» سلامت کودکان » درمان فوری دندان درد شبانه کودکان
درمان فوری دندان درد شبانه کودکان
سلامت کودکان - دندانپزشکی

درمان فوری دندان درد شبانه کودکان

دی 28, 1402 130344

درمان فوری دندان درد شبانه کودکان

حتی اگر دندان ها شیری باشند، ممکن است کودک شما نیز با دندان های خود مشکل داشته باشد. بنابراین در مواقع اورژانسی مانند درد یا شکستگی ناگهانی دندان کودکان چه باید کرد؟ پیشنهادات کمک های اولیه برای مشکلات دندانی کودکان در مقاله ما آمده است…

حمایت هر چه بیشتر از فرزندانی که گنج های کوچکی هستند در سال های اول زندگی مهم ترین وظیفه والدین است. حتی اگر مشکل دندان‌های شیری غیر دائمی باشد… دل‌های کوچک در مورد بسیاری از اتفاقاتی که ممکن است برایشان بیفتد، بی‌تجربه هستند. این وظیفه بزرگترهاست که آنها را راهنمایی کنند.

پس آیا والدین دانش و تجربه کافی دارند؟ در برخی از سوژه‌ها «بله»، در برخی دیگر «نه»… به عنوان مثال، مشکلات دندان‌های شیری که با گفتن «دندان دائمی نیست، اما دندان جدید رشد می‌کند» به تأخیر می‌افتد، می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. می تواند مشکلات زیادی را در کودکان ایجاد کند، از حواس پرتی گرفته تا بیماری های قلبی.

بخوانید  دندانپزشکی در کرج

آیا می دانید برای مشکلات فوری دندانی کودکان چه باید کرد؟ در اینجا روش های کمک های اولیه برای مشکلات دندانی کودکان آورده شده است…

دندان درد کودکان و شب بیداری

آیا می دانید اگر یک شب کودک شما ناگهان با دندان درد از خواب بیدار شد، چه باید بکنید؟ در چنین شرایطی، بلافاصله دندان های کودک خود را مسواک بزنید و از ناحیه دردناک مراقبت کنید. به لطف تمیز کردن دندان، تسکین وجود دارد.

یخ پیچیده شده در یک پارچه نازک را به فاصله ۵ دقیقه از بیرون به مدت ۵ دقیقه روی ناحیه دندان دردناک قرار دهید. یخ با انقباض عروقی که به آن ناحیه می آیند باعث کاهش جریان خون می شود و در نتیجه حالت فعال التهاب را سرکوب می کند. علاوه بر این، از آنجایی که یخ باعث ایجاد بی حسی می شود، بی حسی موضعی ایجاد می شود و احساس درد را کاهش می دهد.

دندان درد و شب بیداری

اگر باز هم درد از بین نرفت، می توان به کودک دوز مسکن متناسب با سن و وزنش داد تا شب را راحت سپری کند، اما نباید فراموش کرد که اینها راه حل های موقتی هستند. مراجعه به دندانپزشک اطفال و شروع درمان کاملا ضروری است.

بخوانید  برای سفید کردن دندان‌ها چه کنیم؟

اگر دندان کودک شما شکسته است این کار را انجام دهید:

اگر دندان کودک شما در هنگام زمین خوردن یا برخورد شکسته شود، زمان رسیدن به دندانپزشک از اهمیت بالایی برخوردار است. انجام صحیح اولین مداخله می تواند از مشکلات مادام العمری که ممکن است کودک تجربه کند جلوگیری کند. اگر دندان شکسته است، حتما قسمت های شکسته را پیدا کنید. حمل و نقل قطعات شکسته در یک محیط مرطوب بسیار مهم است. مناسب ترین راه حل برای این امر شیر است. دندان شکسته را داخل ظرف شیر بیندازید و نزد دندانپزشک کودکان ببرید. به این ترتیب می توان با چسباندن قطعه شکسته ای که در شرایط مناسب به دندان پزشکی آمده است، دندان را به حالت اولیه خود بازگرداند.

اگر دندان کودک شما شکسته است این کار را انجام دهید

اگر دندان در اثر ضربه از جای خود خارج شود…

در اثر برخورد یا تصادف، دندان ممکن است به طور کامل بیرون بیاید. در چنین شرایطی، یافتن دندان جابجا شده بسیار مهم است. اگر دندان بیرون آمده دندان دائمی است، تاج دندان را بگیرید و ریشه را در آب جاری تمیز کنید، هرگز به ریشه دندان دست نزنید و دندان را در جای خود قرار دهید.

بخوانید  آیا قرص استامینوفن تایلانول 500 برای دندان درد خوبه؟

از کودک بخواهید یک رول دستمال را گاز بگیرد و به دندانپزشک کودکان مراجعه کند. اگر در این مدت نتوانستید دندان را تعویض کنید، بهتر است در اسرع وقت با قرار دادن آن در ظرف پر از شیر به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. اگر دندان بیرون آمده شیری است، دوباره دندان را پیدا کنید و برای متخصص اطفال بفرستید.

از دندان های پوسیده غافل نشوید!

پوسیدگی دندان های شیری که بسیاری از والدین با گفتن این جمله که «به هر حال دندان های شیری می ریزد، دندان جدید می آید» چندان به آن اهمیت نمی دهند، بر تغذیه کودکان تأثیر منفی می گذارد. همچنین می تواند مشکلات زیادی از حواس پرتی تا خستگی، از فراموشی تا بیماری های قلبی ایجاد کند.

پوسیدگی در دندان های شیری و دائمی را نباید نادیده گرفت. ممکن است والدین با این فکر که ممکن است از دندانپزشک بترسند، نخواهند فرزندان خود را در سنین پایین بیاورند. با این حال، درمان های دندانپزشکی امروزه آسان تر شده است.

لازم است این روش را برای هر کودک به زبانی که بتواند آن را درک کند توضیح دهید. معرفی ابزارها بدون ترساندن آنها به جلب اعتماد کودکان کمک می کند. نام بردن از ابزارهای دندانپزشکی جالب است. این اجازه می دهد تا کودک رویاپردازی کند و درمان دندان را به عنوان یک بازی ببیند.

بخوانید  شربت کتوتیفن برای آبریزش بینی کودکان

دندان پزشکی برای کودکان

هرگز از عبارت “هرگز صدمه نخواهد زد” استفاده نکنید. وقتی به آنها می گویید چه احساسی داشته باشند، می توانند بسیار انعطاف پذیرتر از آن چیزی باشند که فکر می کنید. اگر با وجود تمام تلاش ها بترسد، می توان با بیهوشی عمومی درمان کرد. بنابراین تمام درمان ها را می توان در یک جلسه انجام داد.

حتی اگر دندان های کودک شما کامل پر نشده، باید مسواک زده شود!

خانواده ها اغلب قبل از مسواک زدن دندان های کودک خود، منتظر می مانند تا تمام دندان ها کامل شود. با این حال، حتی اگر اولین دندان ها شروع به ظاهر شدن کنند، اکنون خیلی دیر در نظر گرفته می شود. مطالعات اخیر نشان می دهد که باکتری های عامل پوسیدگی قبل از رویش دندان شروع به تکثیر در دهان می کنند.

به عبارت دیگر، با وجود اینکه هیچ دندانی در دهان کودک شما وجود ندارد، باکتری ها شروع به آماده سازی خود می کنند. هر چه بهتر و تمیزتر نگهداری شود، تعداد باکتری های پوسیدگی در دهان کمتر می شود. بنابراین تمیز کردن دهان باید به محض تولد کودکان شروع شود. مسواک های انگشتی با اولین رویش دندان؛ استفاده از مسواک کودکان با رویش دندان آسیاب (حدود ۱ سالگی) مهم است. اولین معاینه دندان باید بین سنین ۶ ماهگی تا ۱ سالگی انجام شود.

بخوانید  جراحی دندان

چرا دندان درد در شب ادامه دارد؟

دندان درد شبانه شدید به خصوص در شب شروع می شود. زیرا تغییرات هورمونی، افزایش فشار داخل عروقی و بزرگ شدن عروق باعث می شود که در شب درد شدیدتری احساس کنید. بهترین حرکت برای دندان درد کودکان که از شب شروع می شود، مراجعه به نزدیکترین دندانپزشک با مصرف مسکن است.

در مواردی که دسترسی به دندانپزشک مشکل است، استفاده از ادکلن، الکل، آسپرین و غیره در ناحیه لثه دندان دردناک بسیار اشتباه و خطرناک است. زیرا اینها می توانند با ایجاد سوزش در لثه باعث ایجاد درد ثانویه شوند. غرغره با دهانشویه های حاوی مسکن و آب نمک نیز تا حدودی باعث تسکین بیمار می شود. با این حال، همه این روش ها کوتاه مدت هستند و درمانی نیستند.

چه چیزی برای دندان درد شبانه خوب است؟

در صورت وجود دندان درد، روشن شدن علت زمینه ای این وضعیت بسیار مهم است. در انتخاب برنامه مناسب، تنها پس از تشخیص علت می توان تصمیم گرفت که در مورد درد، ادم یا سایر شکایات چه باید کرد. اگر با وجود روش‌های مختلف، یکی از علائم بهبود نیافته باشد، یا اگر شکایات به مدت ۱ تا ۲ روز ادامه داشته باشد، ممکن است نشان‌دهنده این باشد که باید با دندانپزشک وقت ملاقات داشته باشید.

بخوانید  معرفی بهترین قرص های درمان دندان درد عصبی

در عین حال، توصیه می شود قبل از استفاده از پزشک خود با پزشک خود مشورت کنید و از آنها حمایت کنید که کدام یک از روش های قابل استفاده برای شما مناسب تر است یا اینکه آیا تأثیرات منفی روی شما خواهد داشت.

پس از مشخص شدن علت دندان درد شبانه، روش های استفاده نیز متفاوت است. برای تسکین درد ناشی از حساسیت دندان می توان از خمیردندان های حساس کننده استفاده کرد. خمیردندان هایی که برای این منظور تولید می شوند حاوی فلوراید و پتاسیم هستند.

در صورت باز بودن سطوح ریشه و تحلیل لثه، درمان حساسیت عاج با وارنیش‌های مخصوص می‌تواند توسط دندانپزشک به عنوان پیشگیری انجام شود. حتی سطوح باز ریشه را می توان با پر کردن یا پروتز پوشاند. علاوه بر این، در این صورت، برخی از اقدامات ساده ای که می توانید در خانه انجام دهید، می تواند حساسیت شما را کاهش دهد. به عنوان مثال، شستشوی دهان با آب نمک گرم چند بار در روز و مسواک زدن لثه ها به صورت گرد با یک مسواک نرم می تواند کمی تسکین یابد.

این درد که به عنوان درد تیغه بینی شناخته می شود، می تواند بعد از غذا خوردن ایجاد شود، به خصوص با فشردن باقی مانده غذا بین دندان های عقبی، با فشار دادن روی لثه ها. دلیل این امر این است که بقایای مواد غذایی را نمی توان به طور موثر از بین دندان ها تمیز کرد. به همین دلیل مهم است که بعد از صرف غذا با یک برس رابط یا نخ دندان کاملاً تمیز شود.

بخوانید  فواید قرص سفیکسیم 400 برای دندان درد

استفاده از کمپرس سرد (فشرده سازی) روش دیگری است که می تواند برای تسکین شکایات درد استفاده شود. این روش به ویژه در دندان درد کودکان ناشی از ضربه موثر است. پس از اعمال سرد، رگ های خونی در ناحیه مربوطه منقبض می شوند، ادم و التهاب کاهش می یابد. بنابراین، کاهش شدت درد ممکن است رخ دهد.

روش مورد استفاده برای کاهش این درد را می توان با استفاده از کیسه یخ در حوله در ناحیه مربوطه انجام داد. این برنامه را که هر بار به مدت ۲۰ دقیقه در ناحیه ای که درد احساس می شود اعمال می شود، می توان هر چند ساعت یکبار تکرار کرد.

سیر که هزاران سال است به منظور از بین بردن مشکلات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، برای تسکین درد و همچنین از بین بردن باکتری های مضر که با تشکیل پلاک روی دندان ها مشخص می شود، استفاده می شود. در این روش می توان یک حبه سیر را له کرد و به صورت خمیر درآورد و سپس روی ناحیه آسیب دیده قرار داد. یا می توان یک حبه سیر را بین دندان های دردناک گرفته و به آرامی جوید.

بخوانید  درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد

چه چیزی برای دندان درد خوب است؟

گیاه دیگری که در طول تاریخ در درمان دندان درد شبانه کودکان استفاده می شود، میخک است. روغن موجود در این گیاه هم پاسخ التهابی را سرکوب می کند و هم می تواند اثر بی حس کننده ای بر احساس درد داشته باشد. اوژنول موجود در آن یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی در نظر گرفته می شود. مقدار کمی روغن میخک که روی یک تکه پنبه ریخته شود برای این کار کافی است. برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند روغن میخک را قبل از استفاده در روغن حامل مانند روغن زیتون رقیق کنند (چگالی آن را کاهش دهند، رقیق کنند). این برنامه را می توان چندین بار در روز انجام داد.

آویشن گیاهی است که با خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی قوی خود می تواند به درمان دندان درد شبانه کودکان کمک کند. قبل از استفاده از آویشن برای این منظور می توان چند قطره روغن آویشن را با چند قطره آب مخلوط کرد تا روغن رقیق شود. سپس این مخلوط را می توان با کمک پنبه روی ناحیه آسیب دیده اعمال کرد. از روغن آویشن می توان به عنوان دهانشویه نیز استفاده کرد و ۱ قطره روغن آویشن را به یک لیوان کوچک آب اضافه کرد.

بخوانید  قرص آسپرین برای چی خوبه و چه کسانی باید آسپرین مصرف کنند

جدای از این کاربردها، با روش‌های مختلفی که می‌توان به‌ویژه برای دندان‌دردی که در شب اتفاق می‌افتد، گام مهمی برای اطمینان از خواب شبانه خوب برداشت:

  • بالا نگه داشتن سر
  • قبل از رفتن به رختخواب از مصرف غذاهای اسیدی، سرد یا سفت خودداری کنید
  • قبل از خواب از کمپرس سرد در ناحیه دردناک استفاده کنید

بسته به علت اصلی دندان درد کودکان، دندانپزشک شما در مورد مناسب ترین درمان برای وضعیت شما تصمیم می گیرد. در حالی که حفره ایجاد شده در پوسیدگی دندان را می توان تمیز کرد و با مواد دیگری پر کرد، در شکستگی ها یا ترک ها می توان از پروتزهای ترمیم یا پروتز دندان استفاده کرد.

اگر دندان درد شبانه به دلیل عفونت سینوسی باشد، هم عفونت و هم احساس درد را می توان با کمک داروهای آنتی بیوتیک تسکین داد. برای داشتن دندان های سالم باید هر روز مراقب دندان های خود باشید و از کوچکترین علامتی غافل نشوید.

نحوه ساخت ایمپلنت در افرادی که آسیب شدیدتری به دندان دارند؟ برای کسب اطلاعات در مورد درمان سه سوته دندان درد  می توانید به دندانپزشکان مراجعه کنید. دندان درد کودکان و بزرگسالان وضعیتی است که بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذارد. بنابراین، حداقل دو بار در سال معاینه دندانپزشکی خود را فراموش نکنید.

بخوانید  علت لق شدن ایمپلنت و روکش ایمپلنت دندان چیست ؟

برای شما روزهایی سرشار از سلامتی آرزومندیم.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×