» دندانپزشکی » انتخاب دهان شویه مناسب / معرفی ۳ دهانشویه معروف
انتخاب دهان شویه مناسب
دندانپزشکی - سلامت دهان - مقالات

انتخاب دهان شویه مناسب / معرفی ۳ دهانشویه معروف

دی 11, 1402 170232

دهان شویه مناسب یکی از مواد موثر در شستشوی دهان و دندان است که کاربردهای زیادی را در بر می گیرد. اصلی ترین کاربرد این ماده پاکسازی دهان و دندان از عوامل میکروبی مختلف است. امروزه برخی از دندانپزشکان مصرف دهانشویه را همراه با مسواک به شما پیشنهاد می دهند. زمانی که شما از مسواک استفاده می کنید، ممکن است بعضی از قسمت ها در دسترس قرار نگیرد. از آنجایی که دهانشویه به صورت مایع تولید می شود به همه قسمت های دهان و دندان وارد می شود و عملیات پاکسازی را به نحو احسن به انجام می رساند.

انواع مختلف دهانشویه

دهانشویه ها بر اساس وظیفه ای که بر عهده دارند در چندین گروه مختلف تقسیم می شوند. در حال حاضر انواع دهان شویه مناسب به طور گسترده در داروخانه ها عرضه می شوند تا مردم بتوانند در اسرع وقت آن ها را تهیه کنند. امروزه دهان شویه ها نقش مهمی در سلامت دندان ها ایفا می کنند و از همین رو بهتر است که شما هم برای تهیه آن اقدامات لازم را به انجام برسانید. برای اینکه بهتر دهانشویه ها را بشناسید، آن ها را به صورت لیست شده در ادامه خواهیم آورد.

بخوانید  کیست دندان

همچنین بخوانید: آیا جوش شیرین برای دندان مضر است؟

دهانشویه ضدعفونی کننده

این دهانشویه به صورت ویژه برای از بین بردن عفونت ها ایجاد شده است. بخش زیادی از این ماده را الکل تشکیل می دهد که خاصیت ضدعفونی بسیار قوی دارد. کسانی که دارای عفونت های دهانی و دندانی هستند می توانند از این دهانشو کمک بگیرند. در واقع مصرف دهانشویه ضدعفونی کننده باعث از بین رفتن باکتری ها شده و علل ایجاد عفونت را نیز از بین می برد. عنصر اصلی تشکیل دهنده این دهانشویه کلرهگزیدین گلوکونات می باشد که خاصیت گندزدایی فوق العاده ای دارد. این دهانشویه برای کسانی که به تازگی عمل دهان و دندان را پشت سر گذاشته اند مناسب است و مانع ایجاد عفونت می شود. این محصول فقط برای چند روز بعد از عمل باید استفاده شود و مصرف مرتب آن کار درستی نیست.

دهان شویه سدیم فلوراید

نمونه ای دیگر از دهان شویه ها که مصرف زیادی دارد سدیم فلوراید می باشد. این ماده می تواند مانع ایجاد پوسیدگی در دندان ها و خراب شدن آنان گردد. در واقع فلوراید کمک زیادی به مقاوم سازی دندان ها می کند و باعث سالم ماندن آن ها خواهد شد. معمولا این دهانشویه بیشتر برای کودکان استفاده می شود زیرا احتمال آسیب دیدن دندان ها در کودکی بیشتر است. اگر دقت کرده باشید بعضی از خمیر دندان ها نیز حاوی فلوراید هستند که می تواند همانند دهانشویه تاثیر مثبتی بر سلامت دندان ها داشته باشد. دهانشویه سدیم فلوراید نیز باید در حد مجاز مصرف شوی زیرا زیاده روی در آن می تواند لکه هایی را بر روی دندان های شما ایجاد کند.

بخوانید  بهترین خمیر دندان های ایرانی و خارجی موجود در بازار کدامند ؟

انواع مختلف دهانشویه

دهان شویه زیبایی

این محصول فقط برای خوشبو کردن دهان کاربرد دارد که به دهان شویه زیبایی معروف است. در واقع این ماده هیچ اثر دارویی و پاکسازی خاصی ندارد و بهترین دهان شویه برای بوی بد دهان است. کسانی که باید به یک ملاقات یا مهمانی مهم بروند می توانند از این دهانشویه زیبایی به نحو احسن استفاده کنند. این محصول در رایحه های متنوعی به بازار آمده که شما بر حسب سلیقه خود می توانید انتخاب را انجام دهید. اثر این دهان شویه بعد از خوردن وعده غذایی تمام خواهد شد.

همچنین بخوانید: آبسه یا عوفنت دندان و درمان آن

دهان شویه گیاهی و طبیعی

چنانچه یک دهان شویه دارای منابع گیاهی یا طبیعی باشد می تواند اثرگذاری مناسبی از خود نشان دهد. بعضی از افراد ترجیح می دهندکه از مواد شیمیایی استفاده نکنند و دهانشویه طبیعی را به آن ترجیح می دهند. به طور مثال ترکیب آب نمک یک دهانشویه طبیعی است که می توان آن را به صورت خانگی تهیه کرد. آب و سرکه نیز یک دهان شویه ساده و کاربردی است که بسیاری از عوامل بیماری زا در محیط دهان را از بین می برد. در صورتی که مشکلاتی مانند آفت دهان داشتید می توانید از محلول آب و نمک به صورت فوق العاده بهره ببرید.

بخوانید  معرفی 5 فروشگاه آنلاین تجهیزات دندانپزشکی

روش مصرف دهان شویه

زمانی که شما دهان شویه را تهیه می کنید بر روی آن دستور مصرف به صورت دقیق نوشته شده است. سعی کنید که مقدار دهان شویه را در هر نوبت به صورت استاندارد مصرف کنید زیرا کم یا زیاد بودن آن مشکلاتی را ایجاد می کند. همچنین مدت زمان مصرف هم بسیار اهمیت دارد که در راهنما این مورد نیز به خوبی درج شده است. معمولا مصرف دهان شویه بعد از مسواک و نخ دندان است که باید این بازه زمانی را به دقت رعایت کرد تا تاثیرگذاری به نحو احسن انجام گیرد. به یاد داشته باشید که دهان شویه به هیچ وجه نباید نوشیده شود زیرا برای فرد مسمومیت ایجاد خواهد کرد. پس از اینکه دهان شویه را در دهان چرخاندید، آن را به بیرون بریزید و اجازه پایین رفتن آن را ندهید. مصرف این ماده برای کودکانی که کمتر از هفت سال سن دارند مناسب نیست زیرا بچه ها نحوه صحیح مصرف آن را نمی دانند.

ممکن است در کودکان این مایع بلعیده شود که در این صورت خطراتی مانند مسمومیت برای آنان ایجاد می گردد. برای اینکه اثرگذاری دهان شویه بیشتر شود، تا ۱۰ دقیقه بعد از مصرف دهان شویه چیزی نخورید. درب ظرف دهانشویه یک پیمانه خوب برای هر بار مصرف است که می توانید هر بار از آن به عنوان شاخص بهره ببرید. اگر شما دهان شویه را قبل از مسواک بزنید،‌ باکتری ها از سطح دندان ها آزاد شده و در نتیجه پاکسازی با بهترین حالت ممکن اتفاق می افتد. بهترین وقت برای مصرف دهانشویه در انتهای شب و قبل از خواب است. در واقع اگر این کار را بکنید باکتری ها از بین می روند و نمی توانند به صورت شبانه در دهان فعالیت داشته باشند. استفاده از دهان شویه به صورت کلی شاید ۱۰ دقیقه از وقت شما را بگیرد ولی می تواند سلامت دهان و دندان شما را تضمین کند. اگر جزو کسانی هستید که به سلامت دندان های خود اهمیت می دهید، حتما مصرف دهان شویه را در برنامه خود قرار دهید.

بخوانید  اورولوژی چیست؟ و دکتر اورولوژیست کیست؟

روش مصرف دهان شویه

 

مزیت های دهان شویه چیست؟

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند جرم گیری دندان ها می باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که باکتری های مضر در داخل دهان و روی دندان ها فعالیت می کند و یک لایه زرد رنگ را بر روی دندان ایجاد می کنند. در چنین شرایطی مصرف دهان شویه می تواند جرم گیری را به خوبی انجام دهد و این باکتری ها را نابود کند. جرم و پلاک دندان نقش زیادی در ایجاد بوی بد دهان دارد که با از بین رفتن آن ها بوی بد دهان نیز رفع خواهد شد. با توجه به کم شدن باکتری ها مضر،‌ احتمال ایجاد بیماری ها لثه نیز حداقل ممکن می رسد. عفونت لثه شایع ترین بیماری است که افراد مختلفی را درگیر می کند. مصرف دهان شویه ضدعفونی کننده در این مورد بسیار مفید است و می تواند التهابات عفونی را بهبود بخشد. همچنین دهان شویه هایی که دارای پراکسید هیدروژن هستند نقش زیادی در سفید کردن مینای دندان ها دارند و آن را به حالت درخشان و زیبا در می‌آورند. در حال حاضر بهترین مارک دهانشویه فلوراید می تواند دندان های شما را تقویت کند و آسیب های جزئی ایجاد شده بر روی آن را ترمیم نماید.

بخوانید  معرفی رشته دندانپزشکی

عوارض احتمالی مصرف دهان شویه

اگر شما در مصرف هر دارو یا غذایی زیاده روی کنید، مسلما با مشکل مواجه خواهید شد. در مورد دهان شویه مناسب نیز همین مورد وجود دارد و شما باید با عوارض احتمالی آن آشنایی داده باشید. مضرات دهان شویه برای بعضی از افراد مشکل ساز می شود که این افراد باید به خوبی در این زمینه اطلاعات کسب کنند. اگر دهان شویه حاوی کلرهگزیدین بیشتر از حد نرمال مصرف شود، باعث ایجاد لکه بر روی دندان ها می گردد و دهان را بدمزه خواهد کرد. به همین علت مصرف این نوع از دهان شویه حتما باید بر اساس میزان استاندارد تنظیم شود. دهان شویه های الکلی نیز اگر زیاد مصرف شوند نتیجه ای مانند خشکی دهان را به بار می آورند. همچنین الکل باکتری های مفید موجود در دهان را نیز از بین می برد که به همین علت باید در مصرف آن حد نرمال را رعایت نمود.

همچنین الکل کم کم لثه ها را نیز تحریک می کند و در بلند مدت به آن آسیب وارد می نماید. با توجه به شیمیایی بودن اکثر دهان شویه ها، سعی کنید تا جایی که امکان دارد از بلع آن خودداری نمایید. نکته مهم این است که دهان شویه نمی تواند جایگزین برای مسواک و نخ دندان باشد. در واقع این ماده به عنوان کمک محسوب می شود و کار مسواک را تکمیل خواهد کرد. ناگفته نماند که همه این عوارض ها فقط در صورت مصرف زیاد رخ خواهد داد. چنانچه شما مطابق با نظر پزشک و به صورت مناسب از بهترین دهان شویه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده کنید، هیچ گونه عوارضی برای شما پیش نخواهد آمد. در صورتی که از بهترین دهانشویه برای عفونت دندان بهره ببرید،‌ ظرف مدت کوتاهی عفونت برطرف شده و درد ناشی از آن نیز از بین می رود.

بخوانید  زیبایی دندان با کامپوزیت یا لمینت؟ کدام بهتر است؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×