» ایمپلنت » پودر استخوان چیست و چه کاربردی دارد ؟
پودر استخوان چیست
ایمپلنت - سلامت استخوان ها

پودر استخوان چیست و چه کاربردی دارد ؟

آبان 26, 1402 170336

سوالی که امکان دارد برای هر کسی پیش آید این است که پودر استخوان چیست و چه کارایی دارد؟ این پودر در حال حاضر در عمل های جراحی مرتبط به دهان و مخصوصا ایمپلنت کاربرد خیلی زیادی دارد. ایمپلنت دندان شیوه عالی جهت جایگزین نمودن دندان های خراب شده و افتاده می باشد. در طول این چند سال مواد و روش های بکارگیری در ایمپلنت دندان پیشرفت چشمگیری داشته است و مزایای آن کاملا واضح و مبرهن است.

فناوری کاشت ایمپلنت احتیاج به استخوان فک مقاوم با فشردگی کافی دارد. بدین جهت در وضعیتی که استخوان شخص کاهش یافته یا فشردگی لازم را نداشته یا ارتفاع آن جهت این کار مطلوب نیست همواره از پودر استخوان جهت پیوند استخوان فک بهره می برند.

رایج ترین کاربرد پودر استخوان معمولا در ایمپلنت دندانی می باشد. جهت بالا بردن سطح کیفی و فشردگی استخوان فک در قسمتی از دندان خراب شده استفاده می شود. در مجموع این محصول جهت پیوند استخوان فک و بازسازی عیب های آن بکار برده می شود. از اقسام متنوع این پودر هم جهت بهسازی رشد استخوان و بالا بردن طول استخوان و یا واقع شدن آن به جای قسمت هایی از استخوان که به دلیل تصادف یا… افتاده ، بکار برده می شود.

بخوانید  طرز استفاده از مسواک بین دندانی برای ایمپلنت چگونه است ؟

بعد از انجام پیوند استخوان جریان خون و خونرسانی به استخوان به صورت مطلوبی صورت می گیرد و سبب تحریک رشد آن می شود. افزون بر این پیوند پودر بعد از کاشت سبب چسبیدن اتصالات استخوان فک، بازسازی استخوان های شکسته شده و ….می شود.

موارد استفاده از پودر استخوان

  • حفظ کانتور و ساختمان مطلوب فک در نواحی زیبایی
  • حفظ ساکت های دندان های بیرون آمده.
  • تلفات پریودنتال را معالجه می کند.
  • چنانچه در پیرامون ایمپلنت شما ضایعه ای موجود باشد، برطرف می شود.
  • کف سینوس را افزایش می دهد.
  • محافظت از ریج

قیمت پودر استخوان برای ایمپلنت

چنانچه از پودر استخوان جهت کاشت ایمپلنت بهره برده شود قیمت آن همواره مقدار مشخصی است. قیمت پودر استخوان برای ایمپلنت معمولا به پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت بستگی دارد، بدین مفهوم که دربردارنده این دو کار می باشد.

ولی در مجموع قیمت پودر استخوان برای ایمپلنت به شمار ایمپلنت ها و مقدار پودر استخوان بستگی دارد که برای مراجعه کننده استفاده می شود. بدین جهت امکان دارد که هزینه مورد نظر در بخش نامبرده مقداری کمتر یا بیشتر شود.

قیمت پودر استخوان برای ایمپلنت

انواع پودر استخوان برای ایمپلنت

انواع پودر استخوان برای ایمپلنت کدامند؟ جهت کاشت ایمپلنت دندان بایستی استخوان های فک مقاومت و فشردگی لازم را داشته باشند. بدین جهت امکان دارد در وضعیتی، استخوان های فک شخصی کاهش یافته باشد یا به حد لازم تراکم نداشته باشد. یا اینکه امکان دارد طول آن جهت کاشت مطلوب نباشد. جهت پیوند استخوان های فک دندانپزشک متخصص از پودر استخوان بهره می برد که شامل اقسام متنوعی به شرح زیر می باشد:

  • اتولوگوس
  • زنوگرافت
  • هیلوس
  • پودر استخوان مصنوعی آلو پلاستیک
  • گرافت استخوان پودر بر پایه سرامیک از دیگر انواع پودر استخوان برای ایمپلنت می باشد.
  • پرو استخوان
  • شیشه زیست فعال
بخوانید  نکات جالب و خواندنی درباره ایمپلنت دندان در کودکان

عوارض پودر استخوان در ایمپلنت

پودر استخوان در ایمپلنت افزون بر مزایای بسیاری که دارد گاها عوارضی نیز به همراه دارد که عبارتند از:

  • اغلب ممکن است مراجعه کننده ای که اقدام به بکارگیری از این پودر جهت ایمپلنت نموده است در برابر سرما و گرما دندان هایش حساس شود.
  • در برخی موارد هم سبب درد دندان، ناراحتی و خونریزی در بخش دندان و فک می شود که با ورم همراه می باشد.

عوارض پودر استخوان

مراقبتهای بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت

پیوند استخوان در ایمپلنت توسط پودر استخوان انجام می گیرد. این پیوند زمانی صورت می گیرد که استخوان تحلیل رفته و به مقدار لازم وجود نداشته باشد. همانطور که می دانید پس از پیوند استخوان بایستی زمان لازم جهت بازسازی استخوان داده شود و پس از آن مراحل ایمپلنت شروع شود. در این دوره دقت به برخی نکات و مراقبت ها از طرف بیمار اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

مقصود از پیوند استخوان جایگزین نمودن استخوان تحلیل رفته فک و مهیا نمودن پایه ای مقاوم جهت واقع شدن ایمپلنت می باشد. ولی پس از اتمام پیوند چه مراقبت هایی لازم است؟ پس از اتمام این عمل امکان دارد شخص بیمار احساس درد و ناراحتی داشته باشد . درد کم معمولا نرمال است و استفاده از دارو های ضد التهابی به کم کردن درد کمک بسزایی می کنند. چنانچه درد بهبود نیافت می توان از کمپرس یخ هم بهره برد.

بخوانید  مینی ایمپلنت چیست و در ارتودنسی چه کاربردی دارد

تورم پس از پیوند استخوان

این عمل با ورم صورت همراه می باشد. در روز های نخست پس از جراحی ، از شیوه هایی به جهت کم کردن ورم کمک گرفته می شود.گذاشتن کمپرس یخ روی صورت و دهان طی دو روز من جمله این روش ها می باشد.

یخ سبب توقف خونرسانی به بافت لثه می شود. با کم شدن خونرسانی ، احتمال بازسازی بافت هم فراهم می شود.

رژیم غذایی پس از پیوند استخوان

معمولا به اعمال تغییر در رژیم غذایی حداقل تا چند روز پس از این جراحی نیاز می باشد. این تغییر به روال اعمال جراحی بستگی دارد و بدین علت برای هر بیمار متمایز می باشد. بعضی بیماران بایستی فقط رژیم غذایی آب و مایعات داشته باشند و آب میوه و سوپ سرد میل نمایند.

در بعضی دیگر، استفاده از غذا های جامد هم دما با محیط نظیر سیب زمینی، تخم مرغ، میوه های خاص مسئله ای ندارد. مسئله حائز اهمیت پس از پیوند استخوان این است که بایستی از خوردن مواد غذایی که به جویدن احتیاج دارند یا اینکه سبب خراشیدن روی لثه می شوند به مدت زمان چند هفته اجتناب نمود. بایستی مطمئن شد ‌که هیچ نوع ماده غذایی نباید درون محل گرافت گیر کرده باشد.

بخوانید  اثر ترامادول تا چند روز در بدن میماند؟

خوابیدن پس از پیوند

پیشنهاد می شود پس از این جراحی بیمار فقط به پشت بخوابد و یک الی دو بالش را زیر سر خود بگذارد تا سر بالاتر از دیگر قسمت های بدن قرار گیرد. با این عمل از رفتن خون به محل پیوند پیشگیری و از میزان التهاب هم کم خواهد شد. چنانچه این حالت خواب برای بیمار دشوار است پیشنهاد می شود به طرفی بخوابد که عمل جراحی صورت نگرفته باشد.

کم کردن فعالیت ها

در روز های نخست پس از این عمل جراحی به هیچ وجه نباید کارهای سنگین انجام داد. ولی با گذشت زمان و یا گذراندن دوران نقاهت ، بیمار می تواند کلیه امور خود را انجام دهد.

آیا پیوند استخوان برای ایمپلنت درد دارد؟

سوالی که قبل از پیوند استخوان برای ایمپلنت برای هر مراجعه کننده ای پیش می آید این است که آیا این عمل جراحی درد دارد؟ اساسا اشخاص به علت هراس و نگرانی از درد و ناراحتی دراز مدت بعد از انجام پیوند استخوان در ایمپلنت جهت ترمیم دندان های خود به این شیوه دودل می باشند. امکانِ داشتن درد بعد از اعمال این روش هماهنگ با نوع جراحی پیوند وجود دارد. اگرچه کسانی که این شیوه را جهت کاشت دندان بکار برده اند براین باورند درد عمل کشیدن دندان از پیوند استخوان در ایمپلنت دندان خیلی بیشتر است.

بخوانید  عوارض جانبی ایمپلنت دندان در دوران بارداری

پیوند استخوان جهت کاشت ایمپلنت معمولا دردناک نمی باشد چرا که جهت اعمال این کار از مواد بی حسی برای مراجعه کننده بهره برده می شود. برای اینکه در زمان جراحی بیمار دردی را حس نکند. بدین علت در صورت ایجاد درد در لثه مقدار درد خیلی کم خواهد بود.

پیوند استخوان

نحوه استفاده از پودر استخوان

پودر استخوان به ۳ شیوه رایج قبل از کاشت ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

هدایت استخوان

یکی از روش های استفاده از پودر استخوان، هدایت استخوانی می باشد. در این شیوه گرافت استخوانی به منزله اسکافولد جهت نمو استخوان جدید بکار برده می شود. در واقع گرافت استخوانی یک حیطه را ایجاد می کند که استخوان جدید بایستی در این حیطه ساخته و نمو یابد.

تحریک استخوان

در شیوه تحریک استخوان، سلول های گرافت استخوانی سبب تحریک استئوبلاست ها می شوند که به نمو و ایجاد استخوان جدید مبادرت می کنند. در واقع گرافت استخوانی، ایجاد سلول های استخوانی جدید را تحریک می کند و همچنین سبب یکدست شدن آنها با گرافت استخوانی می شود.

جوش خوردن با استخوان

از دیگر روش های استفاده از پودر استخوان، جوش خوردن با استخوان می باشد. در این شیوه استئوبلاست های لازم که از گرافت استخوانی تهیه شده اند سبب نمو استخوان جدید و ایجاد استخوان فک می شوند.

بخوانید  عمر کامپوزیت دندان های جلو

عوارض پودر استخوان

عوارض رایج و معمول که امکان دارد پس از تزریق پودر استخوان مشاهده نمایید عبارتند از:

  • ورم لثه با پوست در پیرامون محل انجام تزریق
  • ترشح کم از مکان جراحی
  • کبودی و ورم کم
  • خونریزی کم لثه
  • تهوع حاصل از بیهوشی
  • دردو ناراحتی در محل جراحی

جهت مهار و مدیریت این شرایط از کمپرس آب سرد و مسکن های معمول می توان بهره برد. افزون بر این امکان دارد دندانپزشک برای شما یک داروی رقیق کننده خون تجویز نماید.

ایمپلنت بدون پودر استخوان

احتمالا بعضی از اشخاص گمان کنند که بدون بکارگیری پودر استخوان و همچنین بدون پیوند استخوان ، اعمال ایمپلنت مقدور نمی باشد. ولی این مسئله واقعیت ندارد و بکارگیری از این پودر فقط در زمان هایی ضروری است که فشردگی استخوان های فک مراجعه کننده کافی نباشند و یا استخوان های فک تحلیل رفته باشند.

در نهایت چنانچه تراکم استخوان های فک به حد کافی باشد مراجعه کننده احتیاجی به پیوند استخوان جهت ایمپلنت را ندارد و به آسانی می تواند این جراحی را انجام دهد. حتی در این باره بهتر است بدانید که اشخاصی که اخیرا دندان های خود را جهت کاشت ایمپلنت کشیده اند، همواره دارای تراکم استخوانی مناسبی می باشند و بدین جهت با چالش روبرو نمی شوند.

بخوانید  آشنایی با انواع مارک ایمپلنت دندان

هزینه تزریق پودر استخوان

هزینه تزریق پودر استخوان چقدر است؟ جراحی پیوند استخوان بدون بکارگیری این پودر جهت ایمپلنت مقدور نمی باشد. در نهایت بایستی پودر مناسب خریداری شود. هزینه این پودر به موارد بسیاری بستگی دارد. چنانچه جراحی پیوند استخوان به شیوه وسیعی صورت گیرد مطمئنا پودر بیشتری باید تزریق شود. در نهایت هزینه تزریق پودر استخوان هم افزایش می یابد. منبع پودر نقش حائز اهمیتی در قیمت این محصول دارد.

چنانچه منبع پودر اتوگرافت باشد هزینه بیشتر می شود. چرا که برای تهیه آن شخص بایستی تحت جراحی قرار گیرد و این جراحی هم هزینه های مختص به خود را دارد. چنانچه منبع پودر آلوگرافت و زنوگرافت باشد هزینه تزریق آن نیز بیشتر می باشد. چرا که این پودر ها منبع طبیعی دارند و حداقل خطر را اعمال می کنند. پودر هایی با منبع معدنی دارای هزینه کمتری هستند. هزینه تزریق این پودر معمولا به منشا پودر بستگی دارد.

علائم رد ایمپلنت

قیمت پودر استخوان دندانپزشکی

قیمت پودر استخوان دندانپزشکی به منشا بکارگیری آن و احتیاجات ویژه مراجعه کنندگان بستگی دارد. برای مثال مقدار از بین رفتگی استخوان از فک و یا فاکتور های عمده در جراحی خیلی متمایز می باشد.

بخوانید  فیزیوتراپی در منزل

جهت آگاهی دقیق تر می توانید از متخصص خود در خصوص این قیمت مشاوره بگیرید و از موارد متنوعی که بر قیمت آن اثر می گذارند آگاه شوید. بهتر است بدانید که افزون بر منشاء پودر استخوان یا نیاز مراجعه کننده، تخصص دندانپزشک، مکان جغرافیایی مرکز زیبایی دندانپزشکی، نوع بیمه و شیوه ای که متخصص جهت استخوان پیوند بهره می برد به قیمت پودر استخوان دندانپزشکی کمک بسزایی می کند.

اقسام پودر استخوان متنوع نرخ های متمایزی دارند. به عنوان مثال قیمت پودر ایرانی با مدل خارجی آن متمایز می باشد. متخصص با ملاحظه به نیاز مراجعه کننده و با مشورت مراجعه کننده پودر مطلوبی را برای بیمار انتخاب می کند. مسلما هزینه درمانی مراجعه کننده با ملاحظه به نوع پودر انتخاب شده ثابت نمی باشد. قیمت پودر استخوان ایرانی نسبت به نوع خارجی آن مقرون به صرفه تر می باشد.

پودر استخوان برای ایمپلنت

پودر استخوان در حال حاضر در عمل های جراحی وابسته به دهان و مخصوصا ایمپلنت کاربرد خیلی زیادی دارد.ایمپلنت دندان شیوه خیلی مطلوبی جهت جایگزین نمودن دندان خراب شده یا افتاده می باشد. در سال های اخیر مواد و شیوه های مورد استفاده در ایمپلنت دندان پیشرفت چشمگیری نموده است و فواید آن هم کاملا روشن و مبرهن می باشند.

بخوانید  آیا ورم صورت بعد از ایمپلنت طبیعی است؟

فناوری کاشت ایمپلنت احتیاج به استخوان فک قوی با فشردگی و تراکم لازم دارد. بدین جهت در حالتی که استخوان شخص از بین رفته یا فشردگی لازم نداشته باشد و یا از ارتفاع آن جهت کاشت پایه مطلوب نباشد،همواره از پودر استخوان جهت پیوند استخوان فک بهره برده می شود.

بهترین پودر استخوان برای ایمپلنت دندان

تا این قسمت از مبحث مسلما متوجه شده اید که پودر استخوان و نقش آن در ایمپلنت دندان چیست. همچنین با اقسام متنوع این پودر آشنا شده اید. ولی نمی توان بیان کرد که کدامیک از انواع این پودر بهترین ماده پیوند استخوان می باشند. به بیانی دیگر چند انتخاب مطلوب وجود دارند که با توجه به وضعیت خاص مراجعه کننده می توان یکی از آنها را انتخاب کرد. پژوهشات حاکی از آن می باشند که پودر استخوان آلوگرافت با مطلوب ترین برآیند در خصوص با پیوند استخوان فک همراه بوده است.

بدین منظور این گونه مواد به صورت گسترده در دندانپزشکی بکار برده می شوند. ولی همانند دیگر اقسام مواد پیوند استخوان می توانند از معایبی برخوردار باشند. چنانچه می خواهید بدانید کدام پودر استخوان برای ایمپلنت دندان شما مطلوب است، لازم است با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

ساختار پودر استخوان ایمپلنت

در این مبحث می خواهیم در خصوص ساختار پودر استخوان ایمپلنت صحبت کنیم. جنس این پودر معمولا هیدروکسی آپاتیت حیوانی می باشد و استخوان های گاوی در این پودر بکار برده شده است. مواد و پروتئین ها آن کاملا توسط حرارت از بین می روند تا از منتقل نمودن حساسیت ها و عفونت ها پیشگیری کند. انفکاک اجزاء وابسته به هم و ساختمان هیدروکسی آپاتیت به شیوه کاملا نرمال حفظ می شود. این پروسه به ایجاد فوری استخوان کمک بسزایی می کند.

بخوانید  اثر ترامادول تا چند روز در بدن میماند؟

مزایای استفاده از پودر استخوان

به منظور اینکه متوجه شوید پودر استخوان چیست بایستی مزایای آن را بدانید. این مزایا عبارتند از:

  • عمده ترین مزایای استفاده از پودر استخوان که می توان به آن اشاره نمود، ترمیم و بازسازی استخوان های دندان می باشد.
  • سبب بالا رفتن استقامت و استحکام فک می شود.
  • مستحکم نمودن در مقابل کاشت و بازسازی ایمپلنت
  • پیشگیری از تحلیل فک
  • از دیگر مزایای استفاده از پودر استخوان می توان به این مورد اشاره نمود که از عارضه های لثه و دندان جلوگیری می کند.
  • ساختمان فک و استخوان ها را ساپورت می کند.
  • افزون بر موارد گفته شده متخصصین ارتوپدی پودر استخوان ارتوپد را جهت گرافت استخوان بکار می برند.

معایب پودر استخوان در ایمپلنت

پیوند استخوان به وسیله پودر استخوان در ایمپلنت افزون بر مزایایی که دارد شامل معایبی هم می باشد که این معایب شامل موارد زیر می باشد:

  • رشد نکردن استخوان
  • بروز عفونت
  • ایجاد درد، ناراحتی و خونریزی
  • اعمال ورم در بخش جراحی شده

بهتر است بدانید که کلیه این معایب و مسائل با استفاده از آنتی بیوتیک های مطلوب و مسکن ها قابل درمان می باشند.

در چه صورت بایستی پس از پیوند پودر استخوان به دندانپزشک رجوع نمود؟

امکان دارد در ذهن هر کسی این سوال ایجاد شود که چه زمانی باید بعد از پیوند پودر استخوان به متخصص رجوع نمود؟ مواقعی که موارد زیر ایجاد شود حتما بایستی به دندانپزشک مراجعه نمود:

  •  سوزن سوزن شدن پی در پی پس از عمل جراحی
  • بی حسی مستمر تا چند روز پس از عمل جراحی
  • قرمزی،التهاب و بالا رفتن تورم در پیرامون لثه
  • ایمپلنتی که در حال افتادن است که حاکی از ناموفق بودن پیوند استخوان قبلی می باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×