» تغذیه و سلامت » بهترین راهکارها برای تقویت سیستم ایمنی بدن/ برای تقویت سیستم ایمنی چه بخوریم؟
بهترین راهکارها برای تقویت سیستم ایمنی بدن
تغذیه و سلامت - سبک زندگی - سلامت و پزشکی

بهترین راهکارها برای تقویت سیستم ایمنی بدن/ برای تقویت سیستم ایمنی چه بخوریم؟

مهر 20, 1402 160323

وی نگه داشتن سیستم ایمنی راز جلوگیری از عفونت است. برای تقویت سیستم ایمنی به رژیم غذایی خود توجه کنید. در مقاله ما در مورد غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی می خوانید…

برای تقویت سیستم ایمنی چه بخوریم؟

  • برای تقویت ایمنی خود از خوردن صبحانه غافل نشوید
  • ویروس ها را با چای گیاهی از بین ببرید
  • انواع غذاها را مصرف کنید
  • با پروتئین سیستم ایمنی خود را تقویت کنید
  • پیاز و سیر را در سفره خود بگنجانید
  • برای تامین ویتامین C میوه ها را گاز بزنید
  • نان خمیر مایه را ترجیح دهید
  • زنجبیل در برابر عفونت ها

غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی

با فرا رسیدن ماه های پاییز و زمستان بیماری ها افزایش می یابد. افراد زیادی نمی توانند از آنفولانزا، فارنژیت، برونشیت خلاص شوند. اما شما درمانده نیستید… داشتن یک سیستم ایمنی قوی برای یک زندگی سالم بسیار مهم است. بنابراین، برای محافظت از خود در برابر بیماری هایی که می توانند کیفیت زندگی شما را کاهش دهند، در عادات غذایی خود باید به چه نکاتی توجه کنید؟ راه هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن …

برای تقویت ایمنی خود از خوردن صبحانه غافل نشوید

در ابتدای تغذیه با کیفیت، “وعده های غذایی” و همچنین غذاهایی که ایمنی را افزایش می دهند، می آیند. پادشاه آن وعده های غذایی صبحانه است. حتما باید روز را با صبحانه شروع کنید. وقتی صبحانه را حذف می‌کنید یا به آن توجه نمی‌کنید، مهم نیست که وعده‌های غذایی بعدی چقدر قوی و سالم درست می‌کنید، وقتی گرسنه هستید، ایمنی شما کاهش می‌یابد.

بخوانید  گانودرما چیست و از کجا تهیه کنیم؟

ویروس ها را با چای گیاهی از بین ببرید

اگر فکر می کنید که سیستم ایمنی شما ضعیف شده است یا اگر بیماران زیادی در اطراف شما هستند، می توانید با مخلوط چای گیاهی که در صبح درست می کنید از بدن خود محافظت کنید.

برای این؛ ۲ قاشق غذاخوری چای سبز، ۲ تا ۳ تکه زنجبیل و ۱ پیمانه فلفل قرمز را در قابلمه دم کنید. آب داغ را اضافه کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه دم بکشد. وقتی چای گیاهی گرم شد، ۱ قاشق چایخوری عسل اضافه کنید. آنتی اکسیدان ها، یعنی مواد تقویت کننده ایمنی، در ساختار چای سبز و فلفل قرمز با ورود به بدن از تولید مثل ویروس ها جلوگیری می کنند، در حالی که مواد آنتی اکسیدانی موجود در ساختار زنجبیل هم ایمنی را بالا نگه می دارند و هم برای ویروس ها مشکل ایجاد می کنند. که برای زنده ماندن وارد بدن می شوند.

انواع غذاها را مصرف کنید

همه گروه های غذایی را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. غذاهای گروه گوشت، گروه شیر – ماست – پنیر، گروه میوه و سبزی و گروه نان را هر روز در لیست رژیم غذایی خود قرار دهید. بنابراین، تمام ویتامین ها و مواد معدنی را با غذا دریافت می کنید تا سیستم ایمنی خود را قوی نگه دارید. به یاد داشته باشید، هرچه مخلوط بیشتری تغذیه کنید، با کیفیت بهتری تغذیه خواهید شد.

برای تقویت سیستم ایمنی چه بخوریم؟

با پروتئین، سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

پروتئین بلوک ساختمانی بدن ما و ماده اصلی ترکیبی است که در بسیاری از مکانیسم‌های دفاعی نقش دارد. بنابراین، یک رژیم غذایی فاقد پروتئین می تواند ایمنی شما را تضعیف کند. مراقب باشید هر روز پروتئین های باکیفیت مانند تخم مرغ، گوشت، ماهی، پنیر، شیر، ماست، کفیر، حبوبات خشک مصرف کنید. اما به یاد داشته باشید که مانند همه چیز، پروتئین اضافی نیز مضر است.

پیاز و سیر را در سفره بگنجانید

به لطف ترکیبات گوگردی موجود در پیاز، پیاز به تنهایی آنتی اکسیدان است. به لطف این ترکیبات، آنها با سموم و مواد اکسیدان مبارزه می کنند. سیر و تره فرنگی نیز در این گروه قرار می گیرند. ماده ای به نام آلیسین در ساختار آنها هم اثرات ضد ویروسی و هم ضد باکتریایی از خود نشان می دهد. مصرف زیاد این سبزیجات برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است. شما باید پیاز و سیر تازه و خشک را مرتباً بخورید. مصرف تره فرنگی ۲-۱ بار در هفته کافی است.

بخوانید  5 واقعیت ترسناک درباره مضرات خواندن و تماشای اخبار که احتمالا نمی‌دانستید ؟

برای تامین ویتامین C میوه را گاز بزنید

پرتقال، کیوی، نارنگی، گریپ فروت، فلفل قرمز… این خوراکی های سرشار از ویتامین C را در فصل پاییز و زمستان از سفره خود غافل نشوید. زیرا ویتامین C یکی از مهم ترین ویتامین های آنتی اکسیدانی برای پیشگیری از سرماخوردگی است. روزانه باید به طور متوسط ​​۱۰۰ میلی گرم ویتامین C مصرف کنید.

برای این کار کافی است ۲ میوه متوسط ​​بخورید. اما به یاد داشته باشید که ویتامین C یک ویتامین ظریف است. وقتی میوه را برش می دهید، آن را با چاقوهای فلزی برش می دهید و به خصوص آب میوه را فشار می دهید، ویتامین C کاهش می یابد. بنابراین بهترین کار این است که میوه را کاملا بشویید و سپس در دست بگیرید و بخورید.

نان خمیر مایه را ترجیح دهید

بتاگلوکان یک ماده مغذی مهم است که توسط آژانس های بازرسی مواد غذایی در ایالات متحده و اروپا تایید شده است. بتاگلوکان که در ساختار مواد غذایی مانند جو دوسر، مخمر نانوایی و قارچ ها یافت می شود، با اتصال به سطوح ویژه روی ماکروفاژها (گلبول های سفید خون)، که اولین دفاع از سیستم ایمنی شما را ایجاد می کند، سیستم ایمنی را فعال می کند. به خصوص بتاگلوکان موجود در قارچ و مخمر نانوایی در افزایش ایمنی موثر است. به همین دلیل افزودن قارچ به رژیم غذایی و انتخاب نان خمیر ترش مفید است.

زنجبیل در برابر عفونت ها

زنجبیل به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، زیرا حاوی تمام ویتامین ها و مواد معدنی در ساختار خود است و یک ماده مغذی با سایر خواص آنتی اکسیدانی است. شما می توانید آن را به صورت تازه یا خشک مصرف کنید، اما مطالعات نشان می دهد که زنجبیل تازه نسبت به زنجبیل خشک در پیشگیری از عفونت بسیار موفق تر است. می توانید آن را به صورت تازه در ماست مصرف کنید یا به سوپ یا دمنوش های گیاهی اضافه کنید. نوشیدن ۱ تا ۲ لیوان چای گیاهی زنجبیل در روز نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند.

بخوانید  چگونه سر صحبت را باز کنیم؟

بهترین دمنوش ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

همچنین می توانید از چای های شفابخش برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود بهره مند شوید. با توجه به ذائقه خود می توانید به راحتی دمنوش خود را که از نمدار، مریم گلی و اکیناسه تشکیل شده است، دو بار در روز، نیم ساعت قبل یا ۱ تا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف کنید.

  • چای لیندن

برخی از مواد موجود در ساختار آهک، هم از تحریک گلو جلوگیری می کنند و هم در صورت بروز تحریک، بهبودی بافت را تسریع می کنند. به لطف مواد آنتی اکسیدانی موجود در چای سبز، می تواند از ورود ویروس ها به بدن و تکثیر آن جلوگیری کند. چایی که با ترکیب این دو گیاه تهیه می کنید در محافظت از دستگاه تنفسی فوقانی بسیار موثر خواهد بود.

البته این دمنوش گیاهی را باید با دم کردن و نه جوشاندن تهیه کنید. مراقب باشید چای خود را که پس از ۵ دقیقه منتظر ماندن در آب داغ آماده است، بدون شکر بنوشید. اگر نمی توانید چای گیاهی شیرین نشده بنوشید، می توانید ۱ قاشق چایخوری عسل اضافه کنید.

  • مریم گلی و اکیناسه

با مطالعات جدی ثابت شده است که مریم گلی و اکیناسه در محافظت از بدن در برابر ویروس ها و باکتری هایی که می توان به صورت خوراکی مصرف کرد بسیار موثر است. شما می توانید با مصرف این دو گیاه با هم یا جداگانه با دم کردن ۱ تا ۲ بار در روز به دفاع در برابر بیماری ها کمک کنید. می توانید در حین دم کردن دارچین اضافه کنید.

بهترین دمنوش ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

  • سایر دمنوش های گیاهی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند

  1. چای اکیناسه: یک چای گیاهی است که سرماخوردگی را درمان می کند. مصرف ۲-۴ فنجان در روز موثر است.
  2. لیندن: گیاه نمدار دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و تقویت کننده سیستم ایمنی است. بنابراین، می توانید آن را در زمان بیماری بنوشید.
  3. مریم گلی: مریم گلی که از نظر آنتی اکسیدان بسیار غنی است در درمان عفونت های دهان و گلو و سرماخوردگی بسیار مفید است.
  4. چای نعناع فلفلی: به درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه کمک می کند. افزودن لیمو دوباره با محتوای ویتامین C آن را پشتیبانی می کند.
  5. زنجبیل: زنجبیل که از نظر ویتامین و مواد معدنی بسیار غنی است، حاوی ویتامین های B3، B6، C و E، اسید فولیک، آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، سلنیوم و روی است. خواص درمانی برای سرماخوردگی و آنفولانزا دارد. استفاده منظم از چای، ادویه یا تازه، به ویژه در فصل زمستان، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  6. چای گل سرخ: چای گل محمدی که دارای ذخیره ویتامین C و ظرفیت آنتی اکسیدانی بالایی است، مصرف آن در زمان سرماخوردگی و آنفولانزا توصیه می شود.
بخوانید  چه کسانی نباید آناناس بخورند ؟

برای افزایش اثر دمنوش های گیاهی…

برای اینکه دمنوش ها این اثرات را در بدن ما نشان دهند و سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کنند، باید گیاهان را به طور طبیعی خشک کرد و زمان دم کردن آن ها درست باشد. برای جلوگیری از از بین رفتن اجزای فرار مفید در حین دم کردن، در فنجان یا قوری را ببندید و حدود ۵ تا ۷ دقیقه دم کنید. مصرف ۲ تا ۳ فنجان دمنوش گیاهی در طول روز کافی است.

نکات تغذیه ای تقویت کننده سیستم ایمنی

سیستم ایمنی قوی در محافظت در برابر آنفولانزا، سرماخوردگی و عفونت و حتی کرونا  اهمیت زیادی دارد. با این حال، علاوه بر محافظت، سیستم ایمنی نیز نقش مهمی در مرحله بهبودی ایفا می کند. برای بهبودی سالم و سریع، لازم است در این دوران مثل همیشه سالم غذا بخورید. غذاهای حاوی ویتامین های A، E و C که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، اثر شفابخشی دارند. توصیه های غذایی سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن…

میوه های زمستانه منبع ویتامین C هستند

کیوی مانند پرتقال، نارنگی و گریپ فروت منبع بسیار خوبی از ویتامین C است. یک کیوی حتی از یک پرتقال ویتامین C بیشتری دارد. ۱ کیوی در روز مصرف کنید، مخصوصاً زمانی که بیمار هستید. علاوه بر این، انار با ترکیبات و ظرفیت آنتی اکسیدانی بالا، اثر تقویت کننده سیستم ایمنی دارد. شما می توانید با خوردن ۱ کاسه انار در روز بیشتر نیازهای ویتامین C خود را تامین کنید.

بخوانید  سفارش خدمات چاپ در تهران سال1402

سبزی و میوه به اندازه کافی مصرف کنید

سبزیجاتی مانند جعفری، آروگولا، فلفل سبز، شاهی، گل کلم و اسفناج منابع خوبی از ویتامین C هستند. مثلا؛ مصرف جعفری به صورت خام و با ساقه آن بدون خرد کردن ۱۰-۵ شاخه، مقداری از نیاز روزانه ما به ویتامین C را تامین می کند. با افزودن لیمو به جعفری می توانید ارزش ویتامین را افزایش دهید.

لیمو را به غذا و نوشیدنی های خود اضافه کنید

در طول درمان آنفولانزا و سرماخوردگی، لیمو جزو اولین غذاهایی است که به ذهن می رسد. شما می توانید ویتامین C را با افزودن لیمو به سالاد، سوپ یا دمنوش های گیاهی خود دریافت کنید. برای بهره مندی کافی از ویتامین C موجود در غذاها و جلوگیری از هدر رفتن مواد مغذی، این نوع غذا باید درست قبل از غذا تهیه شود.

به عنوان مثال، هنگامی که آب میوه ها گرفته می شود، باید بلافاصله آن را نوشید و لیموی که به سالاد اضافه می شود، باید درست قبل از غذا آماده شود. علاوه بر این، نباید فراموش کرد که مصرف میوه ها به شکل کامل از نظر ویتامین و تفاله مفیدتر است.

آجیل مصرف کنید

ویتامین E، یکی دیگر از آنتی اکسیدان های مهم، به مقدار زیاد در دانه های روغنی مانند گردو، فندق، بادام، روغن ها، سبزیجات برگ سبز و حبوبات خشک یافت می شود. برای بهبودی سریع می توانید روزی ۱ مشت گردو، فندق و بادام بخورید.

ویتامین A باعث تقویت ایمنی می شود

سبزیجات و میوه های زرد، نارنجی و سبز مانند تخم مرغ، شیر، ماهی، اسفناج، پرتقال، هویج، فلفل سبز، گوجه فرنگی، زردآلو از جمله غذاهای غنی از ویتامین A هستند. با مصرف این غذاها به مقدار کافی، مواد مضر از بدن خارج شده و سیستم ایمنی تقویت می شود.

زردچوبه را به سوپ خود اضافه کنید

زمانی که بیمار هستید، حتما باید در هر وعده غذایی به اندازه کافی سبزیجات و میوه بخورید. اگر اشتهای کافی برای مصرف سبزیجات ندارید، می توانید سوپ سبزیجات مخلوط بنوشید. همچنین از مصرف مایعات نیز پشتیبانی می کند. استفاده از زردچوبه در سوپ ها و وعده های غذایی سبزیجات نیز به بهبودی شما کمک می کند. اما هنگام استفاده از زردچوبه مراقب مقدار آن باشید. زیرا مصرف بیش از حد آن باعث مشکلات معده می شود. از ۱ قاشق چایخوری در روز تجاوز نکنید.

بخوانید  خواص وانیل برای چاقی صورت

اجازه ندهید وعده های غذایی شما بدون سیر و پیاز باشد

پیاز و سیر همان چیزی است که ما آن را آنتی بیوتیک های طبیعی می نامیم. در این مدت میزهای خود را از دست ندهید. اما در هنگام آشپزی مراقب باشید. مهم است که پیاز هنگام پخت نسوزد و سیر خام مصرف شود. فقط از این طریق می توانید از اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی سیر و پیاز بهره مند شوید.

چای گیاهی مصرف کنید

مصرف مایعات در طول بیماری بسیار مهم است. به ویژه نوشیدن آب کافی ضروری است. برای افزایش مصرف مایعات، باید به جای نوشیدنی هایی که اثر ادرارآور بر بدن دارند، مانند چای سیاه و قهوه، دمنوش های گیاهی را ترجیح دهید. شما می توانید دمنوش های گیاهی حمایت کننده در برابر آنفولانزا بنوشید، به ویژه نبات، رازیانه، مریم گلی، نعناع، ​​زنجبیل، گل رز.

کارهایی که برای داشتن سیستم ایمنی قوی باید انجام داد

  1. سیگار نکشیدن
  2. ورزش منظم انجام دهید
  3. حفظ وزن مناسب و داشتن یک رژیم غذایی متعادل
  4. اجتناب از الکل
  5. به اندازه کافی خوابیدن
  6. به حداقل رساندن استرس
  7. شستن مکرر و صحیح دست ها
  8. توجه به بهداشت دهان و دندان

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه غذاهایی باید مصرف شود؟

اول از همه، یک رژیم غذایی سالم و متعادل بسیار مهم است. برای سالم ماندن، استفاده از انواع غذاها و رژیم غذایی متعادل، به ویژه در این روزها حیاتی است. به طور کلی مصرف سبزیجات و میوه های تازه ستون فقرات تقویت سیستم ایمنی بدن است. علاوه بر این، غذاهای زیر با آنتی اکسیدان ها، پری بیوتیک ها و اسیدهای چرب بالا نیز برجسته هستند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه غذاهایی باید مصرف شود؟

  • کفیر:

کفیر که به عنوان یک “بمب پروبیوتیک کامل” شناخته می شود، قوی ترین و موثرترین نوشیدنی تقویت کننده سیستم ایمنی است.

  • ماهی:

ماهی سرشار از چربی‌های امگا ۳، پروتئین‌های با کیفیت بالا و سرشار از ویتامین D، فسفر و کلسیم است، ماهی‌ها جایگاه مهم و متمایزی را در فهرست «غذاهای ایمنی‌بخش» به خود اختصاص داده‌اند. مصرف ماهی دریایی به جای ماهی مزرعه درست تر است.

  • زغال اخته:

زغال اخته حاوی نوعی “فلاونوئید” به نام “آنتوسیانین” است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

  • شکلات تلخ:

شکلات تلخ علاوه بر طعم، حاوی موادی به نام «تئوبرومین» است که برای بدن مفید است. تئوبرومین ها آنتی اکسیدان هستند و آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر مواد زائد مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد می توانند به سلول های بدن آسیب برسانند و در ایجاد بیماری های مختلف نقش داشته باشند. شکلات تلخ علیرغم فواید بالقوه ای که دارد، کالری و چربی اشباع شده بالایی دارد، بنابراین شکلات تلخ شیرین نشده را انتخاب کنید و کم مصرف کنید.

  • زردچوبه:

زردچوبه با کورکومین موجود در آن اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد. بنابراین، مصرف زردچوبه می تواند پاسخ ایمنی فرد را تقویت کند. هنگام مصرف زردچوبه برای افزایش اثربخشی «کورکومین» لازم است از فلفل سیاه و روغن زیتون استفاده شود.

  • کلم بروکلی:

کلم بروکلی منبع مهم ویتامین C است. همچنین حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند “سولفورافان” است. به این دلایل، افزودن آن به منوی غذا به طور منظم برای حمایت از سلامت سیستم ایمنی مفید است. کلم بروکلی را می توان به صورت آب پز و به عنوان سالاد مصرف کرد و یا می توان آن را به عنوان سوپ مصرف کرد. افزودن خامه به سوپ کلم بروکلی که تهیه می کنید می تواند از اذیت شدن کودکان به خاطر بوی کلم بروکلی جلوگیری کند.

  • اسفناج:

اسفناج، از جمله “فلاونوئیدها”، “کاروتنوئیدها”، ویتامین C و ویتامین E. از آنجایی که حاوی بسیاری از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های ضروری است، می توان آن را برای تقویت سیستم ایمنی ترجیح داد. جدای از آن، اسفناج به تقسیم سلولی و ترمیم DNA با مواد مغذی موجود در آن کمک می کند.

  • زنجبیل:

زنجبیل را می توان به عنوان ادویه در غذاهای مختلف مصرف کرد، همچنین می توان آن را در دسرها یا چای نوشید. مطالعات نشان می دهد که زنجبیل دارای خواص “ضد التهابی” و “آنتی اکسیداتیو” است که به پیشگیری از بیماری ها کمک می کند. با این حال، مطالعات روی زنجبیل هنوز محدود است و تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه آیا می تواند به طور موثر از بیماری ها جلوگیری کند، مورد نیاز است.

  • سیر:

سیر از زمان های قدیم به طور گسترده برای پیشگیری از سرماخوردگی و سایر بیماری ها استفاده می شد. سیر که دارای اثر آنتی بیوتیکی فوق العاده قوی است، توانایی خشک کردن عفونت در بدن را نیز دارد. علاوه بر این، مشخص است که ماده “آلیسین” موجود در آن علائم آنفولانزا را نیز کاهش می دهد.

  • چای سبز:

چای سبز حاوی مقادیر کمی کافئین است، بنابراین می توان آن را به عنوان جایگزینی برای چای سیاه یا قهوه مصرف کرد. مانند زغال اخته، چای سبز حاوی “فلاونوئید” است که می تواند خطر سرماخوردگی را کاهش دهد. ماده “اپی گالوکاتچین” موجود در آن یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

  • تخمه آفتابگردان:

تخمه آفتابگردان منبع غنی ویتامین E است. مانند سایر آنتی اکسیدان ها، ویتامین E با مبارزه با رادیکال های آزاد عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد. می توانید تخمه آفتابگردان را به عنوان میان وعده مصرف کنید یا به سالاد یا غلات صبحانه اضافه کنید. مصرف بیش از حد تخمه آفتابگردان باعث افزایش وزن می شود، پس مراقب مقدار آن باشید.

بخوانید  چگونه سر صحبت را باز کنیم؟

چگونه بفهمیم که سیستم ایمنی بدن قوی است؟

نمی توان اندازه گیری کرد که آیا سیستم ایمنی قوی است یا نه. به عبارت دیگر، هیچ آزمایشی وجود ندارد که نشان دهد آیا سیستم ایمنی قوی است یا خیر. از سوی دیگر، برخی از آزمایشات خون نتیجه قطعی نمی دهد، آنها فقط با سرنخ راهنمایی می کنند. مهمترین شاخص برای این امر عدم ابتلا به عفونت یا زنده ماندن با کمترین آسیب در هنگام مواجهه با بیماری است.

آیا علائمی در بدن وجود دارد که نشان دهنده ضعف سیستم ایمنی باشد؟

سیستم ایمنی بدن در هر فردی به دلایل مختلف مانند ساختار ژنتیکی و ساختار کلی بدن متفاوت است. بنابراین هر کسی یک نقشه سیستم ایمنی دارد. عوامل زیادی مانند خستگی زیاد، استرس یا سوءتغذیه، دیابت، سرطان و بیماری های قلبی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

مهم ترین شاخص ضعف سیستم ایمنی، عفونت های مکرر است. به عنوان مثال، ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ۳-۴ بار در زمستان مهمترین شاخص ضعف سیستم ایمنی است. حساسیت به عفونت ها به طور کلی نشان دهنده ضعف ایمنی است. به‌ویژه در دوره‌های همه‌گیری یا اپیدمی کنونی، اثرات آن در افراد با ایمنی ضعیف شدیدتر است.

بخوانید  خواص وانیل برای چاقی صورت

با افزایش سن، تغییرات در عملکردهای بیوشیمیایی بدن ما باعث تغییر در بسیاری از فرآیندها از سلول ها به اندام ها می شود. همراه با این تغییرات بسیار پیچیده، سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی پیر می شود. بنابراین توجه به سالمندان بسیار ضروری است.

آیا همه افراد از بدو تولد با همان قدرت سیستم ایمنی بدنیا می آیند؟

ایمونوگلوبین های محافظ با شیر مادر به ما منتقل می شوند. سپس با توسعه اندام های سیستم ایمنی فرد، شروع به تولید آنتی بادی می کنند. حفاظت و اهمیت شیر ​​مادر از اینجاست. در سال های بعد، عوامل زیادی از عوامل ژنتیکی گرفته تا تغذیه بر سیستم ایمنی تاثیر می گذارد. با این حال، همانطور که پوست ما پیر می شود، سیستم ایمنی بدن ما نیز افزایش می یابد. بنابراین، افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. حتی آنفولانزا برای آنها یک خطر تهدید کننده زندگی است.

آیا چیزی به عنوان غلبه بر سیستم ایمنی وجود دارد؟

مشاهده شده است که مردم تمایل به مصرف بیش از حد مکمل‌ها یا مصرف محصولاتی دارند که قبلاً مصرف نکرده‌اند، با این فکر که من باید در طول دوره همه‌گیری از خودم محافظت کنم. من فکر می کنم این درست نیست. هر کسی عادت غذایی یا سبک زندگی خاصی دارد. به همین دلیل لازم است کارهایی که باعث شگفتی بیش از حد بدن می شود انجام ندهید. همانطور که باید باشد، یک رژیم غذایی متعادل و غنی از پروتئین، متعادل از نظر چربی و کربوهیدرات از جمله سبزیجات، میوه ها و حبوبات به ویژه در این دوران تأثیر قوی دارد.

بخوانید  5 واقعیت ترسناک درباره مضرات خواندن و تماشای اخبار که احتمالا نمی‌دانستید ؟

چیزی به نام غلبه بر سیستم ایمنی وجود ندارد. به منظور تقویت سیستم ایمنی، روی آوردن به مکمل ها یا محصولات غذایی بیش از حد لازم ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد. به عنوان مثال، اگر فردی با کبد حساس بیش از حد چای گیاهی بنوشد، می تواند اثر سمی بر کبد داشته باشد. یا محصولاتی که برای تقویت ایمنی استفاده می شوند ممکن است نتایج نامطلوبی در بیماری های مداوم ایجاد کنند.

استفاده از ویتامین سی دی و سایر مکمل های غذایی که از سیستم ایمنی محافظت می کنند بدون انجام آزمایش خون چقدر صحیح است؟

ویتامین C را می توان با مقدار زیادی آب صرف نظر از سطح آن مصرف کرد. اما مهم ترین نکته این است که تمام مکمل ها باید زیر نظر پزشک مصرف شوند. به عنوان مثال، مسمومیت با ویتامین D ممکن است در نتیجه مصرف ناخودآگاه بیش از حد ویتامین D رخ دهد.

برای تقویت سیستم ایمنی چه باید کرد؟

خوب بخور؛ یکی از مهم ترین دلایل تضعیف سیستم ایمنی بدن، سوءتغذیه و کم تحرکی است. بنابراین سعی کنید رژیم غذایی منظم و متعادلی داشته باشید.

بخوانید  قرص ونوستات ۱۲۰ برای چیست ؟ عوارض و زمان و نحوه مصرف آن چگونه است ؟

همچنین ثابت شده است که رژیم غذایی مدیترانه ای باعث تقویت ایمنی می شود. خوردن ماهی حداقل سه روز در هفته، وزن دادن به حبوبات در تغذیه، مصرف سبزیجات فصلی، مصرف غذاهای حیوانی مانند دوغ شیر، ماست و کفیر در تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد. مصرف مواد غذایی با ظرفیت آنتی اکسیدانی بالا نیز برای سیستم ایمنی قوی مفید است.

غذاهایی مانند خرفه، مرکبات، گردو، اسفناج، بادام، انار، کنگر فرنگی، کلم بروکلی، هویج، کیوی، ماهی، آناناس، حبوبات خشک، گل محمدی، زیتون، روغن زیتون، سبوس جو دوسر و ماست سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. به خصوص سبزیجات برگ سبز (اسفناج، خرفه، شاتوت، شوید، نعناع، ​​کاهو) به لطف ویتامین های A، C و E، اسید فولیک و امگا ۳ موجود در آنها، خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند.

برای افزایش نسبت امگا ۳، ماهی باید ۳ روز در هفته مصرف شود. ۱ قاشق چایخوری بذر کتان را می توان به سالاد اضافه کرد. مصرف گردو که منبع قوی امگا ۳ است، از نظر آنتی اکسیدان از بدن حمایت می کند.

خواب کافی و با کیفیت داشته باشید ؛ خواب با کیفیت و کافی یکی از عواملی است که سیستم ایمنی را قوی نگه می دارد. به لطف هورمون سروتونین که هنگام خواب ترشح می شود، سریعتر به عفونت ها پاسخ می دهد. بنابراین، مطمئن شوید که ۷-۸ ساعت در روز بخوابید.

آب بنوشید : آب در افزایش مقاومت بدن و تقویت ایمنی بسیار مهم است. بنابراین سعی کنید روزانه ۲ لیتر آب مصرف کنید.

ورزش : ورزش در هوای آزاد با اکسیژن فراوان، در صورت امکان، برای یک سیستم ایمنی قوی ضروری است. اگرچه در حال حاضر این امکان چندان وجود ندارد، اما انجام ورزش های ساده در خانه و ورزش های متوسط ​​مانند پیاده روی نیز مفید خواهد بود. در حین انجام این کار، پنجره های خانه را باز کنید و اجازه دهید اکسیژن وارد شود.

سعی کنید استرس خود را کنترل کنید، از الکل و سیگار خودداری کنید

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×