» بهداشت و سلامت دندان » بهترین داروی گیاهی برای دندان درد و عفونت دندان چیست ؟
داروی گیاهی برای دندان درد و عفونت دندان
بهداشت و سلامت دندان

بهترین داروی گیاهی برای دندان درد و عفونت دندان چیست ؟

شهریور 18, 1402 130350

بارها برای اکثر افراد این سوال مطرح می‌شود که آیا داروی گیاهی برای دندان درد و عفونت دندان وجود که یکی از شایع‌ترین مشکلات دندانی هم هست وجود دارد؟ در این مقاله اطلاعاتی در مورد نحوه درمان خانگی و طبیعی درد دندان و عفونت دندان با روش‌های کاملا طبیعی و گیاهی معرفی شده است.

زیره سیاه و جعفری بهترین داروی گیاهی برای دندان درد

برای درمان طبیعی درد دندان محصولات گیاهی جایگزین وجود دارد که می‌تواند برای دندان درد مفید واقع شود. یکی از آنها زیره سیاه است. زیره سیاه که خاصیت تقویت سیستم ایمنی را دارد اثر تسکین دهنده دندان درد دارد. هنگامی که زیره سیاه به طور منظم استفاده می‌شود، دردهای دندانی تسکین می‌یابد.

روش استفاده از آن هم برای درمان سه سوته دندان درد بسیار ساده است. مقداری دانه زیره سیاه را در یک لیوان آب و سرکه بریزید و بجوشانید. زیره سیاه را پس از جوشیدن باید طوری غرغره کرد که به دندان‌ها برسد. به این ترتیب درد دندان تا حد زیادی تسکین می‌یابد.

بخوانید  دهانشویه را چند بار در هفته و قبل یا بعد از مسواک زدن استفاده کنیم ؟

همچنین ، چعفری دندان یکی دیگر از درمان‌های طبیعی خوب و مسکن قوی برای دندان درد است. جعفری دندان را بی‌حس می‌کند و در نتیجه درد را تسکین می‌دهد. نحوه استفاده درست آن مثل زیره سیاه بسیار ساده است. یک دسته جعفری را داخل آبمیوه گیری می‌ریزند تا آب آن گرفته شود. آب جعفری خارج می‌شود با آب جعفری دهانشویه درست کنید و غرغره کنید تا با دندان تماس پیدا کند. پس از غرغره کردن، دندان درد از بین می‌رود زیرا دندان‌ها بی‌حس می‌شوند.

این روش را می‌توان به راحتی در هنگام درد دندان استفاده کرد. استفاده از زیره سیاه و آب جعفری برای سلامت عمومی نیز بسیار مفید است. بنابراین تاثیر داروی گیاهی برای دندان درد و عفونت دندان را نباید نادیده گرفت.

داروی گیاهی برای دندان درد

روغن کنجد و چای بابونه برای دندان درد

یک مورد دیگر از داروی گیاهی برای دندان درد و عفونت دندان به عنوان درمان طبیعی و کاربردی استفاده از روغن کنجد است. روغن کنجد به دلیل داشتن ارزش غذایی غنی، درد دندان را تسکین می‌دهد. بوی بد دهان ناشی از دندان درد نیز یک مشکل آزاردهنده است. اما روغن کنجد علاوه بر تسکین دندان درد، بوی بد دهان را برطرف می‌کند. روغن کنجد را می‌توان در مقدار کمی پنبه ریخت و به ناحیه دردناک دهان مالید و خاصیت این داروی گیاهی برای دندان درد را دید.

بخوانید  درمان خانگی سریع درد دندان کرم خورده در شب چیست ؟

علاوه بر روغن کنجد، روش طبیعی دیگری که می‌توان برای دندان درد استفاده کرد، چای بابونه است. چای بابونه که یک گیاه فوق العاده موثر است که به طور کلی درد را تسکین می‌دهد، اعصاب را آرام می‌کند و دندان درد را فورا قطع می‌کند چای بابونه نیز اثر آرامش بخش دارد. برای تسکین طبیعی دندان درد، ابتدا باید چای بابونه دم کنید. درد دندان را می‌توان با غرغره کردن کل دهان پس از دم کردن چای تسکین داد.

علاوه بر زیره سیاه، آب جعفری، روغن کنجد و چای بابونه، روش‌های گیاهی دیگری نیز برای درمان عفونت دندان وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

آنتی بیوتیک‌های طبیعی دندان برای عفونت دندان

در اینجا به معرفی چند داروی گیاهی برای دندان درد و عفونت دندان پرداخته شده که خواص آنتی بیوتیکی طبیعی جهت درمان عفونت دندان دارند. با استفاده از این درمان‌های طبیعی می‌توانید تا نزدیکترین وقت ملاقات در کلینیک دندانپزشکی برای تسکین درد در خانه از آنها استفاده کنید.

غرغره آب نمک

شستشوی دهان با آب نمک باعث تسکین موقت درد دندان و کاهش عفونت آن می‌شود. این روش به عنوان یک گزینه طبیعی نسبتاً آسان و مقرون به صرفه شناخته می‌شود. علاوه بر این، این محلول طبیعی باعث بهبود زخم‌ها و تقویت لثه‌ها می‌شود. برای این راهکار، نصف قاشق چایخوری نمک خوراکی را با نصف لیوان آب گرم مخلوط کنید. حداقل ۲ دقیقه با این مخلوط غرغره کنید و مخلوط را تف کنید. غرغره آب نمک را می‌توان ۲ تا ۳ بار در روز انجام داد.

بخوانید  فواید قرص سفیکسیم 400 برای دندان درد

جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از درمان‌های خانگی است که می‌توان آن را برای درمان طبیعی عفونت دندان ترجیح داد. جوش شیرین علاوه بر اینکه دارای خواص ضد باکتریایی می‌باشد یک روش عالی نیز برای از بین بردن پلاک‌های دهان است. نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین، نصف لیوان آب و ۱ قاشق چایخوری نمک را کاملا مخلوط کنید. سپس مخلوط به مدت حداقل ۵ دقیقه به صورت دهانشویه استفاده شود. این کار را می‌توان ۲ تا ۳ بار در روز انجام داد.

جوش شیرین

روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی یک اسانس بسیار موثر و کاربردی است که می‌توانید از آن به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای درد دندان و عفونت آن استفاده کنید. از آنجایی که دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی است، می‌تواند تا حد زیادی به کاهش تورم و درد احتمالی دندان کمک کند. برای این برنامه:

• ۲-۳ قطره روغن پونه کوهی را با ۱ قاشق غذاخوری از هر روغن حامل (مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا و روغن زیتون) مخلوط کنید.

• چند قطره از این مخلوط را روی یک تکه پنبه بریزید.

• سپس پنبه را به مدت ۲-۳ دقیقه روی ناحیه آلوده نگه داشته و پنبه را بردارید.

بخوانید  همه چیز درباره درمان رشد فک

• پس از ۱۰ دقیقه می‌توان دهان را با آب گرم شستشو داد. این برنامه را می‌توان ۲-۳ بار در روز انجام داد.

توجه: روغن پونه کوهی باید با هر روغن حامل رقیق شود تا از تحریک لثه‌ها جلوگیری شود.

چای شنبلیله

شنبلیله خواص ضد باکتریایی بالایی دارد و می‌تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای آبسه‌های دندان عمل کند. این گیاه موثر زخم‌ها را التیام می‌بخشد و التهاب و درد را نیز کاهش می‌دهد. برای این کار:

• ۱ لیوان آب به یک قوری اضافه کنید و آن را بجوشانید و ۱ تا ۲ قاشق چایخوری شنبلیله آسیاب شده اضافه کنید و بگذارید دم بکشد.

• پس از خنک شدن چای شنبلیله، مقداری گلوله پنبه را در این مخلوط آغشته کرده و روی ناحیه دردناک و دارای عفونت بمالید.

• این روش را می‌توان ۲ تا ۳ بار در روز انجام داد.

روغن میخک

روغن میخک از زمان‌های قدیم به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی و داروی گیاهی برای دندان درد و عفونت دندان استفاده می‌شده است. این گیاه دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی بالا می‌باشد. برای این راهکار:

بخوانید  آیا قرص استامینوفن تایلانول 500 برای دندان درد خوبه؟

• ۳ قطره روغن آویشن را با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید.

• سپس، مقداری پنبه را در مخلوط آغشته کنید و روی ناحیه دردناک و متورم بمالید.

• همچنین می‌توانید با اضافه کردن چند قطره روغن میخک به یک لیوان آب گرم آنپیشگیری از درد دندان با گل میخک را غرغره کنید.

• این برنامه را می‌توان ۳-۴ بار در روز انجام داد.

 

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک درمان طبیعی عالی است که با عفونت‌های باکتریایی مبارزه می‌کند. علاوه بر این، این ماده به کاهش پلاک‌های احتمالی و خونریزی لثه کمک می‌کند. برای این کار، پراکسید هیدروژن ۳ درصد را با همان مقدار آب مخلوط کرده و با ترکیب حاصل شده در دهان غرغره می‌کنند. این برنامه را می‌توان چندین بار در روز انجام داد.

سیر

سیر؛ حاوی ماده شیمیایی به نام آلیسین است که به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند با عفونت دندان مبارزه کند. افزودن سیر به غذاها و وعده‌های غذایی روزانه می‌تواند قدرت دفاعی بدن شما را در برابر عفونت افزایش دهد.

برای دندان درد، سیر را می‌توان له کرد و با کمی نمک به صورت خمیر درآورد و روی دندان عفونی خود بمالید. عفونت را درمان نمی‌کند، اما سیر می‌تواند به کاهش دندان درد و جلوگیری از رشد یا گسترش عفونت کمک کند.
می‌توان هر روز ۱ حبه سیر را به عنوان داروی گیاهی برای دندان درد و عفونت دندان مصرف کرد. این کار را می‌توان به تعداد دلخواه در طول روز انجام داد.

بخوانید  علت لق شدن ایمپلنت و روکش ایمپلنت دندان چیست ؟

سیر برای دندان درد و عفونت دندان

چای سبز

چای سبز دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. چای سبز به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می‌کند و با میکروب‌ها با باکتری‌ها مبارزه می‌کند. در نهایت این گیاه جادویی درد و التهاب اطراف دندان را کاهش می‌دهد. برای این راهکار:

۱ لیوان آب را حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت متوسط ​​بجوشانید.

• ۱ کیسه چای سبز را در آب جوش ریخته و به مدت ۵ دقیقه می‌گذاریم تا دم بکشد.

• سپس کیسه چای سبز برداشته شود و کیسه را به آرامی فشار دهید تا آب باقیمانده خارج شود.

• در نهایت کیسه چای سبز روی ناحیه دردناک قرار گیرد. چای سبز را می‌توان ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کرد.

درمان عفونت لثه در خانه با عسل و زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی خود، موثرترین گیاه دارویی برای دندان درد و عفونت دندان است که به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی برای عفونت‌های دندان عمل می‌کند. این خوراکی طبیعی به کشتن باکتری‌ها و کاهش التهاب کمک می‌کند. برای این درمان:

• مقداری آب را به ۱ قاشق چایخوری پودر زردچوبه اضافه کنید و آن را هم بزنید تا خمیری شود.

بخوانید  چگونه از شر درد دندان خلاص شویم؟ / درمان سریع دندان درد با این 4 روش خانگی

• مقداری پنبه در این مخلوط آغشته می‌شود و مستقیماً روی ناحیه مشکل استفاده می‌شود.

• بعد از ۱۵ دقیقه می‌توان دهان را با آب گرم شستشو داد.

• این برنامه را می‌توان ۳ بار در روز انجام داد. روش دیگر، دهانشویه زردچوبه می‌تواند برای از بین بردن پلاک‌ها و باکتری‌هایی که بر سلامت دهان تأثیر می‌گذارند استفاده شود.

امیدواریم توصیه‌های آنتی بیوتیکی طبیعی که در مقاله خود به اشتراک گذاشتیم توانسته باشد به سوالات شما در مورد نحوه درمان خانگی با داروی گیاهی برای دندان درد و عفونت دندان پاسخ دهد.

البته همه این روش ها زمانی موثر هستند که با توجه به علت دندان درد استفاده شوند. در غیر این صورت، تسکین و درمام کوتاه مدت درد ممکن است راه حل مناسبی نباشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×