از سیگار کشیدن و رژیم غذایی سرشار از ویتامین C توصیه می شود. اگر خونریزی، درد یا هر گونه تغییر در ایمپلنت دندان یا بافت های اطراف آن را مشاهده کردید، برای معاینه با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر التهاب در مراحل اولیه باشد قابل درمان است.

اگر التهاب به موقع درمان نشود، احتمالات زیادی برای از دست دادن استخوان اطراف ایمپلنت (پری ایمپلنتیت) وجود دارد که درمان آن بسیار دشوارتر است. اگر به دلیل بیماری پریودنتال دندان از دست داده اید، در معرض خطر بالایی برای ایجاد التهاب در سطح ایمپلنت هستید. توصیه می شود هر ۳ ماه یکبار بهداشت دهان و دندان را انجام دهید.

بخوانید  درمان خانگی سریع درد دندان کرم خورده در شب چیست ؟

نحوه استفاده از مسواک بین دندانی

نحوه استفاده از مسواک بین دندانی

برای کسانی که برای اولین بار از مسواک بین دندانی استفاده می کنند این سوال پیش می آید که چگونه از مسواک بین دندانی به درستی استفاده کنیم؟ ترتیب اقدامات به شرح زیر است:

۱٫ شما باید دندان های خود را با یک مسواک معمولی مسواک بزنید.

۲٫ از دهانشویه استفاده کنید.

۳٫ مسواک را بدون استفاده از خمیر دندان به آن مرطوب کنید.

۴٫ محصول را به آرامی در فضای بین دندانی قرار دهید و با حرکت دادن برس یا حرکت دادن آن به جلو و عقب، سطوح جانبی دندان ها را تمیز کنید. نیازی به بلند کردن و رها کردن آن نیست، همانطور که با نخ دندان انجام می شود.

هنگام مسواک زدن دندان ها با بریس، ابتدا از یک نازل مخروطی شکل استفاده می شود و سپس از یک نازل استوانه ای برای حذف پلاک از “قفل” استفاده می شود. مهم است که هر یک از عناصر سیستم براکت را با دقت بررسی کنید، زیرا نه تنها سلامت دندان به طور کلی به این بستگی دارد، بلکه نتیجه یک درمان ارتودنسی طولانی و دشوار است.

بخوانید  آبسه یا عفونت دندان و درمان آن

۵٫ پس از تمیز کردن، روف را خوب بشویید و با کلاه ببندید.

هنگام استفاده از برس، نخ دندان کشیدن اختیاری است. هر ۷ تا ۱۰ روز باید برس را به یک برس جدید تغییر دهید. اگر بعد از مسواک زدن با برس لثه ها خونریزی کرد به این معنی است که درست انتخاب نشده است. در جلسه مشاوره، پزشک به شما می گوید که کدام مدل برای شما بهتر است.

دلایل استفاده از از مسواک بین دندانی

حذف پلاک از فضاهای بین دندانی که به سختی قابل دسترسی است.
تمیز کردن سازه های ساخته شده (بریس، پل، ایمپلنت).
بهداشت با کیفیت بالا دندان های شلوغ.
شکاف بزرگ بین دندان ها (ترما و دیاستما).
بیماری پریودنتال، که در آن ماساژ لثه توصیه می شود.
مینای تیره.

موارد منع مصرف و کار های ممنوعه در دوره ی ایمپلنت

هیچ محدودیتی برای مسواک زدن با مسواک بین دندانی وجود ندارد. هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان مناسب است. استفاده از آن برای پریودنتیت و سایر فرآیندهای التهابی بی خطر است. در چنین مواردی، یک محصول با موهای نرم تر به سادگی انتخاب می شود.

قوانین عمومی: چه چیزی مجاز و چه چیزی ممنوع است:

  • فعالیت بدنی – ورزش کنید و سلامت خود را حفظ کنید. اما بلند کردن وزنه های بیش از حد (به ویژه هنگام انجام پاورلیفتینگ) و فعالیت های ورزشی که با آسیب های ناحیه فک و صورت همراه است را کنار بگذارید.
  • به آرامی دندان های خود را با یک مسواک نرم مسواک بزنید تا به بافت های آسیب دیده آسیب نرسانید.
  • آنتی بیوتیک ها و سایر داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید.
  • دهان خود را با مواد ضد عفونی کننده بشویید؛
  • بدن را بیش از حد گرم نکنید: نمی توانید در حمام، سونا بخار، حمام آب گرم بگیرید، در ساحل آفتاب بگیرید.
  • غذاهای جامد باید از رژیم غذایی حذف شوند، غذا باید نرم و دمای راحت باشد.
  • اگر ایمپلنت فقط در یک طرف فک نصب شده باشد، باید طرف مقابل را بجوید، یعنی بار جونده را کاهش دهید (این موقتی است، زیرا بار روی استخوان برای بازسازی بافت استخوان و تسریع در روند کار ضروری است. پیوند ریشه تیتانیوم).
  • با هواپیما پرواز نکنید، غواصی نکنید.
  • سیگار نکشید یا الکل ننوشید، زیرا این امر بر بهبود بافت و یکپارچگی استخوانی تأثیر منفی می‌گذارد.
  • بدن خود را سالم نگه دارید اگر دیابت یا بیماری های سیستم قلبی عروقی برای شما تشخیص داده شده است، به یاد داشته باشید که اگر وضعیت بدتر شود، ممکن است اختلالات متابولیک در بافت های پریودنتال رخ دهد که مملو از خطر رد ساختارها است. حتماً داروهای تجویز شده توسط متخصص را مصرف کنید، فشار خون و قند خون را کنترل کنید.
  • سبزیجات و میوه های سفت را گاز نگیرید، ابتدا باید آنها را به قطعات کوچک برش دهید. بهتر است هویج را قبل از مصرف رنده کنید، زیرا جویدنش خیلی سخته است.
  • کباب، گوشت سرخ شده جامد بهتر است حذف شود. اولویت را به گوشت آب پز، خورش، کتلت بدهید. رگهای موجود در محصولات گوشتی زیر پروتز گیر می کنند و برداشتن آنها بسیار دشوار است.
  • آجیل ممنوع است. مشکل حتی این نیست که آنها خیلی سفت هستند، آنها مانند گوشت زیر پروتز گیر می کنند و به سختی از زیر آن خارج می شوند.
  • اما در عین حال، غذا نباید نرم باشد. مهم است که هم به پروتزها و هم به ایمپلنت ها بار معقول داده شود.
  • بسیار مهم است که تا حد امکان آب و چای های گیاهی بنوشید.
  • چغندر، چای سیاه و قهوه را حذف کنید (یا حداقل به حداقل برسانید) که منجر به لکه شدن و تغییر رنگ دائمی دندان ایمپلنت می شود.
  • همچنین غذاها و نوشیدنی های حاوی اسید را حذف کنید، آنها می توانند منجر به تحریک و التهاب غشاهای مخاطی شوند.
  • نوشیدن نوشیدنی های گرم و خوردن بستنی سرد مجاز است، اما نمی توانید آنها را با یکدیگر ترکیب کنید تا دمای شدیدی نداشته باشد.
بخوانید  رشد فک تا چه سنی ادامه دارد؟

در صورت کاشت ایمپلنت دندان از چه محصولات بهداشتی استفاده کنم؟

چه زمانی باید در دوره ی ایمپلنت به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید:

  • شروع ناگهانی درد، تب، لرز.
  • بی حسی ناحیه فک و صورت، که قبلا وجود نداشت.
  • هنگام فشار دادن روی ایمپلنت ها، ناراحتی یا درد شدید ایجاد می شود.
  • قرمز شدن لثه، تورم غشای مخاطی، بوی بد دهان.
  • درد در ناحیه مفصل گیجگاهی فکی وجود دارد، حرکت دادن فک پایین دشوار است، ترک می خورد یا باز و بسته نمی شود.
  • دندان ها بسته نمی شوند (در تمام طول دندان یا فقط در یک طرف)، احساس جابجایی پروتز وجود دارد.
  • پروتز متحرک شد، قسمتی از دندان ها بریده شده بود.
  • جویدن یک طرف یا استفاده از تمام دندان ها دردناک است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×