» تغذیه و سلامت » فواید بینظیر برگ کرفس / با برگ کرفس چه کنیم ؟
برگ کرفس
تغذیه و سلامت - سبک زندگی

فواید بینظیر برگ کرفس / با برگ کرفس چه کنیم ؟

مرداد 29, 1402 220218

ساقه و برگ کرفس از سبزی‌های دارویی هستند که به طور گسترده از آنها در اکثر غذاها استفاده می شود. این گیاه یک آنتی اکسیدان قوی و ضد التهاب است که به تعادل فشار خون ( کاهش فشار خون بالا ) و سطح کلسترول کمک می کند و در عین حال سیستم گوارشی را آرام می کند.

کرفس حاوی ترکیبات محافظتی در برابر سرطان لوزالمعده و سینه است، این گیاه حاوی الکترولیت هایی است که برای بدن بسیار مثمر ثمر و مهم هستند. کرفس گیاهی است از کم آبی بدن جلوگیری می کند و یک آبرسان فوق‌العاده موثر است که در عین حال به کاهش وزن کمک می کند زیرا منبع خوبی از فیبر شناخته می شود. از ریشه کرفس در آشپزی، از برگ آن در سوپ یا آبگوشت و از ساقه آن در سالاد استفاده می شود. دانه های آن را می توان به عنوان ادویه نیز مصرف کرد.

بخوانید  ویزیت آنلاین دامپزشکی چگونه انجام می شود؟

برگ کرفس چیست؟

کرفس یکی از گیاهان دارویی پرمصرف است. خاصیت رقیق کنندگی خون و آنتی اکسیدانی بالایی دارد. یک ضد التهاب موثر و یک سبزی قلیایی است که غذاهای اسیدی را خنثی می کند. کرفس از خانواده جعفری و بومی مدیترانه شرقی است و در آب و هوای معتدل رشد می کند، طول آن تا ۲ متر می رسد. یک گیاه دو ساله، اندازه گل سفید کرفس به قطر ۳ تا ۶ میلی متر است.

میوه نسبتاً بزرگی دارد که شبیه سیب زمینی است و می توان از آن در بسیاری از غذاها استفاده کرد. خاستگاه اصلی کرفس که بیش از ۲۰ زیرگونه دارد آمریکا، اروپا، استرالیا و هند است.

مصرف کرفس که یکی از انواع سبزی های زمستانی است. هرچند گیاه کرفس به دلیل بوی تند و این که برخی غذاها در فرهنگ ما به خوبی جا نیفتاده است، چندان از استقبال خوبی برخوردار نیستند. با وجود این، تولید آن به دلیل فواید انکارناپذیری که برای سلامتی انسان دارد، به طور مستمر ادامه دارد.

با برگ کرفس چه کنیم ؟

ارزش غذایی برگ کرفس

سابقه کشت و مصرف کرفس، با توجه به فواید بی نظیری که دارد به قرن ها قبل برمی گردد. جالب است بدانید که کرفس از زمان فراعنه کاشته می شد، به طور مکرر به عنوان یک دارو در تاریخ استفاده می شد و مشخص است که اولین مصرف آن به عنوان سبزی به تمدن یونان باستان باز می گردد.

بخوانید  اگر بدنسازی را رها کنیم چاق میشویم؟ عوارض ترک ورزش چیست ؟

کرفس و برگ کرفس در طول زمان به طرق مختلف مصرف و استفاده می شود، این گیاه یکی از مفیدترین سبزیجات زمستانی است. از سبزیجاتی است که به طور خاص باید برای کودکان باید مصرف شود تا از مشکلات سلامتی آینده آنها جلوگیری کند.

اگرچه کرفس از خانواده جعفری و رازیانه است، اما یک غذای سالم و کم کالری است. ارزش کالری و ارزش غذایی ۱۰۰ گرم کرفس به شرح زیر است:

۷۹٫۸ میلی گرم اسیدهای چرب (امگا ۶)

۱۶ کالری انرژی

۲ گرم فیبر غذایی

۳٫۵ گرم کربوهیدرات

۱٫۸ گرم قند

۰٫۲ گرم چربی

پروتئین ۰٫۷ گرم

با این کالری و ارزش غذایی که دارد برای برنامه های تغذیه رژیمی گزینه بسیار مناسبی است و همچنین دارای خاصیت درمانی و پیشگیری کننده برای بسیاری از بیماری ها می باشد.

کرفس حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است. ویتامین های موجود در آن نیز شامل ویتامین‌های A، C، E، ریبوفلاوین، نیاسین، B6 و K. مواد معدنی عبارتند از سلنیوم، فسفر، منگنز، منیزیم، آهن، پتاسیم، روی، کلسیم، فسفات و سدیم.

با تمام این ارزش های غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن، فواید بیشماری برای سلامت انسان به همراه دارد.

بخوانید  جشنواره بزرگ زمستانه فروش تلویزیونهای 4K

به عنوان مثال، مصرف ۴ ساقه کرفس در روز به کاهش سطح کلسترول کمک می کند، در حالی که مصرف ساقه کرفس با تنظیم جریان خون در ماهیچه ها و رگ ها به کاهش فشار خون نیز کمک می کند. علاوه بر این، با فیبر غذایی خود برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و برای درمان یبوست مفید است.

برگ کرفس که در کشور ما عموماً به صورت کرفس با روغن زیتون و سالاد کرفس با ماست مصرف می شود، به عنوان یک ادرار آور قوی برای پاکسازی بدن از سموم و رفع ادم موثر است. کرفس علاوه بر فواید بدنی، اثر آرامش‌بخشی هم دارد. مثلاً خاصیت تسکین‌دهنده‌ای دردهای قاعدگی فرد را دارد. همچنین می توان از آن در برخی شرایط آلرژیک استفاده کرد.

البته مانند هر ماده غذایی، با وجود این همه ارزش غذایی غنی کرفس نیز می تواند عوارض جانبی داشته باشد. به همین دلیل به ویژه بیماران مبتلا به فشار خون بالا که از داروها استفاده می کنند باید با مشورت پزشک خود از این گیاه مصرف کنند.

فواید برگ کرفس

فواید برگ کرفس و مواد مغذی و ویتامین های موجود در کرفس

برگ کرفس و همه اجزا آن حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین های A، C، E و K، فولات ( اسید فولیک )، پیریدوکسین (B6)، پتاسیم، اسید پانتوتنیک (B5)، منگنز، ریبوفلاوین، کلسیم، فسفر است. همچنین حاوی مقدار زیادی فیبر، بتاکاروتن، فلاونوئیدها و ترکیبات و آنزیم های آنتی اکسیدانی زیادی است.

بخوانید  آیا لمینت ناخن ترمیم دارد؟ تفاوت کاشت ناخن و لمینت ناخن چیست ؟

از کلسترول بد و بالا جلوگیری می کند

کرفس میزان کلسترول خون را متعادل می کند و به کنترل فشار خون کمک می کند. فتالید موجود در کرفس هورمون استرس را در خون کاهش می دهد، رگ های خونی و گردش خون را آرام می کند و کلسترول مضر خون را کاهش می دهد. داروهای فشار خون ممکن است عوارض جانبی مانند برهم زدن تعادل سدیم و پتاسیم در خون داشته باشند. کرفس فشار خون را کاهش می دهد و جریان خون به مغز را افزایش می دهد بدون اینکه چنین عوارضی را نشان دهد.

از بدن در برابر التهاب محافظت می کند

کرفس و دانه های آن به دلیل برخورداری از آنتی اکسیدان هایی مناسبی که دارند از بدن در برابر التهاب محافظت می کنند. همچنین در برابر بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری قلبی، آرتریت روماتوئید و غیره که با التهاب در بدن مرتبط هستند، محافظت می کند. اگر از درد مفاصل، عفونت ریه، آسم یا آکنه رنج می برید، مصرف برگ کرفس بسیار مفید خواهد بود.

مفید برای دستگاه گوارش

کرفس به دلیل ظرفیت بالای آب و فیبر از سیستم گوارشی پشتیبانی می کند. گنجایش بالای آب، همراه با فیبر نامحلول، روده ها را نرم می کند. دانه های کرفس حاوی ترکیبی به نام NBP است که اثر ادرار آوری دارد و به سم زدایی بدن کمک می کند. این ترکیب برای مبارزه با عفونت های باکتریایی در دستگاه گوارش و اندام های تناسلی مفید است و حتی ممکن است به جلوگیری از کیست در اندام تناسلی کمک کند.

بخوانید  بهترین راهکارهای از بین بردن بوی بد قلیان و سیگار چیست؟ 9 روش سه سوته

از بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی کرفس با جلوگیری از استرس اکسیداتیو و التهاب در خون به پیشگیری از تصلب شرایین و بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. مواد فنولیک موجود در کرفس بر روی سیستم عصبی اثر می‌گذارند و به ماهیچه‌های صاف اطراف رگ‌های خونی ما اجازه می‌دهند تا شل شوند و فشار خون را کاهش دهند. علاوه بر این، پتاسیم موجود در آن به تنظیم ضربان قلب و فشار خون کمک می کند.

به پیشگیری از سرطان کمک می کند

مطالعات نشان می دهد که لوتئولین موجود در برگ کرفس از رشد سلول های سرطانی پانکراس جلوگیری می کند و تشکیل سرطان سینه را به تاخیر می اندازد . ترکیبی به نام آپیژنین موجود در کرفس سلول های سرطانی را مهار می کند. کرفس با اثر محافظتی خود در برابر استرس اکسیداتیو مزمن و التهاب از بسیاری از انواع سرطان در بدن پیشگیری می نماید.

تقویت کننده معده

در مطالعات حیوانی، مشاهده شده است که مولکول اپیوم موجود در کرفس باعث بهبود پوشش معده و تعدیل ترشحات معده می شود. تصور می شود که عصاره برگ کرفس سطح مخاط مورد نیاز برای پیشگیری از التهاب معده را افزایش می دهد و سطح اسید ترشح شده گاستریت را کنترل می کند.

بخوانید  سنگ نمای ساختمان و چه کاربردی دارد + انواع آن

محافظ سلامت کبد

مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی متشکل از کرفس، کاسنی و پودر جو عملکرد آنزیم های کبدی و سطح تجمع بد چربی را بهبود می بخشد. علاوه بر این، ماده فتالید که به کرفس بوی خاص می دهد از کبد محافظت می کند. به بیماران هپاتیت B و C که در معرض خطر ابتلا به سیروز هستند توصیه می شود حداقل یک بار در هفته کرفس مصرف کنند.

درد نقرس و آرتروز را کاهش می دهد

دانه های کرفس می توانند درد ناشی از آرتروز و نقرس را کاهش دهند. طبق تحقیقات انجام شده بر روی افراد مبتلا به این دو بیماری، کاهش ۶۸ درصدی درد در برخی افراد مشاهده شد. پس از مدتی درد به طور کامل فروکش کرد و هیچ عارضه ای گزارش نشد. عصاره دانه کرفس مزایای مشابهی برای تسکین درد در بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا و روماتیسم دارد.

مناسب برای بیماران دیابتی

مواد معدنی و ویتامین های موجود در برگ کرفس دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند، به این معنی که تأثیر آهسته و ثابتی بر قند خون شما دارند. شاخص گلیسمی سیستمی برای اندازه گیری تاثیر کربوهیدرات ها بر سطح گلوکز خون است که نشان می دهد کدام غذاها برای بیماران دیابتی مناسب تر هستند. بنابراین سبزی مفیدی جهت پیشگیری از ابتلا به دیابت است.

بخوانید  ویتامین e در چه چیزهایی وجود دارد ؟ 50 ماده غذایی سرشار از این ویتامین ضد سرطان

کرفس از پوست محافظت می کند

برگ کرفس به عنوان یک آنتی اکسیدان و منبع خوبی از ویتامین A و بتاکاروتن شناخته شده است. ویتامین A برای سلامت غشاهای مخاطی، محافظت از پوست و دید در شب ضروری است. علاوه بر این، مصرف سبزیجاتی مانند کرفس سرشار از فلاونوئیدها به محافظت از سرطان ریه و حفره دهان کمک می کند.

حاوی نمک های مفید

سدیم موجود در کرفس با نمک خوراکی یکسان نیست و جذب آن برای بدن راحت تر است. یک ساقه کرفس حاوی حدود ۳۵ میلی گرم سدیم است، بنابراین افراد حساس به نمک می توانند به راحتی کرفس مصرف کنند.

قدرت جنسی را افزایش می دهد

کرفس سرشار از دو فرومون جنسی است که در بدن وجود دارد، آندروستنول و آندروستنون، و به عنوان محرک عمل می کنند. جویدن ساقه کرفس یا مصرف مکرر برگ کرفس بر عملکرد جنسی تأثیر مثبتی می گذارد.

به کاهش وزن کمک می‌کند

کرفس بسیار کم کالری است (یک ساقه بزرگ حاوی ۱۰ کالری است) و ممکن است به کاهش وزن کمک کند زیرا به تنظیم متابولیسم چربی (چربی) کمک می کند. همچنین به دلیل داشتن مقدار زیاد آب و الکترولیت می تواند از هدر رفتن آب جلوگیری کند.

بخوانید  چه کسانی نباید آناناس بخورند ؟

سلامت استخوان ها را حفظ می کند

برگ کرفس تازه منبع خوبی از ویتامین K است که ۲۵ درصد نیاز روزانه را تامین می کند. به افزایش توده استخوانی کمک می کند و شرایط لخته شدن به موقع خون را فراهم می کند.

کرفس

با برگ کرفس چه کنیم ؟

برگ های کرفس را خشک و خرد کرده و به عنوان چاشنی به غذاها اضافه می کنند. به لطف محتوای آنتی اکسیدانی غنی، برگ کرفس ایمنی بدن را تقویت و از سلامت چشم محافظت می کنند و اثر محافظتی در برابر سرطان دارند. می توان از آنها در چای، سوپ، سالاد استفاده کرد.

چگونه برگ کرفس را خشک کنیم؟

برگ های کرفس را بشویید، خرابی‌های آن را جدا کنید و داخل آبکش بریزید تا آب آن کاملا خارج شود. یک دستمال یا حوله نازک روی سینی بگذارید، برگ هایی را که قبلا آبکش کرده اید بتکانید و بگذارید خشک شوند. برگ ها را که در طول روز به مدت ۱ تا ۲ هفته خشک می شوند برگردانید. با گذشت زمان آنها تغییر رنگ می دهند و مانند نعناع خشک ترد می شوند. می توانید خشک شده ها را در ظروف دربسته قرار دهید و در کمد قرار دهید تا از آنها استفاده کنید.

بخوانید  گیاهانی که آب را تصفیه می کنند/معرفی 8 گیاه تصفیه کننده آب

چگونه کرفس بخریم و نگهداری کنیم؟

کرفس یکی از سبزیجاتی است که در هنگام رشد از نظر شیمیایی سمپاشی می شود، بنابراین سعی کنید کرفس ارگانیک را پیدا کنید. اطمینان حاصل کنید که برگها تازه و سبز به نظر می رسند و هیچ لکه قهوه ای روی برگ کرفس و ساقه آن وجود ندارد. کرفس را بلافاصله پس از آوردن آن به خانه نشویید، زیرا باعث خراب شدن سریعتر آن می شود. وقتی می خواهید کرفس را بپزید آن را تمیز کنید. گیاه کرفس را می‌توانید حداکثر پنج تا هفت روز در یخچال نگهداری کنید.

پس از این مدت، کرفس ممکن است فاسد شود. کرفس را فریز نکنید، زیرا به راحتی آب می شود و حالت خمیری پیدا می کند. سودمندترین مصرف کرفس از نظر تغذیه ای از طریق بخارپز است، به طوری که ۸۰ تا ۹۰ درصد آنتی اکسیدان های ارزشمند آن حفظ می شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 1.00
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×