» بهداشت و سلامت دندان » درمان عفونت لثه با عسل و فواید عسل برای دندان ها
درمان عفونت لثه با عسل
بهداشت و سلامت دندان - زیبایی دندان ها - سلامت دهان

درمان عفونت لثه با عسل و فواید عسل برای دندان ها

اسفند 1, 1402 210212

آیا می‌دانستید عسل می‌تواند تاثیر مثبتی بر دندان‌های شما داشته باشد؟ خیلی‌ها اغلب از یاد گرفتن این حقیقت شگفت زده می‌شوند. در زیر بیشتر در مورد درمان عفونت لثه با عسل , فواید عسل برای دندان ها و نحوه استفاده از آن برای بهبود سلامت دندان خود خواهید یافت.

فواید عسل برای دندان ها

عسل در جلوگیری از ایجاد بیوفیلم‌ها موثر بوده است که حذف پلاک از سطح دندان‌ها را سخت‌تر می‌کند. بررسی‌ها نشان داده است که عسل می‌تواند به پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه کمک کند.

همچنین عسل باکتری‌ها را از بین می‌برد. این ماده مغذی و شیرین دارای خواص ضد میکروبی است. عسل اسیدی را حذف می‌کند که می‌تواند از رشد بسیاری از اشکال باکتری جلوگیری کند. عسل همچنین می‌تواند توسعه حفره‌های دندانی را متوقف کند.

بخوانید  باندینگ دندان چیست؟

عسل پوسیدگی دندان را متوقف می‌کند. در حالی که شکر می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود، عسل در واقع می‌تواند به جلوگیری از آن کمک کند. این به این دلیل است که تولید دکستران را متوقف می‌کند. دکستران ماده‌ای است که به چسبیدن پلاک‌های خطرناک به دندان‌های شما کمک می‌کند.

عسل از التهاب لثه جلوگیری می‌کند. التهاب، لثه های شما را قرمز و ملتهب می‌کند. عسل حاوی گلوکز اکسیداز است که آنزیمی است که باکتری‌های عامل التهاب لثه را جذب و از بین می‌برد.

درمان عفونت لثه با عسل

برای درمان بیماری‌هایی مانند التهاب لثه یا خونریزی لثه، عسل را مستقیما روی لثه ها بمالید. بهتر است برای درمان عفونت لثه با عسل آن را مستقیما روی محل عفونت لثه بمالید.

عسل می تواند به درمان بیماری‌های لثه از جمله التهاب لثه، خونریزی و عقب نشینی لثه کمک کند. اغلب بزرگسالان حداقل یک بار در طول زندگی خود به بیماری دهان و دندان مبتلا می‌شوند. اگر این بیماری‌ها شدید شوند، لثه و دندان‌های شما شروع به خراب شدن می‌کنند. باکتری‌های ساکن در حفره دهان باعث التهاب می شوند، بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از التهاب لثه، از بین بردن آن باکتری‌ها است.

بخوانید  گرده زنبور عسل برای چی خوبه؟ طریقه مصرف گرده گل

وقتی عسل را با آب مخلوط می‌کنید، آنزیمی در عسل به نام گلوکز اکسیداز، پراکسید هیدروژن تولید می‌کند. تولید پراکسید هیدروژن دلیل اصلی فعالیت ضد میکروبی آن است. تحقیقاتی در دانشگاه Waikato در نیوزیلند نشان داده است که نوع خاصی از عسل به دلایل خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی خود، از ایجاد حفره دندانی و دهانی جلوگیری می‌کند و این روش درمان عفونت لثه با عسل است. حتی می‌توانید عسل را مستقیما روی محل التهاب یا عفونت در دهان قرار دهید. خواص ضد باکتریایی عسل که از فواید عسل برای دندان هاست باکتری‌های مضر را از بین می‌برد و باعث درمان عفونت لثه با عسل می‌شود.

عسل و زردچوبه برای دندان

از فواید عسل و زردچوبه برای دندان می‌توان به خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی اشاره آنها کرد. عسل و پودر زردچوبه در طی سالیان بسیاری در گذشته‌ها برای درمان‌های طبیعی برای انواع مختلفی از بیماری‌ها استفاده شده‌اند. استفاده از عسل و زردچوبه برای دندان می‌تواند به عفونت و درد لثه و دندان کمک کند.

عسل و نمک برای دندان درد

نمک و عسل هر دو دارای خواص ضد التهابی هستند. با مخلوط کردن عسل و نمک برای دندان درد ترکیب خوبی درست می‌شود که خاصیت ضدعفونی و باکتریایی نیز دارد. عسل و نمک برای دندان درد به خاطر خواد ضدالتهابی هر دو آنها بسیار خوب عمل می‌کند.

بخوانید  با 16 درمان سریع و سه سوته آفت دهان در خانه آشنا شویم

عسل و دارچین برای دندان درد

یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با حساسیت و دندان درد، مخلوط کردن یک قاشق چای‌خوری دارچین آسیاب شده و پنج قاشق چای‌خوری عسل است. مقدار کمی از مخلوط را مستقیما روی دندان آسیب دیده خود بمالید. این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید تا زمانی که درد از بین برود. مخلوط عسل و دارچین برای دندان درد بسیار موثر است.

سرکه و عسل برای دندان

از آنجایی که سرکه به طور طبیعی اسیدی است، به تجزیه پلاک یا سایر مواد چسبیده به دندان کمک می‌کند. PH سرکه سیب می‌تواند لکه ها را از روی دندان های شما پاک کند که به سفید شدن طبیعی دندان ها کمک می‌کند. ترکیب سرکه و عسل برای دندان می‌تواند مانند خمیر دندانی برای تمیزی و سفیدی عمل کند. با این حال به خاطر اسیدی بودن سرکه ترکیب سرکه و عسل برای دندان زیاد تایید نمی‌شود.

موم عسل برای دندان درد

موم عسل برای دندان درد
جویدن موم عسل برای دندان درد فایده بسیاری دارد. و همچنین موم عسل پاکسازی موثر دندان‌ها از پلاک کمک می‌کند. اجزای موجود در موم عسل دارای اثر ضد التهابی و ضد میکروبی بارز است. عسل یک عامل ضد باکتری است و می‌تواند برای درمان زخم استفاده شود. عسل می‌تواند به تسریع بهبودی و کاهش درد، تورم و التهاب کمک کند که این خاصیت از فواید عسل برای دندان هاست. پس استفاده از موم عسل برای دندان درد موثر است.

بخوانید  بهترین عسل ارگانیک و طبیعی ایران مال کدام منطقه است ؟

 

ترمیم پوسیدگی دندان با موم عسل

ترمیم پوسیدگی دندان با موم عسل از درمان‌های باستانی است. به گفته محققان، یک دندان ترک خورده باستانی که با پرکردگی ساخته شده از موم زنبور عسل، ترمیم شده است، ممکن است اولین نمونه شناخته شده دندانپزشکی درمانی باشد.

این دندان ۶۵ قرن قدمت دارد و بخشی از فک یک مرد بود که بیش از ۱۰۰ سال پیش در اسلوونی پیدا شد. به نظر می رسد دندانی که در اسلوونی یافت شده با موم زنبور عسل برای کاهش درد ناشی از حفره پر شده است.

میخک و عسل برای دندان درد

روغن میخک حاوی ماده فعال اوژنول است. این ماده یک بی‌حس‌کننده طبیعی است. این ماده به کاهش درد دندان با بی‌حسی و کاهش درد آن کمک می‌کند. اوژنول همچنین دارای خاصیت ضد التهابی است. این ماده ممکن است تورم و تحریک را در ناحیه آسیب دیده کاهش دهد.

اثر ضد التهابی عسل ادم و ترشحات را کاهش می‌دهد. این خواص جز فواید عسل برای دندان ها است. عسل اثر همچنین درد ناشی از فشار روی انتهای عصبی را کاهش می‌دهد. میخک و عسل برای دندان درد به دلیل خواص ضد التهابی بسیار موثر هستند.

بخوانید  مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی و کامپوزیت

درمان عفونت لثه در خانه

هدف از درمان جلوگیری از گسترش عفونت است. بسته به سطح عفونت و ساختار دهان شما، میزان و نوع درمان ممکن است متفاوت باشد. عفونت لثه اگر به موقع درمان نشود، ژنژیویت که مرحله اولیه عفونت لثه است، ممکن است باعث از دست دادن دندان‌ها شود. برای پیشگیری از بیماری‌های لثه، می‌توانید برخی از درمان های خانگی برای درمان عفونت لثه در خانه را امتحان کنید.

شستشو با آب نمک

نمک به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی شناخته شده است. شستشو با آب نمک می‌تواند التهاب را کاهش دهد و درد را تسکین دهد. استفاده آسان و مقرون به صرفه، شستشو با آب نمک می‌تواند یک تسکین موقت باشد. همان‌طور که اشاره شد عسل و نمک برای دندان درد نیز موثر هستند زیرا هر دو دارای خاصیت ضدالتهابی هستند.

ژل زردچوبه

درمان عفونت لثه در خانه با عسل و زردچوبه
زردچوبه دارای خواص ضد قارچی و ضد التهابی است. یک مطالعه اخیر نشان داده است که زردچوبه می‌تواند در پیشگیری از پلاک و التهاب لثه موثر باشد. می توانید خمیر زردچوبه روی لثه‌ها بمالید. قبل از شستشو باید ده دقیقه صبر کنید.

قبلا خواندیم که عسل و زردچوبه برای دندان نیز مفید هستند زیرا هر دو با خاصیت ضد درد و ضد قارچ و باکتری برای درد دندان و لثه‌ها موثرند. با استفاده از زردچوبه از بیماری لثه، درد لثه، التهاب لثه پیشگیری کرده و خطر ایجاد حفره را کاهش می دهید.

بخوانید  چطور لبخند هالیوودی داشته باشیم ؟

روغن

این یک روش قدیمی است و برای کاهش عفونت دهان شناخته شده است. چرخاندن روغن در داخل دهان ممکن است رشد باکتری های داخل دهان را کاهش دهد. می توانید دو قاشق چایخوری روغن نارگیل یا بادام را در دهان خود بریزید و قبل از تف کردن در دهان بچرخانید.

کمپرس سرد

عفونت لثه با درد و التهاب مداوم همراه است. استفاده از کمپرس سرد می‌تواند به کاهش تورم و کاهش احساس درد کمک کند.

روغن میخک

از زمان های قدیم میخک به عنوان داروی دردهای دندان شناخته شده است. روغن میخک را می‌توان به صورت غلیظ یا رقیق شده روی لثه ها مالید. میخک دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است. همچنین می توانید با روغن میخک از شر بوی بد دهان خلاص شوید. میخک و عسل برای دندان درد هم موثر هستند. این دو با کاهش التهاب به کاهش درد منجر می‌شوند. همچنین هر دو خاصیت ضدعفونی کننده دارند.

پراکسید هیدروژن

جدا از استفاده از پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان‌هایتان، می‌توانید از محلول پراکسید هیدروژن ملایم برای جلوگیری از بیماری و عفونت لثه استفاده کنید. استفاده از محلول قسمت های مساوی پراکسید هیدروژن ۳ درصد با آب در داخل دهان و تف کردن باعث کاهش پلاک و خونریزی لثه می‌شود.

بخوانید  برای خرید کامپوزیت به کجا باید مراجعه کرد؟

جوش شیرین

یک راه مقرون به صرفه و در عین حال موثر برای درمان عفونت لثه، ریختن محلول جوش شیرین در آب با مقداری نمک است. استفاده از این محلول سه بار در روز می تواند پلاک و عفونت لثه را کاهش دهد.

عسل

عسل همچنین دارای خواص ضد باکتریایی طبیعی است که به از بین بردن باکتری‌هایی که باعث درمان عفونت لثه می‌شوند کمک می‌کند. استفاده از عسل روی لثه‌ها بعد از مسواک زدن می‌تواند اثرات مفیدی برای مبتلایان به بیماری‌های پریودنتال داشته باشد.

سخن آخر

عسل یک ماده بسیار مقوی است. این ماده علاوه بر خواص مفیدی که بر سلامتی و درمان عفونت لثه با عسل دارد در بسیاری از درمان‌ها برای تسکین درد و عفونت لثه و دندان استفاده می‌شود. فواید عسل برای دندان ها ثابت شده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×