» بهداشت و سلامت دندان » پلاک دندان چیست و چه عوارضی دارد؟
پلاک دندان
بهداشت و سلامت دندان - دندانپزشکی - زیبایی دندان ها - سلامت دهان

پلاک دندان چیست و چه عوارضی دارد؟

بهمن 27, 1402 300357

پلاک دندان یک رویه یا پوسته نازک و چسبناک می باشد که بر روی دندان ها می چسبد. همچنین هزاران هزار باکتری را شامل می شود. چنانچه این پلاک ها به وسیله مسواک زدن پی در پی و بکارگیری نخ دندان پاکیزه نشوند باکتری های موجود در پلاک باعث پوسیدگی دندان و ایجاد عارضه های لثه ای می شوند.

عوارض پلاک دندان کدامند؟

پس از میل نمودن یک وعده غذایی، باکتری ها آغاز به ساخت اسید می کنند. این اسید با تاخت های پی در پی به دندان سبب حذف مینای آن می شوند که در نهایت سبب پوسیدگی و اعمال حفره در دندان می شود. افزون بر این موارد این عارضه در طولانی مدت سبب تحرک و از بین رفتن لثه می شود. همچنین ژنژویت را ایجاد نموده و یا سبب پیشرفت آن می شود. این عارضه می تواند استخوان دندان را تحلیل نماید و سبب پریودنتیت و لقی دندان و عارضه های بعدی آن شود.

بخوانید  دندان‌ دائمی و‌ شیری |آناتومی دندان | تعداد و شکل دندان

پلاک گذاری دندان چیست؟

پلاک گذاری دندان یکی از وسایل مصرفی در ارتودنسی دندان متحرک می باشد. این پلاک دندان شامل بدنه پلاستیکی قطوری است که از سیم هایی با سایز دندان ایجاد شده است. از پلاک گذاری جهت ثبات دندان بهره برده می شود. چنانچه پلاک گذاری در سقف دهان واقع شود جهت مرتب نمودن دندان های فک بالا می باشد. ولی چنانچه میان دندان های پایین و زبان واقع شود برای ایجاد نظم در دندان های پایینی می باشد.

پلاک دندان در ارتودنسی چیست؟

از پلاک دندان در ارتودنسی به منزله یک محافظت کننده مطلوب بعد از ارتودنسی بهره برده می شود. این گونه پلاک دندان یک وسیله دندانپزشکی می باشد که با پلاک یا باکتری موجود بر روی دندان فرق دارد. نرخ این ابزار هماهنگ با نوع بکارگیری در دندان های متنوع می تواند متمایز باشد. پلاک دندان در ارتودنسی همانند یک محافظ در طی درمان استفاده می شود. مدت بکارگیری از این ابزار به شرایط و وضعیت دندان ها و نوع عمل ارتودنسی بستگی دارد.

از بین بردن پلاک دندان در خانه

روش های از بین بردن پلاک دندان در خانه می توانند برای برطرف نمودن و حذف پلاک های موجود بر روی دندان اثربخش باشند. ولی برطرف نمودن جرم دندان اندکی سخت تر است و راه حل های عرضه شده امکان دارد زیاد اثربخش نباشند. ولی در مجموع دارو های متنوعی موجود می باشند که کمک بسزایی به کند شدن روند رشد باکتری های پلاک می کنند. همچنین دندان های شما را برای مدت زمان زیادتری سالم نگه می دارند. برای از بین بردن پلاک می توان از روش های خانگی من جمله جوش شیرین، آلوئه ورا، دهانشویه و… استفاده کرد. این روش ها ساینده تر از خمیر دندان می باشند پس در این صورت بایستی خیلی با احتیاط بکار برده شوند.

بخوانید  علت گلو درد بعد از جراحی دندان عقل

از بین بردن پلاک دندان با جوش شیرین

یکی از روش های خانگی جهت از بین بردن پلاک دندان استفاده از جوش شیرین می باشد. این ماده یک ساینده آرام و ملایم می باشد که می تواند پلاک را حذف کند و از فرسوده شدن مینای دندان پیشگیری نماید. حتی امکان دارد به منزله یک لایه بردار مناسب جهت برطرف نمودن لکه های روی دندان عمل کند. این ماده کاربردی به منزله یک عامل بازی عمل می کند. همچنین می تواند PH بزاق شما را غیر فعال نموده و مانع از رشد باکتری های پلاک ساز شود. چندین تحقیق، بکارگیری خمیر دندان شامل جوش شیرین را جهت حذف پلاک و سلامتی دهان و دندان در قیاس با خمیردندانی که بدون جوش شیرین است، پیشنهاد نموده اند.

هر هفته یک بار دندان های خود را با کمی جوش شیرین مسواک بزنید. ولی فراموش نکنید که بعد از بکارگیری آن حتما دهان و دندان های خود را به صورت کامل شستشو دهید. این ماده همواره یک ماده تقریبا تند می باشد که نباید بیش از اندازه یا برای مدت زمان زیادی بکار برده شود. چرا که امکان دارد مینای دندان را در طی زمان بکارگیری فرسوده نماید.

بخوانید  ایمپلنت یا کامپوزیت دندان؟

دهانشویه برای از بین بردن جرم دندان

یکی از روش های خانگی جهت از بین بردن پلاک دندان و همچنین جرم استفاده از دهانشویه می باشد. این محصول و هیدروژن پراکسید هر دو برای از بین بردن میکروب ها مناسب می باشند. این محلول به حذف و از بین بردن جرم دندان کمک بسزایی می کند.

برای تهیه این روش خانگی بهتر است ۱ قاشق غذا خوری دهانشویه را با ۳ قاشق غذا خوری محلول هیدروژن پراکسید مخلوط نمایید. به مدت زمان ۱ الی ۲ دقیقه این مخلوط تهیه شده را بایستی غرغره کنید. بعد از آن بایستی کمی آب ساده را غرغره کنید. این عمل را بایستی در هفته دو بار انجام دهید تا جرم های موجود بر روی دندان را از بین ببرید.

درمان پلاک دندان

تنها درمان مناسب در اکثر موارد انباشته شدن پلاک دندان یا جرم دندان شیوه دبریدمان می باشد. این پروسه پاکیزه و تمیز نمودن دندان های شما به وسیله یک دندانپزشک متخصص می باشد. با توجه به میزان صدمه، متخصص شما به احتمال زیاد شیوه های درمانی زیر را جهت تمیز نمودن عمقی دندان های شما بکار می برد:

بخوانید  آخرین مهلت دندان درآوردن نوزاد

•جرم گیری و اسکیلینگ دندان

یکی از روش های درمان پلاک دندان استفاده از جرم گیری و اسکیلینگ دندان می باشد. متخصص به وسیله ابزار ها و لوازمی با طراحی خاص، پلاک موجود بر روی دندان را از روی مینای دندان و حتی از بخش فوقانی و تحتانی لثه از بین می برد.

•هم سطح نمودن سطح ریشه

متخصص جهت پیشگیری از گردآمدن هر چه بیشتر جرم و پوسیدگی دندان، تلفیقات اسیدی فاسد کننده ای که به وسیله باکتری های دهان ایجاد شده اند را حذف می کند. این پروسه حتی سبب هموار شدن سطح دندان های شما که در معرض می باشند می شود.

•پولیش دندان

از دیگر روش های درمان پلاک دندان، پولیش می باشد. این روش جهت پاکسازی پلاک موجود بر روی دندان ها می باشد. این روش یک شیوه عادی دندانپزشکی می باشد که حاوی جلا دادن لکه های غیر عمقی و رسوبات پلاکی بر روی مینای دندان می شود تا آن را از بین ببرد. این کار معمولا بدون درد می باشد و از ارزش زیبایی و بهداشتی و درمانی برخوردار می باشد. چرا که سبب می شود دندان های شما سفید، درخشان و صاف شوند. همچنین از ایجاد ناراحتی های دهان و دندانی هم ممانعت می کند.

بخوانید  فرق جرم گیری لثه با جرم‌ گیری دندان چیست؟

از بین بردن جرم دندان ارتودنسی

از بین بردن جرم دندان ارتودنسی
از بین بردن جرم دندان ارتودنسی در دوره های رجوع به متخصص در زمان درمان ارتودنسی می باشد. متخصص با دیدن شرایط دندان های مراجعه کننده و جهت پیشگیری از صدمه رساندن جرم و پلاکت دندان به ساختمان دندان و لثه، معمولا در زمان ارتودنسی جرم گیری را تجویز می کند. در مجموع از بین بردن جرم دندان ارتودنسی زیر مجموعه ای اساسی از جرم گیری دندان می باشد.

پاکیزه و سالم بودن دندان ها در زمان انجام ارتودنسی به وسیله انجام جرم گیری در ارتودنسی مقدور خواهد بود. تندرستی دندان ها و لثه ها بر روی سطح کیفی و برآیند پایانی ارتودنسی اثربخشی بسزایی دارد. در این صورت اعمال جرم گیری در زمان ارتودنسی را با قصد هر چه بهتر صورت گرفتن فرایند درمانی دندان ها به شدت جدی بگیرید.

تفاوت جرم و پلاک دندان

تفاوت جرم و پلاک دندان چیست؟ زمانی که غذا میل می کنید، قسمتی از کربوهیدرات ها و قند های آن در دهان و میان دندان به جا می ماند. باکتری هایی که در دهان موجود می باشند از این ذرات به جا مانده تغذیه می کنند. به علت تکاپوی بیش از حد باکتری ها اسید ایجاد می شود که سبب از بین رفتن مینای دندان و در نتیجه پوسیده شدن دندان می شود. پلاک را شاید نتوانید با چشم مشاهده کنید زیرا که همواره سفید رنگ یا شفاف می باشد. ولی می توانید با لمس کردن، بوی بد و… آن را حس کرد.

بخوانید  پلاک نگهدارنده و ریتینر بعد از ارتودنسی

زمانی که با شیوه های درست دست کم روزی دو بار مسواک می زنید پلاک موجود بر روی دندان ها از بین می رود. اما اگر به صورت پی در پی از مسواک استفاده نکنید یا اینکه نخ دندان نکشید با گذشت زمان پلاک موجود روی سطح دندان سخت و کلیستی مانند می شود. همانطور که می دانید بزاق شامل مواد معدنی است کلسیم و مواد معدنی بر روی دندان رسوب نموده و مواد سفت و چسبنده ای ایجاد می کنند. با فراهم نمودن مکان مناسب خود سبب بالا رفتن تجمع هر چه بیشتر پلاک می شوند. به این بخش سفت و سختی که با مسواک هم تمیز نمی شود جرم دندان گفته می شود. بدین صورت جهت پر کردن این مواد بایستی به یک متخصص دندانپزشک رجوع نموده و دندان ها را جرم گیری نمایید.

زمانی که پلاک به جرم مبدل می شود همواره رنگ دندان ها تغییر پیدا کرده و به راحتی این تغییر رنگ قابل مشاهده می باشد. در این حالت امکان دارد بر روی دندان ها لکه های زرد یا قهوه ای را مشاهده نمایید. جرم دندان نه فقط سبب پوسیده شدن دندان می شود بلکه چنانچه در پیرامون لثه واقع شود سبب التهاب و عفونت لثه هم می شوند.

بخوانید  برای خوابیدن سریع ورم لثه چه کنیم؟

پلاک دندان کودکان چیست؟

پلاک دندان کودکان یکی از رایج ترین دلایل پوسیدگی دندان و ناراحتی های لثه به شمار می آید. این پلاک ها به شکل رویه های نازک و معمولا بی رنگی از باکتری ها می باشند که روی بخش غیر عمقی دندان ها می چسبند. حتی با شستن دندان ها با آب هم برطرف نمی شوند. تجمع پلاک های دندانی در پیرامون لثه ها سبب گسترش ناراحتی های خفیف لثه به اسم ژنژیویت در بیشتر کودکان می شود. پلاک و جرم دندان در ایجاد پوسیده شدن دندان کودکان هم بی تاثیر نیست. اغلب کودکان عاشق شکلات و شیرینی هستند با خوردن این مواد، باکتری های این ذرات را تجزیه می کنند و سبب ایجاد اسید می شوند. پس از آن این مواد اسیدی مینای دندان در بخش زیر پلاک ها را حل نموده و سبب پوسیده شدن دندان ها می شود.

پلاک دندان چگونه باعث تخریب دندان می شود؟

پلاک دندان در پی انباشته شدن باکتری های در دهان ایجاد می شود. بزاق دهان به شیوه طبیعی شامل مواد معدنی می باشد. ته نشین شدن این مواد بر روی بخش بیرونی دندان و افزودن باکتری ها و باقی مانده مواد خوراکی به این رسوب تولید شده بر روی دندان سبب به وجود آمدن پلاک می شود. این عارضه را در آغاز می توان با مسواک و نخ دندان از بین برد اما با گذشت زمان سفت شده و کم کم سبب تخریب دندان ها می شود.

بخوانید  جراحی دندان

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×